Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • 1 year later...

Dit topic gaat weer open omdat het meer inhoudelijke reacties bevat als het andere Lilith-topic. De enige inhoudelijke reactie van het andere topic zal ik even citeren:

Quote:

Ik ben sinds kort weer opnieuw in de Bijbel begonnen, ben inmiddels weer bij Deuteronomium aangekomen, maar omdat ik ineens dit topic zag moest ik weer denken aan wat me toen opviel in Genesis.

Gen.1:27-29

God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem,
mannelijk en vrouwelijk
schiep hij
de mensen
. 28 Hij zegende
hen
en zei tegen
hen
: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik
jullie
alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn.

Maar later, in Gen.2:21-23

21 Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. 22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens. 23 Toen riep de mens uit:

‘
Eindelijk een gelijk aan mij
,

mijn eigen gebeente,

mijn eigen vlees,

een die zal heten: vrouw,

een uit een man gebouwd.

Ik denk dat men hier de 'legende' van Lilith vandaan heeft.

Ik geloof niet in deze Lilith, want ze komt nergens voor in de 'door de Heilige Geest geinspireerde' Bijbel.

Maar vreemd is het zeker...

Ik zit zelf te denken aan het volgende:

Genesis 1 is kort en bondig hoe de schepping in z'n werk ging.

En Genesis 2(en verder) zou dan de 'wat uitgebreidere' versie zijn...

Heeft iemand misschien een (andere/betere) verklaring hiervoor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...
  • 3 weeks later...

Ik heb geen uitleg over Lilith en de bijbel, maar ik blijf het wel een goed verhaal vinden. Een vrouw die niet wilde luisteren naar een man en om die reden verstoten werd. Ik kan me heel goed indenken dat dit verhaal ook daarom niet in de bijbel staat. Ik bedoel de bijbel is toch door mannen 'samengevoegd' en een verhaal over zo'n vrouw hoort er dan natuuuurlijk niet in knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan me heel goed indenken dat dit verhaal ook daarom niet in de bijbel staat.

Logischer is dat het verhaal er niet in staat omdat dit Lilith gebeuren zo'n duizend jonger ouder dan de bijbel is...

Verhaaltjes staan trouwens niet in de bijbel omdat ze of mooi zijn, of omdat ze zich zo prachtig lenen voor een bepaalde hedendaagse visie. Sprookjesboeken hebben we al genoeg, meestal met kwalitatievere verhaaltjes dan dat Lilith verhaaltje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb geen uitleg over Lilith en de bijbel, maar ik blijf het wel een goed verhaal vinden. Een vrouw die niet wilde luisteren naar een man en om die reden verstoten werd. Ik kan me heel goed indenken dat dit verhaal ook daarom niet in de bijbel staat. Ik bedoel de bijbel is toch door mannen 'samengevoegd' en een verhaal over zo'n vrouw hoort er dan natuuuurlijk niet in
knipoog_dicht.gif

oh, vandaar ook dat het verhaal van Deborah niet in de bijbel staat, of dat van Tamar, of van Rebekka, of van .... hamer.gif

Aangezien de Lilith-mythe ergens in de middeleeuwen verzonnen is, was het net iets te laat om nog toegevoegd te worden aan de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid