Spring naar bijdragen

Polen accepteren?  

  1. 1. Polen accepteren?

    • Ja
      8
    • Nee
      6
    • Dat ligt eraan (toelichting in post)
      6


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik stem nee. Dit omdat de Polen geen Nederlands kennen en daar erger ik me kapot aan. Ze pikken ook onze bijbaantjes in (ik woon in een kassengebied, en iedere tuinder wil wel goedkope, hardwerkende Polen) ze halen de status van de buurt naar beneden, en ik vind het belangrijker dat ze hun eigen land op gaan bouwen dan dat ze ons geld naar Polen verhuizen.

mondhouden.gif Dat is wel heel xenofoob hoor. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had het beter gevonden als ze die landen eerst een handje hielpen (ook financieel) om een hoger welvaartsniveau te krijgen en dan pas toe te laten. Maar de EU wilt graag groot worden I guess.

Dat doen ze op deze manier toch mooi zelf? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet meer dan als je nog even zou wachten met ze toe te laten in de EU. Mensen die hun hoge ambtenaren baan opgeven om meer geld te verdienen in de tuinsector van een EU land, helpt denk ik niet echt voor eigen land. Daarbij vind ik dat er gewoon een grens moet zijn wat welvaart betreft om bij de EU te zitten. Ik vind het nogal een vreemde gewaarwording om dan binnen de EU langs half vergaande sovjet fabrieken te rijden, geconcentreerd op het asfalt te moeten letten om zo de gaten in de weg te ontwijken, die depressieve achterbuurten die bestaan uit grauwe oostblok flats, etc.

Help die mensen eerst nog even hun land op te knappen. Maak ze dan pas volwaardig lid, dat ze niet voor slechte baantjes in andere EU landen terecht hoeven. En voor de invloed binnen de EU lijkt me dat ook gunstiger, als ze gelijkgeschakeld zijn wat welvaart betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die Polen zijn vaak aardige gasten, en doen prima werk, dat staat ook buiten de discussie.

Het probleem is dat zij vaak lange dagen maken, en voor veel minder geld, dan waar ze in NL gewoon recht op hebben als werknemer. (wat natuurlijk wel weer meer is dan wat ze in Polen kunnen verdienen)

De openstelling van de grenzen is dus geweldig voor die Poolse mensen zelf, maar heeft grote nadelen voor NL.

Denk aan kinderen die nu een vak leren op het VBO, als schilder, timmerman of metselaar.

Als straks veel van die bouwbedrijven vol zitten met (goedkopere) Poolse arbeiders (wat nu al het geval is), waar gaan die kinderen later werken?

Ook in de transportwereld zijn al veel chaffeurs vervangen door Polen, die dan officieel nog werken voor een Pools bedrijf, maar die hier in NL rijden. (kijk maar op de snelweg hoeveel Oost-blok nummerborden je tegenkomt)

En wat te denken voor de kleine zelfstandige ondernemers, die hetzelfde werk doen als grotere bedrijven, maar nooit op kunnen boksen tegen die bedrijven met Polen, omdat ze met veel lagere salaris-kosten zitten.

Verder kwam het bericht dat er in Polen nu ook al mensen uit Ukraine, of Wit-Rusland gehaald moeten worden, door hun eigen leegstroom.

Er moet dus gewoon een beperking komen, voor slechts de sectoren waar Polen echt nodig zijn, en in Polen zal er gewoon geleidelijk een betere economie moeten onstaan, en dat kan niet als iedereen daar wegtrekt.

De EU kiest nu, door het openstellen, voor de korte termijn, en voor het vlugge geld bij ons, maar dit zal rampzalig zijn voor de langere termijn, zowel hier als in Polen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid