Spring naar bijdragen

Gebruikt God een organisatie?


Aanbevolen berichten

Quote:

Prachtig Mira, ik heb die hele discussie
al eens gevoerd tot in den treure, en zoals gebruikelijk bleef er na de gebruikelijke dikdoenerij weinig van over. Maar goed, als jij de Bijbel wil laten buikspreken...
flower.gif

ik geloof niet dat mira het over de rots uit Matt. 16 heeft, maar de rots die Christus is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 206
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Bedankt Thorgrem

Daar ben ik me van bewust bedankt dat je me er op wijst ,ik houd het goed in mijn gedachten .

De geest van God is echter nooit in tegenspraak met zich zelf,de geest verklaard dat wat uit geest is !

Ezechiel 11:5

Toen viel de geest van Jehovah op mij

en hij zei vervolgens tot mij

Zeg "dit heeft Jehovah gezegd .

De bijbel spreekt erover dat het geest is die iemand kon laten spreken en opschrijven ,enkele vorbeelden lezen we in

Dan 10:4-7,11

Openb 1;1-3,10,11


Samengevoegd:

Inderdaad Dan dat bedoel ik .Christus is de Rots


Samengevoegd:

Toen Jezus de woorden in Math 16 aanhaalde was dit naar aanleiding van de vorige versen waar Petrus door middel van heilige geest openbaarde wie Jezus werkelijk was ,het was dus geloof die hij toonde in Hem de Christus .

Hij bouwde zijn geloof Op de Christus, doormiddel van ontvangen geest openbaarde Petrus dit Jezus zei .

17)"gelukkig ben je Simon Barjona,want dit is je niet door mensen gegeven maar door mijn Vader in de hemel ".

Op dit "geloof in Hem " bouwt Jezus zijn gemeente !

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joh 10 ;29,30

Alles wat tot Christus behoort wordt door de Vader aan hem gegeven.

God de Vader is degene die alles organiseert,ook het lichaam .

Joh 14;26

Maar de helper ,de heilige geest die de Vader in mijn naam zal zenden,die zal u alles leren

Deze geest die uitgaat van de Vader die organiseerd .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verhaal waar ik net naar linkte heb ik met 2 topics in het acherhoofd geschreven. Vandaar de link. Verder denk ik nog heel veel, maar weet ik niet of ik dat hier moet gaan ventileren.

Misschien is het allemaal een kwestie van paradigma's. We hebben allemaal een ander referentiekader. Ik ben zelf heel hard aan het nadenken over de vragen die je stelt, een proces wat al wat jaartjes aan de gang is. Lees mijn posts en je weet wel een beetje uit welke hoek de wind waait. Sorry, maar ik moet nu weg. Avondje bij oude vrienden. Morgen ben ik er weer, als het niet te stormachtig is hier knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar hoe dan?

Als je de bijbel volgt dan zie je dat de apostelen oudsten en diakenen aanstelden om leiding te geven en bepaalde taken uit de voeren.

De apostelen zelf hadden ook autoriteit, en moedigen ook voortdurend aan om onderworpen te zijn aan de vormen van gezag die God voor ons eigen goed heeft ingesteld. Denk hierbij aan:

1 Kor 16: 15 Ik heb nog een verzoek aan u, broeders en zusters. U weet dat Stefanas en zijn huisgenoten als eersten in Achaje tot geloof gekomen zijn en dat ze zich in dienst van de heiligen hebben gesteld. 16 Aanvaard hun gezag en dat van alle anderen die zich samen met hen zoveel moeite geven.

2 Kor 13:10 Ik ben nu niet bij u, maar schrijf u dit alles om bij mijn bezoek niet streng te hoeven optreden, want het gezag dat de Heer mij heeft gegeven is bedoeld om op te bouwen, niet om af te breken.

1 Thes 5:12 Wij vragen u, broeders en zusters, diegenen onder u te erkennen die zich op gezag van de Heer ervoor inzetten u te leiden en terecht te wijzen.

Titus 2:15 Gebruik je gezag om dit te verkondigen, moedig aan en wijs terecht. Laat niemand op je neerkijken.


Samengevoegd:

Quote:

Het verhaal waar ik net naar linkte heb ik met 2 topics in het acherhoofd geschreven. Vandaar de link.

ik kan me wel bij je verhaal aansluiten.

Organisatie moet zijn doel niet voorbijstreven, en louter organisatie zijn om te zijn. Het doel is liefde en groei en heiligheid, en het middel is georganiseerd. Maar het middel dient het doel.

Quote:
Verder denk ik nog heel veel, maar weet ik niet of ik dat hier moet gaan ventileren.

ventileren.. dat ligt aan het doelsmile.gif

als het doel is helpen, of geholpen worden dan zeg ik; ventileer maar raak!

Quote:
Misschien is het allemaal een kwestie van paradigma's. We hebben allemaal een ander referentiekader.

ook daarin ben ik het heel erg met je eens, daarom denk ik dat het heel goed is om niet altijd direct op bepaalde stellingen te reageren, maar eerst te kijken wat iemand bedoelt, en of datgene wat de ander zegt wel niet het zelfde is als je zelf vind, alleen in andere woorden. Een oordeel is zo geveld, maar is het ook terecht?

Quote:
Ik ben zelf heel hard aan het nadenken over de vragen die je stelt, een proces wat al wat jaartjes aan de gang is. Lees mijn posts en je weet wel een beetje uit welke hoek de wind waait.

ik ken die hoek wel denk iksmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan, fijne vent. Ik wilde toch even op je reageren knipoog_dicht.gif

Het hoe is lastig. Apostelen zijn rondreizende mensen die gemeenten stichten zeg maar. Als ze weer verder trekken, laten ze een zich ontwikkelende embryo achter. Ik zou er graag 1 tegenkomen, want ik weet dat ze zouden moeten bestaan.

Iemand heeft gezag doordat 'ie een goed voorbeeld is, niet omdat 'ie een bepaalde kerkelijke baan heeft. Democratisch verkozen kerkelijke leiders zijn denk ik niet hetzelfde als wat we in de Bijbel lezen over de rijpere gelovigen, die dat voorbeeld zijn.

Gezag komt niet vanuit de persoon of baan, maar door de woorden die 'ie spreekt op last van ... Vergelijk het met de politie agent. Het werkelijke gezag komt ergens anders vandaan. Vliegt de agent uit de bocht, weg gezag...

Ik hoop morgen meer tijd te hebben, maar moet nu helaas echt weg.

Greetz...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mira; even cross posting voorkomen. Vandaag schreef ik
iets over organisatie. Misschien heb je er wat aan...

Aardig dat je wat over het communisme schreef, dat is door de katholieke Kerk op de knieeen gedwongen. Dat was door een stel ongeorganiseerde Christenen niet gelukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aardig dat je wat over het communisme schreef, dat is door de katholieke Kerk op de knieeen gedwongen. Dat was door een stel ongeorganiseerde Christenen niet gelukt.

In mijn ogen is het uiteindelijk God geweest die het communisme op haar knieën heeft gedwongen. En heeft God daarbij gereageerd op de gebeden van veel christenen en heeft hij ook gebruik gemaakt van veel mensen hier op aarde.

En aan de andere kant, het waren eigenlijk alleen de protestanten die bijvoorbeeld aan bijbelsmokkelen naar Rusland, China en vele andere landen deden. knipoog_dicht.gif

In mijn ogen is het een groot samenwerken geweest van heel veel mensen, wellicht onbewust, maar door God wel zo gebruikt. Wellicht weet de voet ook niet altijd wat de hand doet, maar werken ze toch samen aan hetzelfde doel. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan, fijne vent. Ik wilde toch even op je reageren
knipoog_dicht.gif

Het hoe is lastig. Apostelen zijn rondreizende mensen die gemeenten stichten zeg maar. Als ze weer verder trekken, laten ze een zich ontwikkelende embryo achter. Ik zou er graag 1 tegenkomen, want ik weet dat ze zouden moeten bestaan.

Iemand heeft gezag doordat 'ie een goed voorbeeld is, niet omdat 'ie een bepaalde kerkelijke baan heeft. Democratisch verkozen kerkelijke leiders zijn denk ik niet hetzelfde als wat we in de Bijbel lezen over de rijpere gelovigen, die dat voorbeeld zijn.

Gezag komt niet vanuit de persoon of baan, maar door de woorden die 'ie spreekt op last van ... Vergelijk het met de politie agent. Het werkelijke gezag komt ergens anders vandaan. Vliegt de agent uit de bocht, weg gezag...

Zoals wel vaker ben ik het geheel met je eens.

Vooral dat 'ik zou er graag 1 tegenkomen'.

Maar je kunt het ook omdraaien, zou je er graag 1 willen zijn?

Verder denk ik ook niet het democratisch kiezen juist is, het kiezen moet door de Heilige Geest gebeuren.

En ook is het van belang dat wat je zegt, je kunt onderbouwen door je hele zijn en leven. Als je zelf je balk nog in je oog hebt, kun je geen voorbeeld zijn. Pas als die balk weg is kun je anderen helpen met hun strootjes, want dan weet je hoe het moet.

En wie heeft er geen balken of strootjes waar nog aan gewerkt wordt.

En het mooie is, realiseer ik mij de laatste tijd steeds vaker, zo wil God het. De weg naar heiligheid is onmisbaar voor het bereiken van heiligheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je weet wat mijn Kerkvisie is, waardoor je weet dat ik precies hetzelfde beweer.
knipoog_dicht.gif

Ik ken die kerkvisie inderdaad en daarom weet ik ook dat de protestanten niet onder die kerk vallen, terwijl zij in mijn ogen ook hebben bijgedragen aan het doen vallen van het communisme. knipoog_dicht.gif

Om kort te zijn: we zijn het erover eens dat het God is geweest die het communisme heeft doen laten vallen. Maar ik denk dat als je zegt dat het de Kerk is geweest die het communisme heeft doen laten vallen, het een onnodige miskenning is van wat vele andere christenen ook aan gebed, actie en dergelijke hebben gedaan. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet de Kerk is de ware gemeente.

De ware gemeente is reeds gebouwd als een Geestelijke tempel .

1petr 2;5 zegt ;

Wordt ook gijzelf opgebouwd tot een geestelijk huis

om een heilige priesterschap te vormen ten einde geestelijke slachtoffers te brengen

aanvaardbaar voor God doorbemiddeing van Jezus Christus.

Deze priesterschap(de bruid van christus) maakt deel uit van zijn lichaam dat is de gemeente !

Openb 21;22 en Openb 22;17

God de Vader zelf houd het instand door middel van heilige geest .

Het gaat niet om politieke achterliggende gedachten zoals het bestrijden van communisme ,zijn koningkrijk is niet van deze wereld .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar hoe is die gemeente dan opgebouwd? Dat de gemeente, het lichaam van Christus door de Heilige Geest vorm gegeven wordt is duidelijk, maar wat voor vorm heeft ze dan?

Geeft de een leiding aan de ander, de sterkere aan de zwakkere, de door God aangestelde aan de dwalende?

Of staan we allemaal naast elkaar? En is er geen gezag? Geen terechtwijzing, geen sturing, geen voorbeeld, geen navolging?

ps

kerk = ecclesia = gemeente smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om kort te zijn: we zijn het erover eens dat het God is geweest die het communisme heeft doen laten vallen. Maar ik denk dat als je zegt dat het de Kerk is geweest die het communisme heeft doen laten vallen, het een onnodige miskenning is van wat vele andere christenen ook aan gebed, actie en dergelijke hebben gedaan.
flower.gif

Jammer alleen dat de wereld er geen betere plek op is geworden. Sterker nog, ik denk dat de bevolking het beter had onder bepaalde communistische regimes dan nu. Zoals armen stellen: ze hadden tenminste te eten. Wat heb je aan vrijheid als je die niet kunt betalen?

Maar ik geef toe, met godsdienst vrijheid is het wellicht beter gesteld. Althans die indruk krijg ik. Of het echt zo is, weet ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Dan

Wij zijn geneigd altijd weer te denken dat een gemeente een struktuur dient te vormen ,die voor ons hekenbaar is .

Zij die meer kennis hebben dienen de leiding te nemen.

of de sterkere die de dwalende moeten helpen .

Maar in Gods huisgezin zijn allen gelijk .

Al hebben we verschillende gave allen vormen het ene lichaam en alle zijn in Gods ogen even waardevol en bruikbaar .

Wel is er onder elkaar aanmoediging en delen wat de geest in ons legt ,dat is heel wat anders dan LEIDEN .

Er is één die ons leid en dat is de geest .

Zo als in een gezin de moeder verschillende kinderen tegelijk groot maakt en alléén de moeder bepaalt wie op welk moment melk of zwaardere voedsel kan verdragen ,zo ook werkt Gods geest ,deze bepaald zij is als ware een moeder figuur ....en niet de andere kinderen die ouder zijn bepalen of nemen de leiding over van de moeder.

Omdat sommigen al aan de boerenkool met worst zitten(geestelijk diepgang ),wil dit niet zeggen dat zei de rol van de moeder moeten overnemen en gaan bepalen wat hun jongere broertjes of zusjes moeten gaan eten.

Zo is het ook met het geestelijk voeden.

Daarom zegt de Christus tegen zijn apostelen "nog veel heb ik U te vertellen maar jullie kunnen het nu niet dragen ".

Hoe liefde vol .

Dat wij elkaar wel kunnen aan moedigen en andere helpen te dragen als ze het moeilijk hebben of zelfs op hun gedrag aanspreken als ze zondigen is liefde delen .

Ook kunnen we voor elkaar bidden en delen in materiele zaken als de ander niets heeft.

Ook komen ze bij elkaar in huizen net als de eerste christenen dit deden om met elkaar te delen wat de geest hen geeft,of om liefdes maaltijden te delen .

Morgen zal ik er wat dieper op in gaan ik ga nu zo slapen ok

groetjes

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Efeziërs 4:11-12) . . . En hij heeft sommigen gegeven als apostelen, sommigen als profeten, sommigen als evangeliepredikers, sommigen als herders en leraren, 12 met het oog op het terechtbrengen van de heiligen, voor het werk der bediening, tot opbouw van het lichaam van de Christus, 

Hieruit blijkt toch organisatie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat niet alleen Aimé, waarom zouden de Apostelen anders gemeenten stichten als we het allemaal zelf konden uitzoeken? Blijkbaar hebben mensen de gemeente nodig ter opbouw van elkaar in het geloof. Zonder de gemeente bouw je op zand in plaats van op de Rots.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid