Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 08 augustus 2006 12:30:16 schreef hopeloos het volgende:

[...]

wat is je onderbouwing bij deze uitspraak? dan kan ik namelijk zelf bepalen of die man er veel vanaf weet of niet.....

Deze man hier weet ook veel van; en ben gelovig (nou ja...) en ik vind D&D niet occult! Dat is het Woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

D&D heb ik niet gespeeld, WOW speel ik wel op dit moment. Eerlijk gezegd zie ik niks kwaads in dit spel. Jaren geleden heb ik Diablo gespeeld wat me uiteindelijk toch niet lekker zat... het gaat een beetje om de manier hoe het gebracht word.

Verder hoop ik dat ik WOW kan blijven spelen want ik vind het echt een gaaf spel big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 08 augustus 2006 12:09:22 schreef Jehoshua het volgende:

Ja D&D is occult........ ik heb zojuist een boek gelezen genaamd 'verbreek de vloek' daar staat dat het occult is(LETTERLIJK WORDT D&D GENOEMD) en die man weet er zeker wat van af geloof me! Maar natuurlijk ga ik niet mijn mening bouwen op 1 persoon (tenzij Jezus had gezegd dat D&D fout was) Maar dungeons en dragons..... gevangenissen, kerkers, en draken....... dat zijn allemaal symbolen van satan.... de dranken van satan en de kerkers waar hij jou in wil helpen... hij wil je vangen in zijn kerker... zijn web.... spellen als diablo,runescape,D&D,WOW Allemaal spellen waarin bijvoorbeeld necromancers zijn..... of waar je een tovenaar kan zijn die magische spells kan uitvoeren....

Vaak zijn er ook dingen zoals waarzeggerij of heksen Dat zegt het toch al..... God is zoooooo TEGEN magie en tovernaars : LEviticus 19:26,Jesaja 2:6, 2 koningen 17:17 en 18 ,Deutrenomium 18:10 tot 15

RPG's of mmorpgs'S brengen alleen maar verslavingen met zich mee... en onbewust of bewust ben je met satan bezig!

En thijs....... sommige mensen zijn 'kleurenblind'

Tegen die mensen wil ik zeggen bid om inzicht...,

En remember als je de Vader vraagt om een brood zal Hij je zeker geen stenen geven......

Jehoshua

Thummim en Urim, dit onderwerp heb ik al eens in een ander topic aangehaald in de geloofsvragen gedeelte van dit forum, je zal zien dat god helemaal niet zo een hekel heeft aan magiers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Volgens mij bereiken we hier niks met dit topic, wel/niet/wel, maar om maar even te laten blijken: ik ben tegen al die spellen met magie, draken, tovenaars, demonen, orken, elfen, dwergen, etc. Waarom? Heel simpel, om te beginnen: magie en tovenaars zijn sowieso van satan. Ze zijn door God veracht in de echte wereld, dus waarom niet in de virtual reality. Demonen en draken zijn ook van satan. Orken, elfen en dwergen valt over te discussiëren, maar daar ben ik nu i.i.g. tegen, want het komt altijd bij spelletjes/films met demonische/occulte dingen.

En zoals al gezegd.

Quote:
"Thorgrem" schreef het volgende:

Nee ik denk niet dat het occult is. D&D is gewoon een "bord" spel zoals alle anderen. Alleen komt er wat magie in voor.

Dan zou Warhammer ook occult en LOTR, Harry Potter, World of Warcraft enz enz.

Dan zouden er wel heel wat films, spellen en verhalen occult zijn.

Die spelletjes/films zijn ook occult, omdat er magie in voor komt. Magie is occult. Die films/spelletjes zijn ermee doordrenkt. Iedereen vindt magie maar normaal tegenwoordig, maar God verafschuwt het in het echte leven, dus ook in spelletjes/films.

Quote:
"numidium" schreef het volgende:

Thummim en Urim, dit onderwerp heb ik al eens in een ander topic aangehaald in de geloofsvragen gedeelte van dit forum, je zal zien dat god helemaal niet zo een hekel heeft aan magiers.

Misschien niet aan die mensen, God houdt van iedereen. Maar God verafschuwt, zelfs walgt van magie/tovenarij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sluit me helemaal aan bij Zion13. satan is zo verradelijk. En probeert ons op een leugenachtige manier er ons in te laten tuinen. Door oa dat ze 'spelletjes' doen die ze eigenlijk niet moeten doen. Op het eerste oog lijkt het allemaal leuk. Uit ontwetendheid doe je weleens dingen, maar dat mogen we allemaal bij Jezus brengensmile.gif En verbreken in de Naam van Jezus!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja daar ben ik nu ook wel heel nieuwsgierig na? En wat is dat toch altijd met satan? moet hij echt overal bij gehaald worden? Volgens mij is het volgens velen hier nog de schuld van satan als ik een pak melk laat vallen.

Ik begin bijna medelijden te krijgen met dat figuur, die krijgt zoveel op zijn dak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dr. Strangelove moest nogal gniffelen om de laatste paar opmerkingen van Gorthaur en die van Thorgrem. Maar... naast de zoektocht naar de definitie van magie (en ook graag occult! want volgens mij was dat toch gewoon 'geheim'?) kun je je ook afvragen hoe erg het is dat je als christen wordt geconfronteerd met dingen als AD&D, WOW en Lord of the Rings.

Ik bedoel: Stel, je leest Harry Potter. Wil je daarna op het station via een onzichtbaar perron op de trein richting Zwijnstein? Nee toch? Kom nou.

Of stel, je speelt 'Oblivion' of een andere hippe RPG. Ga je daarna je kamer vullen met pentagrammen en zwarte kaarsen? Doe je opeens overdreven nukkig tegen je ouders? Waarschijnlijk niet.

Of stel, je gaat naar de bioscoop. Leuk.. Lord of the Rings. Wankel je daarna in je geloof? Heb je gezondigd? Nee toch? (Of, nou.. geef maar toe.. je dacht aan die kinky Arwen, niet? Da's normaal.. dat heet testosteron)

Serieus.. als je alles wat 'anders' is opeens uit den boze moet vinden wordt je wereld wel erg beperkt. Bovendien hebben veel fantasy-achtige dingen een mythologische of cultureel-gebonden oorsprong. Zijn alle oude beschavingen per definitie gesticht door satan omdat er niets van de christelijke leer in terug komt? Lijkt me een vreemd standpunt. Bovendien: misschien wel leuk om te overdenken.. het concept van de duivel (en ook engelen e.d.) komt oorspronkelijk uit oude Perzische godsdiensten. Het werd overgenomen door de Joden nadat ze tijdens hun Babylonische ballingschap werden bevrijd en beïnvloed door dit volk. Toch zijn deze godsdiensten niet aan elkaar gelijk.. betekent dit dan dat het christelijke gedachtengoed in oud-Perzische ogen ook... (rilling!) occult zou kunnen zijn?

Dr. Strangelove gaat snel nog een glaasje wijn drinken.. :S

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Van Dale" schreef het volgende:

ma·gie (de ~ (v.))

1 alle manieren waarop de mens de natuurlijke krachten probeert te domineren met behulp van bezweringen, drankjes enz. => toverij

to·ve·rij (de ~ (v.), ~en)

1 toepassing van toverkunst => duivelskunstenarij, hekserij, magie, tovenarij, zwarte kunst

oc·cult (bn.)

1 slechts voor ingewijden toegankelijk, kenbaar => esoterisch

eso·te·risch (bn.)

1 bestemd voor de ingewijden => hoger, occult; <=> exoterisch

exo·te·risch (bn.)

1 algemeen begrijpelijk <=> esoterisch

oc·cul·tis·me (het ~)

1 leer van het occulte, van de magie, het spiritisme enz.

bron: www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek

@Gorthaur: Pratende dieren is volgens mij niet occult nee knipoog_dicht.gif. Maar wat het is met LotR, Harry Potter, WoW: er is magie in het spel/de film.

@Dr. Strangelove: Nee, je wordt, denk ik, niet zozeer een satanist door dit. Maar je wordt wel degelijk beïnvloedt. Je gaat magie normaal vinden. Als je kijkt hoeveel magie nou voorkomt in de samenleving. Het probleem is dat we het niet willen onderzien, omdat we dan moeten breken met dingen. En btw over die engelen, die kenden ze al, want Jacob had er ook mee te maken (om even een voorbeeld te noemen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry hoor maar ik heb in real life nog nooit magie gezien, gevoeld of wat dan ook. Dus ondanks dat ik een groot liefhebber ben van fanatsy films, games zoals Harry Potter, LotR, WoW enz enz denk ik niet dat ik magie in het echte leven normaal ga vinden.

Misschien zouden we eens kunnen relativeren zoals Dr. Strangelove dat zo mooi verwoord heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 30 augustus 2006 08:06:31 schreef Zion13 het volgende:

@Gorthaur: Pratende dieren is volgens mij niet occult nee
knipoog_dicht.gif
. Maar wat het is met LotR, Harry Potter, WoW: er is magie in het spel/de film.

Drankjes?

Zoals bijvoorbeeld een hoestdrankje? Of een scheikundig proces?

Je geeft een woordenboek definitie, maar leg mij dan eens uit wat er fout aan is?

Wat is het domineren van natuurlijke krachten?

Zijn tekenfilmen niet vreselijk fout? Want daar gebeuren de vreselijktste ongelukken, en die figuren gaan helemaal niet dood!

Of die tekenfilmpjes, waar iemand van een helling in de lucht loopt, naar beneden kijkt, en dan pas valt als hij ziet dat hij in de lucht loopt.

Is dat niet vreselijk boven natuurlijk?

Volgens mij ben je in de war met fantasie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 30 augustus 2006 08:06:31 schreef Zion13 het volgende:

@Dr. Strangelove: Nee, je wordt, denk ik, niet zozeer een satanist door dit. Maar je wordt wel degelijk beïnvloedt. Je gaat magie normaal vinden. Als je kijkt hoeveel magie nou voorkomt in de samenleving. Het probleem is dat we het niet willen onderzien, omdat we dan moeten breken met dingen. En btw over die engelen, die kenden ze al, want Jacob had er ook mee te maken (om even een voorbeeld te noemen).

@Zion13: Maar dat is nu juist een beetje mijn punt. Je wórdt over het algemeen helemaal niet geconfronteerd met magie in de samenleving. Hoogstens met een voorstelling van magische / fantasy concepten in de vorm van boeken, films en andere media. Van dat soort dingen hoef je je als gelovige helemaal niet verre te houden. Waarom zou je?

Ik kan me voorstellen dat het natuurlijk anders wordt als je actief paranormaalbeurzen e.d. gaat bezoeken om in contact te komen met je overleden poesje Floepsie. Da's een veel grijzer gebied, waar je als gelovige natuurlijk wel weer mee kan worstelen. Maar dat was niet de vraag van de topicopener.

Voor wat betreft de concepten rond demonen en engelen e.d... Het feit dat je het heilig geschrift aanhaalt als bewijs dat de Joden er wel mee bekend waren is een beetje een non-argument. Immers: de teksten zijn veel later opgetekend, toen de concepten al lang en breed in het religieuze denkbeeld waren verankerd. Vervolgens zijn de teksten ettelijke malen aangepast en herschreven, al naar gelang mensen zichelf en de wereld om hun heen opnieuw interpreteerden. (Overigens: Het is misschien handig als we hier een nieuw draadje voor openen, want anders gaat het misschien offtopic).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

hehe... ik niet. Ik ben het ermee eens dat het iets is wat God niet goed vind.

God haat magie en tovenarij... en toch spelen wij spellen (lezen wij boeken/kijken wij films/luisteren wij muziek) die daar juist in opgaan. Of het invloed heeft of niet, God haat het.. zouden wij het daarom niet moeten haten?

Verder... ik ben iemand die RPG-games juist heel gaaf vond.. heel gaaf, maar ik kan het gewoonweg niet meer spelen, omdat ik weet wat God ervan vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Thorgrem, ik heb vroeger de 'tabletop'-variant van AD&D gespeeld met een aantal vrienden en vriendinnen. Ik zal er vanavond wat over schrijven als ik tijd heb!

Samengevoegde post 25-10-2006 19:33:07:

Oke, hier een stukje over wat 'roleplaying' nu precies is en hoe je het speelt..

allereerst het achterliggende concept: Roleplaying is een spelvorm waarbij je een denkbeeldig karakter speelt, in een denkbeeldige wereld. Je speelt meestal met meerdere mensen: één spelleider (vaak aangeduid als de dungeon-master of game-master) en een aantal 'gewone' spelers.

De spelleider schetst de wereld waarin je speelt door te vertellen wat de deelnemers zoal zien, wie ze tegenkomen en wat er precies gebeurt wanneer ze iets doen. De deelnemers overleggen met elkaar en geven om beurt aan wat ze in de denkbeeldige wereld willen gaan doen. Daarbij spelen ze dus een rol.. voordat het spel begint kiest iemand 'wat hij wil spelen' en geeft daarbij vaak ook een aantal karaktereigenscappen aan het personage mee. Om even sprekend een voorbeeld te geven: Een speler kan ervoor kiezen om een soort Lord of the Rings-achtige Aragon te spelen.. een stoere mysterieuze gozer, met een voorliefde voor grote zwaarden, vertwijfelde blikken en een ranke elf die smachtend op hem wacht. (Nee, ik boedoel niet Legolas, foei! knipoog_dicht.gif ) Het bedenken van een karakter neemt vaak veel tijd in beslag, evenals het bedenken van de spelwereld. Roleplaying doe je dan ook niet even een in een verloren uurtje. Meestal kom je op een vaste dag in de week (of twee weken, of maand, of whatever) bij elkaar en speel je een aantal uur achter elkaar. Elke keer dat je begint ga je weer verder met waar je gebleven was, met hetzelfde karakter. Een verhaallijn kan soms erg lang duren en diverse subplots bevatten, al naar gelang de spelleider wenst.

Maargoed. Een spelleider dus, en een aantal spelers. Prima. Nu het spel zelf, want je hebt een manier nodig om te kunnen beoordelen hoe goed de verschillende karakters zich kunnen handhaven in de wereld. Naast een beschrijving van iemands personage wordt er ook een soort van cijfermatige vertaling gemaakt van de verschillende fysieke eigenschappen die iemand heeft. Stel dat je Aragon een rapportcijfer zou moeten geven op een aantal kenmerken, waarbij 1 het slechtst is en 10 het best:

- Aragon is een vrij sterke bink, dus hij scoort op 'Kracht' een 8

- Aragon is ook nog eens een vrij knap uitziend exemplaar mens, dus op het gebied 'Uiterlijk' scoort hij maar liefst een 9.

- Op het gebied van communicatie is hij wat minder goed bedeeld. Vooral als het gaat om zeurende Hobbits. Dat geven we dus een 6'je.

- Qua magie is Aragon een beetje een prutser. Helaas: een 3.

- Maar..: Aragon dan wel weer een slimme gozer, met een scherp oog voor detail. Op dit gebied schoort hij een 7.

Zijn grote buddy Gandalf zou wellicht het volgende scoren:

- Kracht: 2 (Want: oude gewrichten enzo)

- Uiterlijk: 4 (Of je moet van bejaarde mannen met baarden houden)

- Communicatie: 8 (Tegen motjes en ponies fluisteren is een sterk punt)

- Magie: 10 (Want het is wel *Gandalf*, natuurlijk hé)

- Intelligentie: 9 (Zie toelichting magie)

Stel dat we met deze heerschappen nu eens gaan roleplayen:

DM: "Jeee..!", zegt de dungeon-master (DM). "Na een lange barre tocht door heuvelachtig gebied stuiten jullie op een oude ruïne. De stenen zijn verweerd door de tijd, en door de half omgevallen muren klinkt een naargeestig fluitend geluid... De wind.., maar in de vreemde stilte die op deze plek heerst klinkt het geluid intenser... Gaat het door merg en been... Wat doen jullie?".

AG: "Ik eh, kijk eens even rond of ik wat sporen zie op de grond".

GD: "En ik ga even mijn blaas legen achter die pilaar".

Het kan zijn dat de ruïne bewoond is en dat er inderdaad sporen op de grond zijn die dit belangrijke gegeven kunnen verklappen. De spelleider heeft dit soort dingen meestal op voorhand al opgeschreven en misschien zelfs uitgetekend. In dit geval zijn er inderdaad sporen die leiden naar een verborgen deur! Om te kijken of Aragon ze daadwerkelijk ziet moet hij rollen met een dobbelsteen. Tijdens roleplaying kun je verschillende soorten gebruiken, met meerdere kanten. Het ligt een beetje aan het spelsysteem welke je precies gebruikt. (Hier is een plaatje van een aantal). In dit voorbeeld gebruiken we een dobbelsteen van 10 kanten, want da's lekker makkelijk.

Stel dat de sporen niet meer vers zijn en moeilijk te bespeuren. Wanneer Aragon een normale intelligentie zou hebben gehad (van bijvoorbeeld het gemiddelde 5) zou hij op een schaal van 1 tot 10 zou hij een 9 of hoger moeten gooien. Best moeilijk dus, want de kans dat je dit haalt is statistisch vrij laag. Maar: Aragon heeft qua intelligent een 7, waardoor hij 2 punten boven het gemiddelde zit. Wanneer hij nu dus een 7 (moeilijkheidsgraad min bonus = 9-2) gooit, ziet hij de deur ook al. Hij rolt en.... een 8! Gelukt!

DM: "Je ziet inderdaad sporen, Aragon! Ze lijken te bestaan uit een soort klauwtjes met vier nagels aan de voorkant en één grote aan de hiel-zijde. Hoewel ze al een aantal dagen oud zijn, kun je zien dat ze naar een soort overgroeide nis lopen in één van de muren.. Hey.. verrek.. dat ziet eruit als een deur.."

Ag: "Klauwen hé? Hmmm.. Ik trek vast mijn zwaard uit de schede en kus dat rare ketting-ding wat ik van eh, Ar-nogwattes kreeg. Die zwart-harige nimfe-dinges. Daarna loop ik behoedzaam op die deur af".

Gd: "Wacht op mij! Ik moet nog even mijn riem vastmaken!!"

Enzovoorts, enzovoorts.. D&D staat voor Dungeons and Dragons en is één van de spelsystemen die je bij roleplaying kunt gebruiken. Er zijn nog legio andere, en je bent niet altijd gebonden aan een fantasy setting.

Maakt dat het een beetje duidelijk? Roleplaying kan erg leuk zijn, vooral als je een spelleider hebt die levendig kan vertellen en spelers die zich enthousiast in hun karakter inleven. Omdat je het vaak voor relatief lange tijd doet met een vaste, kleine groep mensen (meestal een stuk of 5-6) zijn de avonden vaak erg gezellig!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 14:43:06 schreef Dr. Strangelove het volgende:

Hoi Thorgrem, ik heb vroeger de 'tabletop'-variant van AD&D gespeeld met een aantal vrienden en vriendinnen. Ik zal er vanavond wat over schrijven als ik tijd heb!

Ik moet zeggen dat ik wel betere rpg's ken dan D&D.

Niet dat D&D slecht is (in de zin van kwaliteit). Ik heb D&D ook een tijdje gedaan (Met mijn human babarian fighter party.gif ). Alleen vind ik die RPG wat oppervlakkig. Vooral veel vechten, dobbelsteentjes gooien en levelen (wel leuk hoor, daar niet van).

Ik ken bijv. wel andere RPG's die ik meer diepgang vind hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey, ik speelde AD&D ook vaak met een menselijke barbaar..! How cool is that.. smile.gif

Voor wat betreft AD&D.. tsja.. het is het enige systeem waar ik ooit echt voor lange tijd mee heb gespeeld, dus ik kan het niet zo goed vergelijken. (De tweede editie van de regels, overigens.. de nieuwste heb ik wel gedaan, maar niet zo lang). Ik vond het altijd heel sterk van de spelleider afhangen of een verhaal vooral bestond uit vechten enzo. Ik heb echt een keer een hele avond lang lopen ouwehoeren met medespelers en een door de spelleider gespeeld assortiment van kroegbezoekers. Ik heb op een gegeven moment echt bijna zitten huilen van het lachen, zo briljant waren sommige conversaties, maar er kwam geen zwaard aan te pas.

Maargoed, ik heb het al een aantal jaar niet meer gedaan: na een verhuizing is het er nooit meer van gekomen. Jammer wel ergens, want ik had er altijd veel lol in. Welke RPG-systemen kun je overigens aanraden? Ik = benieuwd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ars Magica.

Erg gericht op de magiërs kant, terwijl de warriors ed. meer side caracters zijn.

Het speelt zich af in het mythische Europa van +- de 13e eeuw.

Je bent een magiër uit een orde van magiërs waar magie een kunst is en bijna verwetenschappelijkt is. Je moet rekening houden met dat de gewone mensen niet altijd even positief tegen magie aankijken en sommigen het gelijk in de hoek van de duivel zetten, ook al ben je nog zo'n vrome christen. Dus leef je (afhankelijk van de regio/land) meestal undercover.

Je kunt gaan studeren, iets wat je als magus graag wilt. Maar ook met politiek in de orde bezig houden. Je kunt je convenant opzetten met daarbij de nodige geldzorgen, verdediging, aankleding etc. En helaas, soms ga je op missie. In game nogal een tijdverspilling die je van je studie zal afhouden, out game één van de leukste dingen.

Als magus wil je je natuurlijk niet bezig houden met mundane zaken (je ego is te groot daarvoor, al ben je soms ertoe genoodzaakt). Maar magie biedt uitkomst. Je kunt van alles, afhankelijk hoeveel studie tijd je er op hebt zitten en gespecialiseerd je bent. Van klooien met iemands gedachten, tot het laten regenen. Van een weerwolf in de fik te zetten door een vuurbol die je uit je hand schoot tot het casten van een mooi afgewerkte tafel (nadeel is dat spells als dat maar een dag blijven bestaan). Van een bloem maken, tot een compleet dorp met een zelf gemaakte orkaan te vernietigen.

Bij dat laatste maak je je alleen niet zo populair.

Het leuke is dat je niet persé ook verbonden bent aan geformuleerde spells, maar je zelf ook wat kan verzinnen wat je wilt, mits je maar voldoende punten hebt. Dus wil je een rat in een draak veranderen, dan moet je voldoende punten hebben in 'veranderen'(muto) en in 'dieren' (animal). Is die score hoog genoeg (voor dit zul je wel aardig wat punten moeten hebben), en de spell mislukt niet, dan kun je dat doen. Of voor mijn part besluit je met die zelfde combinatie een hond in een lintworm te veranderen.

Kortom, er is zat te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid