Spring naar bijdragen

spreken in tongen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Waarom? Het zou toch zo kunnen zijn dat dit een vorm van klanktaal is? Wie weet het behalve God?

Tuurlijk kan dat. Met klanktaal schijnt vrijwel alles te kunnen. We kunnen het immers nauwelijks toetsen. Misschien is snurken in je slaap ook wel een vorm van klanktaal. Wie zal het zeggen? Wie weet het behalve God natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In jou reactie weerklinkt iets sarcastisch Thorgrem, correct me if I'm wrong, met klanktaal schijnt inderdaad vrij veel te kunnen, ik weet ook niet zeker wat het allemaal is en ik vind het soms ook wel eng, maar ik denk wel dat dat meisje voor haarzelf weet of dat echt was of niet, misschien kun je het haar vragen Frique.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel eens gehad dat toen ik in tongen bad (wat nu wel heel erg goed lukt big-smile.gif) opeens over ging op normale woorden te bidden, die ik normaal nooit zeg/bid. Een vrouw zei dat dat misschien de vertaling kon zijn, iemand anders zei weer dat het was omdat God bij me kwam en ik door Hem woorden kreeg, niet de vertaling dus. Ik heb niet echt een idee van wat het is, misschien gewoon toeval, of inderdaad te vertaling, maar ik heb daar niet om gevraagd.

Iemand anders een idee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaaf Friuqeu!

Ik geloof nl ckr dat God je woorden geeft, dat Hij je aanvult. Lees 1 Korinte 14 regel 15 maar eens:

Dus wat moet ik doen? Ik moet bidden met mijn geest, maar ook met mijn verstand; ik moet zingen met mijn geest, maar ook met mijn verstand.

Wat hier staat dat je bidt met je verstand, maar ook in de Geest -> HG, tongentaal. En God geeft je dan ook weer woorden in gedachten die je met je verstand mag biddensmile.gif

Blessings,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Arjan, jaaaaa is zeker gaaf! Ben ik echt heel blij mee

Aimé, tongentaal is telkens weer anders, dus het is niet zo dat als je tongentaal beluisterd het altijd zo is. Denk ik.

Tongentaal is dus per keer weer anders en dus kan je niet controleren of het "echt" tongentaal is? Alsook hoe moet ik dan kijken naar de gave van vertaling van tongentaal? En wat mij ook opvalt is dat "iedereen" zo trots is op het bezitten van een gave als klanktaal en de waarschuwingen omtrent de verschillende gaven in de wind lijkt te slaan. Verder valt het mij op dat "iedereen" tongentaal als gave ontvangt en hoor ik niemand over de gave "leiding geven" of "onderricht geven", waarom komt alleen de meer onmeetbare (spectaculairdere) gave als tongentaal naar voren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ik brabbelde weleens bij een jongerenbijeenkomst in mijn vorige kerk en een meisje, die geloofde dat het tongenspreken des duivels was, schrok hevig en vroeg verschrikt of ik daarmee wilde stoppen. Ze dacht dat ik écht in tongen sprak, maar dat was echt niet zo. Ik brabbelde maar wat. Blijkbaar is echt en nep dus niet van elkaar te onderscheiden.

Terwijl ik als verse katholiek juist een beetje begin te wennen aan het idee dat bovennatuurlijke gaven, wonderen en sacramenten uitstekend controleerbaar zijn. Zelfs het spreken in vreemde tongen, want de vreemde tong (=taal) Latijn in de Mis is prima te volgen en na te lezen. knipoog_dicht.gif Zonder gekheid weer: ik weet niet wat ik met zoiets als spreken in tongen aanmoet. Heb het weleens gehoord en het klinkt wel apart. Maar vooral ook extatisch.

Ik heb eens een filmpje van Heidi Baker gezien die ergens sprak, en zij wist in enkele (!) minuten met een zangerige, herhalende manier van bidden en dus tongentaal in een soort dronkemans-trance te komen waar ze de komende twee uur ook niet meer uitkwam. En voordat ik nu boze reacties krijg: ze zwalkte een beetje over het podium, was heel erg lacherig (wat aanstekelijk klonk, dat wel) en zat soms echt te geinen. Kortom: dronkemans-trance.

Ik vond het echter toch wat maakbaar overkomen, vooral met dat subtiele pianogepingel erbij en sowieso de hele ambiance van die zaal, en durf niet zomaar te zeggen dat dát nou de heilige Geest was. Zonder Heidi Baker af te willen vallen, overigens. Aan de andere kant wordt in de katholieke charismatische beweging ook in tongen gesproken en gezongen en dan schijnt het juist weer heel mooi, heel geordend te gaan.

Lastig dus. Ik denk (met de nadruk op dénk) dat het tongenspreken meer een soort extase is die je ook in andere godsdiensten tegenkomt. Ik denk echter wel dat God je in zo'n extase kan brengen. Maar ook dat mensen zichzelf heel gemakkelijk in zo'n extase kunnen brengen. Ik denk daarom dat het belangrijker is om naar de bron en naar de omgeving te kijken waar de extase zich plaatsvindt dan naar de manifestatie op zich. Net zoals bij beroerende muziek, zeg maar.

Dat betekent dat die "droge" theologie ook een rol speelt. Als in een onschuldige, charismatische katholieke viering ineens zo'n extase voorkomt, dan is het voor mij al een stukje veiliger om te stellen dat het inderdaad van God, of in zo'n geval van Christus in het Sacrament, kan zijn. In een andere religie ben ik al wat voorzichtiger. En als ik in een kerk, katholiek of protestants, mensen werkelijk als een stel kippen zie krijsen, schreeuwen, stampen, schuimbekken en vallen, dan weet ik zéker dat dát niet van God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert,

Ik heb er zelf geen ervaring mee (in de zin dat ik het zelf heb gedaan).

Maar zoals je met genezing hebt, zul je het daar ook hebben. Dat er genezing plaats vindt, wilt niet zeggen dat dus alles wat die naam op zich geplakt krijgt, ook echt is (wat zo ik meen ook in lijn is met de KCV). Maar ik krijg de indruk dat je dat zelf ook al een beetje benoemd in je post.

Verder weet ik niet in hoeverre het extase is. Zou best kunnen. Als bidden dat als soms is, waarom het hierbij uitsluiten? Ik heb wel met een paar mensen gesproken die wel eens in tongen gesproken hebben. Ook trouwens verhalen gehoord van mensen gehoord die het verstonden en begrepen. Waarvan zelfs een buitenlander die dacht dat iemand in haar geboorte taal (incl dialect) sprak.

Punt is, dat er denk ik wel verschil bestaat. Net als dat als je gelooft in genezing, profetie, en weet wat allemaal niet meer gelooft, dat niet wilt zeggen dat alles wat zo genoemd wordt en als zodanig wordt bestempeld het ook is. En verder geloof ik ook niet dat iedereen alles kan, maar er spraken is van gaven (charisma), waarvan de één andere ontvangen heeft dan de ander. Zoals dat ook niet iedereen de gave van onderwijs, wijsheid, een groot geloof, etc. heeft, ook al zijn er wel eens mensen die dat denken te bezitten....

O en trouwens, dat op de grond vallen en schuimbekken lijkt me epilepsie. Lijkt me verstandig een dokter erbij te roepen of in the worst case scenario een exorcist. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het krijsen, schreeuwen, schuimbekken en vallen is ook niet van God. Het is iets duisters wat in je zit, en als de Heilige Geest in je probeert te komen kan het elkaar niet verdragen, dus moet er één kant wijken, oftewel het duistere. Dat drukt zich dus door krijsen, schreeuwen etc. uit, omdat Satan niet tegen God (dus Heilige Geest) kan. Het is dus niet God, maar Satan en zijn duisterheid die God niet kan verdragen.

Als ik het goed uitleg, het is nogal warrig, sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Frique,

Dat klinkt als bezetenheid. Nu is bezetenheid een delicaat onderwerp, maar ik zelf geloof dat échte bezetenheid - God zij dank - in elk geval hier niet zo vaak voorkomt. Misschien wel aanwezigheid van boze geesten op bepaalde plaatsen, maar niet echte bezetenheid. En dat veel van die uitingen daarom ook gewoon hysterie zijn, doordat de gelovige opgewonden raakt door alle indrukken, intens uitgesproken gebeden in heftige bewoordingen en al diens meer.

Bovendien kan, zo ik geloof, zulke bezetenheid enkel verdreven worden door een daartoe toegeruste priester met een krachtig geloof. Echte demonen zullen niet-gewijden enkel keihard bespotten, geheel afbreken en het voor het slachtoffer, na misschien een periode van rust, uiteindelijk alleen maar erger maken. Maar ik denk dat dat voer voor een ander (al dan niet bestaand) topic is, niet hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid