Spring naar bijdragen

Overeenkomsten bijbel en de koran


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zondag 29 oktober 2006 23:52:00 schreef Israël het volgende:

En Gabriël dan??

Je kunt dit niet hard maken zonder in tegenspraak te zijn met de koran en al helemaal niet zonder de Bijbel (God's Woord) tegen te spreken.

Gb.

Hoe lees jij dan Lucas 11:10?

Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 143
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op zondag 29 oktober 2006 23:53:36 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Waarom hier een punt van maken?

Quote:
De naam van een heilig boek schrijven we met een hoofdletter als we de tekst bedoelen, maar met een kleine letter als het om een exemplaar van het boek gaat.

de Bijbel

Bron: Link.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 29 oktober 2006 23:54:04 schreef Michiel het volgende:

[...]Hoe lees jij dan Lucas 11:10?

Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.

YHWH is niet dezelfde als Allah. Allah is volgens mij gelijk aan de Baäl (zie het verhaal van Elia en de Baälpriesters).

Gb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 29 oktober 2006 23:58:39 schreef Israël het volgende:

[...]

YHWH is niet dezelfde als Allah. Allah is volgens mij gelijk aan de Baäl (zie het verhaal van Elia en de Baälpriesters).

Gb.

Dus Baäl was de God van Abraham...

Zullen trouwens Christenen in Arabische landen leuk vinden om te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 29 oktober 2006 21:40:32 schreef Pius_XII het volgende:

Ach ja, inhoudelijk valt er best wat op aan te merken, maar voorlopig zal ik het maar zien als een mooi oecomenisch gebaar.
smile.gif

op weg naar de grote wereldreligie???

Quote:
Op zondag 29 oktober 2006 23:58:39 schreef Israël het volgende:

[...]

YHWH is niet dezelfde als Allah. Allah is volgens mij gelijk aan de Baäl (zie het verhaal van Elia en de Baälpriesters).

Gb.

Er is niet 1 baäl... het woord baäl wordt in het oude testament gebruikt als benaming voor (af)goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:01:18 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Dus Baäl was de God van Abraham...

Dat is niet wat ik zeg, maar kun jij hard maken dat Allah dezelfde God is als die Abraham aanbad? Ik weet wat de koran beweert, maar dat vind ik niet zo interessant. De opperafgod die de arabieren aanbaden heette Allah. Daarnaast denk ik dat je het met me eens bent dat de verschillende tussen de God van de Bijbel en Allah nogal groot zijn (vooral wat betreft de zonde en de overwinning van de duivel door Jezus).

Als Allah dezelfde is als YHWH dan hebben we te maken met een schizofrene God.

Ik zie overigens dat je een veelgemaakte fout maakt. Ken je de belijdenis in de islam, gaat zoiets ongeveer: "Er is geen God als Allah". Allah wordt gebruikt als naam. Arabische christenen gebruiken Allah als titel, aangezien het God of Heer betekend. Ik neem aan dat je weet dat Zijn naam niet God of Heer is, maar YHWH.

Gb.

Samengevoegde post 30-10-2006 0:09:39:

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:02:17 schreef eentje het volgende:

[...]

op weg naar de grote wereldreligie???

[...]

Er is niet 1 baäl... het woord baäl wordt in het oude testament gebruikt als benaming voor (af)goden.

Dat weet ik, Allah is een afgod (doe o.a. daarvoor eens onderzoek naar de namen Hubal en Allah).

Gb

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:08:13 schreef Israël het volgende:

Dat is niet wat ik zeg, maar kun jij hard maken dat Allah dezelfde God is als die Abraham aanbad? Ik weet wat de koran beweert, maar dat vind ik niet zo interessant. De opperafgod die de arabieren aanbaden heette Allah.

Allah is gewoon Arabisch voor God. Christenen in Arabische landen zullen het over Allah hebben. Dus ik weet niet hoe je aan die oppergod naam komt?

Veel moslims in Nederland hebben het over "God".

Quote:
Daarnaast denk ik dat je het met me eens bent dat de verschillende tussen de God van de Bijbel en Allah nogal groot zijn (vooral wat betreft de zonde en de overwinning van de duivel door Jezus).

Er zitten grote fundamentele verschillen tussen de Islam en het Christendom.

Maar Joden zullen het zelfde zeggen over het christendom.

Feit is dat de Islam haar wortels heeft in het Jodendom en het christendom. De argumenten die je aanhaalt kun je ook over de Joden zeggen. Wat dat betreft erkennen de moslims iig Jezus als profeet, dat doen de joden zelfs niet.

Aanbidden ze dan een andere god, of aanbidden ze dezelfde, maar hebben ze een verkeerd beeld van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:21:55 schreef Gorthaur het volgende:

Wat dat betreft erkennen de moslims iig Jezus als profeet, dat doen de joden zelfs niet.

Maar ze erkennen Jezus over het algemeen wel als Rabbi, onder orthodoxe Joden wil men Hem iig nog wel eens aanduiden als de Rabbi uit Nazareth.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 30 oktober 2006 00:08:13 schreef Israël het volgende:

Ik zie overigens dat je een veelgemaakte fout maakt. Ken je de belijdenis in de islam, gaat zoiets ongeveer: "Er is geen God als Allah". Allah wordt gebruikt als naam. Arabische christenen gebruiken Allah als titel, aangezien het God of Heer betekend. Ik neem aan dat je weet dat Zijn naam niet God of Heer is, maar YHWH.

Zover ik weet hebben de Moslims 99 namen voor God.

Het woord 'Allah' is zover ik weet taalkundig verbonden aan het woord Elohim.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:24:56 schreef Eli7 het volgende:

[...]Maar ze erkennen Jezus over het algemeen wel als Rabbi, onder orthodoxe Joden wil men Hem iig nog wel eens aanduiden als de Rabbi uit Nazareth.

Mja, maar dat hoeft niet persé positief te zijn. Ik kan ook wel een aantal geestelijken opnoemen die ik erken als dominee, paus, voorganger, etc. Omdat ze dat gewoon zijn/waren. Maar die ik juist als schadelijk zie voor het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:21:55 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Allah is gewoon Arabisch voor God. Christenen in Arabische landen zullen het over Allah hebben. Dus ik weet niet hoe je aan die oppergod naam komt?

Veel moslims in Nederland hebben het over "God".

De tijd voor Mohammed (en ook gedeeltelijk tijdens zijn leven) aanbaden de arabieren meerdere goden, waarvan Allah de oppergod was (vergelijk het met de griekse mythologie e.d.).

Quote:
[...]

Er zitten grote fundamentele verschillen tussen de Islam en het Christendom.

Maar Joden zullen het zelfde zeggen over het christendom.

Feit is dat de Islam haar wortels heeft in het Jodendom en het christendom. De argumenten die je aanhaalt kun je ook over de Joden zeggen. Wat dat betreft erkennen de moslims iig Jezus als profeet, dat doen de joden zelfs niet.

Aanbidden ze dan een andere god, of aanbidden ze dezelfde, maar hebben ze een verkeerd beeld van God?

Ik denk (maar ik weet het natuurlijk niet zeker) dat Allah gedeeltelijk wel op YHWH gebasseerd is, maar dat Mohammed bij meerdere religies en culturen "geleend" heeft. Een afgod is in mijn ogen (ook) een verwrongen beeld van God (dat is dus YHWH).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Gb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 29 oktober 2006 23:52:00 schreef Israël het volgende:

[...]

En Gabriël dan??

Je kunt dit niet hard maken zonder in tegenspraak te zijn met de koran en al helemaal niet zonder de Bijbel (God's Woord) tegen te spreken.

Gb.

Gabriël zal geen tussenpersoon zijn tussen jou en God als je tot God contact zoekt. Tijdens het bidden sta je in directe contact met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:30:50 schreef Trotse-Moslim het volgende:

[...]

Gabriël zal geen tussenpersoon zijn tussen jou en God als je tot God contact zoekt. Tijdens het bidden sta je in directe contact met God.

Dat weet ik, Jezus heeft voor mij de prijs betaald. Het teken daarvoor in mijn leven is naast het feit dat God tot mij spreekt de vervulling met de Heilige Geest.

God bless!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:28:57 schreef eentje het volgende:

en Elohim betekent god... daarom noemt YHWH Zichzelf ook El-Elohim: G'd der goden....

Kijk even naar deze post of deze post voor een uitleg van het woord Elohiem.

Allah (Arabisch:الله, al-llÄh, de god, degene die aanbeden wordt) is een Arabisch woord voor God. In westerse talen zoals het Nederlands wordt de term gebruikt om specifiek de God van de islam aan te geven. In moslimlanden met een christelijke minderheid gebruiken christenen ook het woord 'Allah' of 'cenab-i-allah' voor God. Ook Arabisch sprekende joden gebruiken het woord 'Allah'.

Bronnetje erbij...

Graag verder bij het onderwerp blijven... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 29 oktober 2006 23:58:39 schreef Israël het volgende:

YHWH is niet dezelfde als Allah. Allah is volgens mij gelijk aan de Baäl (zie het verhaal van Elia en de Baälpriesters).

Gb.

Dit is in mijn ogen geen antwoord op de vraag hoe jij Lucas 11:10 leest. Daar staat toch dat een ieder ook contact met God kan krijgen: "Wie vraagt krijgt antwoord"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:39:33 schreef Michiel het volgende:

[...]Dit is in mijn ogen geen antwoord op de vraag hoe jij Lucas 11:10 leest. Daar staat toch dat een ieder ook contact met God kan krijgen: "Wie vraagt krijgt antwoord"?

Met God (YHWH) wel ja, maar het ging hier om Allah (laat ik voor de duidelijkheid zeggen de Allah van de koran). En die twee zijn niet gelijk.

Gb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 29 oktober 2006 21:08:41 schreef Trotse-Moslim het volgende:

Islam in de bijbel!

Ik vind het allereerst cool dat er ook (nog) een moslim op credible zit. Bevorderd de discussie wel denk ik smile.gif

Ik heb de dingen bekeken en zal ze thuis nog eens goed doorlezen (teksten) en mijn mening daarop aanschroeven.

Wel wil ik nog even aangeven dat er een boel veranderingen zijn gekomen vanaf het moment dat Jezus kwam.

Dingen met betrekking tot reiniging (het gaat om de binnenkant die rein moet zijn).

Verder een aantal daar ben ik het niet helemaal mee eens.

"Alcohol is verboden" - Er word door de hele bijbel heen wijn gedronken, ook door vrome Joden, etc. etc.

"Muziek is verboden" - uit de tekst die je erbij haalt, kan ik niet opmaken (kan aan de vertaling liggen die ik lees) dat muziek hierbij verboden is.

En als laatste staan er veel dingen in waarmee ik echt volop "ja" kan zeggen, maar die toch niet (of niet volledig) in de christelijke wereld wordt uitgevoerd.

Zoals ik al zei, ik ga thuis is die teksten goed lezen en aan de hand daarvan mijn mening vormen en misschien reageer ik hier nog wel even smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:42:41 schreef Israël het volgende:

Met God (YHWH) wel ja, maar het ging hier om Allah (laat ik voor de duidelijkheid zeggen de Allah van de koran). En die twee zijn niet gelijk.

Zoals je het schreef, schreef je (in mijn ogen) dat je geen contact kon krijgen met God, terwijl daarvan in Lucas wel sprake is. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid