Spring naar bijdragen

Een verbod op het dragen van Burqa


Verbod op boerka terecht?  

  1. 1. Verbod op boerka terecht?

    • eens
      37
    • oneens
      19


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 19 november 2006 12:54:02 schreef Diana het volgende:

[...]Het verschil is dan wel dat ik ook niet ga werken met een halloween-masker op...

Dat mensen een burka willen dragen vind ik prima, ook als ze dit op straat doen. Ik vind alleen wel dat als er binnen het werkveld vereist wordt dat je gezicht zichtbaar is, dat je de keuze hebt hieraan te voldoen of ander werk te kiezen.

Net als op school in de klas de pet af moet en de zonnebrillen, vind ik dat er in een klas dan ook geen burka aanwezig dient te zijn.

Liefs Diaan

Dan zijn we het eens, alleen het gaat hier om de burka te verbieden gewoon als iemand op straat loopt of in de bus zit. Niet bij werk.

Het gaat ook maar om 150 mensen geloof ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand die een burqa draagt kan niet op een normale manier deelnemen aan onze maatschappij. Een drager maakt geen kans op een baan, kan niet op een normale manier communiceren (nee, door een gaasje kijken is geen normale manier van communicatie)

Het is verkiezingstijd, dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het indienen van dit wetsvoorstel. Wat mij betreft had het al veel eerder gemogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 01:13:34 schreef Donnie het volgende:

Waarom zo selectief alleen een burka?

Waarom niet ook Sinterklaas-pakken, Duikers-pakken, Astronaut-pakken, race-helmen, Halloween-maskers...

Volgens mij was er al zoiets, ik vond 't daarom eigenlijk ook vooral populistisch van de partijen om te gaan mekkeren om een burkaverbod. Zie ook artikel, daar staat ook iets over maskers: link

Maar de term 'verbod op gezichtsbedekking' klinkt me wel veel netter in de oren dan een burkaverbod. Maar ja, de media vindt een burkaverbod veel spannender klinken dus hoor je iedereen alleen maar over die burka's.

Ik las toevallig vandaag dat gemeentelijk al langer een verbod op gezichtsbedekking zoals (feest)maskers was, in bv Doetinchem geldt al zoiets, vandaar zeker dat ik ze nooit tegenkom..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:41:18 schreef Thorgrem het volgende:

Ik ben het er mee eens. En wel om de volgende redenen. 1. Ik zie het als onderdrukking van vrouwen. 2. Ik vind het fijn als ik mensen aan kan kijken en kan herkennen, het zou wel heel vreemd zijn als je met bivakmuts over straat gaat. 3. Het kom op veel mensen intimiderend over.

Mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 19:36:50 schreef Princess. het volgende:

[...]

Hihi
knipoog_dicht.gif
hoop niet dat ze dat mogen controleren
noparty.gif

Dit is een beetje offtopic jongens yes.gif

Ik vind een hoofddoek helemaal niet erg en ik snap het zelfs, maar een Burqa; een collega van me loopt ermee rond en ik zou niet weten hoe ze eruit ziet noparty.gif Ik vind het erg prettig als ik het gezicht van diegene kan zien en niet alleen de ogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben tegen omdat ik vind dat als iemand oprecht het idee heeft dat zij op deze manier haar geloof kan uitdragen, zij daar de mogelijkheid toe moet krijgen.

Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die dit beangstigend vinden, maar persoonlijk heb ik het idee dat het dan aan die persoon zelf ligt. Ik moet zeggen dat ik toch altijd wel bewondering heb voor vrouwen die voor deze klederdracht kiezen, maar angst heb ik er niet voor.

Wel ben ik het ermee eens dat je in bepaalde beroepen de burqua of niqaab niet kan dragen. Hierbij denk ik aan politieagenten, leraressen, dat soort beroepen. Dat iemand er dan voor kiest om een hoofddoek te dragen vind ik geen probleem.

Wanneer politie of dergelijke het gezicht wil zien moet dat ook kunnen, desnoods dat een vrouw dat dan doet (over de vormgeving ben ik nog niet helemaal zeker) maar dat moet dan wel kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met het verbod ontneem je een aantal vrouwen de mogelijkheid om buiten de deur te komen.

Maar ik bedenk me net, als we toch kledingeisen gaan stellen, laten we dan ivm de gezondheid van jonge meisjes de korte truitjes gaan verbieden als ze naar buiten gaan. Dat scheelt de gezondheidszorg heel wat kosten ivm nierproblemen en blaasproblemen op latere leeftijd. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Muskens vindt boerkaverbod onzin

VR 24 nov 2006 | 07.32

Het verbod op het dragen van een boerka is volstrekt overbodig. Demissionair minister Verdonk van vreemdelingenzaken, die een verbod voorbereidt, "overdrijft graag en zou daar wat voorzichtiger in moeten zijn. De boerka zou de veiligheid ondermijnen. Nou, ik ken daar geen voorbeelden van".

Dat zei bisschop Muskens van Breda voor de KRO-radio. "Rooms-katholieke zusters liepen vroeger bij duizenden gesluierd in het openbaar. Hun gezicht was nauwelijks te zien, zeker niet als ze ook nog een bril op hadden".

De bisschop stelt vast dat de nonnen hun bedekkende kleding zelf hebben afgeschaft. "Niemand heeft gezegd: doe die kleren uit. Dat hebben ze zelf gedaan. Dat voorzie ik met die boerka’s ook. Die dracht schaft zichzelf wel af".

Muskens, die namens de Nederlandse bisschoppen de interreligieuze dialoog voert met onder meer de moslims in ons land, pleit voor een officiële vrije dag tijdens het islamitische suikerfeest.

bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zeer ik me ook erger aan boerka's, ik denk dat een verbod niet nodig is. Er zijn maar een paar mensen in heel Nederland die zo'n ding dragen en dat is echt geen bron van onveiligheid.

Bovendien ben ik bang dat de regering met een verbod alleen maar meer moslims tegen zich in het harnas jaagt. We moeten de kloof tussen allochtonen (in ieder geval de moslims) en autochtonen juist proberen te verkleinen; ik denk dat een boerkaverbod de kloof alleen maar vergroot.

Dat betekent natuurlijk niet dat vrouwen overal een boerka mogen dragen. Ik vind het bijvoorbeeld terecht dat scholen het niet willen (bij personeel en bij leerlingen), want in zo'n geval kun je niet goed communiceren.

Quote:
Maar geldt ook voor Helmen en ander hoofdbedekkend materiaal waardoor je niet meer goed iemands gezicht kan zien

En een Sinterklaaskostuum knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 12:00:21 schreef Ol Moth het volgende:

Ik vind een dergelijk verbod prima. Op die voet mogen ze zelfs meer verbieden. Wij moeten maar alles accepteren en tolereren. Ze passen zich maar lekker aan, En dat mogen hun accepteren.

Dat mogen zij accepteren knipoog_dicht.gif en daar ben ik t verder helemaal mee eens smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 11:54:08 schreef Skippy het volgende:

Bovendien ben ik bang dat de regering met een verbod alleen maar meer moslims tegen zich in het harnas jaagt. We moeten de kloof tussen allochtonen (in ieder geval de moslims) en autochtonen juist proberen te verkleinen; ik denk dat een boerkaverbod de kloof alleen maar vergroot.

Je hebt tegenwoordig ook genoeg autochtonen moslims puh2.gif

En ze mogen nog genoeg bedekken, gaat alleen om hun gezicht met het gezichtsbedekkingsverbod. Bedoel als een gemaskerde man een bank inloopt voelt ook niemand zich prettig. En ja gelijke behandeling knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 11:54:08 schreef Skippy het volgende:

Hoe zeer ik me ook erger aan boerka's, ik denk dat een verbod niet nodig is. Er zijn maar een paar mensen in heel Nederland die zo'n ding dragen en dat is echt geen bron van onveiligheid.

Bovendien ben ik bang dat de regering met een verbod alleen maar meer moslims tegen zich in het harnas jaagt. We moeten de kloof tussen allochtonen (in ieder geval de moslims) en autochtonen juist proberen te verkleinen; ik denk dat een boerkaverbod de kloof alleen maar vergroot.

Dat betekent natuurlijk niet dat vrouwen overal een boerka mogen dragen. Ik vind het bijvoorbeeld terecht dat scholen het niet willen (bij personeel en bij leerlingen), want in zo'n geval kun je niet goed communiceren.

[...] En een Sinterklaaskostuum
knipoog_dicht.gif
.

Nee, Met de boerka's vergroot je de kloof, Door ze maar lekker niet te laten integreren uit tolerantie vergroot je de kloof. Laat ze eerst maar eens aanpassen aan de Nederlandse cultuur voordat ze eisen gaan stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 25 november 2006 12:41:58 schreef Ol Moth het volgende:

[...]

Nee, Met de boerka's vergroot je de kloof, Door ze maar lekker niet te laten integreren uit tolerantie vergroot je de kloof. Laat ze eerst maar eens aanpassen aan de Nederlandse cultuur voordat ze eisen gaan stellen.

Ben jij wel aangepast aan de Nederlandse cultuur? Moet iedereen hetzelfde kloffie dragen om hier te mogen leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 12:00:21 schreef Ol Moth het volgende:

Ik vind een dergelijk verbod prima. Op die voet mogen ze zelfs meer verbieden. Wij moeten alles maar accepteren en tolereren. Ze passen zich maar lekker aan, en dat hebben zij maar te accepteren.

Jeroen, zelfs jij? cry.gif Waarom zou jij, ik, of wie dan ook het recht hebben een ander een kleding verbod op te leggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 18:34:44 schreef Princess. het volgende:

Je weet anders niet wie of wat er onder die burqa zit

Ik voel me ook niet veilig als een man met een masker de bank of een kleding zaak binnenwandeld

Nee, dat weet je ook niet wanneer iemand verkleed als Zwarte Piet rondloopt. Tijd om het Sinterklaasfeest af te schaffen, ik krijg het doodsbenauwd iedere keer dat ik ze op straat zie lopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het rond sinterklaar is weet je ong wel dat het goed zit puh2.gif kijk eerder raar op als het buiten sinterklaas is..

En voor zover ik weet hebben zwarte pieten alleen zwarte smink op, je ziet voor de rest gewoon wie het is.. Ze dragen geen masker zodat je geen uitdrukking of geen ogen kan zien van mensen.

En daar gaat het mij om.. Moslims mogen van mij best een hoofddoek dragen, maar wel je ogen en gezicht vrijhouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid