Spring naar bijdragen

Overeenkomsten bijbel en de koran


Aanbevolen berichten

@mocroflavour

En daar heb je nu net het grootste verschil... moslims zien Jezus als een profeet, één van de velen, en christenen zien in Hem de vervulling van de vele profetieën uit de TheNaCh.

@Gusto

Als de G'd van de joden een andere is dan de jouwe vraag ik mij tog echt af wie de derde Persoon is in de drieéénig G'd die jij noemt.

Samengevoegde post 08-11-2006 0:33:55:

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 00:28:52 schreef mocroflavour het volgende:

[...]

Joden, Moslims en Christenen geloven alle 3 in de God van Abraham/ Ibrahim

Nee... Ik geloof in de G'd van Izaak en Jacob, net zo als de joden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 143
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Zucht.. heb je nooit Klassieke geschiedenis gehad?

Nou vooruit,

Het christendom ontwikkelde zich in een wereld waar vele syncretistische godsdiensten aanwezig waren. De hellenistische (Griekse) filosofie had vele plaatselijke religies beïnvloed, met als een van de gevolgen dat de goden een allegorische betekenis kregen, in plaats van een concreet bestaan. Een dergelijke Helleense religie ontwikkelde zich in Israël echter niet sterk, tenzij men het christendom als zo'n religie wil beschouwen. Sommige geleerden, om te beginnen met de 19e eeuwse Alexander Hislop denken dat Jezus het missende syncretisme is in Israël, of dat tenminste sommige verhalen rond Jezus door deze invloeden ontstonden.

Inmiddels is het christelijk syncretisme al enkele eeuwen een onderwerp van academisch onderzoek. Ook uit recentere publicaties (2004) wordt verband gelegd tussen de biografische feiten en wonderen uit het leven van Jezus, zoals verteld in de evangeliën uit het Nieuwe Testament, en de zogenaamde heidense religies uit de klassieke oudheid. Deze zijstroming van de historisch-kritische school wordt vertegenwoordigd door met name Karl-Heinz Deschner en vindt nieuwe aanhang in de esoterie van de New Age-beweging. Vaak wordt er eveneens de gedachte aangetroffen dat Jezus geen historische persoon zou zijn.

Overeenkomsten met heidense verhalen

Onder publicisten die de traditioneel-christelijke interpretatie van het Nieuwe Testament als onfeilbare openbaring niet aanhangen zijn er die wijzen op overeenkomsten met verschillende voor-christelijke, 'heidense' religies en mythen. Die (vermeende) overeenkomsten zijn voor dergelijke publicisten reden om de in orthodoxe kringen beleden uniciteit, oorspronkelijkheid en onfeilbaarheid van het nieuwtestamentisch evangelie althans gedeeltelijk in twijfel te trekken. Hieronder een aantal van de overeenkomsten.

Maagdelijke geboorte

Het verhaal van de geboorte van Jezus uit de maagd Maria vertoont overeenkomsten met het verhaal van de geboorte van Horus uit de maagd Isis. De traditionele afbeelding van de Madonna, Maria met kindje Jezus op schoot, is in verband gebracht met voorchristelijke afbeeldingen van Isis met Horus op schoot. Horus en Isis horen thuis in de Egyptische mythologie van lang voor Christus. Tevens heeft de maagdelijke geboorte van Maria overeenkomsten met de conceptie van Boeddha. Zijn moeder werd in haar zij binnengedrongen door een olifant. In de Indiase mythologie zijn olifanten heilige dieren en volgens enkele historici kan de olifant in bepaalde zin vergeleken worden met de Heilige Geest.

Geboorteplaats

Het verhaal van de geboorte van Jezus in een stal in Bethlehem lijkt op het daarvoor reeds bestaande verhaal over de geboorte van Mithras, die evenals de geboorte van Jezus werd gedateerd op 25 december, maar die plaats zou hebben gevonden in een grot. Ook Mithras werd tijdens zijn geboorte bijgestaan door twee herders.

Wonderen

Dionysos veranderde volgens de Griekse mythologie op wonderbaarlijke wijze water in wijn.

Palmpasen

In het Nieuwe Testament wordt verteld dat Jezus op een ezel Jeruzalem binnenreed, voor koning Herodes werd geleid, geen antwoord gaf op de vragen van Herodes en door Pontius Pilatus ter dood werd veroordeeld. Ook in 'De Bacchanten' van Euripides rijdt een godsmens een stad binnen op een ezel, zwijgt hij als hij wordt beschuldigd door een koning waarna ook hij ter dood wordt veroordeeld. Het betreft ook daar Dionysos.

Pasen

Uit de eredienst van Mithras is de tekst afkomstig: "Wie mijn bloed niet drinkt en mijn vlees niet eet zal geen verlossing ervaren". Een verwante tekst vindt men later enigszins anders geformuleerd terug in een passage bij het laatste avondmaal dat Jezus hield met zijn discipelen aan de vooravond van zijn kruisdood. De eucharistie uit de mis van de rooms-Katholieke en Oosters-orthodoxe kerk is er op gebaseerd: wijn en brood zijn het werkelijke bloed en vlees van Christus zij het in een andere materiële vorm. Bij de protestanten wordt dit idee van transsubstantiatie losgelaten en zijn het brood en wijn zichzelf en dienen als symbool voor het lichaam en bloed van Christus. Sommige historici, die de wordingsgeschiedenis van het christendom plaatsen in het grotere verband van de 'heidense' cultuur van het Romeinse rijk, wijden veel aandacht aan de analogie tussen de eucharistie en de reeds daarvoor bestaande eredienst van Mithras.

Van Jezus wordt in de christelijke geloofsbelijdenis, het apostolicum, verteld dat hij na zijn kruisdood gedurende drie dagen is 'nedergedaald ter helle' en daarna weer opgestaan uit de dood. Deze gedachte komt niet letterlijk uit het Nieuwe Testament en zou duiden op een in figuurlijke zin 'hels' bestaan. De dood, het verblijf van drie dagen in de onderwereld, en de opstanding daarna van een god, werd als lentefeest nog lang na Jezus gevierd in Rome, maar betrof daar de god Attis, die aan een boom werd genageld, in een graf gelegd met een grote grafsteen ervoor, en ten derden dage weer uit de dood verrees. Dat lentefeest heette de Hilaria.

Het verblijf als dode van drie dagen in de onderwereld en de daarna volgende opstanding, was zelfs een algemeen thema in verschillende heidense religies uit de klassieke oudheid, en werd in de mysteriescholen als inwijdingsritueel gevierd. Hoe dat ritueel precies plaatsvond weten we niet precies, omdat degenen die dat ondergingen tot geheimhouding waren verplicht. Bij gebrek aan een exacte overlevering moeten we volstaan met de hierna volgende, enigszins speculatieve poging tot reconstructie. De inwijding begon op het moment dat de zon het laagste punt van zijn zonnebaan bereikte: op 21/22 dec. De geest treedt uit en het lichaam blijft drie dagen lang in een soort schijndood achter. De geest gaat dan door de onderwereld, symbool voor de beproevingen van zijn eigen (on)gehechtheid aan de materie. Drie dagen later dus 24/25 dec is er dan, na de geslaagde doorstane beproevingen, de nieuwe geboorte van een "kind". Het is niet een mensenkind, maar een nieuw geestelijk wezen: een "verlichte". Volgens esoterici duidt hierop de uitspraak van Jezus: "Als ge niet wordt als een kind ("een ingewijde", luidt hier de gnosticistische interpretatie) zult gij het koninkrijk der hemelen niet betreden". Het symbool van de stal zou te zien zijn als de onreine wereld waarin de zuivere geest van de nieuw verlichte is neergedaald, de drie wijzen als aspecten van de geest die zich gaan evolueren of emaneren.

In het christendom zoals beleden in het apostolicum, is het alleen Jezus die deze afdaling naar de onderwereld en de opstanding daaruit zou hebben ervaren, terwijl het in de mysteriescholen een onderdeel zou zijn geweest van een inwijdingsweg die elke menselijke ziel kan ondergaan. Een variant van dit ritueel wordt in onze tijd nog gevierd in de vrijmetselarij.

Pinksteren

Ook het pinksterfeest waarbij wordt gevierd dat de geest van God neerdaalt op de discipelen van Jezus lijkt volgens de syncretisme-duiders veel op een reeds bestaande ceremonie, namelijk het ‘enthousiasme’ van de Bacchanten. Het woorddeel ‘thous’ komt van theos ("God") en zou verwijzen naar Zeus. En-thous-iasme betekent dus oorspronkelijk: de neerdaling van de geest van God of Zeus op de mens. De Bacchanten op wie volgens de overlevering de geest van Zeus was neergedaald, liepen in de oudheid rond met een kromstaf, zoals later de christelijke bisschoppen.

Op grond van dit alles speculeren enkele hedendaagse historici dat de biografieën van Jezus in het Nieuwe Testament grotendeels zijn samengesteld uit reeds bestaande verhaalselementen uit de klassieke oudheid. Daarentegen worden (al dan niet schijnbare) analogieën tussen christendom en andere religieuze stromingen in het serieuze historisch-kritische onderzoek genuanceerder benaderd en de conclusie, dat het christendom rechtstreeks terug zou gaan op andere godsdiensten, afgewezen.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 08 november 2006 00:31:43 schreef Pius_XII het volgende:

[...]Onzin, etymologisch gezien komt het van deiwos.

Ik heb gegoogled, maar niks kunnen vinden wat jouw theorie verdedigd. Alleen dit forum waarin juist gezegd wordt dat Deiwos aan de basis staat van het Griekse woord Zeus !

link

En dus is mijn theorie het meest logische;

Het Latijnse Deus is afgeleid van de Griekse afgod Zeus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 00:49:23 schreef mocroflavour het volgende:

[...]

Ik heb gegoogled, maar niks kunnen vinden wat jouw theorie verdedigd. Alleen dit forum waarin juist gezegd wordt dat Deiwos aan de basis staat van het Griekse woord Zeus !

En dus is mijn theorie het meest logische;

Het Latijnse Deus is afgeleid van de Griekse afgod Zeus.

gewoon ff wiki raadplegen...

link

Samengevoegde post 08-11-2006 1:01:32:

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 00:54:10 schreef mocroflavour het volgende:

.

Samengevoegde post 08-11-2006 0:56:52:

[...]

Wat bedoel je daarmee? Deze profeten komen overigens ook voor in de Qu'ran

Dat de maagdelijke geboorte, de geboorteplaats en palmzondag al voorzegt werd door deze profeten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit Wiki (jouw link):

Dyēus group:

Greek Zeus

Roman Iuppiter

Irish The Dagda

Gallo-Roman Dis Pater

Vedic Dyauá¹£ PitÄr

Deus is dus gewoon afgkomstig van Zeus..

Deus (pronounced ['deËus]) is the Latin word for "god" or "deity". It is derived from DyÄ“us, the reconstructed chief god of the Proto-Indo-European pantheon, also a cognate of the Greek Ζευς (Zeus), but by the era of Classical Latin it was a general noun referring to any number of divine figures. The word continues to refer directly to God in the Portuguese language.

link

Samengevoegde post 08-11-2006 1:10:20:

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 01:07:40 schreef Audiophile het volgende:

[...]

Eh, was die ene punt geen ultieme uiting van sarcasme op mij?
engel.gif

Ik geef steeds bronnen en bewijzen op vragen van jou.. en dan reageer je zo? Ik heb aangetoond dat het christendom veel heidense elementen kent en dat het Latijnse (christelijke) woord Deus van de afgod Zeus afstamt.

Nou dan..

Ik doe dit alleen maar om te laten zien dat christenen eerst naar hun eigen religie moeten kijken voordat ze de islam bekritiseren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 01:21:57 schreef eentje het volgende:

ook uit mijn link

Deiwos group:

Germanic Tiwaz (later known as Tyr),

Latin Deus

Baltic Dievas,

Slavic Div,

Klopt helemaal. Maar Deiwos stond aan de basis van het Griekse Zeus, en Zeus stond weer aan de basis van het Latijnse Deus.

"Deus (pronounced ['deËus]) is the Latin word for "god" or "deity". It is derived from DyÄ“us, the reconstructed chief god of the Proto-Indo-European pantheon, also a cognate of the Greek Ζευς (Zeus), but by the era of Classical Latin it was a general noun referring to any number of divine figures. The word continues to refer directly to God in the Portuguese language."

Samengevoegde post 08-11-2006 1:29:07:

@ beheer: elke keer als ik reageer op een quote en deze reactie wil plaatsen, ben ik de tekst kwijt. Hoe komt dit? Het lukt mij alleen maar te typen bij "snelle reactie"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 08 november 2006 00:32:43 schreef eentje het volgende:

@Gusto

Als de G'd van de joden een andere is dan de jouwe vraag ik mij tog echt af wie de derde Persoon is in de drieéénig G'd die jij noemt.

Kijk dit is nou de complexiteit van de drieeenheid. Vader=Jahwe(dus waar de joden in geloven knipoog_dicht.gif

Zoon=Jezus Christus

Geest= de heilige Geest neergedaald op Pinksteren.

God openbaart zich eerst aan de joden als Jahwe later openbaart "verder" Hij is nog meer dan Vader alleen Hij is ook Zoon en Geest.

Dit wil zeggen 3 verschillende personen in 1 dus als je 1 van deze personen zou afwijzen(niet als God erkennen) dan geloof je in een incomplete God dan zou het maar 2 in 1 zijn ofzo, dus geloof je niet in God zoals Hij Zich openbaart in de bijbel. Dus geloof je eigenlijk in een andere God of is dit een hele rare conclusie?

PS: waarom schrijf je de heletijd G'd en niet gewoon God?

Samengevoegde post 08-11-2006 8:46:51:

@mocroflavour

Zoals eentje al aangaf de profeten hadden voorspelt hoe Jezus geboren zou worden en waar, de profeten hadden voorspeld dat Pinksteren kwam etc. etc. Het was allemaal al voorspeld.

Maar wat doet satan? satan is een imitator hij gaat deze voorspellingen in een andere valse religie stoppen zodat er later mensen kunnen zeggen kijk overeenkomsten zie je nou wel van dat christendom klopt geen bal. Of het is niet zuiver meer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 08:43:17 schreef Gusto het volgende:

[...]

@mocroflavour

Zoals eentje al aangaf de profeten hadden voorspelt hoe Jezus geboren zou worden en waar, de profeten hadden voorspeld dat Pinksteren kwam etc. etc. Het was allemaal al voorspeld.

Maar wat doet satan? satan is een imitator hij gaat deze voorspellingen in een andere valse religie stoppen zodat er later mensen kunnen zeggen kijk overeenkomsten zie je nou wel van dat christendom klopt geen bal. Of het is niet zuiver meer

Misschien is die valse profeet waar jij het over hebt wel Paulus?

Hij is immers degene geweest die de wetten van God zomaar heeft afgeschaft. Terwijl Jezus zich daar wel aan hield en nooit maar dan ook nooit heeft beweerd dat die wetten niet meer nodig zijn. Er zijn genoeg theoriën die zeggen dat Paulus eigenlijk een spion was, of misschien - volgens jouw bron - een valse profeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 09 november 2006 00:06:22 schreef mocroflavour het volgende:

[...]

Misschien is die valse profeet waar jij het over hebt wel Paulus?

Hij is immers degene geweest die de wetten van God zomaar heeft afgeschaft. Terwijl Jezus zich daar wel aan hield en nooit maar dan ook nooit heeft beweerd dat die wetten niet meer nodig zijn. Er zijn genoeg theoriën die zeggen dat Paulus eigenlijk een spion was, of misschien - volgens jouw bron - een valse profeet.

Ja, die theorieën had ik van gehoord, maar om nou te zeggen dat Paulus, in tegenstelling tot Jezus de wet had afgeschaft is, vind ik in mijn bescheiden mening, iets te kort door de bocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 09 november 2006 00:06:22 schreef mocroflavour het volgende:

[...]

Misschien is die valse profeet waar jij het over hebt wel Paulus?

Hij is immers degene geweest die de wetten van God zomaar heeft afgeschaft. Terwijl Jezus zich daar wel aan hield en nooit maar dan ook nooit heeft beweerd dat die wetten niet meer nodig zijn. Er zijn genoeg theoriën die zeggen dat Paulus eigenlijk een spion was, of misschien - volgens jouw bron - een valse profeet.

rofl.gif Paulus heeft wetten afgeschaft??? Waar??? Paulus heeft geen enkele wet voor de Joden afgeschaft... Paulus heeft geen enkele wet voor de heidenen afgeschaft... Paulus heeft slechts verduidelijkt...

Jood ben je door geboorte en de wetten voor de Joden gelden ook voor de Messiaanse Joden... voor de christenen uit de heidenen gelden de Noachitische wetten + de leringen van Jezus. Jezus is niet gekomen om de wetten af te schaffen, Hij is gekomen en gestorven om de wetten te vervolmaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 09 november 2006 00:18:42 schreef eentje het volgende:

[...]

rofl.gif
Paulus heeft wetten afgeschaft??? Waar??? Paulus heeft geen enkele wet voor de Joden afgeschaft... Paulus heeft geen enkele wet voor de heidenen afgeschaft... Paulus heeft slechts verduidelijkt...

Jood ben je door geboorte en de wetten voor de Joden gelden ook voor de Messiaanse Joden... voor de christenen uit de heidenen gelden de Noachitische wetten + de leringen van Jezus. Jezus is niet gekomen om de wetten af te schaffen, Hij is gekomen en gestorven om de wetten te vervolmaken.

Maar hij heeft wel ff in z'n eentje beslist dat de Wet van God niet meer nodig is voor christenen. En dat terwijl Jezus, vrede zij met Hem, hier nooit over gerept heeft. Dat is dus erg vreemd. Waarom heeft Jezus, vzmh, dat niet in 1 van zijn vele toespraken verteld?

Daarom zou het best kunnen dat niet Mohammed, vzmh, zoals hier beweerd werd, maar Paulus die valse profeet is die in het Oude testament wordt aangekondigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 08:43:17 schreef Gusto het volgende:

[...]

Kijk dit is nou de complexiteit van de drieeenheid. Vader=Jahwe(dus waar de joden in geloven
knipoog_dicht.gif

Zoon=Jezus Christus

Geest= de heilige Geest neergedaald op Pinksteren.

God openbaart zich eerst aan de joden als Jahwe later openbaart "verder" Hij is nog meer dan Vader alleen Hij is ook Zoon en Geest.

Dit wil zeggen 3 verschillende personen in 1 dus als je 1 van deze personen zou afwijzen(niet als God erkennen) dan geloof je in een incomplete God dan zou het maar 2 in 1 zijn ofzo, dus geloof je niet in God zoals Hij Zich openbaart in de bijbel. Dus geloof je eigenlijk in een andere God of is dit een hele rare conclusie?

ehm naar mijn mening ja... Joden geloven in YHWH en in de Heilige Geest (voor Pinksteren was deze er nmlk. ook al, wordt tig keer genoemd in het OT) Wat niet-messiaanse Joden niet erkennen is de Goddelijkheid van de mens Jezus. De Joden herkennen Jezus als een leraar en een door G'd gezondenne (zie Nicodemus) maar niet als G'd. Daardoor is YHWH of de HG voor hun niet anders als voor ons....

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 08:43:17 schreef Gusto het volgende:

PS: waarom schrijf je de heletijd G'd en niet gewoon God?

Ik vertaal verschilende zaken vanuit het Nederlands en het Duits in het Engels en vice versa voor een Joodse organisatie en heb mezelf aangeleerd om automatisch G'd te schrijven en ik merk bij mijzelf dat ik me er zelf ook prettiger bij voel. That's it...

Samengevoegde post 09-11-2006 0:43:46:

Quote:
Op donderdag 09 november 2006 00:37:18 schreef mocroflavour het volgende:

[...]

Maar hij heeft wel ff in z'n eentje beslist dat de Wet van God niet meer nodig is voor christenen. En dat terwijl Jezus, vrede zij met Hem, hier nooit over gerept heeft. Dat is dus erg vreemd. Waarom heeft Jezus, vzmh, dat niet in 1 van zijn vele toespraken verteld?

Daarom zou het best kunnen dat niet Mohammed, vzmh, zoals hier beweerd werd, maar Paulus die valse profeet is die in het Oude testament wordt aangekondigd.

Show me a chapter, show me a verse...

Als je doelt op de 10 geboden en de 613 mitzvahs en dit omschrijft als de wet van G'd dan moet ik je helaas mededelen dat deze nog nooit voor christenen uit de heidenen hebben gegolden. De 10 geboden en de daarna geopenbaarde 613 mitzvahs zijn door G'd aan de Joden opgelegt als uitvloeisel van het verbond dat Hij met het volk Israël sloot.

Voor heidenen die toch de G'd van Abraham, Izaak en Jacob wilden dienen golden/gelden de Noachitische wetten.

Voor christenen uit de heidenen komen daar de leerstellingen van Christus Jezus bij...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid