Spring naar bijdragen

Jezus in de hel (????)


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ben nu toch even in de war hoor.. ik las in de FAQ van Credible het volgende:

Quote:
Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.

En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;

die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;

die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel;

op de derde dag opgestaan uit de doden;

opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader;

vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de Heilige Geest.

Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;

vergeving van de zonden;

opstanding van het vlees;

en een eeuwig leven.

Is Jezus na de kruisiging naar de hel gegaan? Misschien heb ik het hélemaal verkeerd opgevat

of niet maar uhm ik snap het ff niet meer dus uitleg is welkom. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze geloofsbelijdenis is helemaal gebaseerd op de Bijbel. In de statenvertaling staat daar:

      Mat 12,40

      

Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.

Daarbij komt dat de vertaling nu zegt in plaats van hel: dodenrijk. Wat het precies geweest is, weten we niet, maar mij is geleerd dat Christus Jezus onze zonder op zich heeft genomen en om voor die zonden volmaakt te boeten heeft Hij in het dodenrik of in de hel door moeten brengen. Helder?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hand. 2:25-27, (Statenvertaling): „David zegt van Hem [Jezus]: . . . Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, noch zult uw Heilige overgeven, om verderving te zien.â€

Het feit dat God Jezus in de hel niet heeft „verlatenâ€, impliceert dat Jezus op zijn minst enige tijd in de hel is geweest, niet waar?

Het woordje hel komt van het Griekse woord 'hades' en wordt in diverse bijbels als volgt vertaald:

„De helleâ€, Leuvense bijbel;

„het dodenrijkâ€, NBG;

„Hadesâ€, NW.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 08:04:45 schreef Judith het volgende:

Ben nu toch even in de war hoor.. ik las in de FAQ van Credible het volgende:

[...]

Is Jezus na de kruisiging naar de hel gegaan? Misschien heb ik het hélemaal verkeerd opgevat

of niet maar uhm ik snap het ff niet meer dus uitleg is welkom.
bloos.gif

het staat er verkeerd Jezus is naar het dodenrijk gegaan, want in de bijbel staat duidelijk wat de hel is en dat is niet het dodenrijk, daar worden de mensen na het grote oordeel in geworpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is aan het kruis gestorven, niet omdat Hij nou zulke erge dingen heeft gedaan, maar om de zonden van alle mensen op zich te nemen. En of Hij dan na zijn dood aan het kruis naar de hel is gegaan om daar onze zonden te 'dumpen'. Hij naar het dodenrijk is gegaan om de dood te overwinnen, of dat Hij de weg naar de Hemel heeft vrijgemaakt op die manier maakt voor mij weinig uit. Ik denk dat Hij het misschien wel alledrie heeft kunnen doen.

Het gaat erom of je geloofd dat Jezus is gestorven, ook voor jou zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 14:10:15 schreef Bronze het volgende:

[...]

het staat er verkeerd Jezus is naar het dodenrijk gegaan, want in de bijbel staat duidelijk wat de hel is en dat is niet het dodenrijk, daar worden de mensen na het grote oordeel in geworpen.

Het staat er niet verkeerd, er staat 'helle' en niet 'hel' dat betekend vermoedelijk dat Jezus de helse pijnen heeft doorstaan en na drie dagen is opgestaan uit de dood.

Ik ga er tot nu toe niet van uit dat Jezus in 'de hel' of in 'het dodenrijk' is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 08:04:45 schreef Judith het volgende:

Is Jezus na de kruisiging naar de hel gegaan? Misschien heb ik het hélemaal verkeerd opgevat

of niet maar uhm ik snap het ff niet meer dus uitleg is welkom.
bloos.gif

Ik weet wel dat Jezus aan het kruis door een hel is gegaan, zoals staat in Marcus 15:34

Quote:
34 En ter negender ure, riep Jezus met een grote stem, zeggende: ELOI, ELOI, LAMMA SABACHTANI, hetwelk is, overgezet zijnde: Mijn God, Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten?

Maar toen Jezus stierf zij hij:

Quote:
46 Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. En als Hij dat gezegd had, gaf Hij den geest.

Hoe kan Jezus dan naar de hel gaan wanneer hij zegt dat hij zich overgeeft aan God verbaasd.gif Dan lijkt het mij juist dat de strijd al gestreden is, zoals Jezus ook aan het kruis zei "het is volbracht" (Joh 19:30)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christus is nedergedaald ter helle

De herhaalde bevestigingen van het Nieuwe Testament dat Jezus is opgewekt uit de doden" (1 Kor. 15, 20) 1 Vgl. Hand. 3, 15; Rom. 8, 11, veronderstellen dat Hij voorafgaand aan de verrijzenis in het verblijf van de doden vertoefd heeft 2 Vgl. Heb. 13, 20. Dat is de eerste betekenis die de prediking van de apostelen gegeven heeft aan Jezus' nederdaling ter helle. Jezus heeft, evenals alle mensen, de dood gekend. Hij heeft zich met zijn ziel bij hen gevoegd in het dodenrijk. Maar Hij is er nedergedaald als Verlosser, de Blijde Boodschap verkondigend aan de geesten die er waren gekerkerd 3 Vgl. 1 Pt. 3, 18-19.

Het dodenrijk waarin Christus na zijn sterven is nedergedaald, noemt de Schrift de hel, de Sjeool of de Hades, 4 Vgl. Fil. 2, 10; Hand. 2, 24; Openb. 1, 18; Ef. 4, 9 omdat zij die zich daar bevinden, verstoken zijn van het zien van God. 5 Vgl. Ps. 6, 6; Ps. 88, 11-13 Dat is immers het geval voor alle doden, goede of slechte, wanneer zij wachten op de Verlosser, 6 Vgl. Ps. 89, 49; 1 Sam. 28, 19; Ez. 32, 17-32 dat wil niet zeggen dat hun lot gelijk is, zoals Jezus laat zien in de parabel van de arme Lazarus, die in "de schoot van Abraham" was opgenomen. 7 Vgl. Lc. 16, 22-26 "Het zijn juist de zielen van deze vromen die in de schoot van Abraham op hun bevrijder wachtten, die Jezus Christus bevrijdde, toen Hij nederdaalde ter helle" 8 KKK, Catechismus Romanus Concilii Tridentini. 1,6,3, vert uit Lat.. Jezus is niet nedergedaald ter helle om de verdoemden te bevrijden 9 Vgl. Synode van Rome, De neerdaling ter helle van Christus, Sessio III - 3e zitting (25 okt 745), evenmin om de hel van de verdoemenis af te breken, 10 Vgl. DS 1011; 1077 maar om de rechtvaardigen die Hem voorgegaan waren, te bevrijden. 11 Vgl. Conc. van Toledo in 625; DS 485 12 Vgl. Mt. 27, 52-53

"Het evangelie is ook aan gestorvenen verkondigd..." (1 Pt. 4, 6). De nederdaling ter helle is de volledige vervulling van de evangelische aankondiging van het heil. Zij is de allerlaatste fase van de Messiaanse zending van Jezus. Deze fase is zeer beperkt in de tijd, maar strekt zich ontzettend ver uit wat haar werkelijke betekenis betreft. Zij leert dat het verlossingswerk zich uitbreidt tot alle mensen van alle tijden en van alle plaatsen, want allen die zijn gered, hebben immers deel gekregen aan de verlossing.

Christus is dus neergedaald in de diepte van de dood, 13 Vgl. Mt. 12, 40; Rom. 10, 7; Ef. 4, 9 opdat "de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en die haar horen, zullen leven" (Joh. 5, 25). Jezus, "de leidsman ten leven" 14 Vgl. Hand. 3, 15 heeft "door zijn dood de vorst van de dood, de duivel, onttroond en hen die door de vrees voor de dood heel hun leven aan onvrijheid onderworpen waren, bevrijd" (Heb. 2, 14-15). Voortaan heeft de verrezen Christus "de sleutels van de dood en het dodenrijk" (Openb. 1, 18) en "buigt bij de naam van Jezus zich iedere knie in de hemel, op aarde en onder de aarde" (Fil. 2, 10).

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 16:25:22 schreef aegron het volgende:

Voordat Jezus stierf, riep Hij: "Het is volbracht" Dan lijkt het me nogal raar dat hij daarna nog eens naar de hel is gegaan. Maar ik ben zeer benieuwd naar een goede uitleg van dit deel van de geloofsbelijdenis.

Hij had de zonde overwonnen, maar nog niet de dood?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op zaterdag 27 januari 2007 16:39:56 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Hij had de zonde overwonnen, maar nog niet de dood?

Maar juist doordat de mens zondig is, moest de mens sterven (denk aan het verhaal in de Hof van Eden) smile.gif Overwinning op de zonden is dan meteen ook overwinning op de dood lijkt me, want als de mens in het paradijs niet had gezondigt, hadden we het eeuwig leven nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 16:04:36 schreef Kyran het volgende:

Maar toen Jezus stierf zij hij:

[...]

Hoe kan Jezus dan naar de hel gaan wanneer hij zegt dat hij zich overgeeft aan God
verbaasd.gif
Dan lijkt het mij juist dat de strijd al gestreden is, zoals Jezus ook aan het kruis zei "het is volbracht" (Joh 19:30)

Als wij sterven geven wij ons ook over aan God (we kunnen niet anders) maar als je een ongelovige bent, kom je ook in de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op zaterdag 27 januari 2007 18:07:20 schreef Mystique het volgende:

[...]

Als wij sterven geven wij ons ook over aan God (we kunnen niet anders) maar als je een ongelovige bent, kom je ook in de hel.

O.k, maar Jezus was niet bepaald een ongelovige. Hoewel ook gelovigen tijdens hun leven het gevoel kunnen hebben dat God hen heeft verlaten. Voor hen is dat de hel lijkt me dan. Maar ik typeer "de hel" nu als psychische toestand, terwijl veel christenen volgens mij menen dat het een bepaalde plaats is, in een hiernamaals.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er hier iets over gepost.

Samengevoegde post 27-1-2007 20:06:30:

Quote:

Op zaterdag 27 januari 2007 16:26:19 schreef Iggi het volgende:

Dat is immers het geval voor alle doden, goede of slechte, wanneer zij wachten op de Verlosser, 6 Vgl. Ps. 89, 49; 1 Sam. 28, 19; Ez. 32, 17-32 dat wil niet zeggen dat hun lot gelijk is, zoals Jezus laat zien in de parabel van de arme Lazarus, die in "de schoot van Abraham" was opgenomen.

Ah, wat overlap zie ik, maar da's niet erg smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Misschien moet ik de vraag dan wat dieper stellen (weet niet of dat in een nieuw topic moet)

Als Jezus naar de hel ging ervan uit gaan de dat Hij dat deed om mensen het licht te brengen (lijkt me niet voor zijn zonden) is het dan zo dat álle mensen sowieso naar de hel gaan?

Mijn redenatie is dan als Jezus naar de hel ging dan gaan mensen dat ook; alleen dat wordt bepaalt door wáárom Jezus naar de hel ging.

De koppelvraag is (nogmaals) gaan mensen dan automatisch ook naar de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:19:17 schreef Judith het volgende:

Misschien moet ik de vraag dan wat dieper stellen (weet niet of dat in een nieuw topic moet)

Als Jezus naar de hel ging ervan uit gaan de dat Hij dat deed om mensen het licht te brengen (lijkt me niet voor zijn zonden) is het dan zo dat �lle mensen sowieso naar de hel gaan.

Er is een verschil tussen de hel waar de geloofsbelijdenis over spreekt en de hel zoals we dat tegenwoordig kennen. Klik even mijn post aan, die ik in het RK-topic heb geplaatst, daarin leg ik het verder uit.

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:19:17 schreef Judith het volgende:

De koppelvraag is (nogmaals) gaan mensen dan automatisch ook naar de hel.

De hel waar Jezus naartoe ging (het dodenrijk, een tamelijk neutrale plaats) is voor niemand die nu doodgaat de bestemming. Mensen gaan nu na hun dood direct naar de hel (de plaats waar je eeuwig zonder God moet leven), als ze bij leven welbewust God de rug toe hebben gekeerd en Hem, terwijl ze wisten wie Hij was, niet wilden kennen. Ik denk eerlijk gezegd dat dat maar voor weinigen zal gelden, enfin, niemand weet 't zeker. Alle andere mensen komen uiteindelijk in de hemel (de meesten via het vagevuur = een staat van loutering, die alleen dient ter heiliging, niet ter rechtvaardiging, want dat is al gebeurd in de dood en de opstanding van Jezus).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Oops sorry bloos.gif

Samengevoegde post 27-1-2007 20:41:29:

Maar ik snap het niet. Dat van die link wel maar:

Quote:
Alle andere mensen komen uiteindelijk in de hemel (de meesten via het vagevuur = een staat van loutering, die alleen dient ter heiliging, niet ter rechtvaardiging, want dat is al gebeurd in de dood en de opstanding van Jezus).

Wat is het vagevuur, moet je dat letterlijk nemen (als in branden) ? *voelt zich héél dom nu*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:37:01 schreef Judith het volgende:

Oops sorry
bloos.gif

Samengevoegde post 27-1-2007 20:41:29:

Maar ik snap het niet. Dat van die link wel maar:

[...]

Wat is het vagevuur, moet je dat letterlijk nemen (als in branden) ? *voelt zich héél dom nu*

Nee, meer in de zin van schoonmaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid