Spring naar bijdragen

Een verbod op het dragen van Burqa


Verbod op boerka terecht?  

  1. 1. Verbod op boerka terecht?

    • eens
      37
    • oneens
      19


Aanbevolen berichten

Toch verbod op boerka

Uitgegeven: 17 november 2006 14:48

Laatst gewijzigd: 17 november 2006 16:02

DEN HAAG - Er komt toch een algemeen verbod op gezichtsbedekkende kleding in de semi-openbare ruimte, zoals op straat en in de bus. Dat heeft minister Rita Verdonk (Vreemdelingenbeleid en Integratie) vrijdag na afloop van de ministerraad gezegd.

Mijn vraag is : Wat vind jij er nu van? Ben je het eens of oneens met dit verbod op het dragen van een burqa? Waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op zaterdag 18 november 2006 20:26:04 schreef DutchPeanut het volgende:

Mijn vraag is : Wat vind jij er nu van? Ben je het eens of oneens met dit verbod op het dragen van een burqa? Waarom?

Ik vind het onzin. Er zijn zo weinig mensen die er mee rond lopen. Wat maken die 10 a 20 nou weer uit. Dus wetten maken om iets wat op dit moment niet relevant is. Symboolpolitiek, en dat rond de verkiezingen.

De kans is groter dat je sinterklaas tegen komt.

Daarbij, ik denk dat je juist zult opvallen met zo'n ding. Of je nou een hoed, pruik, helm, of zo'n ding op hebt, wat is het verschil. Als je je onherkenbaar wilt maken lukt dat beter met een goede vermomming. Met een Burqa trek je juist aandacht.

Dus laat die mensen toch (die ik op tv zag kozen er duidelijk zelf voor!). Wel moet de politie gemachtigd zijn om te vragen het gezicht te tonen, als dat nodig is. Maar voor de rest: Laat die mensen toch...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:47:03 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ik vind het onzin. Er zijn zo weinig mensen die er mee rond lopen. Wat maken die 10 a 20 nou weer uit. Dus wetten maken om iets wat op dit moment niet relevant is. Symboolpolitiek, en dat rond de verkiezingen.

Daarbij, ik denk dat je
juist
zult opvallen met zo'n ding. Of je nou een hoed, pruik, helm, of zo'n ding op hebt, wat is het verschil. Als je je onherkenbaar wilt maken lukt dat beter met een goede vermomming. Met een Burqa trek je juist aandacht.

Dus laat die mensen toch (die ik op tv zag kozen er duidelijk zelf voor!). Wel moet de politie gemachtigd zijn om te vragen het gezicht te tonen, als dat nodig is. Maar voor de rest: Laat die mensen toch...

10 a 20? De laatste tijd wel eens in de grote steden geweest? En hier blijft het niet bij, regeren is vooruit zien en dat doet minister Verdonk met dit verbod prima.

Als ik met een bivakmuts over straat loop wordt ik aangehouden. Ik neem aan dat er in dit land nog gelijke rechten gelden voor alle burgers.

Dit speelt al veel langer dus van symbool politiek is geen sprake, zo maak je je er wel heel gemakkelijkvan af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 18 november 2006 20:53:46 schreef Thorgrem het volgende:

10 a 20? De laatste tijd wel eens in de grote steden geweest?

Ja, en ik heb er 0 gezien.

Hoofddoekjes zie ik zat, maar burqa's? Ik heb er nooit één gezien. Toch schijnen er een paar te zijn.

Quote:

En hier blijft het niet bij, regeren is vooruit zien en dat doet minister Verdonk met dit verbod prima.

Ik dacht dat de vvd juist voor minder regels en wetten was. En liberaal is het al helemaal niet.

Vooruit denken is er ook niet bij, of zijn er cijfers bekend van een infasie mensen met burqa's die hier aankomt?

Quote:

Als ik met een bivakmuts over straat loop wordt ik aangehouden. Ik neem aan dat er in dit land nog gelijke rechten gelden voor alle burgers.

Ja? Even er vanuit gaan dat je het met -20 doet. Want bivakmutsen draag je niet in de zomer. Burqa's wel. Iemand zal me vast ook aanhouden als ik in de winter in een korte broek ga wandelen.

Maar wat dacht je van helmen? Of grote hoeden waardoor het gezicht niet zichtbaar is, als je gewoon loopt.

Quote:

Dit speelt al veel langer dus van symbool politiek is geen sprake, zo maak je je er wel heel gemakkelijkvan af.

Nee, tis gewoon symbool politiek. Het 'idee' speelt, maar dat idee is in de praktijk totaal overbodig.

Je ziet veeeel meer mensen met helmen op.

En mensen met burqa's? Nooit gezien. Of dat nou Zwolle of hartje Amsterdam is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 november 2006 21:01:01 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ja, en ik heb er 0 gezien.

Hoofddoekjes zie ik zat, maar burqa's? Ik heb er nooit één gezien. Toch schijnen er een paar te zijn.

dan ben jij nog nooit door de Haagsche Schilderswijk heen gefietst

* Jippiej vond het gewoon zielig vandaag, ben er zekr 6 tegengekomen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Loop eens in wat andere gedeeltes dan de toeristische.

De VVD is inderdaad voor minder regels en wetten. Betekend dat dat ze de samenleving willen laten verloederen? Nee.

Als ik op een normale zomerse dag met bivakmuts over straat loop wordt ik door de politie aangehouden en ik zal dan een prent krijgen. Als jij met een helm op wil gaan tanken bij een benzine station dan zul jij waarschijnlijk geen benzine uit het ding krijgen. Als jij met een helm op een supermarkt binnenloopt dan zal je verzocht worden het ding af te zetten. In Nederland is het nou eenmaal zo dat we elkaars gezicht graag willen zien. Dat kun jij heel vreemd vinden, toch is het al een eeuwen oud gebruik hier. Een gebruik wat we graag in eere houden.

Dat Jij het overboedig vind wil niet zeggen dat het ook overbodig is. Het leger is volgens de SP ook overbodig. Dat wil ook niet zeggen dat het zo is. En dat Jij die mensen nooit ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn of dat hun aantal gering is.

Cijfers van imigratie van moslims zijn vast wel ergens te vinden. En aangezien het behoorlijk radicaliseerd zal het aantal burka's vast wel toenemen.

Ik neem het je kwalijk dat je mijn post weer in het belachelijke probeerd te trekken. Erg jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 november 2006 21:26:05 schreef Jippiej het volgende:

[...]

dan ben jij nog nooit door de Haagsche Schilderswijk heen gefietst

* Jippiej vond het gewoon zielig vandaag, ben er zekr 6 tegengekomen

6 van de 20 ofzo?

En dat waren allemaal echte burqa's?

Ik heb er zelf nooit één irl gezien, maar ik gaf al aan dat ze er wel zijn. Maar dat zijn tientallen, geen duizenden.

En zielig? Ik vraag me af of die mensen het zelf zielig vinden, of dat ze het juist doen vanuit hun geloofsovertuiging. Die mensen die ik gehoord heb op tv deden het volledig zelf, vanuit geloofsovertuiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel ik uit praktische overwegingen het verbod op de boerka noodzakelijk vind, denk ik dat we ontwikkelingen als deze niet door moeten zetten. Het is van het uiterste belang dat iedereen in dit land zijn godsdienst mag uiten zoals hij of zij dat wil, zolang dat niet tegen de wet ingaat. Dat geld zeker ook voor moslims. Het moet dan ook niet verder gaan dan een verbod op de boerka.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 18 november 2006 21:28:38 schreef Thorgrem het volgende:

Loop eens in wat andere gedeeltes dan de toeristische.

De VVD is inderdaad voor minder regels en wetten. Betekend dat dat ze de samenleving willen laten verloederen? Nee.

Dan zal ik er vast een stuk of 10 tegen komen...

Quote:

Als ik op een normale zomerse dag met bivakmuts over straat loop wordt ik door de politie aangehouden en ik zal dan een prent krijgen.

Dat is geen vergelijking. Jij zou die bivak muts om een totaal andere reden dragen dan een moslima die een burqa zou dragen. Dan is het niet gek dat een agent jou niet zou vertrouwen.

Quote:

Als jij met een helm op wil gaan tanken bij een benzine station dan zul jij waarschijnlijk geen benzine uit het ding krijgen. Als jij met een helm op een supermarkt binnenloopt dan zal je verzocht worden het ding af te zetten.

Dat kan. Maar dat is geen openbare gelegenheid meer. Daarbij gaat het dan weer om het doel. Een helm draag je om veiligheid, niet om religieuze redenen. Vandaar ook dat een agent je niet raar zal aankijken als jij op een motor met die helm zit.

Quote:

In Nederland is het nou eenmaal zo dat we elkaars gezicht graag willen zien. Dat kun jij heel vreemd vinden, toch is het al een eeuwen oud gebruik hier. Een gebruik wat we graag in eere houden.

Ik heb van alles graag. Maar dat is voor mij geen reden om een wet er over te maken.

Quote:

Dat Jij het overboedig vind wil niet zeggen dat het ook overbodig is. Het leger is volgens de SP ook overbodig.

Daar kun je een discussie over houden. Want ze hebben best goede argumenten daarvoor, ook al ben ik het niet met ze eens.

Hoewel ze niet zeggen het leger te willen afschaffen, maar ze willen het verkleinen, aldus het programma.

Quote:

Dat wil ook niet zeggen dat het zo is. En dat Jij die mensen nooit ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn of dat hun aantal gering is.

Ik zie er 0. Er kunnen er best 100 idd zijn. Hoewel ik me van tv herinner dat het er onder de 50 zijn, maar dat terzijde.

Niet te min, het is een klein aantal. Ik kom ook dagelijks langs moskee's, zie zat moslims, en nooit een burqa...

Quote:

Cijfers van imigratie van moslims zijn vast wel ergens te vinden. En aangezien het behoorlijk radicaliseerd zal het aantal burka's vast wel toenemen.

Door dat soort wetten radicaliseert het ongetwijfeld.

Maar laat mij maar gegevens zien waaruit blijkt dat het aantal burqa dragers zo enorm toeneemt.

Quote:

Ik neem het je kwalijk dat je mijn post weer in het belachelijke probeerd te trekken. Erg jammer.

Doe ik dat?

In dat geval spijt het me. Ik doe het niet expres.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 november 2006 21:32:59 schreef Gorthaur het volgende:

6 van de 20 ofzo?

En dat waren allemaal echte burqa's?

Ik heb er zelf nooit één irl gezien, maar ik gaf al aan dat ze er wel zijn. Maar dat zijn tientallen, geen duizenden.

Heeft iemand hiervoor de feitelijke gegevens?

In mijn werkveld gebeurde het dat collega's ook een burqa wilde dragen op het werkt, dit hebben we democratisch gestemd als niet acceptabel. Hier was nogal ophef over, wij zouden discrimineren, in dat aspect helpt de nieuwe wet om ons die vrijheid aan te geven.

Ik vind het ongepast in het werken met kinderen, een hoofddoek waarbij het gezicht te zien is vind ik het niet zo erg.

Zij vonden het onprettig als de vaders hun haar/ gezicht konden zien...

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:47:03 schreef Gorthaur het volgende:

Ik vind het onzin. Er zijn zo weinig mensen die er mee rond lopen. Wat maken die 10 a 20 nou weer uit. Dus wetten maken om iets wat op dit moment niet relevant is. Symboolpolitiek, en dat rond de verkiezingen.

De kans is groter dat je sinterklaas tegen komt.

Dit argument vind ik geen goed argument, want of het net rond de verkiezingen is, zou geen verschil moeten brengen in je standpunt hierover. En of het er nu weinig of veel zijn, dat maakt ook geen verschil in je mening erover. Al kan het dan wel zijn dat je zegt 'ik vind het niet goed, maar omdat het er zo weinig zijn hoeft er ook geen verbod op te komen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat je een burka niet kan gaan verbieden. In veel beroepen is het gewoon onpraktisch en niet gewenst en ik kan me dus echt voorstellen dat werkgevers niet graag mensen in een burka aannemen. Al vraag ik me sterk af of deze vrouwen zowiezo wel graag een baan zouden willen hebben. (Ik weet niet inhoeverre het idee in deze kringen heerst dat een vrouw niet hoort te werken)

Op straat vind ik het niet zo erg. Ja, ik zie wel eens mensen in een burka. Eigenlijk heb ik ze nog nooit in Amsterdam gezien, wel in een wat kleinere stad als Alkmaar.

Als we dan toch kleding gaan verbieden, gaan we dan niet alleen té bedekkend maar ook té weinig kleding verbieden? Het lijkt me zo'n onuitvoerbaar plan en ik vraag me af of het juridisch uberhaupt mogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:41:18 schreef Thorgrem het volgende:

Ik ben het er mee eens. En wel om de volgende redenen. 1. Ik zie het als onderdrukking van vrouwen. 2. Ik vind het fijn als ik mensen aan kan kijken en kan herkennen, het zou wel heel vreemd zijn als je met bivakmuts over straat gaat. 3. Het kom op veel mensen intimiderend over.

1. Er zijn volgens mij genoeg moslima's die vrijwillig een burka dragen. Het dwingen tot het het dragen ervan zou in strijd zijn met de Koran:

"Er is geen dwang in de godsdienst" (Koran 2:256)

Bovendien ondruk je zelf een groep vrouwen wanneer je hun persoonlijke vrijheid op deze manier ontzegt.

3. Ik vraag me af waarom het dan zo intimiderend is? Volgens mij zit het kwaad toch echt niet in een kledingstuk. Misschien is het voornamelijk gebasseerd op angst voor de islam (betekent letterlijk 'vrede').

Of beter gezegd: voor een paar criminelen die beweren het te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 november 2006 21:46:32 schreef Gorthaur het volgende:

Laten we even vast stellen.

Dit en enkel dit is een burqa:

tlijkt wel een glasbak

Samengevoegde post 19-11-2006 12:52:18:

Quote:
Op zondag 19 november 2006 01:13:34 schreef Donnie het volgende:

Waarom zo selectief alleen een burka?

Waarom niet ook Sinterklaas-pakken, Duikers-pakken, Astronaut-pakken, race-helmen, Halloween-maskers...

een burka-drager draagt het elke dag widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 01:13:34 schreef Donnie het volgende:
Waarom zo selectief alleen een burka?

Waarom niet ook Sinterklaas-pakken, Duikers-pakken, Astronaut-pakken, race-helmen, Halloween-maskers...

Het verschil is dan wel dat ik ook niet ga werken met een halloween-masker op...

Dat mensen een burka willen dragen vind ik prima, ook als ze dit op straat doen. Ik vind alleen wel dat als er binnen het werkveld vereist wordt dat je gezicht zichtbaar is, dat je de keuze hebt hieraan te voldoen of ander werk te kiezen.

Net als op school in de klas de pet af moet en de zonnebrillen, vind ik dat er in een klas dan ook geen burka aanwezig dient te zijn.

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid