Spring naar bijdragen

spreken in tongen


Aanbevolen berichten

na lang twijfellen heb ik besloten dat ik dit toch aan jullie wil gaan vertellen. jullie zijn toch wel een beetje ''echt'' familie gaan worden, en sommige van jullie weten meer van mij dan ik zelf..

maar in iedergeval dit is mijn verhaal:

een paar dagen geleden had ik een gesprek op msn, over bevreiding en vergeving.

ik vertelde dat ik vroeger ''echt foute'' dingen heb gedaan. Maar dat ik voelde dat God me daar echt voor vergeven heeft. dat voelde heel fijn. maar later in het gesprek (ik was echt heel eerlijk tegen hem en mijzelf) kwam ik er achter dat het eigenlijk een verslaving was waar ik niet zo maar van af kwam en af en toe nog steeds aan over gaf. zoals bijvoorbeeld horoscopen, tarot kaarten, en andere occulten zaken...

ik baalde er echt van, en dacht misschien moet ik er opnieuw voor bidden, het opnieuw bij mijn Vader brengen. dus ik begon te bidden, maar het lukte me niet om te vertellen wat me nu dwars zat en waar aan ik gezondigd had. ik huilde, maar toen dacht ik als ik nu om God's geest vraag, dan kan Hij me helpen. dus ik vroeg om God's geest, en ik kreeg een schok door mijn lichaam, en ik zei: heilige Geest, ik heb u nodig, want alleen lukt het me echt niet, wilt u de woorden geven die ik moet benoemen, wilt u de woorden in mijn mond leggen, zodat ik mijn gevoel kan omschrijven. en ik begon met praten maar er kwamen klanken en woorden uit mijn mond, die ik niet ken. ik schokte en dat wist ik, ik begon steeds luider te praten en dat wist ik. het duurde heel lang, en ik weet niet wat ik gezechd heb, maar elke keer als ik adem haalde wist ik dat ik iets voor God's troon had neer gelegd. dat was zo fijn. na 1,5 uur hoorde ik amen. mijn vriend keek me aan, en zei: gaat het goed? heb je eng gedroomd? je lag zo te schokken.. dus ik zei: sssstt... wacht even. ik ging liggen, en ik had zo'n intens gevoel.. whow.. als ik er aan terug denk... gewelidg.. het was of ik vloog of bijna sliep of nou ja, in ieder geval heerlijk.. als of God me echt op getild had me echt had vast gehouden...

nu ik vroeg mijn vriend, wat is er gebeurd. en hij zei: Je trilde heel erg, en je huilde.. en na een tijdje hoorde ik je zingen, heel zacht maar toch hard.. het leek wel arabisch en afrikaans.. het was wel mooi...

na een tijdje twijfellen, bang zijn en overlegd te hebben knipoog_dicht.gif kwam ik er achter dat ik ''echt'' in tongen heb gesproken met de Here. en ik wou jullie dat dus even zeggen!

Het was geweldig!!!

DANK U VADER, DANK U HEER! DANK U KONING, DANK U WEL...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heel leuk voor je hoor. Maar ik geloof het 'in tongen spreken' niet helemaal. Kan je het niet gewoon brabbelen noemen ofzo? Want in de Bijbel is spreken in tongen dat je andere talen kunt spreken. Tong = Taal. Het is bijna een hype om in tongen te spreken.

Moet je eens voor de lol iemand in tongen laten spreken, en dan door twee verschillende tongenuitleggers uit laten leggen. Dan krijg je echt humoristische gebeurttenissen.

Ik wil hier niet zonder respect mee omgaan, maar ik geloof echt niet in tongentaal. Overtuig mij maar van het tegendeel. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 17:04:02 schreef Gilrea het volgende:

Heel leuk voor je hoor. Maar ik geloof het 'in tongen spreken' niet helemaal. Kan je het niet gewoon brabbelen noemen ofzo? Want in de Bijbel is spreken in tongen dat je andere talen kunt spreken. Tong = Taal. Het is bijna een hype om in tongen te spreken.

Moet je eens voor de lol iemand in tongen laten spreken, en dan door twee verschillende tongenuitleggers uit laten leggen. Dan krijg je echt humoristische gebeurttenissen.

Ik wil hier niet zonder respect mee omgaan, maar ik geloof echt niet in tongentaal. Overtuig mij maar van het tegendeel.
knipoog_dicht.gif

Rustig aan Gilrea. knipoog_dicht.gif Discussies zijn voor het geloof algemeen-forum en niet voor het getuigenis-topic.

@ Kimberly

Cool verhaal! En ga zo door. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Gilrea

Dat is niet helemaal waar wat je zegt. In Handelingen spreken de discipelen in andere talen. Maar Paulus zegt dit over de tongen taal:

1 Korintiërs 14:9, 10

Evenzo, indien gij met uw tong geen verstaanbare volzin spreekt, hoe zal men het gesprokene begrijpen? Gij zoudt immers in de lucht spreken? Er zijn wie weet hoe vele soorten van klanken in de wereld en niets is zonder zijn eigen klank.

Het hoeft dus geen andere taal te zijn, want ook in andere talen spreekt men verstaanbare volzinnen. Lees het hoofdstuk nog maar eens goed door, want het is een zeer belangrijk hoofdstuk m.b.t. de tongentaal.

Paulus is hier overigens ook niet negatief over de tongentaal, wat sommige mensen schijnen te denken:

1 Korintiërs 14:18

Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek;

@ kimberly-18

Gefeliciteerd! Dank de Here voor je gaven en dat je dicht bij Hem mag blijven wandelen.

God bless!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hej Kimsmile.gif

Nog een keer bedankt voor je mail joh. Super om te lezen...

Ik vind het juist ook bijzonder hoe dat je dit heb mogen meemaken; doordat je gewoon in geloof vroeg om de Heilige Geest.

Heb zelf ook het verlangen om in tongen te spreken. Maar daar hebben we het ook wel over gehad.

Ben echt benieuwd wat je weg verder wordt met God. Welke weg Hij verder gaat met jou. Gods zegen,

ArjanH.

Ps. Maar by the way Gilrea, misschien een idee om aan God zelf te vragen over het in tongen sprekensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik geloof zeker wel in tongentaal, maar ik denk dat je het wel voor jezelf moet houden. ik bedoel, je hebt van die mensen die gaan voor de gemeente in tongen staan brullen, en misschien is dat heel mooi voor diegene zelf, maar een ander heeft er nou werkelijk niets aan. maargoed Kim, voor jou vind ik het super!

alleen een ding begrijp ik niet helemaal. als je zelf niet eens weet wat je zegt, hoe kan je dan echt goed met God praten??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 17:17:27 schreef Israël het volgende:

1 Korintiërs 14:9, 10

Evenzo, indien gij met uw tong geen verstaanbare volzin spreekt, hoe zal men het gesprokene begrijpen? Gij zoudt immers in de lucht spreken? Er zijn wie weet hoe vele soorten van klanken in de wereld en niets is zonder zijn eigen klank.

Het hoeft dus geen andere taal te zijn, want ook in andere talen spreekt men verstaanbare volzinnen. Lees het hoofdstuk nog maar eens goed door, want het is een zeer belangrijk hoofdstuk m.b.t. de tongentaal.

Paulus is hier overigens ook niet negatief over de tongentaal, wat sommige mensen schijnen te denken:

Als je deze tekst leest met in je achterhoofd 'tongen zijn talen' klopt het helemaal.

Quote:
1 Korintiërs 14:18

Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek;

Bedoelt hij er niet mee, dat hij blij is dat God alle talen kent? Dat God niet alleen Israëlisch praat, maar ook Nederlands, Duits etc.?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God kan natuurlijk alle talen verstaan. Anders kan Hij ons gebed ook niet verhorensmile.gif Alleen ik geloof dat tongentaal de "language of heaven" is.

Het is mijn tong die (spreekt; foutje) beweegt, maar de Geest die spreekt.

Het is de Geest die spreekt tot God. Kan het zo niet ff echt duidelijk tikken. Heb er zelf ook geen ervaring meesmile.gif

Wel dat de Geest in het nederlands door mij heen spreektsmile.gif

Edit: Sorry tik fout.......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 21:06:22 schreef Gilrea het volgende:

Volgens mij is het 'in tongen spreken' echt iets wat christenen zich in de loop van de eeuwen zichzelf hebben aangepraat. Waarom zouden we hier op aarde spreken in een taal die niemand kan verstaan?

Het antwoord op deze vraag staat ook in het bijbelgedeelte wat ik je gaf. Lees het bijbelgedeelte aandachtig, en bedenk bijvoorbeeld waarom het alleen degene die het uitspreekt sticht en niemand anders (ook niet buitenlanders)?

Daarnaast is de tongentaal volgens mij pas iets van 100 jaar geleden "herondekt", maar dat weet ik niet zeker. Mijn advies zou zijn om er in ieder geval open voor te staan, want dat de gave bestaat geloof je wel toch?

Er is inderdaad nog een topic waar het uitvoerig besproken wordt, misschien moet je dat goed doorlezen.

God bless!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 21:27:12 schreef Israël het volgende:

Want dat de gave bestaat geloof je wel toch?

Nee, niet zoals jullie het bedoelen. Ik ben er écht heilig van overtuigd dat er in de Bijbel vreemde talen bedoeld worden, en geen aparte, spastische taal die niemand kan verstaan, en dus niet opbouwend is voor wie dan ook.

Quote:
Er is inderdaad nog een topic waar het uitvoerig besproken wordt, misschien moet je dat goed doorlezen.

Heb ik net gedaan, en ik ga het niet doorlezen met het gevoel van 'kom, laat ik eens lekker van gedachten gebracht worden'. Ik ben in dit geval echt reddeloos verloren. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi allemaal, wat een reactie's..

uhmm beetje moeilijke vragen dat wel.. maar in iedergeval, ik denk dat jezelf je tong beweegt allen dat de heilige Geest de woorden geeft.. denk ik hoor.. Verder weet je niet wat je zecht, maar je weet wel dat je eerlijk bent, en dat je steeds een stukje van je probleem bij God's troon neer legt.. dat voel je heel duidelijk.. ik tenminste.. ik weet niet wat andere mensen hun ervaringen zijn..

Het was in iedergeval heel fijn, en ik kon al niet stoppen met aanbidden en nu al helemaal niet meer...

in iedergeval, bedankt voor jullie reactie's en felicitatie's...

en wens jullie allemaal God's zegen toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijken de lezertjes eens even naar de volgende artikeltjens? Daar staat een hoop te lezen over het spreken in tongen, tongentaal, of glossolalie. Dit zal voor sommigen een boel verhelderen.

link 1

link 2

link 3

Ik zal niet zeggen, dat glossolalie níet stichtend is voor de spreker, maar ik weet uit ervaring, dat het ook voor anderen stichtend is. Een voorbeeld uit eigen ervaring. (Ja, ga maar even onderuit. Als de vegaloog put uit de vegalogische bronnen, kan het lang duren.)

Toen ik vroeger, ergens in de vorige eeuw, de H. Geest persoonlijk had leren kennen bij de Emmanuel-gemeenschap (érg RK en toch érg Geestig) leerde ik een vrouw kennen, ik noem haar voor het gemak Maria. Zij woonde ongeveer 50 km bij mij vandaan, en met haar begon ik een charismatische gebedsgroep. Al snel groeide ons groepje tot - jazeker - wel 5 personen! Ooit kwam er een vriendin van Maria bij ons groepje. Zij vertelde over een probleem, en vroeg, of wij daar met onze groep over wilden bidden. Natuurlijk. Ik had de gewoonte, als er bij de Emmanuel-gemeenschap (en dat is altijd zó ineens, van de ene op de andere seconde) in tongen werd gesproken, om dan maar mee te brabbelen, en na te doen wat ik hoorde. O ja, ik wilde dólgraag die tongentaal!

Tijdens ons groepsgebed begon Maria ineens in tongen te zingen. Dus... ik meteen meedoen, zoals ik gewend was. (Zíj had die gave écht!) De vriendin, die om ons gebed had gevraagd, was danig onder de indruk. toen de gebedsbijeenkomst was afgelopen, en wij nog even een koppie thee (natuurlijk mét een koekje!) namen, vertelde ze wat haar heel erg geraakt had. Tegen Maria zei ze; 'Toen jij zo begon te zingen, werd ik heel erg geraakt. Ik voelde me heel erg getroost door jouw gezang, en ik denk ook, dat ik heb begrepen wat je hebt gezongen, net of ik die taal kon verstaan.' Daarop zei ze tegen mij; 'Maar wat jij zong, daar begreep ik helemaal niks van.' Daarop heb ik haar uitgelegd, waaróm ze van mijn gezang niks kon begrijpen.

Ergo: Deze vrouw had schijnbaar de gave van het verstaan van tongen. In de Traditie, heb ik begrepen, zijn er meerdere gaven van de H. Geest. Naast het zingen/spreken in tongen is er ook het verstaan/vertalen van de tongen, en natuurlijk de gave van profetie, de gave van genezing, er schijnt volgens St. Ignatius van Loyola ook nog een gave van tranen te bestaan, heeft iemand mij ooit verteld, maar dat weet ik niet zeker. En dit lijstje is nog niet compleet.

N.I.W., kimberly-18, wees blij met je gave! Ik ben het ook voor jou!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gave van tongen, is niet hetzelfde als de gave van de heilige geest met het bijbehorende bewijs van spreken in tongen, gave van tongen word gegeven als de gemeente samenkomt, dit moeten we goed van elkaar houden, ik heb zoveel het spreken in tongen van de heilige geest als persoonlijke communicatiemiddel en zowel de Gave van Tongen in de gemeente gehad, dit zijn 2 verschillende dingen,

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid