Thorgrem 430 Geplaatst 27 juni 2006 Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 Ik hoor wel eens van de wat oudere katholieken dat zij vroeger of nu nog steeds op vrijdag vis eten ipv vlees. Kan een Katholiek (of ander iemand met kennis hierover) aan mij vertellen waarom dat zo was/is? PS: Ik hoef niet te horen dat het onbijbels is en dat de Katholieke kerk een dwaalleer is enz enz daar is dit topic niet voor bedoeld. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 27 juni 2006 Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 Sjaloom Thorgrem, Het eten van vis op vrijdag stamt voornamelijk uit de traditie van vóór het Tweede Vaticaans Concillie. Toen at men op vrijdag geen vlees, ter herinnering aan het geloofsfeit dat Jezus op vrijdag werd gekruisigd. Een soort lichte vorm van vasten dus. In plaats van vlees werd er dan vis gegeten. Link naar bericht Deel via andere websites
Prst 0 Geplaatst 27 juni 2006 Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 Ik lees hier dat de vis als symbool al uit voor-christelijke tijden stamt en toen al gekoppeld was aan de vrijdag. Ik heb echter nog nooit gehoord van de vis als vruchtbaarheidssymbool. Weet iemand hier meer van? Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 27 juni 2006 Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 Wij eten vrijdags ook erg vaak vis Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 27 juni 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 Op die site waar jij naar verwijst heb ik wel eens een paar uurtjes rondgekeken. Zodra iemand het woord Katholiek op een positiefe manier in zijn mond neemt komen de stenen bijna letterlijk door je scherm heen vliegen. Echt veel waarde hecht ik niet aan de site en zie het zeker niet als betrouwbare bron. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 27 juni 2006 Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 http://home.katholiekeontmoetingen.nl/abc/detail_objectID25699 1.html http://www.katholieknederland.nl/abc/detail_objectID255697.htm l zal Thorgrem wat meer aanstaan Link naar bericht Deel via andere websites
Taam 1 Geplaatst 27 juni 2006 Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 Was hier niet al een topic over?? Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 27 juni 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 Helaas de links werken niet. Nee de bron hoeft natuurlijk niet Katholiek te zijn. Maar ik denk niet dat een anti Katholieke site wat neutraals weet te melden over katholieke gebruiken. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 27 juni 2006 Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 Verdorie... de links worden verkracht door ze te plakken, erg raar.. kopieer ze en haal de spatie weg tussen de 9 en de 1 en bij de tweede link tussen de m en l Link naar bericht Deel via andere websites
Taam 1 Geplaatst 27 juni 2006 Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 Quote: Op dinsdag 27 juni 2006 14:41:23 schreef Raido het volgende: Verdorie... de links worden verkracht door ze te plakken, erg raar.. kopieer ze en haal de spatie weg tussen de 9 en de 1 en bij de tweede link tussen de m en l Of je zet er even omheen Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 27 juni 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2006 Jaja, nu werkt het! Het is een complot die links die niet meer werken als je ze knipt en plakt! Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 29 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 29 augustus 2008 Quote: Op dinsdag 27 juni 2006 14:33:13 schreef Raido het volgende: Wij eten vrijdags ook erg vaak vis Was iedere traditie maar zo gezond. Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 29 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 29 augustus 2008 Ooit was zalm "het vlees voor de armen". Vasten dus idd. Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 29 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 29 augustus 2008 Ik eet vaak op zaterdag vaak een visje. Link naar bericht Deel via andere websites
Naeva 182 Geplaatst 29 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 29 augustus 2008 Ik niet, ik ben gek op vis maar de man vindt het niet te vreten Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 29 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 29 augustus 2008 Als ex-katholiek eet ik op vrijdag ook nooit vlees. Dat doe ik uit overtuiging. Uh ... op de andere dagen van de week trouwens ook niet. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 29 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 29 augustus 2008 Quote: Op zaterdag 30 augustus 2008 00:53:58 schreef Rudibu het volgende: Als ex-katholiek eet ik op vrijdag ook nooit vlees. Dat doe ik uit overtuiging. Uh ... op de andere dagen van de week trouwens ook niet. Ex Katholiek kan men nooit worden,alleen je doet er niets meer aan,zal wel weer komen. En vis eten is voor alle mensen de meeste doen dat op vrijdag. Link naar bericht Deel via andere websites
mohamed 0 Geplaatst 30 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 30 augustus 2008 Quote: Op dinsdag 27 juni 2006 14:14:47 schreef Thorgrem het volgende: Ik hoor wel eens van de wat oudere katholieken dat zij vroeger of nu nog steeds op vrijdag vis eten ipv vlees. Kan een Katholiek (of ander iemand met kennis hierover) aan mij vertellen waarom dat zo was/is? PS: Ik hoef niet te horen dat het onbijbels is en dat de Katholieke kerk een dwaalleer is enz enz daar is dit topic niet voor bedoeld. Dat is het tastbare bewijs dat men niet in staat is geweest de juiste dag te bepalen waarop Jezus gekruisigd is, zoek maar eens op 'goede woensdag'. Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 30 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 30 augustus 2008 Sushi=goed Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 30 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 30 augustus 2008 Quote: Op zaterdag 30 augustus 2008 09:07:31 schreef mohamed het volgende: [...] Dat is het tastbare bewijs dat men niet in staat is geweest de juiste dag te bepalen waarop Jezus gekruisigd is, zoek maar eens op 'goede woensdag'. Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 31 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 31 augustus 2008 Quote: Op zaterdag 30 augustus 2008 01:02:21 schreef Sacerdos het volgende: Ex Katholiek kan men nooit worden,alleen je doet er niets meer aan,zal wel weer komen. En vis eten is voor alle mensen de meeste doen dat op vrijdag. Zal wel weer komen? Hoop doet leven. Vlees eten is een ongezonde en slechte gewoonte in een wereld waar mensen honger hebben (voor één kilo vlees is zeven kilo plantaardig voedsel nodig). In het grootste deel van de vleesindustrie wordt op oneerbiedige wijze omgegaan met dieren en dus met de schepping. Helaas kan je tegenwoordig ook bijna niet meer met een zuiver geweten vis eten. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 31 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 31 augustus 2008 Quote: Op zondag 31 augustus 2008 02:01:13 schreef Rudibu het volgende: Hoop doet leven. Indeed En je hebt in ieder geval een katholieke moraal w.b. het goede rentmeesterschap van de aarde Wellicht kun je hier iets mee: link Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 1 september 2008 Rapport Share Geplaatst 1 september 2008 Quote: Op zondag 31 augustus 2008 02:01:13 schreef Rudibu het volgende: [...]Zal wel weer komen? Hoop doet leven. Vlees eten is een ongezonde en slechte gewoonte in een wereld waar mensen honger hebben (voor één kilo vlees is zeven kilo plantaardig voedsel nodig). In het grootste deel van de vleesindustrie wordt op oneerbiedige wijze omgegaan met dieren en dus met de schepping. Helaas kan je tegenwoordig ook bijna niet meer met een zuiver geweten vis eten. Als het zo aan je geweten knaagt niet hier op het forum blijven meer naar de landen gaan waar honger is en dan gaat jij ze vertellen dat ze aan het werk moeten en tegen de vissers als die er zijn dat ze geen vis mogen vangen.Doe die vreemde bril is af.En vis reten zullen de mensen altijd blijven doen en met een vrolijk en goed geweten. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten