Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

ik heb ooit ergens gelezen dat niet eva de eerste vrouw geweest zou zijn maar lilith...maar die wilde niet gehoorzaam zijn aan adam ofow (kweet ut nie meer precies) en werd daarom verbannen of iets dergelijks...

ik weet sowieso niet of ik wel egt intverhaal van adam en eva geloof en dit maakt het nog vager eerlijk gezegd...weet iemand hier iets meer over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lillith:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lilith

Dwaalleer, zoals veel christenen het verhaal zouden noemen.

Je zult het niet in de bijbel tegen komen.

edit2: oops, toch wel volgens de link hier onder.

Ergens komt de naam iig in voor, maar niet als vrouw van Adam.

Edit1:

Deze site is mooier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lilith

Lilith de mesopotaanse nacht demoon volgens wikipedia.

Ergens in de middeleeuwen tot een vrouw van Adam gemaakt.

wikipedia:

Lilitu is a female Mesopotamian night demon with a penchant for killing male children. Hebrew Lilith is either cognate with, or loaned from, Akkadian. In Isaiah 34:14, Lilith is a kind of night-demon or animal, translated as onokentauros, a kind of apelike demon, in the Septuagint, as lamia "witch" by Hieronymus of Cardia, and as screech owl in the KJV. In the Talmud and Midrash, Lilith appears as a night demon. The idea of Lilith as the first wife of Adam arose in the Middle Ages.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Het verhaal van Lilith

Vlak daarna werd de jonge zoon van de koning ziek, Nebukadnessar zei: ´genees mijn zoon. Als je dat niet doet, zal ik je doden´. Ben Sira ging direct zitten en schreef een amulet met de Heilige Naam en hij omschreef de namen van de engelen die verantwoordelijk waren voor de medicijnen, hun vormen en afbeeldingen, en hun vleugels, handen en voeten. Nebukadnessar keek naar het amulet. ´Wie zijn zij?´

´De engelen die verantwoordelijk zijn voor de medicijnen: Snvi, Snsvi en Smnglof. Nadat G´d Adam creëerde, zei Hij, ´het is niet goed voor de mens om alleen te zijn´ (Genesis 2:18). Toen creëerde Hij een vrouw voor Adam, van stof, zoals Hij Adam zelf had geformeerd, en noemde haar Lilith. Adam en Lilith begonnen te ruziën over het hebben van gemeenschap. Ze zei: ´Ik wil niet o¬nder liggen,´en hij zei: ´ik wil niet o¬nder jou, maar boven op jou liggen. Jij behoort o¬nderop te liggen, omdat ik de superieur ben.´ Lilith antwoordde: ´wij zijn ieders gelijke, zoals wij beide uit de aarde geformeerd zijn´. Maar zij luisterden niet naar elkaar. Toen Lilith dit zag, sprak zij de o¬nuitsprekelijk Naam en vloog in de lucht weg. Adam stond biddend voor Zijn Schepper: ´Heerser van het universum! De vrouw die U mij gaf is van mij weggelopen´. Direct zond de Eeuwige, geprezen zijt Gij, deze drie engelen om haar terug te brengen.

De Eeuwige zei tegen Adam: ´als ze daar mee instemt om terug te komen, is het goed. Stemt zij er niet mee in, dan moet zij toestaan dat iedere dag 100 van haar kinderen zullen sterven´. De engelen verlieten G´d en achtervolgden Lilith, wat hen in het midden der zee bracht, de machtige wateren waar de Egyptenaren waren bestemd om te verdrinken. Zij vertelden haar G´ds woord, maar zij wilde niet terugkomen. De engelen zeiden: ´We zullen jou verdrinken in de zee´.

´Laat me met rust! Ik ben alleen maar gemaakt voor de ziekten van de zuigelingen. Is de zuigeling mannelijke, dan moet ik hem voor 8 dagen na zijn geboorte beheersen, en wanneer het een vrouwelijke zuigeling is, dan moet ik haar voor 20 dagen vanaf haar geboorte beheersen´.

De drie engelen hoorden de woorden van Lilith aan en ze drongen aan dat ze terug moest. Maar ze zwoor in de Naam van de Levende en Eeuwige G´d: ´Wanneer ik jullie namen of vormen in een amulet zie, zal ik geen macht hebben over deze zuigeling.´ Ze stemde ook in dat iedere dag 100 van haar kinderen zullen sterven.

Vervolgens vergaan iedere dag 100 demonen, en voor dezelfde reden, wij schrijven te namen van de engelen op de amuletten van jonge kinderen. Wanneer Lilith hun namen leest, herinnert zij haar eed en het kind knapt op.´

Note FAQ-online:

Lilith werd door Chava vervangen, de 2e en meer onderdanige vrouw van Adam. Diverse commentatoren zeggen dat dit verhaal, wat volgens hen Talmoedisch is, bewijzen dat de vrouw in het Jodendom ondergeschikt is aan de man. Feministen weigeren Lilith als een slechte demon te zien en bestempelen haar als hun heldin. Lilith staat voor de vrouwelijke macht en het o¬nderuit komen van de mannelijke overheersing.

We moeten daarom met nadruk melden dat het Alfabet van Ben Sira niet tot de traditionele rabbijns Joodse bron behoort. Het is ook niet een deel van de Talmoed en wordt ook niet beschouwt als een Midrásj. Het is niet zeker wat Ben Sira is, maar het Jodendom bestempelt hem als een satirische schrijver van parodieën en mogelijk een antisemiet.

Bron

Lilith komt in de Talmoed (Erub. 100b; Nid. 24b, Shab. 151b) en in de rabbijnse folklore voor. Zij is door en door slecht, een vrouwelijke demon die mannen verleidt en baby´s en vrouwen tijdens baren bedreigd. Ze heeft lang haar en zij heeft vleugels. Ze bespringt mannen als een succubus (vrouwelijke demonische hoer) die in een huis alleen slapen. Lilith wordt in de Kabbalah en in de Misdràshim de moeder van de demonen genoemd. Lilith komt waarschijnlijk van Laila, wat in het Hebreeuws ´nacht´ betekent. Zij is waarschijnlijk gebaseerd op de heidense demon Lulu of Lilu die in de Gilgamesj-epos, Soemerische en andere Babylonische folklore voorkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 14:39:06 schreef das fritsel het volgende:

als het niet in de bijbel him self staat zal wel niet waar zijn. want ergens in het nieuwe testament staat dat als iemand iets extra's aan de bijbel toevoegd of iets eruit haalt vervloekt is.

Staat in openbaringen. En eerlijk gezegd vermoed ik dat die tekst voor openbaringen geldend is.

Dit denk ik omdat toen openbaringen geschreven werd omdat er in de tijd van Johannes nog geen bijbel bestond. Logisch natuurlijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:23:22 schreef Varuca het volgende:

Dus lilith wordt gestraft door dat ze weigerd de man de baas iver haar te laten zijn en daarom zien christenen haar tegenwoordig als demoon.

Ik weet meteen weer waarom ik geen christen of jood ben.

Nee, dat weet je dus niet.

Het verhaal komt nl. nog maals helemaal niet in de bijbel voor.

En wat betreft het jodendom, zie post van Kate:

Quote:
We moeten daarom met nadruk melden dat het Alfabet van Ben Sira niet tot de traditionele rabbijns Joodse bron behoort. Het is ook niet een deel van de Talmoed en wordt ook niet beschouwt als een Midrásj. Het is niet zeker wat Ben Sira is, maar het Jodendom bestempelt hem als een satirische schrijver van parodieën en mogelijk een antisemiet.

Dus ook niet...

En volgens mijn bron (zie tweede post in dit topic) is dit gehele verhaal pas in de middeleeuwen tot stand gekomen:

Quote:

Lilitu is a female Mesopotamian night demon with a penchant for killing male children. Hebrew Lilith is either cognate with, or loaned from, Akkadian. In Isaiah 34:14, Lilith is a kind of night-demon or animal, translated as onokentauros, a kind of apelike demon, in the Septuagint, as lamia "witch" by Hieronymus of Cardia, and as screech owl in the KJV. In the Talmud and Midrash, Lilith appears as a night demon. The idea of Lilith as the first wife of Adam arose in the Middle Ages.

bron=wikipedia

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees net dat in de talmoet dus staat dat lilith wordt gestraft en verstoten, nou is het christendom deels op het jodendom gebasseerd, daarin staat alleen vermeld dat ze een demoon is. Dus ´t klopt wel degelijk.

Maar goed, ik geef toe ´t was een tikkeltje lullige opmerking om te plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid