Spring naar bijdragen

Wat was het teken van Jonas?


Aanbevolen berichten

In de Bijbel lezen we het volgende:

Matteüs 12:38 Daarop reageerden enkele schriftgeleerden en Farizeeën met een vraag: ‘Meester, we zouden graag een teken van u zien.’ 39 Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. 40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.

Wat bedoelde Jesus de bovendtaande vers?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Jona 2:2-10

Jona bidt tot de Ene, zijn God,- vanuit de ingewanden van de vis.       

3 Hij zegt: roepen zal ik uit mijn benauwing tot de Ene en hij zal mij antwoorden;
uit de schoot van het dodenrijk zal ik schreeuwen om hulp en gij zult horen naar mijn stem.
      

4 Gij hebt mij uitgezonden de diepte in, in het hart van de zeeën,

en een rivier omringt mij; al uw brekers en uw rollers trokken reeds over mij heen,

5 en ik, ik moest wel zeggen: ik ben verdreven uit het tegenover van uw ogen; ach, zal ik ooit nog kijken naar de hal van uw heiligheid?

6 Tot aan lijf-en-ziel hebben wateren mij omvat, een oervloed blijft mij omringen; riet zit om mijn hoofd gewonden.       

7
Naar de grondslagen van bergen ben ik neergedaald, en de aarde: haar grendels zijn achter mij voor eeuwig; gij hebt mijn leven doen opklimmen uit het verderf, Ene, mijn God!
      

8 Toen mijn ziel in mij versmachtte werd ik de Ene indachtig,- en tot u kwam mijn gebed, tot de hal van uw heiligheid!       

9 Die de wacht houden bij ijdelheden van niets moeten het voorwerp van hun vriendschap verlaten,-       

10
maar ik, ik zal met een stem vol dank u een offer brengen, wat ik beloofd heb zal ik voldoen,- het is de Ene die bevrijdt!

Hier wordt geprofeteerd over de dood en opstanding van Christus inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 20:17:45 schreef dialoog_zoeker het volgende:

[...]

Jonas was door een walvis geslikt?

Toen Jonas in de walvis zat

toen droomde hij dat hij visjes at

leert het kinderversje.

De Bijbel spreekt niet over een walvis. Tenminste, wel in Job en in Matteus, volgens de Statenvertaling, niet in Jona. In de SV is het gewoon een grote vis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 20:19:55 schreef Tom het volgende:

Ja, Jona bevond zich drie dagen in de buik van het zeedier en werd toen weer uitgespuugd. Jezus bevond zich drie dagen in het graf/dodenrijk en kwam toen weer tot leven.
knipoog_dicht.gif

Tom,

Ik ben met je eens dat Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeedier bevond maar welke drie dagen en drie nachten bevond Jesus in het graf/dodenrijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 20:21:28 schreef diakio het volgende:

[...]

Toen Jonas in de walvis zat

toen droomde hij dat hij visjes at

leert het kinderversje.

De Bijbel spreekt niet over een walvis. Tenminste, wel in Job en in Matteus, volgens de Statenvertaling, niet in Jona. In de SV is het gewoon een grote vis.

Wat is het verschil tussen de Statenvertaling en de SV?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 20:24:54 schreef diakio het volgende:

[...]

Dat ik minder toetsaanslagen nodig heb voor SV?

Okee, ik las het als dat er in de Statenvertaling tweemaal walvis voorkwam, terwijl de SV gewoon vertaalde met grote vis. Vandaar dat ik me verwonderde. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 20 november 2006 20:23:00 schreef dialoog_zoeker het volgende:

[...]

Tom,

Ik ben met je eens dat Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeedier bevond maar welke drie dagen en drie nachten bevond Jesus in het graf/dodenrijk?

Christus was het paschalam. Dit pascha viel op een woensdag. Woensdagavond voor zonsondergang stierf Christus als offer ter vergeving van onze zonden. Hij moest 3 nachten en 3 dagen dood zijn. Woensdag nacht is 1, donderdagnacht is 2, en vrijdagnacht is 3. Hij stond dus nachten en drie dagen later op, aan het eind van de zaterdag voor zonsondergang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 20:26:29 schreef Eli7 het volgende:

[...]

Okee, ik las het als dat er in de Statenvertaling tweemaal walvis voorkwam, terwijl de SV gewoon vertaalde met grote vis. Vandaar dat ik me verwonderde.
knipoog_dicht.gif

mmm, daar gaan mijn bespaarde toetsaanslagen...

De SV heeft het in het boek Jona over een forse vis. In de hele Bijbel komen wel wat walvissen voor, bij Job en bij Matteus, (in de SV dus), maar niet bij Jona.

Comprende?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 20:26:47 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Christus was het paschalam. Dit pascha viel op een woensdag. Woensdagavond voor zonsondergang stierf Christus als offer ter vergeving van onze zonden. Hij moest 3 nachten en 3 dagen dood zijn. Woensdag nacht is 1, donderdagnacht is 2, en vrijdagnacht is 3. Hij stond dus nachten en drie dagen later op, aan het eind van de zaterdag voor zonsondergang.

Dus de miljoenen christenen die het goede vrijdag vieren hebben het mis. Zij zouden dus goede woensdag moeten vieren, volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 20 november 2006 20:34:05 schreef dialoog_zoeker het volgende:

[...]

Dus de miljoenen christenen die het goede vrijdag vieren hebben het mis. Zij zouden dus goede woensdag moeten vieren, volgens jou?

Volgens mij moet niets. Maar Christus is ons paschalam zegt Paulus. Het pascha is een heilige sabbat, te lezen in leviticus 23, en Christus is daarvan de vervulling. Ook het daarop aansluitende Feest van de ongezuurde is broden is een Heilig feest. Dus goede woensdag zou ik het niet noemen, maar het pascha vieren met als middelpunt Jezus. En de sabbat, de heilige rustdag, die ook weerspiegelt dat we voor altijd door Jezus in de eeuwige rust mogen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 20:41:04 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Volgens mij moet niets. Maar Christus is ons paschalam zegt Paulus. Het pascha is een heilige sabbat, te lezen in leviticus 23, en Christus is daarvan de vervulling. Ook het daarop aansluitende Feest van de ongezuurde is broden is een Heilig feest. Dus goede woensdag zou ik het niet noemen, maar het pascha vieren met als middelpunt Jezus. En de sabbat, de heilige rustdag, die ook weerspiegelt dat we voor altijd door Jezus in de eeuwige rust mogen komen.

Al twee duizend jaar vieren de christenen het Goede vrijdag omdat dit de dag zou zijn die Jesus gestorven was. Maar als jij zegt dat het woensdag was, vindt ik het best. Als op het teken terug mag komen, leefde Jona in de buik van het zeedier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 21:17:36 schreef Renaldo het volgende:

Ze vieren het nog geen 2000 jaar hoor, pas iets van 1600 ofzo. Maar goed, terug naar het teken.

Leefde Jona in de buik van het zeedier? Hij namelijk in de ingewanden en leefde. Zoals Jona zelf al laat zien beeld dit het dodenrijk uit.

Dus leefde Jesus ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je vraag is geloof ik 'hoe komen christenen aan de drie dagen'..

Niet erg moeilijk: Vrijdag voor zonsondergang ging hij het graf in (omdat een lichaam volgens de Wet de volgende dag begraven moest worden. Dit zou dan echter de sabbath zijn). Vrijdag is dus dag 1.

De hele sabbath heeft Jezus in het graf gelegen, zondagmorgen is hij opgestaan. Dat maakt drie dagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 21:34:38 schreef Harm-Jan het volgende:

Je vraag is geloof ik 'hoe komen christenen aan de drie dagen'..

Niet erg moeilijk: Vrijdag voor zonsondergang ging hij het graf in (omdat een lichaam volgens de Wet de volgende dag begraven moest worden. Dit zou dan echter de sabbath zijn). Vrijdag is dus dag 1.

De hele sabbath heeft Jezus in het graf gelegen, zondagmorgen is hij opgestaan. Dat maakt drie dagen.

Harm-Jan,

Het gaat om drie nachten en die dagen (Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.)

Vrijdag 1 nacht (voor zonondergang)

zaterdag 1 dag en 1 nacht

zondag vroeg terwijl het nog donker was bezocht Maria uit Magdala het graf, en trof dat het leeg was.

Opgeteld: 1 dag en twee nachten dus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom klopt dat ook niet, Jezus zei zelf dat Hij 3 nachten en 3 dagen in het midden der aarde zou zijn. Als Hij dat zegt, dan is dat zo en geen nacht of dag minder. Hij stierf om 3 uur smiddags, dus is Hij ook om 3 uur 'smiddags opgestaan. Dan mag je zelf kiezen wat aannemelijker is, of zondagmiddag om 3 uur, of zaterdagmiddag om 3 uur.

Samengevoegde post 21-11-2006 6:24:40:

Quote:
Op maandag 20 november 2006 21:34:38 schreef Harm-Jan het volgende:

Je vraag is geloof ik 'hoe komen christenen aan de drie dagen'..

Niet erg moeilijk: Vrijdag voor zonsondergang ging hij het graf in (omdat een lichaam volgens de Wet de volgende dag begraven moest worden. Dit zou dan echter de sabbath zijn). Vrijdag is dus dag 1.

De hele sabbath heeft Jezus in het graf gelegen, zondagmorgen is hij opgestaan. Dat maakt drie dagen.

Je hebt het over de sabbat, maar dit is niet de wekelijkse sabbat die op vrijdagavond begint. Johannes zegt dat deze sabbat groot was, dit was een van de jaarlijkse heilige sabbatten. Namelijk de 1e dag van het feest van de ongezuurde broden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 22:24:04 schreef Princess. het volgende:

Je punt is?

Volgens mij is zijn punt dat de viering van de Goede Week niet overeenstemt met de Bijbel. Persoonlijk vermoed ik dat hij dat reuze belangwekkend vind, en dat zijn volgende topic zal worden "waarom lagen de schaapjes in het veld op 25 december?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:20:25 schreef diakio het volgende:

[...]Volgens mij is zijn punt dat de viering van de Goede Week niet overeenstemt met de Bijbel. Persoonlijk vermoed ik dat hij dat reuze belangwekkend vind, en dat zijn volgende topic zal worden "waarom lagen de schaapjes in het veld op 25 december?"

Aightz I get the point smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid