Spring naar bijdragen

Christelijk Cafe


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zondag 19 februari 2006 13:27:54 schreef hopeloos het volgende:

hehe.. het wordt helemaal geregeld door het 'soosbestuur' (een groepje jongeren dus).... En veel christelijke jongeren zijn helaas nog niet zo op de hoogte van het feit dat er genoeg 'toegankelijke' christelijke muziek is...

We hebben wel eens geklaagd bij de kerkraad, maar dat heeft nooit veel uitgehaald.

Die muziek is er zeker wel, maar staan ze daarvoor wel open? Of hebben ze oogkleppen op en willen ze alleen maar andere muziek.

Wordt die andere muziek dan nog op een of andere manier gescand dan? (Qua artiest, tekst, enzovoort).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 104
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 19 februari 2006 13:34:52 schreef hopeloos het volgende:

euhm... nee, niet dus....

Zolang Satan niet expliciet aanbeden wordt is volgens mij alles goed
knipoog_dicht.gif

Hoe goed luisteren jullie dan naar de teksten die worden gezongen, want er kan wel degelijk zoiets inzitten zonder dat je het in de gaten hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom mij er als niet-christen ook eens mee moeien. Als het de bedoeling is dat het café alleen christenen aantrekt doe je natuurlijk wat je zelf wilt, maar als je ook open wilt staan voor niet-christenen denk ik dat je op een paar dingen moet letten.

Zorg er vooral voor dat niet-christenen zich niet geviseerd voelen, en dat ze echt welkom zijn zoals ze zijn, en niet enkel omdat ze zich misschien wel kunnen bekeren. Begin ook niet meteen niet-christenen te overweldigen met verhalen over hoe ze Jezus moeten aanvaarden enzo, iemand die op café gaat komt daar meestal gewoon om gezellig te zitten, en niet om een hele preek te krijgen. Je kan wel zorgen dat er foldertjes en informatie liggen die iedereen die interesse heeft vrijblijvend kan meenemen.

Qua muziek zou ik vooral kijken naar de sfeer in je café. Er is christelijke muziek in bijna alle stijlen, maar in het ene café is rustige jazz meer op z'n plaats, in het andere café wordt stevige rock en metal dan weer meer geappreciëerd. Kerkkoren of overdreven vrolijke Jezus-is-mijn-vriend-muziek lijkt mij persoonlijk niet zo gepast in een café, en zeker niet als niet-christenen ook bij de doelgroep horen, maar er is helemaal niets mis met gewone leuke muziek met christelijke teksten, in tegendeel, muziek is een belangrijk medium om te uiten waar je voor staat.

Ik zou de muziek als ik jou was ook niet al te luid zetten, zodat er ook gewoon ruimte is voor een rustig gesprek (maar dat vind ik iets dat in alle cafés belangrijk is, een café is iets anders dan een disco). Je kan misschien wel regelmatig fuif-avonden houden waarop de muziek meer centraal staat en waarop er eventueel ook gedanst kan worden ofzo, maar dat hangt ook van de ruimte af.

Wat drugs, sigaretten en alcohol betreft moet je eerst en vooral duidelijk beslissen wat helemaal niet kan (bvb alcohol volledig verbieden). Als je iets toch toelaat lijkt het me belangrijk dat je niet te betuttelend bent, veel mensen weten best van zichzelf hoe veel ze kunnen drinken, en terwijl één persoon na drie pintjes al een beetje begint te zwalpen kan de andere daar prima tegen. Stel geen vaste, onbuigzame regels op, maar let er gewoon op dat het drinkgedrag binnen de perken blijft.

Dat vind ik trouwens een taak van alle cafébazen, christelijk of niet, maar jammer genoeg letten velen er niet op. Ik ben er van overtuigd dat ik niet de enige niet-christen ben die opgelucht zou zijn als er een gezellig café kwam waar je ook in de vroege uurtjes nog binnen kan komen zonder lastig gevallen te worden door dronken mannen, of zonder dat iemand je schoenen onderkotst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 17:16:57 schreef Marleen Soputan het volgende:

Als er een cafe bij jou in de buurt is, voor christenen en niet-christenen

Is het dan niet gewoon een café dus voor iedereen? En die zijn er zat.

Quote:
zou jij er heen gaan?

Als de muziek en de mensen me aanstaan wel.

Quote:

Wat zou er volgens jou aanwezig moeten zijn?

Ik houd dus van een goede sfeer, progressieve muziek. Wat experimenteel mag ook wel. Eigen veel eigenzinnige muziek. Kan van het meeste originele wel de schoonheid er van in zin.

Verder zou ik graag een bar met een beetje kwaliteit willen. Stijlvolle sfeer, beetje een lounge gevoel met dimlichten enz.

En het aller belangrijkste, mensen met wie ik het goed kan vinden, en die het goed met elkaar kunnen vinden. Dat creëert zelfs sfeer in een aftandse schuur.

Quote:
Zou jij dan ook niet christelijke vrienden meenemen?

Ik heb maar 1 wel christelijke vriend, en ben zelf niet christelijk.

Verder, ik snap je insteek wel ;-) Maar is het niet zo dat je als je juist met elkaar wil omgaan en nieuwe mensen wilt leren kennen je juist iets niet als wel of niet christelijk moet bestempelen.

Misschien zijn er dingen die je niet bevallen aan een normaal café, zoals dat er gerookt wordt of drank geschonken, of de muziek.

Waarom geen voorstel voor een dergelijk café dan, zoek de problemen bij de atmosfeer of insteek van een café ipv dat het niet christelijk is.

Anders is het net zo zwart-wit denken als wanneer ik als atheïst zou zeggen dat alle christenen een plaat voor hun kop zouden hebben. Wat ik dus overigens niet vind, alhoewel ik het met de verdere levensbeschouwing niet eens ben. Omdat ik precies een tegenovergestelde overtuiging heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 februari 2006 23:12:07 schreef Iriacynthe het volgende:

Ik ben er van overtuigd dat ik niet de enige niet-christen ben die opgelucht zou zijn als er een gezellig café kwam waar je ook in de vroege uurtjes nog binnen kan komen zonder lastig gevallen te worden door dronken mannen, of zonder dat iemand je schoenen onderkotst.

Zou toch maar eens beter zoeken dan smile.gif Want die zijn er zat. Heb namelijk zelf ook een enorme hekel aan om dat soort gedoe tijdens normaal uitgaan of wat borrelen tegen te komen. En ken genoeg plekken hier, moeten ergens anders vast ook wel zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 17:23:07 schreef Michie23 het volgende:

Plak niet overal dat christelijke op, schenk gewoon geen alcohol, hou het rookvrij en draai geen occult belaste muziek.
smile.gif

Dan vlak je christenen die willen drinken en roken uit. Niet-christenen zullen dit hoogstwaarschijnlijk een belachelijk iets vinden en niet komen. Daarmee groeppeer je nog meer eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:
Op zondag 19 februari 2006 23:12:07 schreef

Zorg er vooral voor dat niet-christenen zich niet geviseerd voelen, en dat ze echt welkom zijn zoals ze zijn, en niet enkel omdat ze zich misschien wel kunnen bekeren. Begin ook niet meteen niet-christenen te overweldigen met verhalen over hoe ze Jezus moeten aanvaarden enzo, iemand die op café gaat komt daar meestal gewoon om gezellig te zitten, en niet om een hele preek te krijgen. Je kan wel zorgen dat er foldertjes en informatie liggen die iedereen die interesse heeft vrijblijvend kan meenemen.

Qua muziek zou ik vooral kijken naar de sfeer in je café. Er is christelijke muziek in bijna alle stijlen, maar in het ene café is rustige jazz meer op z'n plaats, in het andere café wordt stevige rock en metal dan weer meer geappreciëerd. Kerkkoren of overdreven vrolijke Jezus-is-mijn-vriend-muziek lijkt mij persoonlijk niet zo gepast in een café, en zeker niet als niet-christenen ook bij de doelgroep horen, maar er is helemaal niets mis met gewone leuke muziek met christelijke teksten, in tegendeel, muziek is een belangrijk medium om te uiten waar je voor staat.

Ik zou de muziek als ik jou was ook niet al te luid zetten, zodat er ook gewoon ruimte is voor een rustig gesprek (maar dat vind ik iets dat in alle cafés belangrijk is, een café is iets anders dan een disco). Je kan misschien wel regelmatig fuif-avonden houden waarop de muziek meer centraal staat en waarop er eventueel ook gedanst kan worden ofzo, maar dat hangt ook van de ruimte af.

Wat drugs, sigaretten en alcohol betreft moet je eerst en vooral duidelijk beslissen wat helemaal niet kan (bvb alcohol volledig verbieden). Als je iets toch toelaat lijkt het me belangrijk dat je niet te betuttelend bent, veel mensen weten best van zichzelf hoe veel ze kunnen drinken, en terwijl één persoon na drie pintjes al een beetje begint te zwalpen kan de andere daar prima tegen. Stel geen vaste, onbuigzame regels op, maar let er gewoon op dat het drinkgedrag binnen de perken blijft.

Dat vind ik trouwens een taak van alle cafébazen, christelijk of niet, maar jammer genoeg letten velen er niet op. Ik ben er van overtuigd dat ik niet de enige niet-christen ben die opgelucht zou zijn als er een gezellig café kwam waar je ook in de vroege uurtjes nog binnen kan komen zonder lastig gevallen te worden door dronken mannen, of zonder dat iemand je schoenen onderkotst.

vlakbij het dorp waar ik woon hebben we een christelijke koffiebar. zo wordt het dan goenoemd. Ik zit zelf in het team dat ervoor zorgt dat de avonden iedere keer door kunnen gaan en we zorgen er ook voor dat er iedere keer iets op het programma staat. het gebouw staat in een dorp en er komen ook veel mensen uit dat dorp. dus wat je natuurlijk krijgt is dat het een besloten kringetje wordt. nu hebben we dat punt besproken en we proberen zoveel mogelijk ook een praatje met de mensen te beginnen die we nog nooit gezien hebben en hen op die manier toch welkom te laten voelen. en die gesprekken gaan echt niet over het geloof (tenzij diegene dat wil natuurlijksmile.gif) er hangt sinds kort een soort kast met allemaal folders en jeugdbladen om in te kijken of om mee te nemen.

verder worden er verschillende soorten (christlijke) muziek gedraaid zodat er voor iedereen wat wils is. er is geen harde muziek dus je kunt elkaar gewoon makkelijk verstaan.

eens in de zoveel tijd wordt er een band uitgenodigd of een cabaretgroep. op de rest van de avonden wordt er door het team zelf wat georganiseerd. dat duurt meestal niet de hele avond en is ook niet overheersend maar is wel gezellig en leuk om te doen.

er wordt alcohol geschonken maar dat is alleen 2.5 bier dus dat kan niet erg veel schade aanrichten.

dus wat dat betreft voldoet het allemaal aan jou eisen. het enige nadeel is dat we van de kerkgemeente op tijd dicht moeten. en nog een nadeel: het is maar 1 keer in de twee weken. maar verder

is het reuze gezellig dus ik zou aanraden om een keer langs te komen met een paar vriendensmile.gif

liefs

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

ik denk dat t gewoon goed is dat christenen naar 'normale' caféetjes en kroegen gaan en zich gedragen alsof Jezus naast ons loopt. (dus niet teveel drinken / teveel sjansen enzzz)

op die manier kunnen niet-christenen het verschil zien.

door daden laat je als christen meer zien dan door woorden!

en reken maar dat feesten zonder alcohol, met Jezus (en mn andere christelijke vrienden natuurlijk) geweldig gezellig kan zijn in de discotheken van Arnhem!

Samengevoegde post 18-9-2006 11:50:16:

Quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 17:23:07 schreef Michie23 het volgende:

Plak niet overal dat christelijke op, schenk gewoon geen alcohol, hou het rookvrij en draai geen occult belaste muziek.
smile.gif

er zijn rokende christenen,

en zijn christenen die van een biertje houden...

alcohol schenken kan best, dronkenschap niet.

ik was dit jaar op een chr. camping en daar in de 'chillroom' werd gewoon alcohol geschonken! maar met mate, omdat het christenen waren, doe je dat gewoon uit jezelf niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 februari 2006 13:27:54 schreef hopeloos het volgende:

hehe.. het wordt helemaal geregeld door het 'soosbestuur' (een groepje jongeren dus).... En veel christelijke jongeren zijn helaas nog niet zo op de hoogte van het feit dat er genoeg 'toegankelijke' christelijke muziek is...

We hebben wel eens geklaagd bij de kerkraad, maar dat heeft nooit veel uitgehaald.

Ja maar die christelijke liederen zijn nog niet vrijgegeven door de synode.

Link naar bericht
Deel via andere websites

in amsterdam zit een 'christelijk' cafe, genaamd 'dwaze zaken', opgericht door YWAM (JmeO). er wordt 'veilige' muziek gedraaid, af en toe leuke beginnende christelijke bandjes en tis bedoeld voor christenen en niet-christenen. en t ziet er echt fantastisch uit! vooral de wc's nee serieus! alles met tegeltjes en spiegeltjes, mooi gestyled alles.

bier = lekker op z'n tijd

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid