Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 92
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb toch een beetje het gevoel dat de EH een soort van fulltime bijbelstudie en snuffeldag.

Terrecht dat de overheid daar geen subsidie aan geeft.

Dan vind ik wat veel uni's doen beter. Daar heb je ook van die snuffelstudies, maar die worden langzaam tijdens je studie omgebouwd tot een echte studie. Terwijl je bij de EH weer helemaal opnieuw moet beginnen.

En verdiepen in je geloof in een fulltime jaar is leuk en aardig (echt waar!), maar ik denk dat de meeste mensen dat ook wel zouden willen, maar die kunnen het niet omdat ze moeten werken. Je studeert meestal niet omdat het zo leuk is, maar omdat het je zal opleiden tot iets waarmee je je boterham kunt betalen en zo kan overleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik het strontzat zou zijn om 5 dagen per week, verplicht, dag in dag uit bezig te zijn met God en allerlei systematische theologie... voor mij persoonlijk ben ik bang dat ik het idee God zou verwerpen als ik ten lang bezig ben met allerlei systeemdenkwerk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 mei 2006 14:37:13 schreef thisisme het volgende:

Ja maar aan de andere kant, als de (financiele) mogelijkheid hebt om een jaar Het EH-basisjaar te doen en het lijkt je leuk, daarom niet?

Het leven is meer dan alleen geld op de plank brengen...

Als jij al miljoenair bent, moet je dat zeker doen.

Maar ik denk niet dat de meeste aanmelders dat zijn maar dat de ouders daar voor opdragen.

Maar als die ouders dat doen, moeten ze helemaal zelf weten. Daar zul je me dan niet over horen.

Ik vraag me alleen af waarom die ouders dat dan doen, vast niet alleen omdat het leuk is.

Ik zou alleen denk zelf wel tegen mijn kinderen zeggen (als ik ze zou hebben) als ze met de vraag komen "mag ik het EH basisjaar doen?"

Ja hoor, betaal je dan wel zelf de kosten van de studie en inwoning hier thuis?

Hebben ze daar geen zin in, dan mogen ze van mij een echte studie gaan volgen, en ik zou ze met liefde motiveren om daarnaast bijbelstudies etc. te gaan volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen is EH heel wat meer dan een jaar lang elke dag bijbelstudie volgen, of systematische theologie doen. Die dingen kwamen voor mij juist verrassend weinig aan de orde. Heb toen maar ter compensatie voor het laatste kwartaal Theologie en Filosofie als richting gekozen, met praktische theologie als bijvak. Omdat ik bang was anders te weinig theologie mee te nemen...

Dingen aan de EH die voor mij heel waardevol waren, zijn dingen als wetenschapsleer, persoonlijke ontwikkeling (ja, dat ga jij ook leuk vinden, net als ik), idd de theologische kant. Maar ook het kennismaken met zoveel mensen uit allerlei verschillende kerken is zo vreselijk waardevol! Ik ben door de EH een veel completer persoon geworden dan ik daarvoor was. Volgens mijn ouders ben ik in die tijd, een paar jaar gegroeid. En bovendien heb ik er een hele hoop goede vrienden aan over gehouden!

* Timon wordt ook een beetje moe van mensen die denken dat EH de moeite niet waard zal zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 mei 2006 17:28:48 schreef Gorthaur het volgende:

Ik zeg niet dat het niet de moeite waard is. Ik zet wel vraagtekens bij waarom het net als een jaar voltijdstudie is, ipv iets voor naast je studie of naast je werk.

Omdat de meeste mensen er hun handen behoorlijk vol aan hebben. Niet omdat het persé zo'n enorm hoge studielast is (hoewel ze wel waar voor je geld willen geven, in de zin van echt 40 uur), maar het is vooral dat het je geest heel erg bezig houdt. Je gaat nadenken over de essentiële dingen in het leven. Je bent bezig met (de slechte kanten van) je persoonlijkheid. En dat kost best een hoop energie. Dat is iig mijn ervaring, en ook die van mijn medestudenten.

Ik wens nu nog steeds dat ik er meer tijd voor gehad had...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Heey alle EH-ers! Ik zit de laatste tijd ook veel te denken om naar de EH te gaan je hoort zulke coole verhalen daarover! Maar net als een paar anderen die hier gereageerd hadden zit ik ook erg te twijfelen of het zeg maar geen "verspilling" is omdat ik nog zo lang moet...(als je achteraf terugkijkt denk je dan echt van : Wauw! dat had ik niet willen missen!) zit nu in 6 VWo en wil daarna naar de universiteit, ik vroeg me af: zijn er veel mensen die vwo doen en daarna doorgaan naar de universiteit of zijn het vooral de mensen die naar Ede gaan? (dat idee kreeg ik er door anderen een beetje van) Alvast bedankt yes.gifsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 09 september 2006 20:05:15 schreef Anne* het volgende:

Heey alle EH-ers! Ik zit de laatste tijd ook veel te denken om naar de EH te gaan je hoort zulke coole verhalen daarover! Maar net als een paar anderen die hier gereageerd hadden zit ik ook erg te twijfelen of het zeg maar geen "verspilling" is omdat ik nog zo lang moet...(als je achteraf terugkijkt denk je dan echt van : Wauw! dat had ik niet willen missen!) zit nu in 6 VWo en wil daarna naar de universiteit, ik vroeg me af: zijn er veel mensen die vwo doen en daarna doorgaan naar de universiteit of zijn het vooral de mensen die naar Ede gaan? (dat idee kreeg ik er door anderen een beetje van) Alvast bedankt
yes.gifsmile.gif

Ik was er zo eentje ja!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was een goed jaar

En sloot goed aan bij de dingen waar ik op dat moment mee bezig was (eigenwaarde/zelfbeeld, leuke nieuwe vriendschappen, God beter leren kennen en nieuwe dingen leren (vooral van Ouweneel).

Daarnaast goede voorbereiding op studie in Ede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 30 november 2005 10:28:31 schreef CazZ het volgende:

Meneer verkade
worshippy.gif
Als ik voor iemand respect heb, en als ik het met iemands gedachtengangen helemaal kon vinden, was het wel met Meneer Verkade!
big-smile.gif

hihi verkade

wat een figuur was dat

een woordenstroom die niet meer stopte. en een bepaald accent herinner ik me nog. Tis alweer zeven jaar geleden ofzo? 1999-2000 deed ik het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 09 september 2006 20:10:31 schreef Bride het volgende:

Het was een goed jaar

En sloot goed aan bij de dingen waar ik op dat moment mee bezig was (eigenwaarde/zelfbeeld, leuke nieuwe vriendschappen, God beter leren kennen en nieuwe dingen leren (vooral van Ouweneel).

Daarnaast goede voorbereiding op studie in Ede.

Dat hoor je inderdaad van heel veel mensen yes.gif Nieuwe vrienden, God beter leren kennen enz.

Is dat trouwens dé Ouweneel van EO enzo? (willem ouweneel die ook op eo-jongerendag was een x?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja, het is dé Ouweneel ja. LOL. Zijn zoon gaf in onze tijd ook les, weet niet of het nu nog zo is?

Voordeel was als je lange stukken schreef op je tentamens bij hem kreeg je een relatief hoog cijfer.

Ik deed als keuzevak reformatorische wijsbegeerte, een vorm van filosofie. en ik snapte er op een gegeven moment niet, maar dan ook echt helemaal niets, meer van. En voor mn tentamen had ik een 7. LOL

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 09 september 2006 20:22:01 schreef Bride het volgende:

ja, het is dé Ouweneel ja. LOL. Zijn zoon gaf in onze tijd ook les, weet niet of het nu nog zo is?

Voordeel was als je lange stukken schreef op je tentamens bij hem kreeg je een relatief hoog cijfer.

Ik deed als keuzevak reformatorische wijsbegeerte, een vorm van filosofie. en ik snapte er op een gegeven moment niet, maar dan ook echt helemaal niets, meer van. En voor mn tentamen had ik een 7. LOL

Handig big-smile.gif Dat wordt pennen knipoog_dicht.gif Wist niet dat ouweneel zo'n grapjas was trouwens nosmile.gif Maar je mag veel vakken dus wel zelf kiezen? Dat is wel heel leuk yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaaaaaaaaaah ik zit op de EH big-smile.gif

Vet druk, maar ook harstikke leuk. Kom je ook vet leuke mensen tegen. Mijn tutorgroep is helemaal te gek en dat zeg ik niet alleen omdat Holla erin zit en die dit kan lezen... Wel gezellig om samen te corveen met haar btw smile.gif Ik corvee en zij zit op de computer ^_^ whaha.. Nee valt best mee. Gezellig is het iig wel. Ik heb er nog geen spijt van...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 12 september 2006 16:44:10 schreef T!m0n het volgende:

Jaaaaaaaaaah ik zit op de EH
big-smile.gif

Vet druk, maar ook harstikke leuk. Kom je ook vet leuke mensen tegen. Mijn tutorgroep is helemaal te gek en dat zeg ik niet alleen omdat Holla erin zit en die dit kan lezen... Wel gezellig om samen te corveen met haar btw
smile.gif
Ik corvee en zij zit op de computer
^_^
whaha.. Nee valt best mee. Gezellig is het iig wel. Ik heb er nog geen spijt van...

Oja corvee-en.

Ik moest dat een keer samen met iemand doen. en we moesten de ramen beetje wassen van vette vingers enzo. Dus hij spuit met een spulletje. En ik met een doekje oppoetsen.

Nou, de volgende dag was het helemaal wit. was het iets voor de wc.

hihihihi

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid