Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ben hier net nieuw maar ik zit met een brandende vraag en vraag me af hoe jullie hierover denken.

Ik ben nog niet zo heel erg lang geleden tot geloof gekomen (6 maanden gok ik) ik ben atheistisch opgevoed. Ik zat dik in de problemen en God kwam mij te hulp, sindsdien ben ik van God´s bestaan overtuigd. Maar nu zit ik nog met een brandende vraag. Heb geprobeerd om een topic hierover te vinden, maar ik kon niks vinden, so here we go!

Ik ben op zoek gegaan naar een kerk omdat ik toch wel het idee heb dat een wekelijks kerkbezoek, naast dagelijks bidden en bijbelstudie, erbij toedraagt om een goede relatie met Hem op te bouwen.

Nu hier komt mijn vraag: ik ben een tijdje naar een moderne protenstantse kerk geweest, maar hier kreeg ik toch niet voldoende `voldoening´uit. (Ik weet dat een kerkbezoek niet alleen voor jezelf belangrijk is maar ook zeker voor God.) Ik ben ook naar een katholieke kerk geweest, maar dit vond ik nogal een vast ritueel waar iedereen eigenlijk als een soort verplichting en vast geroest geheel mee bezig was (kan natuurlijk ook heel erg aan de kerk gelegen hebben). Ik ben dus op zoek naar een kerk die `bij me past`.

En ik ben me ook gaan afvragen hoe jullie denken over het feit hoe belangrijk een wekelijks kerkbezoek is en of het niet voldoende is om dagelijks te bidden en bijbelstudie te doen. Dus mijn vraag hoe denken jullie over kerkbezoek, en kunnen jullie me tips geven over naar welke kerk te bezoeken?

(ik hoop dat het een beetje duidelijk is, kan soms heel erg onsamenhangend typen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wekelijks kerkbezoek is heel belangrijk. Het met elkaar gemeente zijn komt daarin tot uitdrukking. En dat samenzijn is een essentieel onderdeel van het christelijk geloof. Ik kan het je aanraden om daar aanwezig te zijn. Welke kerk er het beste bij jou past weet ik natuurlijk niet. Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst voor jezelf formuleert wat jij belangrijk vindt in een kerk en dat je daarna overgaat tot het zoeken van een kerk door met mensen te praten en de kerkdienst te bezoeken. Vraag jezelf ook af waar een kerk voor is. Mijns inziens niet alleen om het zoveel mogelijk naar de zin te hebben. Dan kun je immers ook naar een pretpark.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wekelijks kerkbezoek is heel belangrijk. Het met elkaar gemeente zijn komt daarin tot uitdrukking. En dat samenzijn is een essentieel onderdeel van het christelijk geloof. Ik kan het je aanraden om daar aanwezig te zijn. Welke kerk er het beste bij jou past weet ik natuurlijk niet. Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst voor jezelf formuleert wat jij belangrijk vind in een kerk en dat je daarna overgaat tot het zoeken van een kerk door met mensen te praten en de kerkdienst te bezoeken. Vraag jezelf ook af waar een kerk voor is. Mijns inziens niet alleen om het zoveel mogelijk naar de zin te hebben. Dan kun je immers ook naar een pretpark.

Waar ik aan wil toevoegen dat uiterlijke kenmerken niet het belangrijkste zijn maar dat de leer belangrijker is. Ga dus ook na wat die verschillende kerken leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Shanna,

Allereerst, wat geweldig dat je God hebt leren kennen!

Wekelijks kerkbezoek en bijbelstudie ervaar ik als heel belangrijk. Naar welke kerk je moet gaan... Sja, je zal hier antwoorden krijgen als: Gaat het in de kerk om de Waarheid of om hoe jij je erbij voelt? Wat vind je het belangrijkste.

Katholieken zullen je waarschijnlijk naar de katholieke kerk verwijzen, evangelischen zullen zeggen, kom bij ons, gereformeerden zullen je vertellen hoe fijn hun kerk is.

Bovenal is het belangrijk, dat je een kerkgemeente vind waar God centraal staat. Waar het offer dat Jezus voor ons heeft gebracht herdacht wordt, waar de mensen de waarde van Gods woord kennen.

Van elke kerk kan je positieve en negatieve dingen vinden. Ik ben op mijn zoektocht ook op meerdere plaatsen geweest. Maar het gaat er niet om wat ik denk, wat ik vind. Het gaat erom wat God van je wilt.

Vraag het aan Hem in gebed. Maak geen overhaaste keuze, verdiep je in de kerken en hun tradities, of juist geen tradities. Maak je keus met God samen. Hij geeft altijd antwoord op je vragen.

Ik kan hier wel zeggen dat ik gereformeerd niet zo'n goed idee vind, of dat je vooral niet bij de vrijgemaakten moet komen, of dat de RKK geen leuke kerk is, of dat je vooral niet bij evangelischen, baptisten of protestanten moet eindigen, (ja mijn eigen stroming staat hier ook tussen), maar nogmaals, mijn mening doet er niet toe.

We zijn allemaal christenen, allemaal kinderen van God, en ik geloof dat Hij in elke kerk die ik hierboven genoemd heb aanwezig is. Ik geloof dat Hij de kerken uniek heeft gemaakt, door verschillen en ook door overeenkomsten.

Waar je echt niet moet uitkomen, is bij een gemeente, die het lijden van Christus ontkent. Die niet leert uit Zijn woord, die niet uit zijn op het eren/grootmaken van God en de Heer Jezus, maar uit zijn op zelfverheerlijking of het maken van winst.

Ga eens praten met mensen van diverse kerkgemeentes bij jou uit de buurt. Praat met een diaken, een priester, een pastoraal werker, een dominee, een voorganger enzovoort. Vraag hun te vertellen over hun gemeente, over hun kerk, maar vooral ook wat God voor hun betekend. Vraag aan God zelf in gebed of Hij je op Zijn weg wilt laten gaan.

Dan komt alles goed.

Misschien is dit nog te moeilijk voor je, misschien draaf ik wat door, maar weet dat ik in ieder geval voor je bid.

Veel zegen op je weg, samen met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je uit de Bijbel vrij duidelijk kan leren dat Christus een gemeenschap van gelovigen bedoelde, niet een verzameling losse individuen die thuis bidden en de Bijbel lezen, maar één kudde in één schaapskooi.

GenW geeft het al aan, daarin past regelmatig kerkbezoek.

Hoe je de Kerk vindt die "bij je past" zou ik persoonlijk nauwelijks interessant vinden, omdat, zoals Thorgrem al aangeeft, de eerste vraag is "wat is waar?". Misschien voel je je wel geweldig in een moskee of een synagoge. Maar wat boeit dat, als je christen bent?

Het interessante is, dat als je de leer van een kerk verstaat, je ook de liturgie leert verstaan. Zo men gelooft, zo viert men. Voor mij is een protestante dienst met een preek van drie kwartier een bezoeking, maar als ik begrijp hoe men daar tegen de Bijbel en de Bijbelverkondiging aankijkt, wordt het heel anders. Evenzo de katholieke Kerk, als je niet begrijpt wat daar gebeurt, lijkt het op vaste rituelen zonder bezieling, maar voor wie verstaat is het het meest heilige van het chirstelijk geloof.

Kortom, ik zou me liever eerst bezig houden met wat de kerken leren en wat je zelf gelooft, want met feel-good-geloof kom je imho niet de winter door.


Samegevoegd:

Quote:

Katholieken zullen je waarschijnlijk naar de katholieke kerk verwijzen, evangelischen zullen zeggen, kom bij ons, gereformeerden zullen je vertellen hoe fijn hun kerk is.

smile.gif dat zou me tegenvallen van zowel de katholieken als de gereformeerden. Bij evangelischen zou ik het ook wel een beetje verwachten. Maar zeker van katholieken en gereformeerden verwacht ik dat ze "hoe fijn de kerk is" eigenlijk eerder zullen afwijzen als een fout, want veel te subjectief, criterium. De waarheid centraal, mag ik hopen.

Voor het overige trouwens geheel met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je dan jezelf eerst moet afvragen wat jij fijn vindt:

Hou je ervan om veel te zingen en hoe zie je dat voor je? Gewoon, terwijl je zit, of vindt je het ook geen probleem om erbij te staan en te klappen?

Hou je van een uitgebreide preek, of heb je het liever wat korter?

Vind je het fijn als dingen iedere dienst redelijk hetzelfde gaan of liever niet?

Enz enz enz...

Ik denk dat als je dit soort dingen van jezelf weet en dat naast kerken zou leggen, of het bijv hier post, je beter een kerk vind waarin je je thuis zult voelen.

In ieder geval veel succes met het vinden van een fijne gemeente en wat fijn dat je aan de slag gaat met je bekering!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien een tip bij het zoeken. Kijk wat jou een beetje ligt zoals Nynthe in, met name, de eerste alinea zegt. Kijk dan, kritisch, of het ook bij de waarheid ligt. (wat zegt de Bijbel erover) Strookt dit met elkaar, prima. Strookt dit niet. Kijk dan naar wat vervolgens goed bij je ligt en ga dan ook dat weer vergelijken met de waarheid. Dat is wat ik denk ik zou doen.

Overigens ben ik niet helemaal van mening dat je per sé elke week naar de kerk moet. Het is wel verstandig omdat je daar veel leert maar ik geloof ook dat je niet moet. Aangezien God niet een God van moeten is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gaat het er niet om of een kerk het dichtst bij de waarheid zit?

Het dichtst bij de waarheid? Nee, lijkt me niet. Het lijkt me dat ze de Waarheid moeten verkondigen.

Het dichtst bij klinkt mij als: Bijna waar... Als ik "bijna de waarheid" vertel, dan lieg ik toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het dichtst bij de waarheid? Nee, lijkt me niet. Het lijkt me dat ze de Waarheid moeten verkondigen.

Het dichtst bij klinkt mij als: Bijna waar... Als ik "bijna de waarheid" vertel, dan lieg ik toch?

Uiteraard he? flower.gif Ik dacht, laat ik het eerst eens voorzichtig aansnijden. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien kan je op wikipedia kijken op de verschillende kerkstromingen: Katholiek, Hervormd, Gereformeerd, Evangelisch, Charismatisch, Protestants.. Daar kun je over alles informatie vinden.Vaak zie je in bijna alle gemeente een bepaalde orde in de dienst en bij de ene kerkstroming is dat strakker dan de ander. In Katholieke, Hervormde, Gereformeerde en sommige protestantse gemeenten worden de liederen vaak begeleid door een orgel en in evangelische of charismatische kerken met een band.

Succes met je zoektocht!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem van hier vragen wat de ''ware'' kerk is is dat ieder zijn stroming het beste vind. Ik vind dat de evangelische beweging een hele goede beweging is. En ik kan me niet vinden in het katholicisme (niks persoonlijks aan natuurlijkknipoog_dicht.gif). Maarja, aan de andere kant. De katholieken zullen zeggen dat zij de enige ''ware'' kerk zijn en zullen dan dus automatisch zeggen dat ze de evangelische beweging niet ''goed'' vinden. Dus wat dat betreft is het niet slim om hier op het forum te vragen welke stroming het ''beste'' is. Aangezien er toch telkens meningsverschillen zullen blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom jeffrey_1989,

Tóch is dat de vraag waar het om moet draaien; wie spreekt het Woord en wie niet? Op andere punten kerken selecteren is enkel jezelf strelen. Het gaat erom wat God jou wil zeggen, en als dat enkel in een kerk met grijze koppies en Opwekking op hele noten kan, dan heb je dat kruis maar te dragen.

Het is hier denk ik geen kwestie van kiezen. Je kunt niet op een dag besluiten dat kerk A de waarheid spreekt en kerk B niet. Het is een kwestie van overtuigd raken. En dat kan alleen als je zonder voorbehoud diepgaand onderzoek doet naar alle kerken. Puur op grond van wat ze leren. Want het is wat diakio zegt: begrijp wat ze leren en begrijp zo wat ze doen.

Onderzoek dus alle kerken, puur met het doel informatie te vergaren. Bidt dagelijks tot God of Hij je wil leiden in dat onderzoek. Het kan dan zomaar gebeuren dat een bepaalde kerk of stroming je wel heel erg trekt, dus dat je die nog meer gaat onderzoeken. En die aantrekkingskracht kan op zowel rationele als emotionele gronden, maar altijd op basis van wat die kerk nu leert.

Overtuigd raken van dat die en die kerk de (volledige) waarheid spreekt is een heel ingewikkeld, ongrijpbaar proces. Er is niet echt een wijze waarop je het onderzoek wel kunt doen, maar zeker wel een wijze waarop je het niet moet doen: namelijk puur te kijken welke uiterlijkheden (zang, preek, lengte dienst, rituelen) jou bevallen. Want daar gaat het niet om. Het gaat erom wat daar achter steekt, wat God jou met die dingen wil vertellen.

Als je het onderzoek dan goed wilt doen, en dat ben je aan God verplicht, dan mag dat niet met de insteek zijn dat het voor God niet uitmaakt naar welke kerk je gaat. Want dan heb je zomaar een zeer belangrijke keuze al gemaakt, terwijl lang niet alle kerken dat leren. Sta dus open voor alle visies en voor alle vormen van kerkverstaan. Laat jezelf dus volkomen afbreken, vermorzelen door God en laat je vervolgens door Hem leiden en vullen. Dat is vreselijk moeilijk en pijnlijk, dat kan járen duren, maar Hij is het volledig waard.

Het heeft dan ook weinig zin als katholieken zouden roepen dat de topicstarter katholiek moet worden, evangelischen dat ze evangelisch moet worden, etc. Help haar liever door vragen te beantwoorden als je die juist kunt beantwoorden en informatie te geven. Liefst nog zonder zo'n wervend toontje. En dan geen informatie over waarom andere kerken fout zouden zijn, maar informatie over waarom jouw kerk de volledige waarheid spreekt en niets anders dan de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De katholieken zullen zeggen dat zij de enige ''ware'' kerk zijn

Oh ja? Zie ik anders niet gebeuren. In tegendeel, ik zie tot nu toe iedereen reageren gericht op TS, en niet op propageren van eigen geloof. Waarom stel je het zo voor, terwijl je kan zien dat het zo niet gaat? Er is in dit topic helemaal geen sprake van discussie over "de ware kerk", jij bent degene die dat introduceert. Waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jeffrey bedoelde het puur hypothetisch, hoor.

Vast wel, maar ik bedoel geheel niet hypothetisch dat ik het toch jammer vind dat iedereen de TS, in variaties, adviseert vooral zelf te zoeken naar waarheid, naar wat bij haar past, en Jeffrey vervolgens haaks daar op beweert (helemaal niet hypothetisch) dat "iedereen" wel de eigen kerk zal propageren. Ik constateer dat niemand dat doet, en dat het Jeffrey zelf is die een dergelijke discussie introduceert. En dus vroeg ik waarom. Verder niets hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, dit alles roept echt een hoop vragen op. Waarom zouden er zoveel verschillende stromen zijn (de reden, de oorzaak weet ik). En wat zou God willen. Ik vraag me ook echt af of het voor God uitmaakt naar welke kerk je gaat, want dat zou hele rare gevolgen hebben als er eigenlijk maar een kerk is die de ware is. En ik vraag me dan ook echt af wat de gevolgen zijn voor christenen die dan bij de ´verkeerde´ kerk zitten. Misschien maakt het in het algemeen niet uit, maar misschien dat God wel expres verschillende stromingen heeft ontworpen om zo ieder voor ieder individu een passende kerk te creeeren. Pff, het is echt ingewikkeld, mijn hoofd begon alleen al te tollen toen ik een topic opende over verschillende bijbels, dacht dat er in nederland maar 2 of 3 verschillende waren smile.gif. Misschien heeft God het ook wel zo gedaan zodat je ECHT voor God moet gaan en er veel tijd in moet steken en daardoor het koren van het kaf word gescheiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid