Spring naar bijdragen

Centraal jeugdleiders topic


Aanbevolen berichten

Ik heb nog geen soortgelijk topic kunnen vinden, maar mocht een mod 'm kunnen vinden, dan mag hij deze sluiten knipoog_dicht.gif

Centraal jeugdleiders topic

Ik ben wel eens benieuwd of er hier op dit forum ook personen rondlopen die een groepje tieners begeleiden en daar bijbelstudie aan geeft. Zo iets schijnen ze jeugdleider te noemen.

Wellicht is het leuk om hier ervaringen, 'technieken' knipoog_dicht.gif en methodes uit te wisselen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Topicstarter begint knipoog_dicht.gif

Elke vrijdagavond om 20.00 uur komt onze jeugd van de Kerk van de Nazarener in Koog aan de Zaan bij elkaar. We zijn dan met zo'n 100 tieners. Na een uurtje praise en worship met een band is er tijd voor een uur bijbelstudie. Hier gaan de groepen vervolgens uit elkaar onderverdeeld in aantal jaren gevolg voortgezet onderwijs.

Aan de groep van 15-16 jarigen geef ik dan samen met nog iemand bijbelstudie aan deze tieners. Die groepen bestaan uit 15 personen. We beginnen met gebed, doen de studie en sluiten af met een kringgebed. We maken zelf de studies, struinen door de bijbel en checken internet. We maken amper gebruik van methodes.

Dit is btw geen 'check mij bijbelstudieleider zijn' topic knipoog_dicht.gif. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe het in andere gemeentes gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 01:20:15 schreef Michiel het volgende:

Jeugdleider of Jeugdlijder?
knipoog_dicht.gif

Beide. Toch heb ik niet vaak te lijden knipoog_dicht.gif

Quote:
Verder doe ik niet veel met jeugd, omdat het mij niet zo goed ligt. Plannen jullie bijvoorbeeld een jaar vooruit met wat je wil doen?

Er is een jaarplanning qua gezamelijke activiteiten, zowel geestelijk als non-geestelijk. Binnen m'n groep hebben we wel een lijn uitgezet voor het komende jaar, waar we op geloofsgebied naar toe willen met ze. Maar elk groepje wordt uitgedaagd zelf een lijn neer te zetten dat goed is voor die groep.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 09:26:15 schreef Jippiej het volgende:

[...]

de mijne nog meer
yes.gif

@glenn: woow! honderd tieners??

wij hebben wel 200 jeugd (12-30), maar zoveel tieners? TOF
party.gif

Ja, dat is echt heel gaaf zoveel tieners. We hebben dan nog 50 Jovo's (20-30 jaar).

Al met al erg druk op vrijdagavond!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cool Glenn!

Honderd Jongerensmile.gif Wel gaaf om zo bij elkaar te komen, zover zijn wij nog niet noparty.gif Maar ik schijn ook een jeugdleider te zijnsmile.gif

Samen met een vriend van mij leidden we een kring van 15plus leeftijd. Het is elke 2 week, op zaterdagavond en zie er altijd weer naar uit. Ik vind het altijd weer bijzonder hoe God ons gebruikt, hoeveel enthoesiasme er is van de jongerensmile.gif

We hebben zelf ook geen programma, ja het beste programma hebben we wel; de bijbelsmile.gif we krijgen wel iets. Maar dat wordt niet de leidraad, God heeft de leiding.

Ik vind het altijd weer gaaf om jongeren zo te dienen, want er gebeuren mooie dingen, ook moeilijke dingen. En daar ben ik God dankbaar voor dat Hij daarvoor mij gebruikt. Dat er levensveranderde keuzes worden gemaakt, en dat ik daarbij mag zijnsmile.gif Bless, ArjanH.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef sinds dit seizoen club aan jeugd van 12-13 jaar. Heb dit jaar een groep van 12 personen (klein dorpje knipoog_dicht.gif ). We hebben het nagekeken en iedereen van 12-13 jaar van Hervormde afkomst is er dus dat is wel posiftief. Wel alleen erg druk met die jongens, maar ook erg leuk om te doen.

We beginnen meestal met gebed en doen daarna aan de hand van Spirit of iets anders een 'bijbelstudie'. Echt diepgaand is het niet. We willen ze spelenderwijs iets meebrengen uit de Bijbel. Daarna is het tijd voor wat drinken en daarna een spelletje. En als afsluiting het Onze Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben sinds vorig jaar bezig met jeugdwerk. We komen met de hele groep (16-21) wekelijks samen en gaan dan uiteen in groepjes (smallgroups). Ik ben het liefst bezig met de oudere groepen; ik merk toch dat ik al snel moeite heb met de 'oppervlakkigheid' van de jongere groepen. Bovendien heb ik een aparte puber-tijd gehad, waardoor ik me best moeilijk kan verplaatsen in hun leefwereld.

In de praktijk ligt het geven van studies en het bezig zijn met overkoepelende taken me het meest.

Wat momenteel erg speelt bij ons is het vinden van een goede balans tussen gezamenlijke avonden die minder 'werk' nodig hebben en het behouden van diepgang en groepsbanden in de smallgroups. Ook loop ik nog steeds tegen het feit aan dat veel jongeren erg halfslachtig zijn in hun geloof, of zelfs alleen komen omdat het moet, omdat het erbij hoort, of omdat ze het 'wel gezellig' vinden.

En natuurlijk het chronische gebrek aan (ervaren) jeugdleiders. Het is toch wel pittig werk waar veel mensen niet eens aan willen beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk topic,

Zelf geef ik leiding aan een jeugdgroep die voornamenlijk bestaat uit buitenkerkelijke en soms ook niet-gelovige jongeren. Op de school waar ik lesgeef vraag ik dan of daar belangstelling voor is en het blijkt dat heel veel jongeren dat interessant vinden.

Morgen mijn tweede avond met z'n 25 jongeren tussen de 14 en 18 jaar. Eerst gezamenlijk eten en dan een onderwerp, event of bijbelstudie etc.

Erg leuk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

De afgelopen 3,5 jaar heb ik een aantal groepen tieners begeleid, begonnen met 16/17 jaar en de laatste 2 jaar een groep(je) brugklassers. Met jongere kinderen ben ik niet zo handig, maar deze leeftijd vond ik erg leuk, ik heb vaak verbaasd gestaan (positief) over hoe ze met geloven (in de ruimste zin van het woord) omgingen.

Wat wij deden was eens in de maand op de zondagochtend, tijdens de dienst, een soort voortzetting van kindernevendienst/zondagschool. Elke keer behandelden we een thema. Dit thema's kwamen tot stand door ook de groep te vragen waar ze het over zouden willen hebben. Meestal speelden we een door ons bedacht spel waarbij het thema werd uitgewerkt, zoals een nieuwe vorm van Monopoly over verslavingen, blindemannetje met het oog op vertrouwen, enz.

Het was bij ons niet de bedoeling dat het een bijbelstudie zou worden, daarvoor wordt er binnen de gemeente catchechisatie gegeven, maar de bijbel werd natuurlijk wel gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begin zelf binnekort ook als jeugdleider smile.gif Heb er ontzettend veel zin in!!

Rock Solid

Rock solid is de leukste tienerclub van Nederland, die in meer dan 150 plaatsen wordt gehouden. En natuurlijk is onze club in Zevenaar de meest gezellige van allemaal... We doen te gekke spellen, je ontmoet nieuwe vrienden en elke avond is er een interessant onderwerp waar je je mening over mag geven.

Rock solid is op de vrijdagavond van 19.19 uur tot 20.45 uur in het gezellige gebouwtje op de Vondellaan 89 in Zevenaar. Dit is éénmaal in de twee weken. We starten vrijdag 29 september met het nieuwe seizoen!

Zit je in groep 8 of ben je 12 of 13 jaar, dan zien we je graag op de vrijdagavond. Heb je vriendjes of vriendinnetjes die je graag mee wilt nemen, doe dat dan vooral. Want hoe meer vrienden hoe gezelliger de avond worden kan.

We hebben het afgelopen seizoen een heleboel gedaan. We hebben gebowld, geschaatst en natuurlijk waren er de Star Games. Daarnaast hadden we de gewone, maar vaak niet minder spectaculaire avonden. We proberen door het programma iets mee te geven van Gods woord

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je welk onderdeel van RockSolid leuk is? Het kamp! Ik ben ooit 'ns (5 jaar geleden puh2.gif) met onze Rocksolid en de Rocksolid in Maasland op kamp geweest. Was dikke pret knipoog_dicht.gif

en mijn jeugdleiders zijn nog steeds de tofste puh2.gif Wij hebben een groep 'tieners'(11-16) en een groep 'jeugd'(17 tot plus minus 23). In de oudste groep worden er ook zelf bijbelstudies gegeven enzo. Vanavond zat ik voor de eerste keer bij de oudste groep en t is er echt heel fijn smile.gif

en vanaf nu zal ik m'n mond in dit topic houden tot ik zelf jeugdleider ben knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Heb tijdje nevendienst gedaan in mn kerk maar ben daarmee weer gestopt

Heb een tijdje Rock Solid gedaan als leiding, maar daar ben ik ook weer meer gestopt.

Ik ben gevraagd voor de tienerdienst in mijn kerk, maar dat heb ik afgewezen.

En ik ben een twee keer mee geweest als leiding op een zomerkamp (12-15) met zown 20 tieners, was erg leuk maar waarschijnlijk heb ik daarvan ook mn laatste keer gehad.

En ben nu nog voor zown 8 tieners hun niet-officiele vertrouwenspersoon waar ze veel van gebruik maken widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Ik geef club aan groep 8.

Het grootste gedeelte van de tijd wordt besteed aan knutselen.

We beginnen altijd met een gebed en een verhaal.

Het verhaal is altijd het lastigst.

Voor een kinderbijbel zijn ze te oud en voor een gewone bijbel zijn ze nog te oud.

Mocht iemand nog tips hebben voor een verhaal, dan hoor ik het graag.

De verhalen hoeven niet persé uit de bijbel te komen, als ze maar een Christelijke moraal hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid