Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

ik ben er niet zeker van waar dit topic thuishoort, maar als ik hem verkeerd zet verplaats hem maar.

is Dungeons And Dragons occult?

voor diegenen die D&D niet kennen: D&D is een table-top RPG (role-playing-game) waarin je dus de rol van een character aanneemt en daarmee door een fantasie-wereld rond gaat lopen.

is dit spel occult? en zo ja, waarom dan?

want zelf zie ik niet helemaal in hoe een spelletje occult kan zijn. ik bedoel, je fantasie gebruiken is toch niet verkeerd? de persoon die jullie hier kennen als Dombeer (hij is trouwens al een hele tijd niet meer online geweest) heeft mij verteld dat het occult is, maar niet waarom. ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nee ik denk niet dat het occult is. D&D is gewoon een "bord" spel zoals alle anderen. Alleen komt er wat magie in voor.

Dan zou Warhammer ook occult en LOTR, Harry Potter, World of Warcraft enz enz.

Dan zouden er wel heel wat films, spellen en verhalen occult zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is alweer te lang geleden dat ik dat gedaan heb, dus kan je niet 1,2,3 dingen opnoemen die ik occult vind. (tenzij je doden opwekken door necromancers occult noemt knipoog_dicht.gif )

Ik ken trouwens wel rpg's (waar ik wel aan mee gedaan heb) die occulte elementen bevatten. Maar meestal is dat niet zo prominent zodat ik me nog wel over heen kan zetten. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 30 juli 2006 23:05:40 schreef jeffrey_1989 het volgende:

Uhm, dingen als Harry Potter vind ik toch zeker wel occult als ik eerlijk ben. Maar het ligt er ook net aan wat jij occult vind he.

Dit vind ik raar. Iets is occult of is het niet. Ik kan een deur wel blauw vinden, maar als hij rood is kan ik zoveel vinden wat ik wil, hij is rood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 30 juli 2006 23:15:13 schreef Thijs het volgende:

[...]

Dit vind ik raar. Iets is occult of is het niet. Ik kan een deur wel blauw vinden, maar als hij rood is kan ik zoveel vinden wat ik wil, hij is rood.

Dat slaat natuurlijk nergens op, iedereen heeft over zulk soort dingen verschillende meningen. Hoeveel verschillende meningen zijn er wel niet binnen het Christendom??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 30 juli 2006 23:20:02 schreef Liset het volgende:

[...]

Dat slaat natuurlijk nergens op, iedereen heeft over zulk soort dingen verschillende meningen. Hoeveel verschillende meningen zijn er wel niet binnen het Christendom??

Je kan je afvragen of al die verschillende meningen wel de bedoeling zijn. Ik ben er nog niet over uit of fantasy etcetera occult zijn, maar er moet toch één iets waar zijn en niet een heleboel dingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is fantasy, occult is iets anders. Natuurlijk kun je zo in fantasy opgaan dat het verkeerd voor je uitwerkt. Maar alles met matigheid. Ik heb nog nooit hijgende demonen om mijn hoofd voelen zweven bij het spelen van LOTR:ROTK. Harry Potter is fantasy, en in die fantasyboeken en films gebeuren dingen die wij occult noemen. Magie en Meug. Zou dit IRL, in onze werkelijkheid plaatsvinden dan zou ik het 'slecht' vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

occult is echt iets anders als fantasie denk ik maar geesten oproepen en glaasje draaien enzo vind ik echt occult harry potter ofso heb ik nooit gezien dus kweet niet wat daarin zit knipoog_dicht.gif maar kvind het niet egt een film voor christenen eerlijk gezegd maarjah dat is mijn mening smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Occult is volgens jou iets actief doen (geesten op roepen), in Harry Potter (fantasy) gebeurd dit echter wel. God gebied jou om je verre van occulte troep te houden; valt Harry Potter dan wel of niet daaronder? En waarom; als er niets kwaads in zit; waarom is het dan geen film voor christenen; en waar moet een film voor christenen aan voldoen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 30 juli 2006 23:15:13 schreef Thijs het volgende:

[...]

Dit vind ik raar. Iets is occult of is het niet. Ik kan een deur wel blauw vinden, maar als hij rood is kan ik zoveel vinden wat ik wil, hij is rood.

Dit vind ik juist een hele goede opmerking. Mensen hebben inderdaad heel verschillende opvattingen over dingen, maar ik denk toch dat iets occult IS of niet. Het maakt niet uit of iemand vindt dat iets occult is en iemand anders niet. Want ik denk dat christenen zich moeten afvragen, wat God ervan vindt. Dus God bepaalt in mijn ogen of iets occult is of niet. Dan zouden we dus de bijbel (Gods Woord) erop moeten naspeuren of bepaalde dingen (bijvoorbeeld Harry Potter) occult zijn of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 31 juli 2006 12:16:47 schreef Raido het volgende:

Occult is volgens jou iets actief doen (geesten op roepen), in Harry Potter (fantasy) gebeurd dit echter wel. God gebied jou om je verre van occulte troep te houden; valt Harry Potter dan wel of niet daaronder? En waarom; als er niets kwaads in zit; waarom is het dan geen film voor christenen; en waar moet een film voor christenen aan voldoen?

Het is natuurlijk wel opvallend dat films/boeken als Harry Potter zo populair zijn. Blijkbaar trekt dat mystieke mensen heel erg aan... Geesten oproepen vindt men interessant, spannend. Ik zie daar wel een gevaar in. Op TV zie je ook dat geesten oproepen (wat in elk geval in het oude testament verboden wordt) door mensen interessant gevonden wordt (Char bijvoorbeeld). Als het lezen van Harry Potter, het kijken van Char ertoe leidt dat je als christen anders tegen het oproepen van geesten aan gaat kijken, dan zou ik zeggen dat je je verre moet houden van deze zaken. Ik zie in de groeiende populariteit van dit soort programma's en films wel een risico eerlijk gezegd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat weet ik zo niet, maar Jezus ging uit van het OT. Als volgens het OT bijv geesten oproepen als iets slechts gezien wordt, is dat in het NT dus niet opeens anders, ook het het NT er niets over zegt (denk ik). Maar misschien staat er in het NT ook wel iets over...

Link naar bericht
Deel via andere websites

occult en magie worden hier nogal vaak door elkaar gebruikt, maar occult wil niets anders zeggen dan verborgen, of beter, voor ingewijden. Tegenwoordig is er niet zo heel veel verborgen meer, omdat je de boeken uit de winkel kan kopen, waarin staat hoe je bepaalde dingen kan doen. Maar gezien het moeite kost om te oefenen en te leren, is het nog steeds verborgen voor velen, gewoon omdat het teveel is, ook al is het aanwezig.

Dat er magie in d&d voorkomt wil niet zeggen dat je dan ook met occulte zaken bezighoud. Zolang je maar je karakter een vuurbal laat gooien in een verhaal ipv het zelf daadwerkelijk proberen te doen. Verhaaltjes zijn verhaaltjes/

Als je als christen al niet meer naar verhaaltjes mag kijken en luisteren en verzinnen met magie erin, dan ben ik blij dat ik geen christen ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bekijkt het niet zo dat iets occult kan zijn of niet.

Want dan is in mijn ogen de hele wereld occult, bijna

iedereen weet wel dat er een boel geheimen zijn in de

wereld, denk b.v. aan de doofpot. En die geheimen zijn zo groot van omvang dat het voor verdeling blijft zorgen tussen mensen.

Zelfs in Pokemon zitten occulte boodschappen. Google maar eens naar Occult pokemon. Occultisten houden ervan om hun boodschap te verbergen en dat mensen het enkel onderbewust door hebben. Dat is de kracht van symboliek, die je zelfs terug vind in architectuur. Enkel ingewijden zien het meer bewust.

Ik ben van mening, dat Films e.d. (b.v.Star Wars)ook een verborgen boodschap kunnen bevatten naast de duidelijke boodschap. En soms kunnen die zelfs heel tegenstrijdig met elkaar zijn.

En naar mijn inziens is mythologie ook occultisme. Want

enkel de ingewijden kunnen de symboliek ervan lezen,

mensen die er niets tot weinig van weten schuiven het

sneller af op een fabeltje.

Als er niets meer verborgen zou zijn, waarom is er dan

nog zoveel duisternis op de wereld. En strijden we nog

tegen onszelf? Duisternis, dat is waar verborgenheid

het van moet hebben.

Maar dit is mijn enkel mijn opvatting erover, ik hoop

dat er iemand wat heeft. Ik draag zelf geen angst voor

het verborgen, het fascineert me al een tijd, maar dat

wil niet zeggen dat ik occulte dingen zelf gebruik. Ik

hou niet zo van geheimen namelijk. knipoog_dicht.gif

Onvoorwaardelijke liefde,

Mark

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft ook, misschien is het beter om te leren hoe je verantwoordelijk er mee kan omgaan, in plaats het te verbieden. Want veelal zijn ze creatief genoeg om langs het verbod te sluipen.

Het is al eens gebeurd dat een kind een echt wapen in handen kreeg terwijl er een verbod op stond. Met alle gevolgen van dien. cry.gif En al die tekenfilms waar het

'goede'het 'kwaad' overwint met geweld maakt het er ook

niet beter op. nooo.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja D&D is occult........ ik heb zojuist een boek gelezen genaamd 'verbreek de vloek' daar staat dat het occult is(LETTERLIJK WORDT D&D GENOEMD) en die man weet er zeker wat van af geloof me! Maar natuurlijk ga ik niet mijn mening bouwen op 1 persoon (tenzij Jezus had gezegd dat D&D fout was) Maar dungeons en dragons..... gevangenissen, kerkers, en draken....... dat zijn allemaal symbolen van satan.... de dranken van satan en de kerkers waar hij jou in wil helpen... hij wil je vangen in zijn kerker... zijn web.... spellen als diablo,runescape,D&D,WOW Allemaal spellen waarin bijvoorbeeld necromancers zijn..... of waar je een tovenaar kan zijn die magische spells kan uitvoeren....

Vaak zijn er ook dingen zoals waarzeggerij of heksen Dat zegt het toch al..... God is zoooooo TEGEN magie en tovernaars : LEviticus 19:26,Jesaja 2:6, 2 koningen 17:17 en 18 ,Deutrenomium 18:10 tot 15

RPG's of mmorpgs'S brengen alleen maar verslavingen met zich mee... en onbewust of bewust ben je met satan bezig!

En thijs....... sommige mensen zijn 'kleurenblind'

Tegen die mensen wil ik zeggen bid om inzicht...,

En remember als je de Vader vraagt om een brood zal Hij je zeker geen stenen geven......

Jehoshua

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid