Spring naar bijdragen

Een verbod op het dragen van Burqa


Verbod op boerka terecht?  

  1. 1. Verbod op boerka terecht?

    • eens
      37
    • oneens
      19


Aanbevolen berichten

Quote:

Op woensdag 28 februari 2007 08:16:03 schreef saya het volgende:

Dat iets niet binnen onze samenleving past (als het er wel in paste zou het ook niks belemmeren) betekent niet meteen dat het waanzinnig is. Misschien zijn wij wel degene die waanzinnig zijn. Tegenwoordig 'past' het in deze samenleving dat pubermeisjes sex hebben voor een breezer, stel dat ik ooit een dochter zou hebben dan zou ik misschien wel liever hebben dat ze in een burqa over straat gaat dan dat ze aan zoiets meedoet (al zou het nog steeds help zijn).

Ik zeg absoluut niet dat iets wat niet in deze samenleving past waanzinnig is. Ik zeg dat iets wat niet normaal in deze samenleving kan functioneren tamelijk waanzinnig is. En over dat punt van die pubermeisjes ben ik het helemaal met je eens. De vraag is of je alleen je toevlucht moet zoeken in het andere uiterste, mijns inziens is dat nergens voor nodig.

Quote:

En wat is normaal verkeer in deze samenleving? Vrouwen die in een burqa rondlopen kunnen volgens mij gewoon boodschappen doen, bij vriendinnen langs gaan, met de kinderen wandelen, ze naar school brengen (mochten ze die hebben. Juist als je het verbied kunnen ze er niet meer aan meedoen, dan kunnen ze dus eigenlijk het huis niet meer uit. Ze krijgen misschien niet snel een baan, nou en moet iedereen tegenwoordig een carrierevrouw worden? Zolang ze getrouwd zijn of nog thuis wonen is dat nergens voor nodig. En een normaal gesprek voeren met een burqa gaat niet volgens iedereen, heerlijk kan je rustig in de trein zitten zonder lastig gevallen te worden door oude vrouwtjes (niet dat ik dat meestal erg vind)

Vrouwen met een burqa zijn inderdaad in staat tot het verrichten van enkele handelingen. Maar dat de burqa beperkend werkt geef je zelf ook al aan. Je probeert nu een positieve wending te geven aan het ontbreken van sociaal contact maar dat is wel degelijk essentieel. Wederom probeer je met het andere uiterste (carrierevrouw) de burqa vrij te pleiten.

Je hebt een punt als je zegt dat mensen dan worden gedwongen om binnen te blijven. Toch is ook dat niet helemaal waar, mensen worden niet gedwongen binnen te blijven, ze kiezen daar zelf voor. Het is de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid om hun burgers te beschermen, de burqa vormt daarbij een belemmering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik zit een beetje te dubben. Een burqa past:

Traditioneel niet

een burqa past traditioneel gezien gewoon niet in onze westerse samenleving aangezien het een Oosters iets is. Omslagdoeken komen voor bij alle woestijnvolken (en vooral de nomadische), dat was gewoon puur ter bescherming. Een zekere Mohammed heeft daar later een extra betekenis gegeven. De Burqa is 'overkill' zelfs voor islamitische maatstaven, de Koran spreekt over het bedekken van je haar en volgens mij de lichaamshuid tot aan de enkels (maar dit schijnt ook weer anders uitgelegd te kunnen worden).

Functioneel niet

We hebben hier geen woestijnen (alleen zandverstuivingen) dus vanuit dat opzicht zijn die mondbedekkende gewaden onfunctioneel. Gelukkig dragen deze vrouwen ze niet tegen het zand.

Een burqa (of welke hoofddoek dan ook binnen de islam) seksualiseerd een vrouw perdefinitie. Een vrouw moet een hoofddoek dragen omdat de man anders verleid wordt. Ik weet niet hoe het zit, maar mannen zijn volgens mij niet direct seksuele roofdieren die met een 'Opstand onder de Leden' zitten zo snel ze een dame met los haar voorbij zien komen. Daarbij zie ik vaak genoeg meisjes van een jaar of 10 met een hoofddoekje om.

Indien de islam stelt dat een vrouw met los haar seksueel aantrekkelijk is (ja dat is zo) en dat ze haar daarom moet bedekken omdat de man anders verleid zal worden (daar is in te komen, maar waarom blinddoek je gewoon de man niet? dit is toch religieuze symptoombestrijding?) Maar ik begrijp totaal niet waarom een kind van 8 of 10 jaar dan al gesluierd zou moeten wezen. Alsof dat kind met los haar op haar fietsje naar school alle islamitische bouwvakkers van hun steigers doet laten vallen.. Dat kind wordt geseksualiseerd. En dat is wél 'waanzinnig'.

Maar, persoonlijk ben ik gewend aan al die wapperende gewade, en ja het werkt, ik vind die dames direct ook niet veel meer aan, het eerste contact kun je al niet maken, de eerste indruk kan er ook haast niet zijn, omdat je de lichaamsbouw niet ziet. Ik heb persoonlijk geen probleem met burqa's, maar tóch zie ik ze liever niet. Omdat ze niet passen in de cultuur en de traditie van mijn land. Maar verbieden, nee.. hooguit een ontmoedigingsbeleid voor die burqa's (en die andere.. zwarte zonder gaasje voor de ogen).

In Saoedi-Arabië moet je als westerling die daar gaat wonen (als christen heb je al weinig kans) ook gesluierd buiten begeven. Een verbod is dus niet direct 'whahaa-whaa-walchelijk'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vrouwen met een burqa zijn inderdaad in staat tot het verrichten van enkele handelingen. Maar dat de burqa beperkend werkt geef je zelf ook al aan. Je probeert nu een positieve wending te geven aan het ontbreken van sociaal contact maar dat is wel degelijk essentieel. Wederom probeer je met het andere uiterste (carrierevrouw) de burqa vrij te pleiten.

Ik ben nu eenmaal iemand van de positieve wendingen widegrin.gif

Sociaal contact is inderdaad wenselijk, maar dat hoeft niet perse met iedereen die je op straat tegenkomt. Dus in dat opzicht vind ik het niet belemmerend.

Daarnaast kiezen ze nog altijd zelf voor de beperkingen, als ik m'n hele gezicht onder de tatoages zou zetten, mezelf volhang met piercings en een hanekam neem (om weer eens richting een ander uiterste te gaan, lol) dan leg ik mezelf ook beperkingen opsmile.gif

Quote:
Je hebt een punt als je zegt dat mensen dan worden gedwongen om binnen te blijven. Toch is ook dat niet helemaal waar, mensen worden niet gedwongen binnen te blijven, ze kiezen daar zelf voor. Het is de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid om hun burgers te beschermen, de burqa vormt daarbij een belemmering.

Ze kiezen er inderdaad zelf voor om dan binnen te blijven. Maar dat was volgens mij een reactie van mij op het integratie argument in het artikel dat was geplaatst. De burqa zou de integratie in de samenleving van de draagsters belemmeren. Een verbod belemmerd het nog meer omdat ze dan niet eens meer buitenkomen. Dus dat is geen argument om het te verbieden.

Verder zie ik het gevaar er niet zo van insmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben nu eenmaal iemand van de positieve wendingen
widegrin.gif

Sociaal contact is inderdaad wenselijk, maar dat hoeft niet perse met iedereen die je op straat tegenkomt. Dus in dat opzicht vind ik het niet belemmerend.

Daarnaast kiezen ze nog altijd zelf voor de beperkingen, als ik m'n hele gezicht onder de tatoages zou zetten, mezelf volhang met piercings en een hanekam neem (om weer eens richting een ander uiterste te gaan, lol) dan leg ik mezelf ook beperkingen op
smile.gif

Idd, beperkingen die zonder meer een stopzetting van een uitkering tot gevolg heeft.

Maar toch kan iedereen je nog recht in de ogen kijken.

Quote:
[...]

Ze kiezen er inderdaad zelf voor om dan binnen te blijven. Maar dat was volgens mij een reactie van mij op het integratie argument in het artikel dat was geplaatst. De burqa zou de integratie in de samenleving van de draagsters belemmeren. Een verbod belemmerd het nog meer omdat ze dan niet eens meer buitenkomen. Dus dat is geen argument om het te verbieden.

Verder zie ik het gevaar er niet zo van in
smile.gif

Dan blijven ze toch binnen. Maar dat is dan volledig hun eigen keus. En eigenlijk bewijzen deze mensen niet te willen integreren in onze samenleving en kunnen wat mij betreft teruggestuurd worden naar het land van herkomst (als dat niet Nederland is). Zijn het wel Nederlanders, dan blijven ze binnen waardoor ze geen baan krijgen (niemand neemt ze toch aan, al mochten ze naar buiten) en ook geen uitkering krijgen. Nogmaals dat is een eigen keuze die ze dan zelf maar moeten maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid