Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik hoor wel eens van de wat oudere katholieken dat zij vroeger of nu nog steeds op vrijdag vis eten ipv vlees.

Kan een Katholiek (of ander iemand met kennis hierover) aan mij vertellen waarom dat zo was/is?

PS: Ik hoef niet te horen dat het onbijbels is en dat de Katholieke kerk een dwaalleer is enz enz daar is dit topic niet voor bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Thorgrem,

Het eten van vis op vrijdag stamt voornamelijk uit de traditie van vóór het Tweede Vaticaans Concillie. Toen at men op vrijdag geen vlees, ter herinnering aan het geloofsfeit dat Jezus op vrijdag werd gekruisigd. Een soort lichte vorm van vasten dus. In plaats van vlees werd er dan vis gegeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op die site waar jij naar verwijst heb ik wel eens een paar uurtjes rondgekeken. Zodra iemand het woord Katholiek op een positiefe manier in zijn mond neemt komen de stenen bijna letterlijk door je scherm heen vliegen. Echt veel waarde hecht ik niet aan de site en zie het zeker niet als betrouwbare bron.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Quote:

Als ex-katholiek eet ik op vrijdag ook nooit vlees. Dat doe ik uit overtuiging.

Uh ... op de andere dagen van de week trouwens ook niet.

Ex Katholiek kan men nooit worden,alleen je doet er niets meer aan,zal wel weer komen.

En vis eten is voor alle mensen de meeste doen dat op vrijdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik hoor wel eens van de wat oudere katholieken dat zij vroeger of nu nog steeds op vrijdag vis eten ipv vlees.

Kan een Katholiek (of ander iemand met kennis hierover) aan mij vertellen waarom dat zo was/is?

PS: Ik hoef niet te horen dat het onbijbels is en dat de Katholieke kerk een dwaalleer is enz enz daar is dit topic niet voor bedoeld.

Dat is het tastbare bewijs dat men niet in staat is geweest de juiste dag te bepalen waarop Jezus gekruisigd is, zoek maar eens op 'goede woensdag'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ex Katholiek kan men nooit worden,alleen je doet er niets meer aan,zal wel weer komen.

En vis eten is voor alle mensen de meeste doen dat op vrijdag.

Zal wel weer komen? Hoop doet leven.

Vlees eten is een ongezonde en slechte gewoonte in een wereld waar mensen honger hebben (voor één kilo vlees is zeven kilo plantaardig voedsel nodig).

In het grootste deel van de vleesindustrie wordt op oneerbiedige wijze omgegaan met dieren en dus met de schepping.

Helaas kan je tegenwoordig ook bijna niet meer met een zuiver geweten vis eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Zal wel weer komen? Hoop doet leven.

Vlees eten is een ongezonde en slechte gewoonte in een wereld waar mensen honger hebben (voor één kilo vlees is zeven kilo plantaardig voedsel nodig).

In het grootste deel van de vleesindustrie wordt op oneerbiedige wijze omgegaan met dieren en dus met de schepping.

Helaas kan je tegenwoordig ook bijna niet meer met een zuiver geweten vis eten.

Als het zo aan je geweten knaagt niet hier op het forum blijven meer naar de landen gaan waar honger is en dan gaat jij ze vertellen dat ze aan het werk moeten en tegen de vissers als die er zijn dat ze geen vis mogen vangen.Doe die vreemde bril is af.En vis reten zullen de mensen altijd blijven doen en met een vrolijk en goed geweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid