Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het hangt allemaal van je definitie van het begrip 'God' of 'goden' af. In de bijbel komt vaak het woord 'elohiym' voor, wat goden betekent. Lees anders de volgende Psalm:

Psalm 82

1 Een psalm van Asaf.

God staat op in de hemelse raad,

hij spreekt recht in de kring van de goden:

2 ‘Hoe lang nog oordeelt u onrechtvaardig

en kiest u partij voor wie kwaad doen? sela

3 Doe recht aan weerlozen en wezen,

kom op voor verdrukten en zwakken,

4 bevrijd wie weerloos zijn en arm,

red hen uit de greep van wie kwaad wil.

5 U toont geen inzicht, geen begrip,

en doolt in duisternis rond,

de aarde wankelt op haar grondvesten.

6 Ooit heb ik gezegd: “U bent goden,

zonen van de Allerhoogste, allemaal.â€

7 Toch zult u sterven als mensen,

ten val komen als aardse vorsten.’

8 Verhef u, God, spreek recht op aarde,

alle volken behoren u toe.

Er is maar één GOD (el elohiym), maar toch zijn er meerdere (af)goden. Dat is althans mijn interpretatie. Wie het vatten kan, vatte het. smile.gif

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 107
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik weet niet wat de rest van Christendom daarvan vind. Wat me altijd opvalt op dit forum is dat er zoveel varianten van Christendom zijn onstaan, van dat persoonlijke new-age 'in touch met de heilige geest' tot het dogmatische van het gereformateerde geloof.

Benieuwd wat God daarvan vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 16 februari 2006 17:05:23 schreef Brains het volgende:

Ja natuurlijk kan hij als almachtig wezen dat, maar omdat hij het niet doet heeft de duivel wel veel in de melk te brokkelen. Als zon beetje elke zonde hier op aarde door satans truukendoos veroorzaakt wordt bouwt tie toch aardig aan de weg. Misschien wel te aardig. Misschien wel zo aardig dat 'slecht=zondig=satan' niet zon afdoende verklaring is.

Dat roepen sommige mensen idd wel eens.

Maar volgens mij heeft de bijbel het ook over de zonden in jezelf en in de wereld.

Daarbij, het waren Adam en Eva die de vrucht aten. Die slang zat het hen niet in hun strot te duwen.

Quote:
Mag het wel duidelijk zijn dat tongentaal en dat soort gein je reinste onzin is?

Dat heeft niets met dit topic te maken.

Quote:
Is het zo makkelijk? En toch laat tie het maar voortsudderen?

Kennelijk, maar niet voor altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:08:24 schreef Brains het volgende:

Ik weet niet wat de rest van Christendom daarvan vind.

Wat hier staat is (als ik me niet vergis) zo orthodox als de pest.

Als je nog bijbelse teksten over demonen wilt:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=demonen&step=20&qall=1&qids=fffffffffffffffffffffff&idq=19&id18=1&pos=0&set=10〈=nl&q1=1

48 vindplaatsen in de NBV

(onder boze/kwade geest(en) heb je ook nog wel wat hits)

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik zoeken zeg.... ik had toch echt gezworen dat ik er een dikke Post in had gezet, is er gewoon een bijna identiek onderwerp, namelijk Bestaan Demonen? Nou ik heb wel zin in de discussie met Brains.

@Brains...beetje sarcasme houd ik wel van ;-) maareeh ik ga dus ff reageren op je quotes.

Quote:

*Als zon beetje elke zonde hier op aarde door satans truukendoos veroorzaakt wordt bouwt tie toch aardig aan de weg.

Mwah, ja, satan probeert veel te timmeren, punt is alleen dat hij al geketend zit. Dus hij maait flink om zich heen en helaas is er een aantal mensen dat af en toe te dichtbij komt en omdat de mensen graag macht enzo willen blijft 1 en 1 = 2 en heb je een (koude) oorlog.

*Mag het wel duidelijk zijn dat tongentaal en dat soort gein je reinste onzin is?

Deze snap ik ook ff niet.

* Is het zo makkelijk? En toch laat tie het maar voortsudderen?

Voortsudderen zou ik het niet willen noemen. Denk eens aan wat de Here Jezus gedaan heeft, das niet echt een signaal van voort laten sudderen. En ja God laat de wereld op zich nog ff voortsudderen, WANT Hij zal niet terugkomen eer alle mensen gehoord hebben van het Verlossingswerk van de Here Jezus, namelijk dat Hij voor jou en mij aan het kruis gestorven is, daar de zonde gedragen heeft en vervolgens weer is opgestaan, zodat wij kunnen leven met Hem straks bij de Vader. Hij wil namelijk dat niemand verloren gaat, maar ja, er is er niet één die zoekt...beetje jammer. Is dit teveel tale Kanaäns? He, en als je al christen bent, is het op zich nog wel tov om die wedloop zo goed mogelijk te lopen, want alleen bekering en geloof is erg magertjes.

Maareh terug On Topic

Demonen:

Hmmm eigenlijk ben ik wel benieuwd naar wat nu je punt is, wilde weer lekker van wal gaan steken, maar kan ff niets meer vinden wat met dit tpoic te maken heeft.

Tot gauw,

Marloesje Snoesje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooh sorry, hoe kan ik naar individuele posts linken?

Post ik het nog wel een keer:

Er is een verschil tussen gevallen engelen en demonen.

In genesis 3 gingen de zonen van God in tot vrouwen.

Dit resulteerde in reuzen, of demonen.

Genesis 6: 1-5

1 En het geschiedde, als de mensen op den aardbodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden,

2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden.

3 Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.

4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.

5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.

(bron: statenvertaling)

De kinderen in vers 4 zijn de demonen, en de zonen van God zijn hier de gevallen engelen, naar mijn mening.

Met name vers 5 vind ik belangrijk, hieraan is namelijk heel duidelijk het effect te zien wat demonen op de mens hebben. Dat alle bedenkingen van het hart van de mens !alleen! maar boos waren.

Edit: er zouden eventueel !ook! grote mensen uit gekomen kunnen zijn, kijk bijvoorbeeld naar de volkeren in het beloofde land.

&

Quote:

Ik dacht dat demonen van 'demoinos' komt, gevallen engelen... Ik hoorde btw gisteren van mijn oma dat er gradaties in de 'engelenwereld' zijn.. Met allemaal ingewikkelde namen. Weet iemand hier meer van?

nou ja... demonen of duivelen, het is maar net welke namen mensen er aan geven. Gevallen engelen kunnen in ieder geval niet in mensen wonen. Demonen wel, Jezus dreef ze ook uit.

Ik denk dat de duivel demonen wilde hebben zodat hij met die geesten in mensen kon wonen, om ze zo nog meer kwaad aan te doen en ze nog 'beter' in zijn macht te hebben.

... Misschien dat er daarom wel zo veel kwaad in de wereld is. En dat Gods engelen in het merendeel 2/3 zijn is mijns inziens (waarschijnlijk) ook niet waar. Edit: Gods engelen wel, maar in verhouding tot alle kwade geesten niet

Edit: Laatste stuk weggehaald, ik weet dat niet zeker.

Op de oude statenvertaling zit geen copyright, daarom ff veranderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat jesusislord doelt op de nakomelingen van de gevallen engelen die 'Het' deden met menselijke vrouwen in ruil voor magische kennis en dergelijke.

De joden hebben er nog een geinig verhaal bij over lilith. Dat ieder kind dat ze kreeg een demon was, dus je kan ook zeggen dat lilith de bron is van alle demonen die dan niets te maken hebben met gevallen engelen.

Persoonlijk denk ik niet dat er een verschil is tussen die 2 en vind ik deze zienswijzen wat onzinnig. Bovendien waren de eerste engelen die 'vielen' niet onder de leiding van lucifer maar onder samael, die in de bijbel EN het boek van enoch als distinct figuur gezien word. Samael had dacht ik later ook spijt van zijn zonden en is later teruggekomen in de engelen rangorde, volgens de verhalen dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bekijk het allemaal wat nuchter:

Kent iemand het programma EHBO Eerste Hulp Bij Opvoeding? Daarin kun je zien dat kinderen letterlijk (het) kwaad worden als je ze verkeerd opvoedt. Op dat moment hebben die kinderen last van demonen: ze hebben letterlijk een boze geest in zich.

Dat is dan de schuld van die ouders. Ze gaan inconsequent om met de kinderen en geven ze te weinig aandacht. Zoals ook in de bijbel staat, verdrijf je demonen met liefde.

Dat merk je gelijk zodra die ouders leren om liefdevoller en consequenter naar hun kinderen te zijn. De demonen zijn zo weg. Je bestrijd ze dus maar op één manier en dat is met liefde, die in dit geval onder andere bestaat uit consequent en aandachtig zijn.

Bij volwassenen (bijv. criminelen) wordt het wat moeilijker, omdat de demonen daar al wat langer hebben kunnen 'wortelen', maar uiteindelijk geldt hetzelfde recept, alleen zullen ze er ook zelf voor open moeten staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 08:14:55 schreef Ebbie het volgende:

Kent iemand het programma EHBO Eerste Hulp Bij Opvoeding? Daarin kun je zien dat kinderen letterlijk (het) kwaad worden als je ze verkeerd opvoedt. Op dat moment hebben die kinderen last van demonen: ze hebben letterlijk een boze geest in zich.

Dat is dan de schuld van die ouders. Ze gaan inconsequent om met de kinderen en geven ze te weinig aandacht. Zoals ook in de bijbel staat, verdrijf je demonen met liefde.

Dat merk je gelijk zodra die ouders leren om liefdevoller en consequenter naar hun kinderen te zijn. De demonen zijn zo weg. Je bestrijd ze dus maar op één manier en dat is met liefde, die in dit geval onder andere bestaat uit consequent en aandachtig zijn.

Ja, maar dan zou je toch al het kwaad als demonen kunnen zien?

Ik vind het wel heel ver gaan om te zeggen dat die kinderen demonen in zich hebben. Ik weet niet of je zelf kinderen hebt of je je bezig houdt met opvoedtaken, maar de situaties die daar geschetst worden, hebben over het algemeen te maken met een verkeerde aanpak van de ouders. Als jij als ouders altijd tegen je kinderen schreeuwt, dan gaan je kinderen vanzelf schreeuwen, daar heb je geen demonen voor nodig hoor.

Sterker nog, als iemand tegen mij schreeuwt, schreeuw ik terug, heb ik dan ook een demoon in me?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zeg ik toch ook: het is de schuld van de ouders. Maar wil jij ontkennen dat die kinderen boos en kwaad zijn? Dat zie je toch? Precies om de reden wat jij zegt. In die zin kun je zelfs stellen dat die ouders, door inconsequent en niet liefdevol te zijun, ook demonen in zich hebben. Demonen zijn er in allerlei vormen en gradaties. Als ik bezig ben in mijn strijd om te stoppen met roken en 'iets' in mij zegt: 'Hup joh, ééntje kan geen kwaad.' Dan is dat echt niet de stem van God hoor. Dan zit ik ook even te strijden met een demoon(tje).

En inderdaad: al het kwaad wordt veroorzaakt door demonen. precies zoals je het zegt. En al het kwaad kan met liefde bestreden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:19:24 schreef Cloud het volgende:

@ Jesusislord

Als demonen geen gevallen engelen zijn, wat zijn het dan wel. En nog belangrijker; waar komen ze vandaan? Heb je daar bijbelse onderbouwing voor?

Heb ik al gezegd wat het zijn (genesis 6), het zijn de kinderen die voortgekomen zijn uit de seks van gevallen engelen met vrouwen. Het zijn kwade geesten. Juist doordat ze uit mensen zijn gekomen & uit gevallen engelen kunnen ze in mensen wonen. Hoe kan een gevallen engel in mensen wonen, dat kunnen Gods engelen toch ook niet?

Moest Jezus niet naar de aarde komen, God die mens wordt en tergelijker tijd God blijft, (geboren uit de Heilige Geest & mens maria) zodat de Heilige Geest (Gods Geest) in ons mensen kon wonen? Het was Gods verlossingplan voor de mens.

Of zie ik dat laatste nu niet goed?

Vogens mij wel!

Edit:

Satan moest vast wat van Gods verlossingsplan voor de mens geweten hebben. Hieruit blijkt ook weer de identiteit van Satan: Gods Geest die de geest van ons mensen vernieuwd zodat wij de zonde kunnen overwinnen, tegenover Satans imitatiegeesten die onze geest overnemen om ons te laten zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 08:55:22 schreef JesusisLord het volgende:

Het kwaad is niet per defenitie een demon. Al het kwaad komt van de duivel en de duivel is het kwaad. Maar een demon is een kwade geest (een duivelse identiteit).

Het kwade in de mens is wel van demonische aard. Het kwaad in het algemeen komt inderdaad van de duivel.

Demonen zijn niks meer dan 'gezanten' of manifestaties van de duivel, die hun werk doen door zich in de geest van de mens te nestelen, als deze hier voor open staat.

Daarom is bijv. een slechte opvoeding ook een vorm van kindermishandeling, omdat je als opvoeder zo de geest van het kind opent voor demonen. Dit kan omdat het kind nog totaal afhankelijk is van zijn ouders en sowieso nog erg 'open' is, doordat een kinderziel nog erg veel licht uitstraalt. En helaas trekt het licht ook boze, jaloerse krachten aan, die willen ontsnappen aan de duisternis om ook in dat licht te kunnen leven, maar niet weten hoe ze dat werkelijk moeten doen.

Dat moet je niet gelijk zien als taferelen zoals bij de film 'The Exorcist', al schijnen er wel zulke gevallen te bestaan, maar het kan ook in het klein zijn, dan is iemand 'gewoon' even boos of zo. Nauwelijks op te merken en er is in feite niks aan de hand. Het kan tijdelijk zijn dat een boze geest in je woont, misschien maar 1 seconde, maar misschien ook jaren duren. Of wellicht een heel mensenleven.

Het leven is dynamisch. Dus krachten van goed en kwaad werken ook dynamisch op elkaar in. Het is constant in beweging. En zelf hebben wij daar grip op, door keuzes te maken die mensen als Christus en Boeddha ons leerden te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De duivel en zijn consorten zijn jammergenoeg niet de enige bron van het kwaad zoals ik lijk te bemerken in bovenstaande posts. Het leven wordt hem namelijk nog veel makkelijker gemaakt door ons mensen die er ook plezier in lijken te scheppen om overal en nergens kwaad te stichten. De mens heeft namelijk een vrije wil ontvangen en gebruikt die ook veel te vaak om daarmee voor kwade zaken te kiezen. En als wij mensen nou eens zouden kiezen om gewoon niet meer zo lomp tegenover elkaar te zijn, dan geloof ik dat het kwaad bij wijze van spreken bijna totaal uit deze wereld verdwenen zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat denk ik dus ook Eli7.

Maar de zaken liggen iets ingewikkelder. Soms weet je niet dat je kwaad doet of verkeerd bezig bent. Hoeveel mensen zien niks kwaads in sex voor het huwelijk, om maar iets te noemen. Kwaad is in die zin, onder mensen een rekbaar begrip. Wat jij kwaad vind, hoef ik nog niet zo te vinden.

Ook kun je je afvragen of je de mensen die kwaad doen, het hun kwalijk kunt nemen.

Alle mensen komen uit God vandaan. Dat is de oerbron, het begin van alles. En... het is daar licht.

Een heel, onbeschrijvelijk mooi licht. En na onze geboorte herinneren wij ons daar niks meer van op bewust niveau. Maar diep in ons onderbewustzijn, willen we terug naar dat mooie licht, waar we dus eens vandaan kwamen.

Nu kun je twee soorten licht volgen: het licht van God en het licht van Lucifer. Sommige mensen volgen het licht van Lucifer, maar hebben dat totaal niet door. En zorgen dus dat het vuur van het kwaad blijft branden, zonder dat ze het in de gaten hebben.

Vaak begint dat al bij mensen die vinden dat alles moet kunnen en die ook altijd lopen te roepen over vrijheid etc. Dat zijn vaak mensen die niks kwaads in de zin hebben en misschien zelfs een heel aardig karakter hebben, maar helaas wel meehelpen met het kwaad op de wereld. En kun je ze het kwalijk nemen?

Kun je een blinde kwalijk nemen dat hij niet kan zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het grootste deel van het kwaad dat geschiedt is de mens zeker wel aan te rekenen. Je hoeft alleen maar te kijken naar het aantal veroordelingen dat door de rechter wordt uitgesproken. Het aantal oorlogen dat gevoerd is en dan kan ik nog wel even doorgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoezo is een oorlog kwaad? Of een moord kwaad? Ik kan me prima inleven in het idee van een noodzakelijke moord en kan me de omstandigheden die er toe leiden ook voorstellen. Toch word ik veroordeeld. Ben ik nu slecht? Is dit nu een daad van Satan?

In mijn optiek is er geen goed of kwaad, het is altijd context afhankelijk. Ook oorlogen, ook holocaust en ook moorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet te rechtvaardigen he, dat zeg ik niet. Maar ik kan me zo indenken dat een kampbeul of een Himmler ( wat ook gewoon mensen waren ) toch heel anders tegen de holocaust aankeek dan wij nu. In hun ogen waren joden geen mensen, en roeide je ze uit zoals je met dieren zou doen die een bedreiging vormen. Of dat een gerechtvaardigd standpunt is vind ik een tweede, maar vanuit die context bezien ( en he, ze zijn er wel 5 jaar mee bezig geweest he ) is het al niet meer echt 'kwaad' te noemen.

Kwaad of Goed is ons oordeel naderhand en dat heeft weer zo weinig zin. Zie bijvoorbeeld de Vietnamoorlog. Eerst vond iedereen het gerechtvaardigd en goed, nu zit iedereen napalm=kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid