Spring naar bijdragen

Homo in de kerk


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:22:58 schreef Aimé het volgende:

[...]

Veronontschuldiging,

Ik heh mijn woorden verwijderd.

Nogmaals wil ik UITDRUKKELIJK beklemtonen dat we wel bezig waren over bepaalde daden.

Mensen veroordelen we niet,bepaalde daden die sommigen stellen wel.

Maar waarde Aimé,

Ik dacht dat het alleen aan de Allerhoogste toekomt om te oordelen...

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 787
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Admod note: Dringend verzoek aan een ieder om hier op een normale manier te discussieren. Geen schunnige details over welke gaten waar dan ook geschikt voor zijn, wel respect en dialoog anders gaat hier een slot op.

Plus: op dit forum wordt wel geband. De eerst volgende die zich niet aan bovenstaande houdt krijgt een waarchuwing!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Kate en HJ,

Bij deze laat ik weten dat jullie beide een strafpunt ontvangen na de posts in dit topic. Pas geleden is er vanuit de crew een mail gestuurd om jullie erop te wijzen niet door te slaan in de disdussie op persoonlijke gevoelens. Helaas hebben jullie geen gehoor gegeven aan die mail. Dit houdt in dat Kate op 5 strafpunten komt te staan en HJ op 2 strafpunten wat een weekban inhoud.

E-mail volgt zo spoedig mogelijk!

Diana

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste allemaal,

Na een negatieve wind in dit topic hoop ik dat we vanaf nu weer positief en liefdevol met elkaar in discussie kunnen treden. Ik denk niet dat het nodig is om de seksuele daden die er onderling tussen homo's plaats zouden vinden besproken hoeven te worden in dit topic. Wat homo's wel of niet tussen de lakens doen kunnen we misschien achterwegen laten zodat er geen reacties komen die wellicht te gevoelig liggen voor users.

Verder vind ik dit onderwerp persoonlijk erg moeilijk, want ik lees nergens letterlijk in de bijbel terug dat Homo zijn afgekeurd of goedgekeurd wordt. Daarnaast ligt het momenteel op persoonlijk vlak ook wat gevoeliger aan mijn kant waardoor ik het moeilijk vind om in dit topic te reageren...

Ik zie uit naar een opbouwende discussie wat mij kan helpen hier in mijn persoonlijke visie te ontwikkelen en eventueel bij te stellen!

Liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 21 mei 2006 15:06:43 schreef Levi het volgende:

[...]

Ik dacht dat het alleen aan de Allerhoogste toekomt om te oordelen...

Juist... als toevoeging hierop:

Romeinen 14

10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.

13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt.

Soms zegt Paulus toch wel nuttige dingen he flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is een verschil tussen iemand oordelen vanwege zijn daden & zeggen dat hij/zij fout bezig is. Als je bijvoorbeeld zegt "jij komt in de hel omdat..." dan is dát oordelen. Als iemand constateert dat een ander in zonde leeft (en die iemand gelooft het met heel zijn geweten) en die iemand, denkt ook écht a.d.h.v. de bijbel te weten waarom dat zo is...

Dan mag je toch juist niet over diegene, die het constateert oordelen?

Zo'n persoon doet het (meestal) met alle goede bedoelingen... en probeert te helpen.

Heeft degene, die oordeelt dat iets zonde is, het fout...

Dan moet dit weerlegd worden... kan het niet weerlegd worden... en heeft degene die oordeelt, dat iets zonde is, het alsnog fout...

Dan is dit niet anders... en dan kan zo'n (als rechtvaardig, eerlijk bedoelt) oordeel over een zonde alsnog pijnlijk over komen wanneer de ander gelooft dat het niet zo is.

Maar dan denk ik:

AS HARD AS IT IS... THAT'S LIFE

Uiteindelijk zal God oordelen of het zonde is of niet, aan de hand van wat jij wel of niet goeddunkt met je geweten.

Mensen weten toch? dat meestal alleen de zonde word veroordeeld en de persoon in kwestie niet.

Ik zou het persoonlijk heel erg voor iemand vinden, als hij/zij met een zonde worstelt.

De persoon veroordelen zelf mag NOOIT, dat komt God toe!

Christenen moeten niet denken dat zij zélf wel eventje de rol van Apostel op zich behoeven te nemen, om zo de ander te veroordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 mei 2006 21:39:32 schreef JesusisLord het volgende:

Er is een verschil tussen iemand oordelen vanwege zijn daden & zeggen dat hij/zij fout bezig is. Als je bijvoorbeeld zegt "jij komt in de hel omdat..." dan is dát oordelen. Als iemand constateert dat een ander in zonde leeft (en die iemand gelooft het met heel zijn geweten) en die iemand, denkt ook écht a.d.h.v. de bijbel te weten waarom dat zo is...

Dan mag je toch juist niet over diegene, die het constateert oordelen?

Zo'n persoon doet het (meestal) met alle goede bedoelingen... en probeert te helpen.

Heeft degene, die oordeelt dat iets zonde is, het fout...

Dan moet dit weerlegd worden... kan het niet weerlegd worden... en heeft degene die oordeelt, dat iets zonde is, het alsnog fout...

Dan is dit niet anders... en dan kan zo'n (als rechtvaardig, eerlijk bedoelt) oordeel over een zonde alsnog pijnlijk over komen wanneer de ander gelooft dat het niet zo is.

Maar dan denk ik:

AS HARD AS IT IS... THAT'S LIFE

Uiteindelijk zal God oordelen of het zonde is of niet, aan de hand van wat jij wel of niet goeddunkt met je geweten.

Mensen weten toch? dat meestal alleen de zonde word veroordeeld en de persoon in kwestie niet.

Ik zou het persoonlijk heel erg voor iemand vinden, als hij/zij met een zonde worstelt.

De persoon veroordelen zelf mag NOOIT, dat komt God toe!

Christenen moeten niet denken dat zij zélf wel eventje de rol van Apostel op zich behoeven te nemen, om zo de ander te veroordelen.

Ik zou je ontzettend graag gelijk willen geven, en willen zeggen dat ik niet de mensen veroordeel, maar slechts de daden.

Alleen dat kan ik niet. Als er geschreven staat dat we niet moeten oordelen, dan staat er niet een uitzondering bij dat we wél de daden zouden mogen oordelen.

Om het kort en zakelijk (mijn persoonlijke mening) weergegeven samen te vatten:

Jezus zegt: 'Volgt u mij maar na'. Dat houdt voor mij in dat wij Zijn voorbeeld moeten volgen en moeten proberen te leven zoals Hij dat deed.

Hij ging op bezoek bij hoeren, tollenaars, enz. En lezen we ergens in de evangeliën dat Hij die mensen zei dat zij verkeerd leefden of iets dergelijks?

Hij zegt daar helemaal niets van en roept alleen maar mensen op om te leven zoals Hij dat doet.

Als wij willen leven zoals Hij deed, weerklinken slechts Zijn woorden: 'wie van u zonder zonden is, mag de eerste steen werpen' en: 'Huichelaar, waarom probeer je de splinter uit het oog van je broeder te verwijderen, als je de balk in je eigen oog niet ziet'.

Met andere woorden: als we willen leven zoals Hij deed, dan hebben we geen tijd om naar de ander te kijken, of de ander te veroordelen. We zijn dan druk genoeg met onszelf. Paulus zegt: Ik sterf iedere dag. Dat houdt in dat wij dagelijks zelf ons eigen gedrag en invulling van ons leven moeten onder de loep moeten nemen en iedere dag moeten proberen om zelf een beter leven te leiden dan de dag van gisteren. Als we dat doen, hebben we dan nog tijd om naar anderen te kijken? Hebben we nog tijd om van anderen te zeggen dat ze zondigen, als we zelf proberen om de zonden uit ons leven te bannen? Zouden we niet continu bezig moeten zijn om te proberen alles wat we zelf iedere dag in en uit 'fout' doen uit ons dagelijks leven te bannen? Hoe kunnen we dan nog tijd maken om te 'zien' dat anderen zondigen? Het lijkt mij dat - als we tijd hebben om te zien dat anderen 'zondigen' - we zelf te weinig tijd aan onszelf besteden om de 'balk' in ons eigen oog te zien.

En wie van ons kan ooit zeggen dat de zonden door een ander begaan niet zouden meewerken ten goede, zoals de Heer gesproken heeft?

Er zijn voorbeelden te vinden in de bijbel van mensen die zonde begaan hebben, die er uiteindelijk voor gezorgd hebben dat zéér grote werken van de Allerhoogste plaats konden vinden.

Te denken valt bijvoorbeeld aan de geschiedenis van Jozef. Hij legt een droom uit van de schenker van de Farao, die samen met Jozef in de gevangenis zit. En hoe wonderlijk het ook is dat Jozef ooit de onderkoning van Egypte werd, het is allemaal in gang gezet door de zonde. De link tussen Jozef en de Farao wordt duidelijk uiteengezet in Genesis door de zonde: ' 9 Toen zei de opperschenker: ‘Dit brengt mij ertoe, farao, u eraan te herinneren dat ik eens een vergrijp had gepleegd. ' (Genesis 41).

Deze man herinnert zich zijn eigen zonde. Niet die van een ander, maar slechts wat hij zelf verkeerd heeft gedaan. Als gevolg daarvan denkt hij ook aan Jozef en kan het - voor ons zo zeer bijzondere - werk van Jozef aanvangen.

Wie van ons kan ooit beweren niet gezondigd te hebben?

De Heer heeft echter nooit tijdens Zijn leven tegen mensen gezegd dat zij het allemaal helemaal verkeerd deden en dat zij hun leven moesten veranderen. Hij zei alleen: "Volg Mij na". Als we dat doen en proberen te leven zoals Hij deed, dan hebben we geen tijd om na te denken over zonden van anderen. Dan kijken we slechts naar onszelf en dan bidden, nee: smeken we: 'Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was.'

Mazzel,

Levi

edit: puntje op de e...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 mei 2006 21:39:32 schreef JesusisLord het volgende:
Zo'n persoon doet het (meestal) met alle goede bedoelingen... en probeert te helpen.

Hai,

Ergens denken mensen vaak dat als iets met goede bedoelingen gezegd of gedaan wordt dat dit dan rechtvaardigd wat fout gaat erna... Goede bedoelingen zijn GEEN vrijbrief dat het dan maar goed is.

Goed doen is beter dan een goede bedoeling hebben denk ik...

Liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 06:41:57 schreef Diana het volgende:

[...]Hai,

Ergens denken mensen vaak dat als iets met goede bedoelingen gezegd of gedaan wordt dat dit dan rechtvaardigd wat fout gaat erna... Goede bedoelingen zijn GEEN vrijbrief dat het dan maar goed is.

Goed doen is beter dan een goede bedoeling hebben denk ik...

Liefs diaan

yes.gifyes.gif

Ik geef je gelijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 00:40:20 schreef Levi het volgende:

[...]

Ik zou je ontzettend graag gelijk willen geven, en willen zeggen dat ik niet de mensen veroordeel, maar slechts de daden.

Alleen dat kan ik niet. Als er geschreven staat dat we niet moeten oordelen, dan staat er niet een uitzondering bij dat we wél de daden zouden mogen oordelen.

Om het kort en zakelijk (mijn persoonlijke mening) weergegeven samen te vatten:

Jezus zegt: 'Volgt u mij maar na'. Dat houdt voor mij in dat wij Zijn voorbeeld moeten volgen en moeten proberen te leven zoals Hij dat deed.

Hij ging op bezoek bij hoeren, tollenaars, enz. En lezen we ergens in de evangeliën dat Hij die mensen zei dat zij verkeerd leefden of iets dergelijks?

Hij zegt daar helemaal niets van en roept alleen maar mensen op om te leven zoals Hij dat doet.

Als wij willen leven zoals Hij deed, weerklinken slechts Zijn woorden: 'wie van u zonder zonden is, mag de eerste steen werpen' en: 'Huichelaar, waarom probeer je de splinter uit het oog van je broeder te verwijderen, als je de balk in je eigen oog niet ziet'.

Met andere woorden: als we willen leven zoals Hij deed, dan hebben we geen tijd om naar de ander te kijken, of de ander te veroordelen. We zijn dan druk genoeg met onszelf. Paulus zegt: Ik sterf iedere dag. Dat houdt in dat wij dagelijks zelf ons eigen gedrag en invulling van ons leven moeten onder de loep moeten nemen en iedere dag moeten proberen om zelf een beter leven te leiden dan de dag van gisteren. Als we dat doen, hebben we dan nog tijd om naar anderen te kijken? Hebben we nog tijd om van anderen te zeggen dat ze zondigen, als we zelf proberen om de zonden uit ons leven te bannen? Zouden we niet continu bezig moeten zijn om te proberen alles wat we zelf iedere dag in en uit 'fout' doen uit ons dagelijks leven te bannen? Hoe kunnen we dan nog tijd maken om te 'zien' dat anderen zondigen? Het lijkt mij dat - als we tijd hebben om te zien dat anderen 'zondigen' - we zelf te weinig tijd aan onszelf besteden om de 'balk' in ons eigen oog te zien.

En wie van ons kan ooit zeggen dat de zonden door een ander begaan niet zouden meewerken ten goede, zoals de Heer gesproken heeft?

Er zijn voorbeelden te vinden in de bijbel van mensen die zonde begaan hebben, die er uiteindelijk voor gezorgd hebben dat zéér grote werken van de Allerhoogste plaats konden vinden.

Te denken valt bijvoorbeeld aan de geschiedenis van Jozef. Hij legt een droom uit van de schenker van de Farao, die samen met Jozef in de gevangenis zit. En hoe wonderlijk het ook is dat Jozef ooit de onderkoning van Egypte werd, het is allemaal in gang gezet door de zonde. De link tussen Jozef en de Farao wordt duidelijk uiteengezet in Genesis door de zonde: ' 9 Toen zei de opperschenker: ‘Dit brengt mij ertoe, farao, u eraan te herinneren dat ik eens een vergrijp had gepleegd. ' (Genesis 41).

Deze man herinnert zich zijn eigen zonde. Niet die van een ander, maar slechts wat hij zelf verkeerd heeft gedaan. Als gevolg daarvan denkt hij ook aan Jozef en kan het - voor ons zo zeer bijzondere - werk van Jozef aanvangen.

Wie van ons kan ooit beweren niet gezondigd te hebben?

De Heer heeft echter nooit tijdens Zijn leven tegen mensen gezegd dat zij het allemaal helemaal verkeerd deden en dat zij hun leven moesten veranderen. Hij zei alleen: "Volg Mij na". Als we dat doen en proberen te leven zoals Hij deed, dan hebben we geen tijd om na te denken over zonden van anderen. Dan kijken we slechts naar onszelf en dan bidden, nee: smeken we: 'Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was.'

Mazzel,

Levi

edit: puntje op de e...

Jezus suggereert wel degelijk wat over zonde. Hij doet dat zoals de Liefde, God ons dat duidelijk zou maken. Hij zegt bijvoorbeeld tegen de samaritaanse vrouw van... Je hebt 5 mannen gehad en deze is je man niet.

Toch oordeeld Paulus óók dat iets zonde is, hij veroordeeld het niet... maar oordeelt wel dat er iets aan de hand is...

Oordelen is vaak hetzelfde als iets constateren, en ik denk dát vaak best wel kan.

1 Korinthe 5:

1 Men hoort [Het is dus min of meer een gerucht] ganselijk, dat er hoererij onder u is, en zodanige hoererij, die ook onder de heidenen niet genoemd wordt, alzo dat er een zijns vaders huisvrouw heeft.

2 En zijt gij nog opgeblazen, en hebt niet veel meer leed gedragen, opdat hij uit het midden van u weggedaan worde, die deze daad begaan heeft?

3 Doch ik, als wel met het lichaam afwezend, maar tegenwoordig zijnde met den geest, [blijkbaar dus door de Heilige Geest, met zijn eigen geest, op afstand geconstateert] heb alrede, alsof ik tegenwoordig ware, dengene, die dat alzo bedreven heeft, besloten,

4 In den Naam van onzen Heere Jezus Christus, als gijlieden en mijn geest samen vergaderd zullen zijn, met de kracht van onzen Heere Jezus Christus,

5 Denzulken over te geven aan den satan, tot verderf des vleses, opdat de geest behouden moge worden in den dag van den Heere Jezus.

6 Uw roem is niet goed. Weet gij niet, dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt?

7 Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.

8 Zo dan laat ons feest houden, niet in den ouden zuurdesem, noch in den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid.

9 Ik heb u geschreven in den brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders;

10 Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan.

11 Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten. [Mensen worden blijkbaar met heel veel namen verschillende soorten namen in een hokje geplaatst]

12 Want wat heb ik ook die buiten zijn te

oordelen? ---> wat is dit voor een woord? widegrin.gif

Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?

Je wordt dus opgeroepen te constateren, oordelen of iemand (een broeder) in zonde leeft! Zelfs specifiek op leden van de gemeente, christenen dus...

13 Maar die buiten zijn oordeelt God.

[Edit]

Én dit, lijkt sterk op oordelen over de persoon ook nog:

En doet gij

dezen boze uit ulieden weg.

Er is denk ik een verschil tussen constateren van een zonde (oordelen of iets zonde is) en daar concequenties aan verbinden, dáárover oordelen, een vonnis vellen, veroordelen.

Het is en blijft moeilijk.

Maar de vraag is of het altijd wel leiding van de Heilige Geest is iemand op zijn zonde te wijzen. Dát kan heel denigrerend over komen... zoals al door Diana aangehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dit niet zo is... waarom zijn we dan aan het kijken of homo's in de kerk mogen/behoren te werken. Als we niet mogen oordelen/constateren of homoseksualiteit (of iets anders) fout is of niet?

Dan kun je dit hele forum bijna wél helemaal schrappen...

Omdat de hele tijd mensen zich afvragen of iets goed of fout is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 19:22:14 schreef JesusisLord het volgende:

Als dit niet zo is... waarom zijn we dan aan het kijken of homo's in de kerk mogen/behoren te werken. Als we niet mogen oordelen/constateren of homoseksualiteit (of iets anders) fout is of niet?

Dan kun je dit hele forum bijna wél helemaal schrappen...

Omdat de hele tijd mensen zich afvragen of iets goed of fout is.

Goede vraag. Waarom worden er uberhaubt zo veel vingertjes opgeheven richting anderen? Waarom zijn er zo veel kerkscheuringen? Is dat wel bijbels?

Onze kerk doet het prima met een homoseksuele dominee, hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 19:27:07 schreef JoostG het volgende:

[...]

Onze kerk doet het prima met een homoseksuele dominee, hoor.

Ja, maar dat is de invloed van satan devil.gif

ff serieus puh2.gif:

@JesusIsLord: Als iemand in jou ogen fout bezig is denk ik dat het goed is om daar iets van te zeggen tegen die persoon. Maar als je gaat beweren dat iemand geen christen (of in ieder geval geen goede christen) kan zijn wanneer hij/zij niet aan een bepaalde (door jou bedachte) standaard voldoet, dan ben je fout bezig.

Dus: Geef je mening, maar accepteer de mening van een ander ook. Uiteindelijk gaat het erom of hij/zij het zelf tegenover God kan verantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 19:35:15 schreef hopeloos het volgende:

@JesusIsLord: Als iemand in jou ogen fout bezig is denk ik dat het goed is om daar iets van te zeggen tegen die persoon. Maar als je gaat beweren dat iemand geen christen (of in ieder geval geen goede christen) kan zijn wanneer hij/zij niet aan een bepaalde (door jou bedachte) standaard voldoet, dan ben je fout bezig.

yes.gifyes.gif

Dát is ooh zoo waar wat je nu zegt...

Yes!! big-smile.gifbig-smile.gif

Ik heb het gevoel dat we er éindelijk uitkomen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 19:27:07 schreef JoostG het volgende:

[...]

Goede vraag. Waarom worden er uberhaubt zo veel vingertjes opgeheven richting anderen? Waarom zijn er zo veel kerkscheuringen? Is dat wel bijbels?

Onze kerk doet het prima met een homoseksuele dominee, hoor.

Een homoseksuele geestelijke is niet bijbels!Zeker niet!Hoe populair ze ook mogen zijn.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 19:04:43 schreef JesusisLord het volgende:

[...]

Jezus suggereert wel degelijk wat over zonde. Hij doet dat zoals de Liefde, God ons dat duidelijk zou maken. Hij zegt bijvoorbeeld tegen de samaritaanse vrouw van... Je hebt 5 mannen gehad en deze is je man niet.

Toch oordeeld Paulus óók dat iets zonde is, hij veroordeeld het niet... maar oordeelt wel dat er iets aan de hand is...

Oordelen is vaak hetzelfde als iets constateren, en ik denk dát vaak best wel kan.

1 Korinthe 5:

1 Men hoort
[Het is dus min of meer een gerucht]
ganselijk, dat er hoererij onder u is, en zodanige hoererij, die ook onder de heidenen niet genoemd wordt, alzo dat er een zijns vaders huisvrouw heeft.

2 En zijt gij nog opgeblazen, en hebt niet veel meer leed gedragen, opdat hij uit het midden van u weggedaan worde, die deze daad begaan heeft?

3 Doch ik, als wel met het lichaam afwezend, maar tegenwoordig zijnde met den geest,
[blijkbaar dus door de Heilige Geest, met zijn eigen geest, op afstand geconstateert]
heb alrede, alsof ik tegenwoordig ware, dengene, die dat alzo bedreven heeft, besloten,

4 In den Naam van onzen Heere Jezus Christus, als gijlieden en mijn geest samen vergaderd zullen zijn, met de kracht van onzen Heere Jezus Christus,

5 Denzulken over te geven aan den satan, tot verderf des vleses, opdat de geest behouden moge worden in den dag van den Heere Jezus.

6 Uw roem is niet goed. Weet gij niet, dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt?

7 Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.

8 Zo dan laat ons feest houden, niet in den ouden zuurdesem, noch in den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid.

9 Ik heb u geschreven in den brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders;

10 Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan.

11 Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.
[Mensen worden blijkbaar met heel veel namen verschillende soorten namen in een hokje geplaatst]

12 Want wat heb ik ook die buiten zijn te

oordelen?
---> wat is dit voor een woord?
widegrin.gif

Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?

Je wordt dus opgeroepen te constateren, oordelen of iemand (een broeder) in zonde leeft! Zelfs specifiek op leden van de gemeente,
christenen
dus...

13 Maar die buiten zijn oordeelt God.

[Edit]

Én dit, lijkt sterk op oordelen over de persoon ook nog:

En doet gij

dezen
boze
uit ulieden weg.

Er is denk ik een verschil tussen constateren van een zonde (oordelen of iets zonde is) en daar concequenties aan verbinden, dáárover oordelen, een vonnis vellen, veroordelen.

Het is en blijft moeilijk.

Maar de vraag is of het altijd wel leiding van de Heilige Geest is iemand op zijn zonde te wijzen. Dát kan heel denigrerend over komen... zoals al door Diana aangehaald.

Beste JezusIsLord,

Zoals ik aan het begin schreef, was dit mijn persoonlijke mening. Je hoeft mij dus niet te 'overtuigen' met bijbelteksten, want de teksten die tegen mijn persoonlijke mening ingaan ken ik ook knipoog_dicht.gif

In ieder geval dank voor je reactie.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 mei 2006 12:40:48 schreef Aimé het volgende:

[...]

Een homoseksuele geestelijke is niet bijbels!Zeker niet!Hoe populair ze ook mogen zijn.

Aimé

Want dat staat in 1 Aimé 4 vers 11?

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:28:08 schreef Levi het volgende:

[...]

Want dat staat in 1 Aimé 4 vers 11?

Mazzel,

Levi

Gaat je een beetje lachen Levi?

Lees eens:1 Korinthiërs 6:9-11 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,  noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven. Toch zijn sommigen van U dat geweest. Maar GIJ zijt rein gewassen, maar GIJ zijt geheiligd, maar GIJ zijt rechtvaardig verklaard in de naam van onze Heer Jezus Christus en met de geest van onze God.

Dus u zou er geen probleem mee hebben dat ook een dronkaard,dief,of een afgodendienaar jullie kerkdiensten leidt?

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmmm... we zijn allemaal zondaars... Mijn dominee rookt... Zou hij dan ook geen voorganger mogen zijn? Volgens jouw theorie niet. Toch ben ik er zeker van dat hij zijn taak prima uitvoert ondanks zijn verslaving. Dus wat is het probleem dan eigenlijk?

Levi bedoelde trouwens volgens mij alleen dat je zulke harde uitspraken wel mag onderbouwen met bijbelteksten knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:54:03 schreef hopeloos het volgende:

hmmm... we zijn allemaal zondaars... Mijn dominee rookt... Zou hij dan ook geen voorganger mogen zijn? Volgens jouw theorie niet. Toch ben ik er zeker van dat hij zijn taak prima uitvoert ondanks zijn verslaving. Dus wat is het probleem dan eigenlijk?

Levi bedoelde trouwens volgens mij alleen dat je zulke harde uitspraken wel mag onderbouwen met bijbelteksten
knipoog_dicht.gif

Ook ik ben een zondaar,maar er is een verschil tussen een zonde begaan en erachteraf berouw over tonen,en een zonde beoefenen.

Mensen die zonde beoefenen zouden wel eens zo ver kunnen komen dat ze geen berouw niet meer kunnen tonen en zodoende 'tegen de heilige geest zondigen'.

En inderdaad,een mens die blijft roken,zijn lichaam,zijn leven,het allergrootste geschenk dat men ooit kan krijgen,blijft verontreinigen,toont op deze wijze beslist geen waardering daarvoor.Het is een vorm van onreinheid dat men wetens willens blijft beoefenen zonder berouw over te tonen.In mijn christengemeenschap kan dit inderdaad niet dat zo iemand onderwijs geeft aan een gemeente.

Ik reageerde zo op Levi omdat ik ook al privé gewaarschuwd ben door Diana (waar ge blij van wordt)voor mijn postgedrag in dit topic.Trouwens Levi kennende, weet ik maar al te goed dat hij perfect alle bijbelteksten weet staan in de H.Schrift betreffende de zienswijze van God t.a.v. homoseksualiteit.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:46:15 schreef Aimé het volgende:

[...]

Gaat je een beetje lachen Levi?

Lees eens:1 Korinthiërs 6:9-11 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,  noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven. Toch zijn sommigen van U dat geweest. Maar GIJ zijt rein gewassen, maar GIJ zijt geheiligd, maar GIJ zijt rechtvaardig verklaard in de naam van onze Heer Jezus Christus en met de geest van onze God.

Dus u zou er geen probleem mee hebben dat ook een dronkaard,dief,of een afgodendienaar jullie kerkdiensten leidt?

Aimé

Mozes was een moordenaar, toch had héél Israel er geen problemen mee dat hij hun leider was.

Van Mozes staat zelfs geschreven dat de Eeuwige nog nooit zo vertrouwelijk met iemand was omgegaan als met hem.

Ik weet toch echt heel zeker dat er ook mensen waren in Israel die 'minder' gezondigd hadden.

1 Petrus 4:

'15 Laat niemand van u moeten lijden omdat hij een moordenaar is, een dief, misdadiger of onruststoker. 16 Maar als u lijdt omdat u christen bent, schaam u dan niet en draag die naam tot eer van God.'

Er staat nergens in de bijbel dat iemand die ooit gezondigd heeft geen ambtsdienaar zou mogen zijn, vandaar mijn reactie.

Overigens is je tekst uit Korinthe erg mooi gekozen. Wij zijn rein gewassen...

1 Johannes 3:

'Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren.'

Alhoewel wij met ons menselijk lichaam iedere dag nog fouten maken en er ernstig op los kunnen zondigen, is het kindschap van de Eeuwige dat in ons is gelegd helemaal vrij van zonden.

En aan ons de schone taak om te proberen om dat kindschap steeds meer te laten groeien, en ons menselijke leven steeds meer af te sterven (aldus Paulus).

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:46:15 schreef Aimé het volgende:

[...]

Dus u zou er geen probleem mee hebben dat ook een dronkaard,dief,of een afgodendienaar jullie kerkdiensten leidt?

Aimé

Ik vind dit een behoorlijk schandalige vergelijking. Veel meer woorden heb ik er eigenlijk niet voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 mei 2006 14:21:41 schreef Levi het volgende:

[...]

Mozes was een moordenaar, toch had héél Israel er geen problemen mee dat hij hun leider was.

Van Mozes staat zelfs geschreven dat de Eeuwige nog nooit zo vertrouwelijk met iemand was omgegaan als met hem.

Ik weet toch echt heel zeker dat er ook mensen waren in Israel die 'minder' gezondigd hadden.

1 Petrus 4:

'15 Laat niemand van u moeten lijden omdat hij een moordenaar is, een dief, misdadiger of onruststoker. 16 Maar als u lijdt omdat u christen bent, schaam u dan niet en draag die naam tot eer van God.'

Er staat nergens in de bijbel dat iemand die ooit gezondigd heeft geen ambtsdienaar zou mogen zijn, vandaar mijn reactie.

Overigens is je tekst uit Korinthe erg mooi gekozen.
Wij zijn rein gewassen...

1 Johannes 3:

'Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren.'

Alhoewel wij met ons menselijk lichaam iedere dag nog fouten maken en er ernstig op los kunnen zondigen, is het kindschap van de Eeuwige dat in ons is gelegd helemaal vrij van zonden.

En aan ons de schone taak om te proberen om dat kindschap steeds meer te laten groeien, en ons menselijke leven steeds meer af te sterven (aldus Paulus).

Mazzel,

Levi

Het gaat erom of iemand blijft een grove zonde beoefenen.

Is Mozes blijven moorden?

Korintische christenen die waren 'rein gewassen' gingen ze nog verder naar afgodentempels,bleven ze overspel plegen,bleven ze een dronkaard?

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid