Spring naar bijdragen

Introvert / Extravert?  

  1. 1. Introvert / Extravert?

    • Introvert
      18
    • Extravert
      9
    • Duidelijk combinatie
      21


Aanbevolen berichten

Vandaag las ik in een boek die mijn broertje geleend had iets over introverte mensen. De kenmerken die er in stonden kwamen duidelijk overheen met de eigenschappen van mezelf. Nu ben ik een beetje rond gaan kijken en probeer de verschillen in beeld te krijgen.

Wikipedia zegt:

"Bij een introverte instelling is de energie naar binnen gericht, op de eigen gedachten en gevoelens. Introverte mensen zijn rustige types, weloverwogen, beschouwelijk en voelen zich in onbekend gezelschap niet gauw thuis. Zij zijn liever alleen dan in een groep.

Bij een extraverte instelling is de energie naar buiten gericht, op mensen, activiteiten en dingen. Extraverte mensen zijn energiek, enthousiast, actie-gericht, spraakzaam en assertief. Zij vinden het fijner om met andere mensen samen te zijn dan om alleen te zijn.

De meeste mensen hebben zowel extraverte als introverte trekken, afhankelijk van de situatie en het gezelschap waarin zij verkeren, hun gezondheid en algemeen energieniveau, hun leeftijd".

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie.

Introvert? Extravert? Of misschien een duidelijke combinatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Eerder introvert denk ik. Ik kan wel heel uitbundig zijn, maar eerder bij mensen die ik goed ken, en dan nog heb ik echt wel nood aan mijn alleen-zijn-tijd. Ik kan op een feestje zijn tussen allemaal mensen die ik leuk vind en nog gewoon geen zin hebben om sociaal te zijn, en dan zit ik alleen in een hoekje en vind ik dat nog het leukst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zeker extravert. Ben niet bang om op mensen af te stappen, zeg wat ik denk, ben niet het 'de kat uit de boom kijken'-type, ik 'praat' veel met mijn handen, maak snel met mensen een praatje of ik ze nu ken of niet enz enz

Veel mensen, met name introverte mensen schrikken wel eens van mij. Ik wordt regelmatig vergeleken met een wervelwind of waterval knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

bij mensen die ik niet ken ben ik introvert

zo ook eigenlijk bij mensen die ik wel ken maar weinig zie

het valt te zien... soms ben ik ook extravert

In groep ben ik zowiezo stil en ik ben niet iemand die zich zomaar kan inmengen bij dingen

bij hele goede vrienden zou dat dan wel lukken

ik heb ook tijd nodig om alleen te zijn, altijd, als ik ergens ben wil ik al gauw weer naar huis

ik zal dus maar combinatie nemen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben best wel introvert. Ik ben zo rustig als het maar kan zijn. M'n energie zit van binnen, gericht op de eigen gedachten en gevoelens. (Maakt mij dat egocentrisch?) Ik ben zeker weloverwogen en beschouwelijk en ik voel me in onbekend gezelschap niet gauw thuis. Ik ben vaak liever alleen dan in een groep.

Dat is één kant van mij. Zo was ik vroeger alleen maar.

Nu wordt ik toch wat opener, vind ik een groep wel fijn. Ik ben langzaam aan het veranderen. Vroeger wilde ik absoluut niet in de spotlights staan. Ik was liever de grijze muis. Nu vind ik het helemaal niet meer zo erg en zoek ik het ook wel een beetje op.

Maar ik blijf wel introvert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 13:43:11 schreef -eva- het volgende:

Ik ben best wel introvert. Ik ben zo rustig als het maar kan zijn. M'n energie zit van binnen, gericht op de eigen gedachten en gevoelens. (Maakt mij dat egocentrisch?) Ik ben zeker weloverwogen en beschouwelijk en ik voel me in onbekend gezelschap niet gauw thuis. Ik ben vaak liever alleen dan in een groep.

Dat is één kant van mij. Zo was ik vroeger alleen maar.

Nu wordt ik toch wat opener, vind ik een groep wel fijn. Ik ben langzaam aan het veranderen. Vroeger wilde ik absoluut niet in de spotlights staan. Ik was liever de grijze muis. Nu vind ik het helemaal niet meer zo erg en zoek ik het ook wel een beetje op.

Maar ik blijf wel introvert.

hmm dan zou ik ook itnrovert moeten gestemd hebben...maar ik heb beide

iedereen is toch beide? je kan toch wel heel open zijn bij je ma ofzo bvb..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand is 100% introvert, of juist 100% extravert, het is gewoon een schaal verdeling, je hebt iets meer van het één, of iets meer van het ander. Overigens kan je in de loop van je leven nog wel veranderen, al zal dat niet extreem zijn. Ook is het afhankelijk vande groep waar je je in bevind. Als je in een groep de minst extraverte bent zal je vanzelf introverter worden, terwijl je in een introvertere setting juist meer extrovert wordt, of beter, lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 13:57:04 schreef -:Jammir:- het volgende:

Niemand is 100% introvert, of juist 100% extravert, het is gewoon een schaal verdeling, je hebt iets meer van het één, of iets meer van het ander. Overigens kan je in de loop van je leven nog wel veranderen, al zal dat niet extreem zijn. Ook is het afhankelijk vande groep waar je je in bevind. Als je in een groep de minst extraverte bent zal je vanzelf introverter worden, terwijl je in een introvertere setting juist meer extrovert wordt, of beter, lijkt.

?

Ok, het lijkt mijn juist dat je meer net gaat doen als de groep. Aan de andere kant, de ene groep is de andere niet natuurlijk. Het zal waarschijnlijk ook weer verschillen denk ik. De ene groep zie ik mensen meer 'opjutten' tot extravertisme/extraversiteit/extravertuositeit of andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, de hele groep zal wel wat extraverter zijn, maar jij zal door de dominantie van de andere groepsleden vaak juist wat stiller en rustiger worden. In een groep moeten verschillende rollen worden gevuld. Als jij de minst extraverte van de groep bent, word je vanzelf de introverte. Maar als jij de meest extraverte van de groep bent zal jij juist die rol opnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 14:03:43 schreef -:Jammir:- het volgende:

Ja, de hele groep zal wel wat extraverter zijn, maar jij zal door de dominantie van de andere groepsleden vaak juist wat stiller en rustiger worden. In een groep moeten verschillende rollen worden gevuld. Als jij de minst extraverte van de groep bent, word je vanzelf de introverte. Maar als jij de meest extraverte van de groep bent zal jij juist die rol opnemen.

Weet ik niet hoor. Bij mezelf merk ik juist dat ik sinds ik dit jaar in een projectgroep zit met heel veel extraverte mensen ik me juist ook extravert opstel. Dat moet gewoon wel, anders kom je er niet tussen. Je kunt ook van de anderen leren en hierdoor juist het tegenovergestelde gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe beter iemand me kent, hoe groter de kans dat diegene mij introvert zal noemen. Ik maak wel snel met iedereen praatje en geniet heel erg van het contact met andere mensen, maar tegelijkertijd kan ik ook heel erg in mijn eigen wereldje leven.

Voor mij geldt ook dat mijn intro- of extravertheid afhangt van hoe de groep waarin ik me bevind, is. Als iedereen erg extravert is dan heb ik het gevoel dat ik daar niet tegenop kan en stel ik me introverter op. Maar als iedereen introvert is dan wil ik het energieniveau opkrikken en gedraag ik me extraverter. Niet expres overigens, maar ik ben me er wel bewust van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Hester schreef:

Voor mij geldt ook dat mijn intro- of extravertheid afhangt van hoe de groep waarin ik me bevind, is. Als iedereen erg extravert is dan heb ik het gevoel dat ik daar niet tegenop kan en stel ik me introverter op. Maar als iedereen introvert is dan wil ik het energieniveau opkrikken en gedraag ik me extraverter. Niet expres overigens, maar ik ben me er wel bewust van.

Kijk, dat heb ik nou ook. Wilde ik dat net even beschrijven, kon ik het niet echt goed verwoorden, maar dit zegt het wel allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 14:06:36 schreef Hester het volgende:

Voor mij geldt ook dat mijn intro- of extravertheid afhangt van hoe de groep waarin ik me bevind, is. Als iedereen erg extravert is dan heb ik het gevoel dat ik daar niet tegenop kan en stel ik me introverter op. Maar als iedereen introvert is dan wil ik het energieniveau opkrikken en gedraag ik me extraverter. Niet expres overigens, maar ik ben me er wel bewust van.

Het lijkt wel of het over mij gaat smile.gif Ik heb precies hetzelfde!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Introvert, maar bij mensen die ik erg vetrouw kan ik heel open zijn. Ik houd absoluut niet van mensenmassa's en ben niet bepaald een kletsmajoor. Verder kan ik me alleen juist heel goed vermaken en geniet ik enorm van de vrijheid.

Wanneer ik te lang met anderen omgaan, raak ik overprikkeld en moet ik weer alleen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben heel erg introvert, daar heb ik nooit aan hoeven twijfelen. Ik vind het heel moeilijk om contact met iemand te zoeken, waardoor ik me vaak in een grote groep mensen heel alleen voel, waardoor ik dus weer liever alleen thuis ben. Ik ben ook inderdaad heel rustig, mensen zien mij nogal eens over het hoofd omdat ik dan gewoon niets zeg..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 15:21:22 schreef snuffie het volgende:

ik ben heel erg introvert, daar heb ik nooit aan hoeven twijfelen. Ik vind het heel moeilijk om contact met iemand te zoeken, waardoor ik me vaak in een grote groep mensen heel alleen voel, waardoor ik dus weer liever alleen thuis ben. Ik ben ook inderdaad heel rustig, mensen zien mij nogal eens over het hoofd omdat ik dan gewoon niets zeg..

Dat is lastig allemaal. Ik heb ook vaak geen idee wat ik precies moet zeggen om contact met iemand te maken. Op school lukt het wel op een bepaalde manier, doordat de studie dan zelf een overeenkomst is waar ik vragen over kan stellen.

Het is jammer dat men jou dan over het hoofd ziet, ze zouden dan aan introverte mensen juist vragen moeten stellen: "wat vind jij er van?"

Ik herken het, want ik zeg in het echt ook nooit snel wat ik ergens van vind. Dat heeft natuurlijk ook voordelen, omdat je dan eerst verschillende kanten van het verhaal hoort, waardoor jouw mening dan misschien doordachter is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

je mening mag doordachter zijn, vaak komt mijn mening niet naar buiten. Ik zat gsiteren weer bij Youth Alpha, vorig jaar had ik het zelf gedaan, nu ben ik leiding. Wat ik merkte was dat er een meisje in de groep (een vriendin van mij) eigenlijk alleeen iets zei als het haar werd gevraagd. Dat is ook wat ik heel erg in mezelf herken. Ik ga pas praten als mensen dat aan mij vragen. Er zijn ook wel dagen dat ik wel ineens heel veel mijn mond opentrek, maar dat gaat dan vaak alleen over nutteloze dingen, en alleen in gezelschap van goede vrienden of gezin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 januari 2007 15:21:22 schreef snuffie het volgende:

ik ben heel erg introvert, daar heb ik nooit aan hoeven twijfelen. Ik vind het heel moeilijk om contact met iemand te zoeken, waardoor ik me vaak in een grote groep mensen heel alleen voel, waardoor ik dus weer liever alleen thuis ben. Ik ben ook inderdaad heel rustig, mensen zien mij nogal eens over het hoofd omdat ik dan gewoon niets zeg..

Ik ben ook wel introvert, en zeg in een grote groep mensen meestal ook niet veel. Maar dat betekent niet automatisch dat ik me alleen voel, ik vind het juist fijn om gewoon te kunnen luisteren smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid