Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Een aantal dagen al wordt er in verschillende topics over demonen gesproken.

Zelf ben ik niet zo'n demonenmens, maar er zijn dus mensen die demonen kunnen onderscheiden bij mensen, die ze kunnen herkennen aan hun kabouteruiterlijk enzo.

Om alle demonen uit andere topics te halen open ik dit topic, zodat we hier kunnen praten over die demonen en over hoe men ze onderscheidt enzo.

Jesusislord, zou jij hier kunnen uitleggen wat je nu precies bedoeld?

Hoe herken je ze, wat doe je ermee, hoe ga je ermee om?

Overigens geldt dat ook voor anderen natuurlijk!

Het gaat er niet zozeer om of demonen bestaan, maar wat ermee te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 107
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:51:25 schreef Troel het volgende:

Jesusislord, zou jij hier kunnen uitleggen wat je nu precies bedoeld?

Of anderen... Er zijn meer mensen die het woord 'demonen' gebruiken.

Zelf heb ik onlangs de volgende uitleg gehoord:

In de tijd dat de bijbel is geschreven was men niet bekend met de medische wetenschap zoals we dat nu wel zijn. Iemand met spastische neigingen was vanzelfsprekend voorzien van demonen.

Een ziekte werd uiteraard veroorzaakt door demonen. Psychische ziekte? Demonen!

Misschien is het zo dat het begrip 'demonen' door ons iets te letterlijk wordt geinterpreteerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat demonen een soort van goddelijke onderzoeksinstituut zijn: oftewel mensen proberen te verleiden tot het doen van kwaad om zo het kaf van het koren te scheiden. Dat maakt ze voor ons mensen niet minder gevaarlijk dan de christelijke visie, maar maakt ze aan de andere kant over het algemeen niet kwaadaardig zoals wij dat zien, maar gewoon entiteiten die een vuile taak op moeten knappen.

Verder vind ik het verklaren van ongeluk, kwaad en onrecht in deze wereld mbv demonen en satan goedkoop, ondoordacht en een poging om de verantwoording af te schuiven op iets anders dan wij.

Met geestesziekten vind ik demonen al helemaal geen goede verklaring, psychologie en medicatie zijn betere werktuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:08:35 schreef Joozt het volgende:

Of anderen... Er zijn meer mensen die het woord 'demonen' gebruiken.

Zelf heb ik onlangs de volgende uitleg gehoord:

In de tijd dat de bijbel is geschreven was men niet bekend met de medische wetenschap zoals we dat nu wel zijn. Iemand met spastische neigingen was vanzelfsprekend voorzien van demonen.

Een ziekte werd uiteraard veroorzaakt door demonen. Psychische ziekte? Demonen!

Misschien is het zo dat het begrip 'demonen' door ons iets te letterlijk wordt geinterpreteerd?

Dus de Psychische ziektes waren bang voor Jezus en wilden maar in varkens gaan zitten. Hmm...

Ik vind het allemaal welerg zwart wit hoor.

Of alles is een Psychische ziekte of alles is een demoon?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:31:35 schreef numidium het volgende:

Kan het niet zo zijn dat jezus de geestesziekten in de varkens stopte?

En dat wilden die geestesziektes? Rare ziektes...

Ze begonnen te schreeuwen en te roepen: ‘Wat hebben wij met jou te maken, Zoon van God? Ben je hier gekomen om ons pijn te doen nog voordat de tijd daarvoor is aangebroken?’ Een eind verderop liep een grote kudde varkens te grazen. De demonen smeekten hem: ‘Als je ons uitdrijft, stuur ons dan naar die kudde varkens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe het zit? Ik ben ook maar een mens. En eerlijk gezegd is het geen doel van mijn leven om demonen expert te worden.

In de bijbel staan ze aangegeven. Gevallen engelen. Die kun je ook in je leven toe laten. Ze hebben niet zoveel goeds met jou en de

mensheid voor en gaan ook niet graag weg.

En je hebt ook mensen met geestesziektes waar geen demoon aan te pas komt. Ik denk verre weg te meeste mensen. Daar heb je gelukkig in deze tijd veel hulpmiddelen voor. Wat een pilletje al soms niet kan doen.

En wie weet is er een derde groep waar het een combinatie van die twee is. Ik kan me voorstellen dat ze zwakke punten willen uitbuiten.

Ik zie niet in waarom het één het ander zou uitsluiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Demonenen willen niets liever dan de schepping van God kapot maken. De mens tegen God opzetten. De vraag is hoe ze dat het beste kunnen doen. In de hedendaagse samenleving lijkt het mij het slimst om net te doen alsof je er niet bent.

Hou de mensen onwetend. Te denken dat er geen transcedente (bovennatuurlijke) werkelijkheid bestaat is toch prima. Ze lopen in ieder geval dan hun doel op aarde mis; leven tot eer van God. Stel je voor dat op tv beelden te zien zijn van mensen die bezeten zijn. Wat zullen al die onwetenden dan wel niet gaan denken? Misschien zullen ze God dan wel vinden...

In de tijd van Jezus geloofde iedereen wel in gevallen engelen. En als ze toch al in je geloven is het misschien weer slimmer om je te uiten en zoveel mogelijk angst aan te jagen.

Demonen werken veel op de achtergrond. Vooral in deze seculiere Westerse samenleving. Desalniettemin zijn er duizenden Nederlanders die achter deze demonen aanhuppelen. We zullen allemaal het medium Char wel kennen. Ik denk dat zij in zekere zin bezeten is en contact heeft met boze geesten. Misschien heeft ze het zelf niet eens door, maar wat ze doet beïnvloedt veel Nederlanders.

En natuurlijk zal wel een gedeelte verklaart kunnen worden door organisaties als skepter, maar lang niet alle verhalen.

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:51:27 schreef Gorthaur het volgende:

Ik zie niet in waarom het één het ander zou uitsluiten.

Mee eens. Niet elke geestesziekte is het gevolg van een demoon net zoals niet elke demoon een geestesziekte veroorzaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 13:57:41 schreef Cloud het volgende:

We zullen allemaal het medium Char wel kennen. Ik denk dat zij in zekere zin bezeten is en contact heeft met boze geesten. Misschien heeft ze het zelf niet eens door, maar wat ze doet beïnvloedt veel Nederlanders.

En natuurlijk zal wel een gedeelte verklaart kunnen worden door organisaties als
skepter
, maar lang niet alle verhalen.

Tja, het één sluit het ander per definitie niet uit. Ik vind haar een grote bedrieger met zielige mindtricks waar mensen door in die onzin geloven. Maar andere andere kant, de duivel is ook een bedrieger met zielige mindtricks waar mensen door in zijn onzin geloven. Laat ik het er iig maar op houden dat de duivel er vast lol in heeft en dat ik haar niet gezond bezig vind. Of er nou wel of niet een demoon aan te pas komt.

Shocking, één of ander persoon die zich voor heks uitgeeft en beweert demonische machten te hebben, blijkt fake te zijn. Ze brengt zich in trance en kan dan opeens rare dingen. Niks bovennatuurlijks aan.

Tja, ook dat sluit niks uit. Het zegt hoogstens dat de duivel een zielige bedrieger is, maar dat wisten we al als we de bijbel lezen.

Heel eerlijk gezegd vind ik het ook niet zo relevant of er een demoon achter een medium zou zitten. Of dat nou wel of niet zo is, het zijn bedriegers en ik vind het geestelijk ongezond.

Andersom kan het ook zijn dat door overal een demoon achter te zoeken het ook best ongezond kan zijn. Best kans om er zo mee bezig te zijn iets je nog in je greep kan krijgen ook...

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 14:00:34 schreef Cloud het volgende:

[...]

Mee eens. Niet elke geestesziekte is het gevolg van een demoon net zoals niet elke demoon een geestesziekte veroorzaakt.

Jup!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een boze geesten gave? En dit is helemaal niet afbrekend bedoeld, maar waarom is dit soort vroeg-middeleeuwse mystiek nog zo'n onderdeel van de huidige christelijke geloofsbelevening? Er is toch maar 1 god. Sinds wanneer is het een geaccepteerd feit geworden dat er een heel scala aan geesten, demonen en ander gespuis bestaat? Gaat dat niet rechtstreeks tegen het christendom in? Als je het nou over occult hebt vind ik dit soort gedoe toch een tikje occulter dan de Kolonisten van Satan en Donald 'de gehoornde' Duck

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:52:52 schreef Brains het volgende:

Een boze geesten gave? En dit is helemaal niet afbrekend bedoeld, maar waarom is dit soort vroeg-middeleeuwse mystiek nog zo'n onderdeel van de huidige christelijke geloofsbelevening? Er is toch maar 1 god. Sinds wanneer is het een geaccepteerd feit geworden dat er een heel scala aan geesten, demonen en ander gespuis bestaat? Gaat dat niet rechtstreeks tegen het christendom in? Als je het nou over occult hebt vind ik dit soort gedoe toch een tikje occulter dan de Kolonisten van Satan en Donald 'de gehoornde' Duck

Waarom denk je dat dit geen onderdeel meer uit zou maken van de huidige christelijke geloofsbeleving?

In de bijbel zijn demonen ook een realiteit. Er is maar 1 God, maar dat sluit andere wezens: engelen, demonen, enz toch niet uit? We zien hun niet als goddelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jawel, want als je andere wezens tussen schepping en godheid gaat plaatsen ontken je eigenlijk zijn almacht. Als willekeurige wezens zomaar loos kunnen gaan is Gods macht beperkt ( of zijn Goddelijk plan is tikje tegenstrijdig ). Maar ik kan me niet herinneren dat God 'de non-stoffelijke wezens' heeft geschapen. Vertaling: ze bestaan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 16 februari 2006 16:52:52 schreef Brains het volgende:

Een boze geesten gave? En dit is helemaal niet afbrekend bedoeld, maar waarom is dit soort vroeg-middeleeuwse mystiek nog zo'n onderdeel van de huidige christelijke geloofsbelevening?

Van mij zou dat voor een stukje best wel weer mogen. Dan krijg je iig niet van die rare scholastieke constructies die dan een paar generaties later opeens wetenschappelijk onzin zijn.

Quote:
Er is toch maar 1 god. Sinds wanneer is het een geaccepteerd feit geworden dat er een heel scala aan geesten, demonen en ander gespuis bestaat? Gaat dat niet rechtstreeks tegen het christendom in?

Nee, ze staan letterlijk in de bijbel.

En ja er bestaat 1 God, Demonen zijn geen goden, maar gevallen engelen, net zoals de duivel.

Ik geloof dat er in de bijbel staat dat 1/3 van de engelen gezellig met de duivel mee ging. (die trouwens ook een gevallen engel is.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 16 februari 2006 16:56:58 schreef Brains het volgende:

Jawel, want als je andere wezens tussen schepping en godheid gaat plaatsen ontken je eigenlijk zijn almacht. Als willekeurige wezens zomaar loos kunnen gaan is Gods macht beperkt ( of zijn Goddelijk plan is tikje tegenstrijdig ).

Als ik Job begrijp kan God ook ingrijpen, maar doet hij het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:56:58 schreef Brains het volgende:

Jawel, want als je andere wezens tussen schepping en godheid gaat plaatsen ontken je eigenlijk zijn almacht. Als willekeurige wezens zomaar loos kunnen gaan is Gods macht beperkt ( of zijn Goddelijk plan is tikje tegenstrijdig ). Maar ik kan me niet herinneren dat God 'de non-stoffelijke wezens' heeft geschapen. Vertaling: ze bestaan niet.

Er staat niet in de bijbel hoe ze ontstaan zijn, maar dat er in de bijbel over demonen en engelen gesprokken wordt, dat kun je toch niet ontkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 16 februari 2006 17:02:11 schreef Brains het volgende:

Heeft de duivel met een heel keurkorps dan niet een beetje opvallend veel macht?

1/3? Neuh, dan heb je nog 2/3 over.

Daarbij, één 'vingerknip' van God en ze bestaan niet meer.

Quote:
Bovendien vallen geesten ( als rondspokende zielen ) dan ook buiten de boot.

Ronddolende zielen bestaan volgens de bijbel geloof ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja natuurlijk kan hij als almachtig wezen dat, maar omdat hij het niet doet heeft de duivel wel veel in de melk te brokkelen. Als zon beetje elke zonde hier op aarde door satans truukendoos veroorzaakt wordt bouwt tie toch aardig aan de weg. Misschien wel te aardig. Misschien wel zo aardig dat 'slecht=zondig=satan' niet zon afdoende verklaring is.

Mag het wel duidelijk zijn dat tongentaal en dat soort gein je reinste onzin is?

Quote:
1/3? Neuh, dan heb je nog 2/3 over.

Daarbij, één 'vingerknip' van God en ze bestaan niet meer.

Is het zo makkelijk? En toch laat tie het maar voortsudderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid