Spring naar bijdragen

[Stelling] Halloween is van de .....


Aanbevolen berichten

De kerstboom is volop gekerstend, waarbij aardig is om te melden dat niet het katholicisme, maar het protestantisme de kerstboom gekerstend heeft. Tot in de jaren vijftig stond er in Vaticaanstad inderdaad geen kerstboom. De goede katholiek had een kerststal. Pas daarna werd ook door katholieken de kerstboom omarmd. Maar de kerststal weer niet heel erg door protestanten, omdat er natuurlijk van die enge beelden instonden. knipoog_dicht.gif

Afijn, het belangrijkste verschil is dat de kerstboom een christelijke betekenis heeft en Halloween niet. De kinderen zijn schattig, maar de symbolen van de dood die ze meedragen bij hun "trick or treat" meedragen blijven, tja, symbolen van de dood. Minder schattig dus. Ook binnen de Kerk maken we nog altijd verschil tussen gekerstende heidense gebruiken en niet-gekerstende heidense gebruiken. Het eerste is prima, het tweede moet met de nodige voorzichtigheid aangezien worden. Zeker als daarin met de dood gespeeld wordt, wat strijdig is met de katholieke Leer. De dood is geen spelletje.

Dat zie je zelfs in het Oude Testament terug: een aantal gewoonten en gebruiken in de joodse tempelcultus zijn geïnspireerd op tot overgenomen van andere godsdiensten. Niets raars aan, het liet de superioriteit van de joodse godsdienst zien en de gebruiken hadden een duidelijk andere betekenis en waren daartoe ook vervormd. Maar de joden moesten niet proberen zomaar gebruiken uit andere godsdiensten overnemen, puur om de gebruiken of zelfs om de andere goden te vereren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

En daarbij is Halloween natuurlijk ook een typisch Amerikaans, commercieel feestje, hebben we in Nederland al onze eigen Hollandse kinderdagen (St. Nicolaas en St. Martinus) en krijgen de kinderen door al die feestdagen alleen maar teveel snoep in hun maag, teveel commercie in hun hoofd en gaan ze nog denken dat ze écht de belangrijkste schepseltjes ter wereld zijn. Mooi niet dus.

Dus. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zou deze cocktail geven in de gedachten van kinderen:

Iedere dag uren gewelddadige computerspellen en daarna nog even een feestelijke hoogdag voor het 'lugubere'.

Dan halen bepaalde uitspattingen van kinderen de krantenkoppen....en ouderen zeggen dan :"Hoe is dat toch mogelijk,dat kinderen zulke wrede dingen doen op zo'n jonge leeftijd!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus jij ziet de kerstboom in Vaticaanstad als een orakel, afgod of magisch object, waar je naar kijkt als je een antwoord wilt?

Nou ja, ieder heeft z'n eigen geloof he.
smile.gif

[DISCLAIMER]

Nee zie de kerst boom als een onderdeel van het germaans feest wat later door de christenen overgenomen is.. dus hier wordt het ene heidens gebruik goedgekeurd en het ander gebruik weer afgekeurd.. lichtelijk tegenstrijdig..

Quote:

De kerstboom is volop gekerstend, waarbij aardig is om te melden dat niet het katholicisme, maar het protestantisme de kerstboom gekerstend heeft. Tot in de jaren vijftig stond er in Vaticaanstad inderdaad geen kerstboom. De goede katholiek had een kerststal. Pas daarna werd ook door katholieken de kerstboom omarmd. Maar de kerststal weer niet heel erg door protestanten, omdat er natuurlijk van die enge beelden instonden.
knipoog_dicht.gif

voor zover ik weet heeft het vaticaan idd pas begin jaren 80 besloten om een kerstboom te vinden was, neemt niet weg dat ze toch zijn gezwicht voor een heidens gebruik, terwijl ze andere heidense gebruiken weer veroordelen..

Quote:
Afijn, het belangrijkste verschil is dat de kerstboom een christelijke betekenis heeft en Halloween niet. De kinderen zijn schattig, maar de symbolen van de dood die ze meedragen bij hun "trick or treat" meedragen blijven, tja, symbolen van de dood. Minder schattig dus. Ook binnen de Kerk maken we nog altijd verschil tussen gekerstende heidense gebruiken en niet-gekerstende heidense gebruiken. Het eerste is prima, het tweede moet met de nodige voorzichtigheid aangezien worden. Zeker als daarin met de dood gespeeld wordt, wat strijdig is met de katholieke Leer. De dood is geen spelletje.

helemaal mee eens kerstboom is een christelijk symbool.. het vind zijn oorsprong idd niet in de germaanse feesten en pas als ik me niet vergis in de 16de eeuw tot symbool van de geboorte van jezus verklaard door maarten luther..

En tjah symbolen.. das weer een discussie opzich, want wat zijn symbolen van de dood en wat niet en wie bepaald dat ?? want vele symbolen zijn wederom weer door de kerk overgenomen of verstoten, terwijl ze wel als christelijk symbool gebruikt werden.. komt ook weer in terug hoe paranoïde wordt gereageerd op bepaalde zaken..

Quote:
Dat zie je zelfs in het Oude Testament terug: een aantal gewoonten en gebruiken in de joodse tempelcultus zijn geïnspireerd op tot overgenomen van andere godsdiensten. Niets raars aan, het liet de superioriteit van de joodse godsdienst zien en de gebruiken hadden een duidelijk andere betekenis en waren daartoe ook vervormd. Maar de joden moesten niet proberen zomaar gebruiken uit andere godsdiensten overnemen, puur om de gebruiken of zelfs om de andere goden te vereren.

Dus als wij heidenen gebruiken overnemen uit het christelijke / katholieke geloof geeft dat onze superioriteit aan ??

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste mensen zouden bijvoorbeeld geschokt zijn als hun buren zich als nazi’s zouden kleden.

Wegens de herkomst van de nazi-uniformen en waar ze voor staan — principes die de meeste mensen aanstootgevend vinden.

Voor mij zijn de principes waar de duivel, goddeloze geesten en heksen voor staan aanstootgevend, en ik wil daar niet mee geassocieerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn eigen ervaring is dat binnen het christendom veel waarde wordt gehecht aan symbolen en hun betekenis, omdat dit als ingang voor de duivel wordt gezien.. heb het zelf niet verzonnen .. is het in dat geval geen zaak om alles met een niet christelijke oorsprong te bannen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mijn eigen ervaring is dat binnen het christendom veel waarde wordt gehecht aan symbolen en hun betekenis, omdat dit als ingang voor de duivel wordt gezien.. heb het zelf niet verzonnen .. is het in dat geval geen zaak om alles met een niet christelijke oorsprong te bannen..

Waar staat nou weeral ,'Dat God rein is' ,en dat Hij wil dat zijn aanbidders ook reinheid nastreven?

Dat is dan zowel op moreel,geestelijk,religieus als op lichamelijk vlak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar staat nou weeral ,'Dat God rein is' ,en dat Hij wil dat zijn aanbidders ook reinheid nastreven?

Dat is dan zowel op moreel,geestelijk,religieus als op lichamelijk vlak.

Dat wordt ook verlangd, vandaar de vraag waarom het ene wordt afgekeurd, maar andere heidense gebruiken wordt goedgekeurd.. wijk je toch al af van jullie reinheid..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee zie de kerst boom als een onderdeel van het germaans feest wat later door de christenen overgenomen is.. dus hier wordt het ene heidens gebruik goedgekeurd en het ander gebruik weer afgekeurd.. lichtelijk tegenstrijdig..

Nee hoor. Is niet tegenstrijdig, maar dat is al uitgelegd. Onderscheid tussen gebruik en betekenis...

Zelfde reden dat men niet gaat piepen over besnijdenis dat een ouder gebruik is dan het Jodendom, of moeilijk doet als kerst an sich: vieren van de geboorte op Jezus ten tijde van de zonnewende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor. Is niet tegenstrijdig, maar dat is al uitgelegd. Onderscheid tussen gebruik en betekenis...

Zelfde reden dat men niet gaat piepen over besnijdenis dat een ouder gebruik is dan het Jodendom, of moeilijk doet als kerst an sich: vieren van de geboorte op Jezus ten tijde van de zonnewende.

En jullie god zou dat soort afgoden goed vinden ??

Het is ook niet van belang wanneer je iets viert, maar hoe je iets viert.. want het ontstaan van het kerst feest gaat heel off topic worden.. het begin van besnijdenis ben ik onbekend mee en ga ik dus ook verder niet op in..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En jullie god zou dat soort afgoden goed vinden ??

Jij bent hier degene die ze afgoden noemt...

En er is slechts God, niet 'jullie god'.

Quote:
Het is ook niet van belang wanneer je iets viert, maar hoe je iets viert.. want het ontstaan van het kerst feest gaat heel off topic worden.. het begin van besnijdenis ben ik onbekend mee en ga ik dus ook verder niet op in..

Jij begon over de kerstboom, niet ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jij bent hier degene die ze afgoden noemt...

En er is slechts God, niet 'jullie god'.

Klopt, omdat het in principe uit een germaans feest vandaan komt..

jullie = joden volk

god van de joden

maar serieus.. jullie god.. mijn god is het namelijk niet..

Quote:
[...]

Jij begon over de kerstboom, niet ik.

klopt niet over het ontstaan van het kerstfeest zijn 2 verschillende dingen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar serieus.. jullie god.. mijn god is het namelijk niet..

Als je niet in God gelooft is het antwoord op je vraag vrij simpel: niet, hij bestaat immers volgens jou niet en niet bestaande entiteiten vinden niets.

Quote:
klopt niet over het ontstaan van het kerstfeest zijn 2 verschillende dingen..

Dus je haalt een kerstboom aan maar wilt het dan vervolgens niet over kerstmis hebben?

Nou ja, moet je zelf weten natuurlijk. Het blijft iig wel relevant als je wilt snappen waarom het dus niet tegenstrijdig is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je niet in God gelooft is het antwoord op je vraag vrij simpel: niet, hij bestaat immers volgens jou niet en niet bestaande entiteiten vinden niets.

[...]

Dus je haalt een kerstboom aan maar wilt het dan vervolgens niet over kerstmis hebben?

Nou ja, moet je zelf weten natuurlijk. Het blijft iig wel relevant als je wilt snappen waarom het dus niet tegenstrijdig is...

Ondanks dat ik er niet in geloof ( wel ooit gedaan ) heb ik dit altijd al merkwaardig gevonden.. misschien omdat ikzelf dan wat extremer ingesteld ben als de gemiddelde vandaag de dag.. of alles afkeuren of goedkeuren, maar geen tussenweg dat kent jullie geloof namelijk niet.. en daarin bepalen niet jullie welke macht iets heeft, maar jullie god, terwijl de katholieke kerk er een christelijke betekenis aan gegeven heb.. terwijl het andere symbolen afweert, omdat ze ook door heidenen gebruikt worden ( pentagram, omgekeerd kruis )..

zelf ken ik voorwerpen en gebruiken wel veel waarde en kracht toe.. en dan wel de oorsprong en niet een latere verzinsel..

Ik snap best waar je heen wilt en weet zeker dat we het in geen geval eens gaan worden..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha, Ha, het omgekeerde kruis is christelijk, petruskruis heet het, Petrus liet zich namelijk omgekeerd kruisigen omdat hij het teveel eer vond op dezelfde manier als Jezus gekruisigd te worden en als je naar katholieke kerken kijkt hebben ze ook geen problemen met het pentagram in Den Bosch kun je het zien op de gevel v.d. st Jan kathedraal

.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ha, Ha, het omgekeerde kruis is christelijk, petruskruis heet het, Petrus liet zich namelijk omgekeerd kruisigen omdat hij het teveel eer vond op dezelfde manier als Jezus gekruisigd te worden en als je naar katholieke kerken kijkt hebben ze ook geen problemen met het pentagram in Den Bosch kun je het zien op de gevel v.d. st Jan kathedraal

.

Je moet eens weten hoeveel weerstand je krijgt als je z'n ding draagt. Zelf droeg ik vroeger een pentagram en heb hier heel veel kritiek op gekregen.. vaak genoeg de discussie aangegaan.. Alhoewel ik het pentagram niet de waarde geef de 5 wonden van jezus, maar de betekenis voor mij meer in een natuurreligie ligt waar het ook zijn oorsprong heeft..

terwijl het omgekeerde kruis idd het petrus kruis is, maar dat is maar ook hier zie je weer dat hier para op gereageerd wordt.. gooien hun eigen symbolen de kerk uit en halen heidense binnen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap best waar je heen wilt en weet zeker dat we het in geen geval eens gaan worden..

Ach, ik ben niet zo veeleisend hoor.

Ik wil alleen aantonen dat het niet tegenstrijdig is omdat men er een duidelijk onderscheid in ziet. Of jij waarde aan dat onderscheid hecht, das natuurlijk een ander verhaal.

ik probeer slechts dingen toe te lichten, hopelijk dat mensen dingen begrijpen en zich in kunnen leven. That's all. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus schreef:

(1 Korinthiërs 10:23-24) Alle dingen zijn geoorloofd, maar niet alle dingen zijn heilzaam. Alle dingen zijn geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op. 24 Laat een ieder niet zijn eigen [voordeel] blijven zoeken, maar dat van de ander.

Uit onzelfzuchtige christelijke liefde zou men zich van bepaalde dingen kunnen distantiëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het lastig. Ik ben niet zo'n type christen die meteen gaat roepen dat alles van de duivel is (temeer daar de heidense herkomst van Halloween nou niet bepaald bewezen is, net zo min als de vermeende heidense wortels van Kerst en Pasen gebaseerd zijn op iets anders dan National Geographic-pseudowetenschap) maar ik vind het thema (de dood) een beetje luguber. Ik denk dat ik het als kind wel machtig mooi had gevonden aangezien ik erg van verkleden en toneelspelen hield. En dat mocht niet vanwege ons geloof, een groot gemis. Ik denk dat ik het mijn kinderen wel zou gunnen, ook wel achter de naaimachine zou kruipen, maar het niet zelf zou gaan stimuleren. Dus alleen als ze er zelf mee komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid