Spring naar bijdragen

Polen accepteren?  

  1. 1. Polen accepteren?

    • Ja
      8
    • Nee
      6
    • Dat ligt eraan (toelichting in post)
      6


Aanbevolen berichten

Er komen steeds meer Polen naar Nederland. Volgens eigen zeggen van Polen: jongeren komen hier om te werken en dan Nederwiet te kopen.

Anderen komen hier om hier te werken, worden hier zelfs heen gehaald door uitzendbureau's (goedkope krachten) en krijgen hun spulletjes mooi voor elkaar.

Wat denk jij; accepteren of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ligt er aan wat voor volk het is. Komen ze hier enkel om een uitkering te vangen en wiet te roken dan liever niet.

Komen ze hier om te werken dan zijn ze wat mij betreft welkom. Maar let wel, een gast arbeider is hier te gast, het is dus de bedoeling dat hij/zij ook weer naar eigen land vertrekt om zo daar het verdiende geld uit te geven en zijn eigen land helpt op te bouwen. Eigenlijk te triest voor woorden dat we Polen nodig hebben voor het zware werk, laat ze alle mensen die kunnen werken en die nu een uitkering hebben dat werk maar doen.

Grappige bijkomstigheid is dat de plekken waar veel Poolse gastarbeiders zijn de katholieke kerken weer redelijk vollopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat ligt er aan wat voor volk het is. Komen ze hier enkel om een uitkering te vangen en wiet te roken dan liever niet. Komen ze hier om te werken dan zijn ze wat mij betreft welkom. Maar let wel, een gast arbeider is hier te gast, het is dus de bedoeling dat hij/zij ook weer naar eigen land vertrekt om zo daar het verdiende geld uit te geven en zijn eigen land helpt op te bouwen. Eigenlijk te triest voor woorden dat we Polen nodig hebben voor het zware werk, laat ze alle mensen die kunnen werken en die nu een uitkering hebben dat werk maar doen.

Grappige bijkomstigheid is dat de plekken waar veel Poolse gastarbeiders zijn de katholieke kerken weer redelijk vollopen.

Daar ben ik het deels mee eens. Ik vind zelf dat we die Polen lekker in Polen moeten laten en onze eigen klusjes op moeten knappen. Zo groot is ons land niet en de bevolkingsdichtheid is al hoog genoeg. We hebben onze eigen mensen om onze eigen bedrijven te vullen. Ik vind het nogal onzin om daarvoor Polen te vragen. En dan zul je zien, vestigen ze zich hier een tijd, gaan zielig doen 'Ik ben al zo ingeburgerd, nu moet ik weer terug', kunnen ze hier blijven en dan zitten wij met die Polen opgescheept. Kijk, ik heb niks tegen ze, maar je krijgt dan hetzelfde dilemma als met de Afrikanen in Amerika en Turken en Marokkanen hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik stem nee. Dit omdat de Polen geen Nederlands kennen en daar erger ik me kapot aan. Ze pikken ook onze bijbaantjes in (ik woon in een kassengebied, en iedere tuinder wil wel goedkope, hardwerkende Polen) ze halen de status van de buurt naar beneden, en ik vind het belangrijker dat ze hun eigen land op gaan bouwen dan dat ze ons geld naar Polen verhuizen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ze pikken ook onze bijbaantjes in

Het punt is alleen dat veel zwaar en vies werk niet door nederlanders gedaan wordt, dat willen we namelijk niet...

Als we hier geen polen (of andere goedkope arbeidskrachten) zouden hebben zou heel wat werk blijven liggen.

Bij mij in de supermarkt komen ze ook, ze spreken idd geen woord nederlands maar ze doen altijd hun best zich zo goed mogelijk verstaanbaar te maken, dan maar met handen en voetenwerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Idd. Haal ze allemaal maar hierheen.
party.gif
Katholicisme FTW.

Het was onlangs nog in het nieuws: door de toevloed van migranten in Groot-Brittannie wordt de RKK de grootste denominatie daar. Nou zeggen aantallen an sich niet zoveel, maar het zijn wel zeer trouwe kerkgangers. Dat kunnen die parochies daar best gebruiken...en wij ook trouwens.

Maar los daarvan, het zijn vaak harde werkers en vrij goed opgeleid ook nog. Tenminste, de Polen waar ik mee gewerkt heb dan. Dat scheelt toch weer qua inburgering etc... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het punt is alleen dat veel zwaar en vies werk niet door nederlanders gedaan wordt, dat willen we namelijk niet...

Als we hier geen polen (of andere goedkope arbeidskrachten) zouden hebben zou heel wat werk blijven liggen.

Ik denk dat dat hier wel meevalt hoor. Er zijn genoeg mensen die het werk wel willen doen maar er wel voor betaald willen worden. Die polen worden zwaar onderbetaald.

Quote:
Bij mij in de supermarkt komen ze ook, ze spreken idd geen woord nederlands maar ze doen altijd hun best zich zo goed mogelijk verstaanbaar te maken, dan maar met handen en voetenwerk.

Tjah, het verschil dierenwinkel-supermarkt is erg groot. Of jij iemand de weg moet wijzen of dat ik iemand vissen moet verkopen, uit moet vogelen welke vissen ze al hebben, hoe groot het aquarium is, en wat de vissen voor behoeften hebben.. Dat werkt gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tjah, het verschil dierenwinkel-supermarkt is erg groot. Of jij iemand de weg moet wijzen of dat ik iemand vissen moet verkopen, uit moet vogelen welke vissen ze al hebben, hoe groot het aquarium is, en wat de vissen voor behoeften hebben.. Dat werkt gewoon niet.

Of iemand wil weten waar hij zei pindakaas kan vinden, in welk gangpad wc-papier staat en hoe de sigaretten automaat werkt, en meer van dat soort vragen alleen dan...in het pools/gebrabbel...weinig verschil dus


Samegevoegd:

Quote:

[...]Ik denk dat dat hier wel meevalt hoor. Er zijn genoeg mensen die het werk wel willen doen maar er wel voor betaald willen worden. Die polen worden zwaar onderbetaald.

En ik denk dat dit dus niet meevalt flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mij maakt het verder niet uit. Ik ben voor vrije migratie, zeker binnen de EU.

Ja, in principe mee eens, al mag er in praktijk natuurlijk wel wat grenzen worden gesteld. Polen zijn over het algemeen toch harde werkers. Misschien dat dit juist aanstekelijk werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen bezwaar tegen buitenlandse werkers, als ze de banen kunnen vervullen op plekken waar geen Nederlanders genoeg voor te krijgen zijn; waar we een tekort aan hebben. En dat ze ook CAO loon krijgen.

Overigens vind ik dat het niet zo hoeft op te lopen, als de staat eens wat meer lef toonde en onwillige werkelozen aan het werk ging zetten. Vrije werkverkeer binnen de EU bestaat al. Maar voor werknemers daarbuiten graag het Zwitserse model navolgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu zijn het vooral goedkope werkkrachten. Als ze idd even duur zijn als een Nederlander, zou ik het prima vinden. Het lijkt me immers een logisch gevolg van als je ze EU lid maakt...

... al was ik er geen voorstander van. Tsjechië vond ik al te armoedig om lid te worden. Nou, vergeleken met Polen is Tsjechië een erg rijk en welvarend land.

Ik had het beter gevonden als ze die landen eerst een handje hielpen (ook financieel) om een hoger welvaartsniveau te krijgen en dan pas toe te laten. Maar de EU wilt graag groot worden I guess.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er komen steeds meer Polen naar Nederland. Volgens eigen zeggen van Polen: jongeren komen hier om te werken en dan Nederwiet te kopen.

Anderen komen hier om hier te werken, worden hier zelfs heen gehaald door uitzendbureau's (goedkope krachten) en krijgen hun spulletjes mooi voor elkaar.

Wat denk jij; accepteren of niet?

Geweldig die Polen, als ik mijn huis wil verbouwen zijn ze een x aantal keer zo goedkoop als de Nederlanders en ook nog eens 2 keer zo snel. Veel van het hier verdiende geld investeren ze vervolgens in polen waardoor ze daar ook weer werkgelegenheid creeren. Dus prima die open grenzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar over die 'vieze' baantjes als bollen pellen etc.: er zijn genoeg jongeren die dat graag doen, hoor. Overal zijn wel mensen voor te vinden, denk ik.

Ik moet de eerste jongere nog zien die dat het hele seizoen 40 uur per week of meer wil doen.

En als er al jongeren zijn die dat willen, dan zijn die er nooit genoeg om alle plekken te bemannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid