Spring naar bijdragen

elkaar kennen in hemel/hel


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 221
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 18:33:41 schreef Bronze het volgende:

God geeft iedereen een kans, we moeten blij zijn dat we vrijheid op keuze hebben.

En ik denk dat je in de hemel en in de hel elkaar herkent

Hoe vaak geeft God iemand dan een kans, is het mogelijk om vanuit de hel naar de hemel te gaan? Jezus leerde om mensen te vergeven "Tot zeventig maal zeven maal" (Mt 18:22), beetje ongeloofwaardig wanneer God dit zélf niet zou doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 december 2006 16:22:12 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom Kyran,

Al zou het mogelijk zijn, dan zal geen enkele helbewoner de hemel willen betreden. Hemel en hel hebben te maken met vrije wil, niet met straf.

Daar impliceer je dus mee dat iedereen die naar de hemel wil gaan, ook in de hemel komt en andersom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Daar impliceer je dus mee dat iedereen die naar de hemel wil gaan, ook in de hemel komt en andersom?

Sjaloom Liset,

Ja, want zij die naar de hemel willen zullen degenen zijn die een liefdesrelatie met God hebben gehad en voor het goede hebben gekozen. Zij die dat niet hebben gehad en gedaan, zullen uit angst vluchten voor de alles verterende majesteit van God en zullen liever het vuur van de hel verdragen dan Zijn heerlijkheid.

Tijdens het Oordeel zal degene die bewust of onbewust voor God heeft gekozen vol liefde en onuitblusbare vreugde Zijn glorierijke Verschijning tegemoet gaan, en degene die bewust of onbewust tegen God heeft gekozen vol afgrijzen en dodelijke angst wegvluchten naar een plaats waar Hij niet is en nooit zal komen. En God zal ze in Zijn allesomvattende liefde uiteindelijk ook loslaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 december 2006 16:36:59 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom Liset,

Ja, want zij die naar de hemel willen zullen degenen zijn die een liefdesrelatie met God hebben gehad en voor het goede hebben gekozen. Zij die dat niet hebben gehad en gedaan, zullen uit angst vluchten voor de alles verterende majesteit van God en zullen liever het vuur van de hel verdragen dan Zijn heerlijkheid.

Tijdens het Oordeel zal degene die bewust of onbewust voor God heeft gekozen vol liefde en onuitblusbare vreugde Zijn glorierijke Verschijning tegemoet gaan, en degene die bewust of onbewust tegen God heeft gekozen vol afgrijzen en dodelijke angst wegvluchten naar een plaats waar Hij niet is en nooit zal komen.

Waar staat er geschreven dat mensen die onbewust tegen Hem hebben gekozen verdoemd zijn?

Quote:
En God zal ze in Zijn allesomvattende liefde uiteindelijk ook loslaten.

En mijn tweede vraag: waar staat dat in de bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

Zij die dat niet hebben gehad en gedaan, zullen uit angst vluchten voor de alles verterende majesteit van God en zullen liever het vuur van de hel verdragen dan Zijn heerlijkheid.

Zij branden dan dus vrijwillig in de hel omdat het daar beter is dan om te verkeren in Zijn heerlijkheid?

Ik krijg daar niet meteen een heel aantrekkelijk beeld van de hemel bij. Daarnaast is de hel dan dus weer ook niet zo vreselijk. Het kan blijkbaar altijd erger.

Dit strookt niet helemaal met wat ik altijd van de hemel en de hel begrepen heb.

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

..en degene die bewust of onbewust tegen God heeft gekozen vol afgrijzen en dodelijke angst wegvluchten naar een plaats waar Hij niet is en nooit zal komen.

Hoe kun je onbewust kiezen? Is er dan wel echt sprake van een keuze?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Prst,

Quote:
[...]

Zij branden dan dus vrijwillig in de hel omdat het daar beter is dan om te verkeren in Zijn heerlijkheid?

Ja, want als je je van God afkeert, dan kun je Hem ook niet verdragen als Hij daadwerkelijk aan je verschijnt.

Quote:
Ik krijg daar niet meteen een heel aantrekkelijk beeld van de hemel bij. Daarnaast is de hel dan dus weer ook niet zo vreselijk. Het kan blijkbaar altijd erger.

Het ligt er dus maar net aan hoe je nu tegenover God staat. Wie in vijandschap met Hem leeft, zal Hem intens haten. Wie in liefde met Hem leeft zal Hem intens liefhebben. Want je instelling nu zal straks een eeuwigheid meer radicaler en sterker zijn.

Quote:
Dit strookt niet helemaal met wat ik altijd van de hemel en de hel begrepen heb.

O, ik begrijp er ook nog lang niet alles van hoor.

Quote:
Hoe kun je onbewust kiezen? Is er dan wel echt sprake van een keuze?

Vooral door je levenswijze, door de keuzes die je maakt in het leven. Sommige mensen hebben nog nooit van God gehoord en leven toch naar Zijn wil. En sommige mensen hebben volop van God gehoord en leven toch niet naar Zijn wil. En een ieder zal verantwoording moeten afleggen over zijn gedachten, woorden en daden. Op die manier moet je het bezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 03 december 2006 20:33:00 schreef Leidenschaft het volgende:

Dat is niet wat ik bedoelde, schat. En ik hoop niet dat we in de hemel worden gehersenspoeld zodat we niks meer weten.

"He Hein, zit je lekker op die hooivork? Tja, ik hier op deze enorme koekenpan, beetje heet ja. Tsja. Had ik geen black metal moeten luisteren toen ik 17 was!"

Ik ben niet gehersenspoeld ik ben gereinigd van hersenspoeling door Jezus Christus.

Samengevoegde post 04-12-2006 20:09:05:

Quote:
Op maandag 04 december 2006 16:16:20 schreef Kyran het volgende:

[...]

Hoe vaak geeft God iemand dan een kans, is het mogelijk om vanuit de hel naar de hemel te gaan? Jezus leerde om mensen te vergeven "Tot zeventig maal zeven maal" (Mt 18:22), beetje ongeloofwaardig wanneer God dit zelf niet zou doen.

Mat 6:14

Quote:
Want als u anderen hun fouten vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven.

God vergeeft jou alles (door Christus heen) als jij iedereen om je heen die jou pijn hebben gedaan vergeef voor alles wat ze je aangedaan hebben.

Maar door Christus heen betekend dat je moet geloven dat Jezus Christus gestorven is voor de dingen die jij fout heb gedaan, want je kunt niet als mens bevuilt door zonde bij een schone God komen, je moet gereinigd worden door Christus door Hem te volgen en alles te geloven wat Hij zei en heeft gedaan (ons nog steeds doet).

Je kunt niet zonder zeep en water of zonder welk reinigingsmiddel schoongewassen worden.

Ik hoop dat je me snapt. beetje lastig uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

Ja, want als je je van God afkeert, dan kun je Hem ook niet verdragen als Hij daadwerkelijk aan je verschijnt.

En wat als je nooit van God bent 'afgekeerd' omdat je nooit naar Hem 'toegekeerd' bent geweest? Is God ook onverdraagbaar als je nog nooit van de God uit de Bijbel gehoord hebt? Is God onverdraagbaar voor onbekenden?

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

Het ligt er dus maar net aan hoe je nu tegenover God staat. Wie in vijandschap met Hem leeft, zal Hem intens haten. Wie in liefde met Hem leeft zal Hem intens liefhebben. Want je instelling nu zal straks een eeuwigheid meer radicaler en sterker zijn.

En iemand die neutraal tegenover God staat? Haat of liefde zijn twee tegenovergestelde polen. Kan er volgens jou ook een instelling bestaan die daar tussenin ligt, of waarbij je geen enkel specifiek sentiment tegenover God hebt?

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

O, ik begrijp er ook nog lang niet alles van hoor.

Hoe stellig kun je dan zijn over de eigenschappen van hemel en hel?

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

Vooral door je levenswijze, door de keuzes die je maakt in het leven. Sommige mensen hebben nog nooit van God gehoord en leven toch naar Zijn wil. En sommige mensen hebben volop van God gehoord en leven toch niet naar Zijn wil. En een ieder zal verantwoording moeten afleggen over zijn gedachten, woorden en daden. Op die manier moet je het bezien.

Als je nog nooit van God en Jezus gehoord hebt, hoe kom je dan in de hemel? Ik heb altijd begrepen dat juist het geloof in Jezus als Verlosser hetgeen is wat 'redt', en niets anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Prst,

Quote:
En wat als je nooit van God bent 'afgekeerd' omdat je nooit naar Hem 'toegekeerd' bent geweest? Is God ook onverdraagbaar als je nog nooit van de God uit de Bijbel gehoord hebt? Is God onverdraagbaar voor onbekenden?

Geen flauw idee. Wel heb ik het idee dat ieder mens bewust of onbewust positie kiest tegenover God, al is het alleen maar door een manier van leven, van keuzes maken.

Quote:
En iemand die neutraal tegenover God staat? Haat of liefde zijn twee tegenovergestelde polen. Kan er volgens jou ook een instelling bestaan die daar tussenin ligt, of waarbij je geen enkel specifiek sentiment tegenover God hebt?

C.S. Lewis heeft het eens mooi uiteengezet. Als je een klein beetje jaloers bent en je blijft daarnaar handelen, dan zul je steeds ietsjes meer jaloers worden. In de tachtig jaar dat je op aarde bent zal dat misschien helemaal niet opvallen, omdat dat proces heel langzaam en heel subtiel gaat. Maar hoe zou je er dan over tachtig miljoen jaar uitzien, als die jaloersheid doorgegroeid is? Dan zul je één en al jaloezie zijn, omdat de jaloersheid dan helemaal in je volgroeid is.

Dat kan ook zo werken bij je positie tegenover God. Iemand kan nu weinig ophebben met God, maar wat als dat gevoel in hem net zo gaat groeien? Hoe kijkt hij dan over tachtig miljoen jaar tegen God aan? Nu zul je denken dat niemand zo oud wordt, maar in Gods wereld bestaat tijd niet. Bij het Oordeel kan dan zomaar duidelijk worden waar je naar gaat groeien. Nu groeien tarwe en onkruid ongemerkt samen op, maar straks zullen beiden volgroeid zijn en gaan er koppen rollen.

Quote:
Hoe stellig kun je dan zijn over de eigenschappen van hemel en hel?

Och, "niet alles begrijpen" staat natuurlijk niet meteen gelijk aan "niets ervan begrijpen," hè? knipoog_dicht.gif

Quote:
Als je nog nooit van God en Jezus gehoord hebt, hoe kom je dan in de hemel? Ik heb altijd begrepen dat juist het geloof in Jezus als Verlosser hetgeen is wat 'redt', en niets anders.

Doet het ook. Maar het zou zomaar kunnen dat Gods genade zich verder strekt dan enkel de christenen. Hoe en wat, dat weten we niet echt, maar er kunnen mensen zijn die God volgen zonder dat ze het doorhebben en mensen die de duivel volgen zonder dat ze het doorhebben. Het is daarom dat Jezus zegt: laat het oordelen maar aan God over. Want wij hebben nu simpelweg geen zicht op wie er nu gered zullen worden en wie niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

na de dood wil ik Diogenes van Sinope ontmoeten... per sé... als hij in de hemel woont dan irriteert hij zich vast aan de mensen daar en aan God en woont hij nog altijd in een ton, eet hij met blote handen, draagt armoedige kledij, spreekt bijtend anderen aan etc... tenzij er niet gegeten wordt en er geen kleren gedragen worden...

yeah, op zich zou ik er alles voor over hebben om naar de hemel te gaan, als ik zeker wist dat ik Diogenes zou tegenkomen... maar anders zijn andere socraten en pre-socraten prima... and anders natuurlijk de Stoici...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 07 december 2006 18:28:21 schreef RobertF het volgende:

[...]Doet het ook.

Dat was het antwoord op de bewering dat het geloof in Jezus mensen redt en niets anders. Wie het protestantse Sola Fide aanhangt zal dat bevestigen. Het is echter niet het geloof van de meeste christenen. Trente leert ons (dwz: katholieken) daarover, in reactie op de leer van Luther:

Quote:
DS 819 / DS 1559

Als iemand zegt: door het geloof alleen wordt de goddeloze gerechtvaardigd, zó, dat hij daaronder verstaat dat er niets anders nodig is om mee te werken om tot de genade van rechtvaardiging te komen en het helemaal niet nodig is dat hij door zijn eigen wilsbeweging zich voorbereid en toerust, hij zij verdoemd.

Sterker:

Quote:
Als iemand zegt: dat een nog zo gerechtvaardigde en perfecte mens niet gehouden is, om de geboden van God en de Kerk te onderhouden, maar alléén door te geloven, alsof werkelijk het Evangelie de blote en absolute belofte van het eeuwig leven zou zijn, zonder de voorwaarde om de geboden te onderhouden, hij zij verdoemd.

immers:

Quote:
Als iemand zegt: dat de ontvangen gerechtigheid niet behouden wordt en zelfs niet vermeerderd voor God door goede werken, maar dat deze werken alleen maar vruchten en tekenen zijn van de verworven rechtvaardiging, niet ook de oorzaak van haar vermeerdering, hij zij verdoemd.

Quote:
Maar het zou zomaar kunnen dat Gods genade zich verder strekt dan enkel de christenen. Hoe en wat, dat weten we niet echt, maar er kunnen mensen zijn die God volgen zonder dat ze het doorhebben en mensen die de duivel volgen zonder dat ze het doorhebben. Het is daarom dat Jezus zegt: laat het oordelen maar aan God over. Want wij hebben nu simpelweg geen zicht op wie er nu gered zullen worden en wie niet.

Ik zal straks ff verder zoeken, maar ik dacht dat ook hierover wel wat geleerd wordt in de Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom diakio,

Ik reageerde puur op de zinssnede:

Ik heb altijd begrepen dat juist het geloof in Jezus als Verlosser hetgeen is wat 'redt', en niets anders.

Ik denk dat ik dan die zinssnede niet helemaal goed gelezen heb. Want je hebt (uiteraard) wel gelijk, met enkel geloven dat Hij bestaat kom je niet veel verder dan demonen die dat ook doen. Of zoiets. Maar dat is weer een andere discussie.

En wat de rest van mijn alinea betreft: ik baseerde me een beetje op C.s. Lewis. Maar als je iets kunt vinden wat de katholieke leer daaromtrent nauwkeuriger weergeeft, dan hou ik me warm aanbevolen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 07 december 2006 20:06:28 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom diakio,

Ik reageerde puur op de zinssnede:

Ik heb altijd begrepen dat juist het geloof in Jezus als Verlosser hetgeen is wat 'redt', en niets anders.

Ik denk dat ik dan die zinssnede niet helemaal goed gelezen heb. Want je hebt (uiteraard) wel gelijk, met enkel geloven dat Hij bestaat kom je niet veel verder dan demonen die dat ook doen. Of zoiets. Maar dat is weer een andere discussie.

Ja, en ook niet waar ik op reageerde. Wat "geloven" precies is, is idd een andere discussie. Maar "geloof [...], en niets anders", is niet in overeenstemming te brengen met het geloof van de meeste christenen.

Quote:
En wat de rest van mijn alinea betreft: ik baseerde me een beetje op C.s. Lewis. Maar als je iets kunt vinden wat de katholieke leer daaromtrent nauwkeuriger weergeeft, dan hou ik me warm aanbevolen.
knipoog_dicht.gif

Ach, zelfs mijn spirituaal adviseerde me C.S. Lewis, dus wie ben ik om dat te willen verbeteren widegrin.gif

Samengevoegde post 07-12-2006 22:53:19:

Ah, gevonden: LG 16 zegt

Quote:
Immers, wie zonder schuld het evangelie van Christus en zijn kerk niet kennen, maar toch met een oprecht hart God zoeken en zijn wil, zoals het geweten hun die voorhoudt, onder invloed van de genade metterdaad trachten te volbrengen, die kunnen het eeuwig heil verwerven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

Geen flauw idee. Wel heb ik het idee dat ieder mens bewust of onbewust positie kiest tegenover God, al is het alleen maar door een manier van leven, van keuzes maken.

Zou een boeddhist bijvoorbeeld naar de hel vluchten omdat het bij God in de hemel niet te verdragen is? Haat een boeddhist de God uit de Bijbel, denk je?

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

C.S. Lewis heeft het eens mooi uiteengezet. Als je een klein beetje jaloers bent en je blijft daarnaar handelen, dan zul je steeds ietsjes meer jaloers worden. In de tachtig jaar dat je op aarde bent zal dat misschien helemaal niet opvallen, omdat dat proces heel langzaam en heel subtiel gaat. Maar hoe zou je er dan over tachtig miljoen jaar uitzien, als die jaloersheid doorgegroeid is? Dan zul je één en al jaloezie zijn, omdat de jaloersheid dan helemaal in je volgroeid is.

Dat kan ook zo werken bij je positie tegenover God. Iemand kan nu weinig ophebben met God, maar wat als dat gevoel in hem net zo gaat groeien? Hoe kijkt hij dan over tachtig miljoen jaar tegen God aan? Nu zul je denken dat niemand zo oud wordt, maar in Gods wereld bestaat tijd niet. Bij het Oordeel kan dan zomaar duidelijk worden waar je naar gaat groeien. Nu groeien tarwe en onkruid ongemerkt samen op, maar straks zullen beiden volgroeid zijn en gaan er koppen rollen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je helemaal niets hebt met God en er dus geen sentiment is dat kan groeien. Ik neem bijvoorbeeld aan dat jij helemaal niets hebt met Baiame (een god van de aboriginals in Australie). Wellicht heb je daar zelfs nog nooit van gehoord. Miljarden mensen hebben geleefd en zijn gestorven zonder ook ooit maar eens van Baiame te hebben gehoord. Is er bij hen dan überhaupt sprake van een bepaald sentiment tegenover zo'n vreemde god? Kan zo'n niet-bestaand sentiment ooit groeien?

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

Och, "niet alles begrijpen" staat natuurlijk niet meteen gelijk aan "niets ervan begrijpen," hè?

Maar er blijft wel een boel over waar je alleen over kunt speculeren. Er blijven met jouw antwoorden toch nog een boel vragen over. En bij mij roepen je antwoorden nog meer vragen op, zoals je kunt zien. smile.gif

De ins- en outs van hemel en hel blijven een beetje subjectief zo.

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

Want wij hebben nu simpelweg geen zicht op wie er nu gered zullen worden en wie niet.

En dat zorgt er dus meteen voor dat je niet echt kunt zeggen hoe het er aan toe zal gaan in hemel of hel, wie je waar kunt aantreffen en waarom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 16:40:49 schreef Prst het volgende:

[...]

Zou een
bijvoorbeeld naar de hel vluchten omdat het bij God in de hemel niet te verdragen is? Haat een boeddhist de God uit de Bijbel, denk je?

Je had dit niet gelezen?

Quote:
Immers, wie zonder schuld het evangelie van Christus en zijn kerk niet kennen, maar toch met een oprecht hart God zoeken en zijn wil, zoals het geweten hun die voorhoudt, onder invloed van de genade metterdaad trachten te volbrengen, die kunnen het eeuwig heil verwerven

Quote:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je helemaal niets hebt met God en er dus geen sentiment is dat kan groeien. Ik neem bijvoorbeeld aan dat jij helemaal niets hebt met
(een god van de aboriginals in Australie). Wellicht heb je daar zelfs nog nooit van gehoord. Miljarden mensen hebben geleefd en zijn gestorven zonder ook ooit maar eens van Baiame te hebben gehoord. Is er bij hen dan überhaupt sprake van een bepaald sentiment tegenover zo'n vreemde god? Kan zo'n niet-bestaand sentiment ooit groeien?

Je misverstaat het Godsbeeld van katholieken, en naar ik hoop catechumeen RobertF, een beetje widegrin.gif

Aangezien er maar één God is, is Baiame niets anders dan een, overigens onvolledig, beeld van die ene God.

Quote:
De ins- en outs van hemel en hel blijven een beetje subjectief zo.

Je verwart "onbekend" met "subjectief". Iets is niet subjectief omdat je er gewoon niet al te veel van weet.

Quote:
En dat zorgt er dus meteen voor dat je niet echt kunt zeggen hoe het er aan toe zal gaan in hemel of hel, wie je waar kunt aantreffen en waarom.

Van sommigen weten we zeker dat ze daar zijn, maar inderdaad, van de meesten niet. Sterker, anders dan voor protestanten, is het voor katholieken zelfs pure ketterij te beweren dat ze heilszekerheid hebben over zichzelf of over anderen, anders dan op nogal specifieke gronden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Diakio" schreef het volgende:

Je had dit niet gelezen?

Ik had het zien staan, maar ik probeerde met mijn laatste post even specifiek op het antwoord van RobertF aan mij te reageren. (Als we gaan discussieren over de voorwaarden voor verlossing dwalen we misschien wat te ver off-topic)

Quote:
Immers, wie zonder schuld het evangelie van Christus en zijn kerk niet kennen, maar toch met een oprecht hart God zoeken en zijn wil, zoals het geweten hun die voorhoudt, onder invloed van de genade metterdaad trachten te volbrengen, die kunnen het eeuwig heil verwerven

Ok, zou dat gelden voor een boeddhist, denk je? Zoekt die 'met een oprecht hart God'? Zo ja, wat zegt dat dan over het 'nut' van Christelijke kerken?

Quote:
"Diakio" schreef het volgende:

Je misverstaat het Godsbeeld van katholieken, en naar ik hoop catechumeen RobertF, een beetje

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet heel bekend ben met het katholieke of catechumeense (?) Godsbeeld.

Quote:
"Diakio" schreef het volgende:

Aangezien er maar één God is, is Baiame niets anders dan een, overigens onvolledig, beeld van die ene God.

Het punt waarom ik Baiame aanhaalde is dat je volkomen blanco kunt staan tegenover een voor jou volledig onbekende god die door anderen aanbeden wordt. Waar het om ging is dat er geen sprake is van een sentiment tegenover iets waarvan je niet weet dat het bestaat. Op dat sentiment kun je dan vervolgens ook niet worden afgerekend. (Baiame is er overigens maar 1 van een hele rits aboriginalgoden.)

Quote:
"Diakio" schreef het volgende:

Je verwart "onbekend" met "subjectief". Iets is niet subjectief omdat je er gewoon niet al te veel van weet.

Als je uitspraken doet over iets dat jou onbekend is, dan zijn die uitspraken op niet meer gestoeld dan jouw subjectieve mening.

Quote:
"Diakio" schreef het volgende:

Van sommigen weten we zeker dat ze daar zijn, maar inderdaad, van de meesten niet.

Heb je (buiten Jezus natuurlijk) voorbeelden van personen van wie we zeker weten dat ze in de hemel (of hel) zijn? Hoe weet je dat zeker?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 08 december 2006 17:42:29 schreef Prst het volgende:

[...]

Ik had het zien staan, maar ik probeerde met mijn laatste post even specifiek op het antwoord van RobertF aan mij te reageren. (Als we gaan discussieren over de voorwaarden voor verlossing dwalen we misschien wat te ver off-topic)

Oh, dan wacht ik wel af tot RobertF het in de discussie brengt. Of het weerlegt, natuurlijk widegrin.gif

Quote:
Ok, zou dat gelden voor een boeddhist, denk je? Zoekt die 'met een oprecht hart God'? Zo ja, wat zegt dat dan over het 'nut' van Christelijke kerken?

Hoe kom je er bij dat de kwalificatie "boeddhist" iets zegt? Ik lees uit het citaat uit LG nergens dat je tot een specifieke groep moet behoren, maar dat je individueel iets moet doen. Het nut van christelijke kerken? Ik ken maar één Kerk. En haar nut? Daar kan je een apart topic mee vullen.

Quote:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet heel bekend ben met het katholieke of catechumeense (?) Godsbeeld.

Geeft niet hoor. Tenslotte is het katholicisme alleen maar veruit de grootste godsdienst ter wereld, en in Nederland widegrin.gif

Een catechumeen is een "geloofsleerling". Dus nog geen katholiek, maar wel onderweg het te worden.

Quote:
Het punt waarom ik Baiame aanhaalde is dat je volkomen blanco kunt staan tegenover een voor jou volledig onbekende god die door anderen aanbeden wordt.

Nee, dat kan niet, moet ik als katholiek antwoorden. Jij veronderstelt dat, maar je veronderstelling kan ik niet accepteren. Om te beginnen omdat er maar één God is, en niet vele. En ten tweede omdat ik als katholiek geloof dat iedere mens geboren wordt met een ingeschapen Godsverlangen. Wie daaraan geen gehoor geeft, doet dat dus zelf.

Quote:
Als je uitspraken doet over iets dat jou onbekend is, dan zijn die uitspraken op niet meer gestoeld dan jouw subjectieve mening.

Natuurlijk. En dus doet RobertF geen uitspraken, ook al probeer je hem daartoe te verlokken, die verder gaan dan zijn kennis. Dus?

Quote:
Heb je (buiten Jezus natuurlijk) voorbeelden van personen van wie we zeker weten dat ze in de hemel (of hel) zijn? Hoe weet je dat zeker?

Om er zomaar een paar te noemen (lijst van wikipedia, dus vermoedelijk wat vervuild), op volgorde van naam/gedenk/feestdag:

Januari

1 januari - Z. Hugolinus van Gualdo, kluizenaar, kloosterstichter

1 januari - Maria, heilige moeder van God - Hoogfeest

1 januari - Z. Valentinus Paquay, priester (paterke van Hasselt)

1 januari - H. Zygmunt Gorazdowski, priester

2 januari - HH. Basilius de Grote en Gregorius van Nazianze, bisschoppen en kerkleraren - Gedachtenis

3 januari - H. Bertilia, kloosterstichtster

3 januari - H. Genoveva, kloosterlinge

3 januari - H. Adalardus, abt - Gedachtenis in het Bisdom Gent

4 januari - H. Elisabeth Anna Bayley Seton

4 januari - H. Pharaïldis van Gent, maagd

5 januari - H. Edward de Belijder, koning

5 januari - H. Gerlachus van Houthem, kluizenaar

5 januari - H. Genoveva Torres Morales, ordestichtster

5 januari - Z. Karel van Sint Andries Pater Karel Houben, priester

6 januari - Driekoningen (Epifanie of Openbaring van de Heer) - Hoogfeest

6 januari - Z. Broeder André, kloosterling

7 januari - Z. Maria Theresia Haze, ordestichtster

7 januari - H. Raimundus van Penyafort, priester, O.P.

7 januari - H. Tillo, abt, kluizenaar

8 januari - H. Goedele van Brussel, maagd

8 januari - H. Hendrik van Arnsberg, graaf, kloosterstichter

9 januari - H. Petrus van Sebaste, bisschop

10 januari - Z. Gregorius X, paus

10 januari - H. Leonie Aviat, kloosterstichteres

11 januari - H. Theodosius, monnik

11 januari - H. Salvius van Amiens, bisschop

12 januari - Z. Bernardus van Corleone, lekenbroeder

13 januari - H. Designatus, bisschop

13 januari - H. Hilarius, bisschop en kerkleraar

13 januari - H. Remigius, bisschop

13 januari - Z. Stephanus van Luik, kloosterstichter, abt

13 januari - Z. Yvetta van Hoei, weduwe

14 januari - Z. Petrus Donders, priester, C.ss.R. - Gedachtenis in de Bisdommen ?s-Hertogenbosch en Breda

15 januari - H. Arnold Janssen, priester - Gedachtenis in het Bisdom Roermond

15 januari - H. Emebertus, bisschop

15 januari - H. Maurus, abt

15 januari - H. Paulus van Thebe, kluizenaar

16 januari - H. Tillo van Solignac, abt

17 januari - H. Antonius, abt - Gedachtenis

17 januari - H. Genulphus

17 januari - H. Sulpicius, kloosterstichter, aartsbisschop

17 januari - H. Sulpitius, bisschop

18 januari - Z. Beatrix van Este, kloosterstichtster

18 januari - HH. Faustina en Liberata, kloosterstichteressen

18 januari - H. Jaime Hilario Barbal, martelaar

18 januari - H. Margaretha van Hongarije, kloosterling

19 januari - H. Agritius van Trier, bisschop

19 januari - Z. Beatrix van Lens, kloosterstichtster

19 januari - H. Knoet IV, koning, martelaar

20 januari - H. Fabianus, paus en martelaar

20 januari - H. Sebastianus, martelaar

21 januari - H. Agnes, maagd en martelares - Gedachtenis

21 januari - H. Maccalinus, kloosterstichter, abt

22 januari - Z. Laura Vicuna, martelares

22 januari - H. Vincentius, diaken en martelaar

22 januari - Z. Walter van Bierbeek, monnik

23 januari - Z. Henricus Seuse, monnik, O.P.

24 januari - H. Bertrand, abt

24 januari - H. Franciscus van Sales, bisschop en kerkleraar - Gedachtenis

24 januari - ZZ. Martelaren van Podlasië of Martelaren van Pradulin

25 januari - Bekering van de heilige apostel Paulus - Feest

26 januari - H. Bathildis, koningin, weduwe

26 januari - HH. Timoteüs en Titus, bisschoppen - Gedachtenis

26 januari - Z. Michael Kozal, bisschop en martelaar

26 januari - H. Paula van Rome, kloosterstichteres

27 januari - H. Angela Merici, maagd

27 januari - Z. Johannes van Waasten, bisschop

28 januari - H. Thomas van Aquino, priester en kerkleraar - Gedachtenis

28 januari - H. Karel de Grote, keizer

28 januari - H. Josef Freinademetz, priester

28 januari - H. Willem, graaf

29 januari - Z. Karel van Sayn, abt

29 januari - H. Poppo van Stavelot, abt

30 januari - H. Aldegonda van Maubeuge, abdis

30 januari - H. Mutien-Marie Wiaux

30 januari - H. paus Felix IV, martelaar

31 januari - Z. Emma, koningin

31 januari - H. Johannes (Don) Bosco, priester - Gedachtenis

31 januari - Z. Maria Christina, koningin

31 januari - H. Veronus van Lembeek, belijder

[bewerk] Februari

1 februari Severus van Ravenna, bisschop

1 februari H. Brigitta van Kildare, abdis

1 februari H. Sigisbert van Austrasië, koning

2 februari Opdracht van de Heer in de Tempel (Maria Lichtmis)

2 februari H. Adalband van Ostravent, hoveling, martelaar

2 februari H. Colombanus, kluizenaar

2 februari H. Hadeloga, abdis

3 februari H. Adelinus van Celles, kloosterstichter

3 februari H. Berlindis van Meerbeke en Nona van Meerbeke, kluizenaars

3 februari H. Blasius, bisschop en martelaar

3 februari H. Ansgarius, bisschop

3 februari H. Laurentius van Canterbury, bisschop

4 februari H. Joanna, koningin

4 februari H. Rembertus, aartsbisschop

4 februari H. Veronica

4 februari H. Vulgis, abt

5 februari H. Agatha, maagd en martelares

5 februari H. Agricola, bisschop

6 februari H. Amandus, bisschop

6 februari HH. Paulus Miki en Gezellen, martelaren

6 februari H. Dorothea, martelares

6 februari H. Vedastus van Arras, bisschop

6 februari H. Hildegonda van Meer, religieuze

7 februari H. Amolvinus van Lobbes, abt

7 februari H. Chrysolius, bisschop

7 februari H. Hadeloga, kloosterstichtster

7 februari Z. Pius IX, paus

7 februari Z. Johannes van Triora, martelaar

8 februari H. Hiëronymus Emiliani, priester

8 februari HH. Herlindis en Relindis, maagden

8 februari H. Josephina Bakhita,

8 februari H. Meingold, martelaar

9 februari H. Apollonia,martelares

9 februari H. Michael Febres Cordero, kloosterling

10 februari Z. Hugo van Fosses, abt

10 februari H. Scholastica, maagd

11 februari Heilige maagd Maria van Lourdes

12 februari H. Benedictus van Aniane, abt

13 februari H. Reinhildis van Aldeneik, abdis

13 februari Z. Jordanus van Saksen, O.P.

14 februari HH. Cyrillus, monnik, en Methodius, bisschop, patronen van Europa

14 februari H. Valentinus, bisschop en martelaar

15 februari H. Siegfried van Växjö, bisschop

16 februari H. Juliana van Nicodemie, martelares

16 februari H. Onesimus, bisschop

17 februari Z. Simon Fidati van Cascia, priester

17 februari Zeven HH. Stichters van de Servieten van Maria

18 februari H. Coenraad, kluizenaar en belijder

19 februari H. Bonifatius van Lausanne, bisschop

20 februari H. Eucherius, bisschop, monnik

20 februari H. Eucherius van Maastricht, bisschop

20 februari H. Falco, bisschop

20 februari Z. Jacintha Marto (Fátima), belijdster

21 februari Z. Pepijn van Landen, hofmeier

21 februari H. Petrus Damiani, bisschop en kerkleraar

22 februari Cathedra van de heilige apostel Petrus

22 februari Z. Émilie d'Oultremont, ordestichtster

22 februari H. Margarita van Cortona, mystica

23 februari Z. Isabella van Frankrijk, prinses

23 februari H. Polycarpus, bisschop en martelaar

24 februari H. Adela , koningin-weduwe

24 februari H. Ethelbert van Kent, koning

24 februari Z. Constantius van Fabriano

25 februari H. Papias, martelaar

25 februari H. Walburga, abdis

26 februari Z. Leo van Sint-Bertinus, abt

26 februari H. Porphyrius van Gaza, bisschop

26 februari H. Alexander van Alexandrië, patriarch

26 februari H. Macrobius van Tomi, martelaar

27 februari H. Gabriël van de Moeder van Smarten, monnik

27 februari Z. Marie de Jésus Deluil-Martiny, kloosterstichteres, martelaar

28 februari H. Elisabeth van Pommeren, keizerin en kloosterlinge

28 februari HH. Romanus en Lupicinus, abten

28 februari H. Hedwig van Polen, koningin

29 februari H. Oswald, bisschop OSB

29 februari H. Hilarius, paus

[bewerk] Maart

1 maart H. Swietbert, bisschop

2 maart Z. Karel de Goede, martelaar

3 maart H. Catharina Drexel, kloosterlinge

3 maart H. Kunigonde van Luxemburg, keizerin en kloosterling

3 maart Z. Fredericus van Hallum, abt

4 maart H. Casimir, koning

4 maart H. Humbertus, graaf

5 maart H. Olivia van Brescia, maagd en martelares

5 maart H. Joseph Bilczweski, bisschop

6 maart H. Agnes van Bohemen, kloosterstichtser

6 maart H. Cadroe, abt

6 maart H. Coletta Boillet, ordestichteres

7 maart HH. Perpetua en Felicitas, martelaressen

7 maart Z. Reinhard, monnik, abt

8 maart H. Johannes a Deo, kloosterling

8 maart H. Siméon Berneux, martelaar

9 maart H. Francisca Romana, kloosterlinge

9 maart Z. Dominico Savio, scholier

10 maart H. Johannes Ogilvie, priester en martelaar

11 maart H. Euphrasia van Constantinopel, maagd

11 maart H. Vindicianus, bisschop

12 maart Z. Dionysius de karthuizer, schrijver

12 maart H. Innocentius, paus

12 maart H. Luigi Orione, ordestichter

12 maart Z. Rutilio Grande SJ, martelaar

13 maart H. Leander van Sevilla, bisschop

14 maart H. Mathildis, koningin

15 maart H. Clemens Hofbauer, kloosterling

16 maart H. Eusebia, abdis

16 maart H. Heribert van Keulen, bisschop

17 maart H. Gertrudis van Nijvel, maagd

17 maart H. Patricius, bisschop

17 maart H. Jozef van Arimatea

18 maart H. Cyrillus van Jeruzalem, bisschop en kerkleraar

18 maart H. Edward van Engeland, koning en martelaar

19 maart H. Jozef, bruidegom van de heilige maagd Maria - Hoogfeest

19 maart HH. Landoaldus en Amantius, priester en diaken

20 maart H. Clemens van Ierland, monnik, geleerde

20 maart H. Cuthbertus van Lindisfarne, bisschop

20 maart H. Irmgard, keizerin

21 maart H. Axel van Lund, aartsbisschop

22 maart Z. Eelco Liaukama, abt en martelaar

22 maart Z. Clemens August kardinaal von Galen, bisschop

22 maart Z. Hugolinus van Cortona, kluizenaar

23 maart H. Turibius de Mogrovejo, bisschop

24 maart H. Catharina van Zweden, abdis

25 maart Aankondiging van de Heer (Maria Boodschap)

25 maart H. Dismas, bekeerling

25 maart Z. Eberhard van Nellenburg, graaf, monnik, kloosterstichter

26 maart H. Liudger, bisschop

27 maart H. Rupertus van Salzburg, bisschop

28 maart H. Ebregisus, bisschop

28 maart H. Gontram van Bourgondië, koning

28 maart H. Gundelindis, abdis

28 maart H. Jozef Pelczar, bisschop

29 maart Z. Hugo van Vaucelles, monnik

29 maart HH. Jonas en Barachisius, monniken en martelaren

30 maart Z. Amadeus, hertog

30 maart H. Leonard Murialdo, priester

30 maart H. Quirinus van Rome, martelaar

31 maart H. Aldo, abt

31 maart Z. Clementia van Öhren, weduwe

[bewerk] April

1 april H. Hugo van Bonnevaux, abt

1 april H. Hugo van Grenoble, bisschop

1 april H. Irene van Thessaloniki, martelares

2 april H. Franciscus van Paola, kluizenaar

2 april H. Maria van Egypte, boetelinge

2 april Z. Pedro Calungsod, martelaar

4 april H. Isidorus van Sevilla, bisschop en kerkleraar

4 april Z. Francesco Marto, belijder

4 april H. Gaetano Catanoso, priester

4 april Z. Hendrik van Villers, monnik

4 april H. Hildebert van Gent, martelaar

5 april H. Vincent Ferrer, priester, O.P.

5 april Z. Eva van Luik, kluizenaar

5 april Z. Juliana van Cornillon, maagd

6 april H. Petrus Martyr, martelaar

6 april Z. Pierina Morosini, martelares

7 april H. Aybertus, kluizenaar, priester

7 april H. Jean-Baptiste de la Salle, priester

8 april Z. Assunta Maria Liberta Pallotta, lekenzuster

8 april H. Maria Rosa Julia Billiart, ordestichteres

9 april H. Hugo van Rouen, bisschop

9 april H. Prochorus, diaken en martelaar

9 april H. Vedulphus, bisschop

9 april H. Waltrudis, kloosterstichtster, abdis

10 april H. Macharius, pelgrim

10 april H. Magdalena van Canossa, ordestichteres

11 april H. Antipas

11 april H. Barsanuphius, kluizenaar

11 april HH. Domnio en Gezellen, martelaren

11 april H. Gemma Galgani, mystica

11 april Z. George Gervase, martelaar

11 april H. Godeberta van Noyon, abdis

11 april H. Guthlac, monnik

11 april H. Hendrik van Hongarije, prins

11 april H. Hildebrand, martelaar

11 april H. Isaac van Syrië, ordestichter

11 april Z. Johannes van Cupramontana, kluizenaar

11 april H. Raynerius van Osnabrück, kluizenaar

11 april H. Sancha, kloosterbouwster

11 april H. Stanislas van Krakau, bisschop en martelaar

11 april H. Stephanus, martelaar

11 april Z. Waltman van Kamerrijk, abt

12 april H. Julius I, paus

13 april Z. Ida van Leuven, mystica

13 april H. Martinus I, paus en martelaar

15 april Z. Damiaan, priester

16 april H. Bernadette Soubirous

16 april H. Benedictus Josef Labre

16 april H. Drogo, kluizenaar

17 april Z. Gervinus van Oudenburg, abt

17 april Z. Kateri Tekakwitha, belijdster

17 april H. Landricus van Zinnik, bisschop

18 april H. Agia, kloosterling

18 april Z. Idesbald, abt

18 april H. Ursmarus, bisschop

19 april H. Leo IX, paus

19 april H. Timon, diaken en martelaar

19 april H. Werner, arbeider

20 april H. Hugo van Poitiers, prior

20 april Z. Oda van Rivreulle, kloosterlinge

21 april H. Anselmus, bisschop en kerkleraar

23 april H. Joris, martelaar

24 april H. Benedictus Menni, priester

24 april H. Fedelis van Sigmaringen, priester en martelaar

24 april H. Egbertus, monnik en priester

25 april H. Erminus, abt

25 april Z. Herman markgraaf, kloosterling

25 april H. Marcus, evangelist

26 april Z. Maria Elisabeth Hesselblad, kloosterlinge

26 april H. Richarius, priester, kluizenaar

27 april H. Adelelmus van Vlaanderen, monnik

27 april H. Floribertus, bisschop

27 april H. Petrus Canisius, priester en kerkleraar

27 april H. Zita van Lucca, maagd

28 april H. Petrus Chanel, priester en martelaar

28 april H. Louis Maria Grignion de Montfort, ordestichter

28 april H. Gianna Baretta Molla,

29 april H. Ava, abdis

29 april H. Catharina van Siena, maagd en kerklerares, co-patrones van Europa

29 april H. Hugo de Grote, abt

29 april Z. Robrecht van Brugge, abt

29 april H. Roswitha, abdis

30 april Z. Bernardus van Lippe, graaf, bisschop

30 april H. Forannan, abt

30 april Z. Hildegard, keizerin, ordestichtster

30 april H. Pius V, paus

30 april H. Radulf van Affligem, monnik

30 april H. Quirillus, bisschop

[bewerk] Mei

1 mei H. Evermarus, martelaar

1 mei H. Bertha van Aveney, maagd en martelares

1 mei H. Jozef, de Arbeider

1 mei H. Mafalda van Portugal, koningin, kloosterlinge

1 mei H. Marculfus, abt

1 mei H. Peregrinus Laziosi

1 mei H. Walricus, abt

2 mei H. Athanasius, bisschop en kerkleraar

2 mei H. Frederik van Luik, bisschop

2 mei H. José Maria Rubio y Peralta, priester

2 mei H. Mafalda, koningin

2 mei H. Ultanus, abt

3 mei H. Ansfridus, graaf, bisschop

3 mei HH. Filippus en Jacobus, apostelen

4 mei H. Florianus, martelaar

5 mei H. Maurontius, kloosterstichter

6 mei H. Domitianus van Hoei, bisschop

7 mei H. Agostino Roscelli, ordestichter

7 mei H. Boris van Bulgarije, vorst, monnik

7 mei Z. Gisela, koningin, abdis

8 mei Z. Ida van Nijvel, ordestichtster

8 mei HH. Wiro, Plechelmus en Otger, priester en diaken

10 mei Z. Beatrix d'Este, kloosterlinge

11 mei H. Gangulphus, martelaar

11 mei Z. Hugo Faringdon, martelaar

11 mei H. Mamertus, bisschop (IJsheilige)

11 mei H. Walbertus, belijder

12 mei H. Pancratius, martelaar (IJsheilige)

12 mei HH. Nereus en Achilles, martelaren

12 mei H. Richtrudis, abdis

13 mei H. Rolendis

13 mei H. Servatius, bisschop (IJsheilige)

14 mei H. Mattias, apostel

14 mei H. Bonifatius van Tarsus, martelaar (IJsheilige)

15 mei H. Dymphna van Geel, martelares

15 mei H. Gerebernus, priester en martelaar

16 mei H. Johannes Nepomucenus

18 mei H. Erik, koning, martelaar

18 mei H. Johannes I, paus en martelaar

18 mei H. Paschalis Baylon, lekenbroeder

19 mei H. Hadulphus, bisschop

19 mei H. Ivo Hélory

20 mei H. Bernardinus van Siena, priester

21 mei H. Charel Joseph Eugen de Mazenod, bisschop en ordestichter

21 mei H. Constantijn de Grote, keizer

22 mei H. Rita van Cascia, kloosterlinge

23 mei H. Guibert, kloosterstichter

24 mei H. Dagmar, koningin

25 mei H. Beda de eerbiedwaardige, priester en kerkleraar, O.S.B.

25 mei H. Gregorius VII, paus

25 mei H. Maria Magdalena de' Pazzi, maagd

25 mei H. Magdalena Sophie Barat, ordestichteres

25 mei H. Zenobius van Firenze, bisschop

26 mei H. Filippus Neri, priester, ordestichter

26 mei H. Ursula Ledochowska, kloosterlinge

27 mei H. Augustinus van Canterbury, bisschop

27 mei Z. Bruno van Würzberg, bisschop

28 mei H. Germanus, bisschop

28 mei Z. Margaretha Pole, martelares

30 mei H. Jeanne d'Arc, maagd

30 mei H. Joseph Marello, bisschop

30 mei H. Zdislava van Lembert

30 mei H. Ferdinandus, koning

30 mei H. Juan Diego

31 mei Maria Visitatie

31 mei H. Felix van Nicosia, kloosterling

31 mei H. Mechtildis, abdis

[bewerk] Juni

1 juni H. Justinus, martelaar

1 juni H. Annibale Maria di Francia, ordestichter

2 juni HH. Marcellinus en Petrus, martelaren

2 juni H. Erasmus, bisschop en martelaar

3 juni HH. Carolus Lwanga en gezellen, martelaren van Oeganda

3 juni Z. Johannes XXIII, paus

3 juni H. Kevin, kluizenaar

4 juni H. Clothildis, koningin

4 juni Z. Margaretha van Hertoginnedal, abdis

5 juni H. Bonifatius, bisschop en martelaar

5 juni Z. Ferdinand van Portugal, kruisvaarder

6 juni H. Norbertus, bisschop

7 juni Z. Anna van Sint-Bartolomeus, kloosterstichtster

8 juni H. Chlodulf, bisschop

8 juni H. Medardus van Noyon, bisschop

9 juni H. Efrem de Syriër, diaken en kerkleraar

10 juni Z. Edward Poppe, priester

11 juni H. Aleidis van Schaarbeek, kloosterlinge, mystica

11 juni H. Barnabas, apostel

11 juni Z. Hugo van Marchiennes, abt

11 juni H. Paula Frassinetti, ordestichteres

12 juni H. Cunera, maagd en martelares

12 juni Z. Helena van Polen, koningin

12 juni H. Odulphus, priester, monnik

13 juni H. Antonius van Padua, priester en kerkleraar, O.F.M.

14 juni H. Lidwina, maagd

15 juni H. Vitus, martelaar

15 juni HH. Domitianus en Hadelind, monniken

15 juni H. Germana Cousin, maagd

15 juni H. Landelinus, abt

16 juni H. Lutgardis van Tongeren, cisterciënzerin en mystica

17 juni H. Reinier van Pisa, kluizenaar

17 juni H. Theresia van Portugal, koningin, kloosterlinge

17 juni H. Turninus van Antwerpen, priester

18 juni H. Maria Dolorosa van Brabant, martelares

19 juni Z. Odo van Doornik, bisschop

19 juni H. Romualdus, abt

21 juni H. Albanus, martelaar

21 juni H. Aloysius Gonzaga, kloosterling , S.J.

21 juni H. Martinus van Tongeren, bisschop

22 juni H. Domitianus van Hoei, bisschop

22 juni H. Paulinus van Nola, bisschop

22 juni HH. John Fisher, bisschop en Thomas More, martelaren

22 juni H. Achatius, martelaar

22 juni H. Vincenzo Pallotti, ordestichter

22 juni H. Waltherius,

23 juni Z. Basil Hopko, bisschop, martelaar

23 juni H. Josef Cafasso, priester

23 juni H. Hidulphus van Henegouwen, graaf, monnik

23 juni H. Libertus van Kamerijk, bisschop

23 juni H. Maria van Oignies, weduwe, mystica

23 juni H. Walhere van Dinant, martelaar

24 juni Geboorte van de H. Johannes de Doper

24 juni H. Alena van Brussel, martelares

24 juni H. Rumoldus (Rombout), bisschop, martelaar

24 juni H. Theodulphus van Lobbes, abt-bisschop

25 juni H. Wilhelmus van Vercelli, ordestichter

26 juni H. Vigilius, bisschop en martelaar

26 juni H. Josemaría Escrivá, stichter van het Opus Dei

27 juni H. Cyrillus van Alexandrië, bisschop en kerkvader

27 juni H. Ladislaus, koning

28 juni H. Irenaeus van Lyon, bisschop en martelaar

29 juni HH. Petrus en Paulus, apostelen

30 juni H. Clotsildis, abdis

[bewerk] Juli

1 juli Z. Junipero Serra, missionaris

1 juli H. Theodoricus, abt

2 juli HH. Processus en Martinianus, martelaren

3 juli H. Guthago, kluizenaar

3 juli H. Thomas, apostel

4 juli H. Bertha van Blagny, kloosterstichtster

4 juli Z. Bonifatius van Villers, abt

4 juli H. Elisabeth van Portugal

4 juli Z. Pier Giorgio Frassati, student

5 juli H. Antonius Maria Zaccaria, priester

6 juli H. Maria Goretti, maagd en martelares

6 juli H. Godelieve, martelares

8 juli ZZ. Marie Adolfine (Kaatje Dierkx) en gezellinnen, maagden en martelaressen

8 juli H. Edgar van Engeland, koning

8 juli HH. Kilianus en volgelingen, bisschop en martelaar

8 juli H. Landrada, abdis

8 juli HH. Martelaren van Shanxi, onder wie Amandina van Schakkebroek, martelaren

8 juli Z. Pieter de kluizenaar, Prediker

8 juli H. Priscilla

9 juli H. Agilulf, abt, aartsbisschop, martelaar

9 juli Z. Marija Petkopvic, ordestichtster

9 juli HH. Martelaren van Gorcum

10 juli H. Amalberga van Maubeuge, kloosterzuster, hertogin

10 juli H. Amalberga van Temse, mystica

10 juli H. Etto, abt

11 juli H. Benedictus, abt, patroon van Europa

12 juli H. Johannes Gualbertus, ordestichter

13 juli H. Henricus, keizer

13 juli H. Silas

14 juli H. Camillus de Lellis, priester

14 juli H. Libertus, martelaar

15 juli Z. Bernard van Baden, markgraaf

15 juli H. Bonaventura, bisschop en kerkleraar, O.F.M.

15 juli H. Elisabeth van Habsburg, koningin, weldoenster

15 juli H. Vladimir van Kiev, koning

16 juli H. Helerius, martelaar

16 juli Z. Irmengard van Chiemsee, abdis

16 juli H. Monulphus van Maastricht en Gondulphus van Maastricht, bisschoppen

16 juli H. Reinildis van Kontich, maagd en martelares en gezellen Grimoaldus en Gondolfus, martelaren

17 juli H. Alexius

17 juli H. Fredegand, abt

18 juli H. Arnoldus, bisschop

18 juli Z. Bertha van Marbais, weduwe, abdis

18 juli H. Fredericus, bisschop en martelaar

20 juli H. Ansegisus, abt

20 juli H. Margaretha van Antiochie

20 juli H. Margaretha van Ieper, kloosterlinge, mystica

21 juli H. Laurentius van Brindisi, priester en kerkleraar

22 juli H. Maria Magdalena

22 juli H. Wandregeselus, abt

23 juli H. Birgitta van Zweden, kloosterlinge, co-patrones van Europa

24 juli H. Christiana,

24 juli Z. Christina van België, mystica

24 juli H. Christina van Bolsena, martelares

24 juli H. Cunegonda van Polen, koningin

24 juli Z. Louise van Savoie, kloosterlinge

25 juli H. Jacobus, apostel

25 juli H. Christoffel

26 juli HH. Joachim en Anna, ouders van de maagd Maria

27 juli H. Hugo de Kleine, martelaar

27 juli Z. Titus Brandsma, priester en martelaar, O.Carm.

27 juli H. Pantaleon

28 juli H. Pedro Poveda Castroverde, priester en martelaar

29 juli H. Marta

29 juli HH. Beatrix, Simplicius en Faustinus van Rome, martelaren

29 juli H. Olaf, koning

30 juli H. Ingeborg van Denemarken, koningin

30 juli H. Petrus Chrysologus, bisschop en kerkleraar

31 juli Z. Cecilia Schelingová, zuster

31 juli H. Ignatius van Loyola, priester, ordestichter, S.J.

[bewerk] Augustus

1 augustus H. Alfonsus Maria de Liguori, bisschop en kerkleraar

1 augustus H. Floris, graaf, kruisvaarder

1 augustus H. Jonatus, abt

2 augustus H. Eusebius van Vercelli, bisschop

2 augustus H. Petrus Julianus Eymard, stichter van de Sacramentijnen

3 augustus H. Lydia

4 augustus H. Johannes Maria Vianney (pastoor van Ars), priester

5 augustus Kerkwijding van de basiliek Santa Maria Maggiore

5 augustus H. Abel, aartsbisschop, abt

5 augustus H. Jan van Kamerijk, bisschop

5 augustus H. Oswald, koning

5 augustus H. Theodorik van Kamerijk, bisschop

6 augustus Gedaanteverandering van de Heer

6 augustus H. Praxedis, keizerin

7 augustus H. Afra van Augsburg, martelares

7 augustus H. Gaetano van Thiene, priester, ordestichter

7 augustus Z. Fredericus Spee, priester

7 augustus H. Sixtus II, paus, en Gezellen; martelaren

7 augustus H. Victricius, missionaris

8 augustus H. Dominicus Guzman, priester, ordestichter, O.P.

8 augustus H. Cyriacus, aartsdiaken en martelaar

8 augustus H. Hugolina van Novarra, kluizenaar

8 augustus Z. Mary MacKillop, ordestichtster

9 augustus Z. Teresia Benedicta van het Kruis (Edith Stein), co-patrones van Europa

10 augustus Z. Hugo van Montaigu, bisschop

10 augustus H. Laurentius, diaken en martelaar

10 augustus H. Philomena, martelares

10 augustus H. Plectrudis, koningin

11 augustus H. Clara van Assisi, maagd, ordestichtster

11 augustus H. Gorik, bisschop

11 augustus H. Susanna van Rome, martelares

12 augustus Z. Karl Leisner, priester

12 augustus H. Radegundis, koningin

12 augustus H. Johanna Francisca de Chantal, kloosterlinge

13 augustus H. Paus Pontianus, paus en de H. Hippolytus, priester; martelaren

13 augustus H. Jan Berchmans, SJ

13 augustus H. Cassianus van Imola, martelaar

13 augustus H. Radegundis, koningin

14 augustus H. Arnold van Soissons, bisschop

14 augustus H. Maximiliaan Kolbe , priester

15 augustus Maria Tenhemelopneming, hoogfeest

15 augustus H. Hyacinthus van Polen, O.P.

15 augustus H. Tarcicius

16 augustus H. Stephanus van Hongarije, koning

16 augustus H. Rochus, pelgrim

17 augustus H. Amor, missionaris

17 augustus H. Jeanne Delanoue

17 augustus H. Clara van Montefalco, maagd

18 augustus H. Helena, keizerin

18 augustus H. Alberto Hurtado, priester

19 augustus H. Ezequiel Moreno y Diáz, bisschop, missionaris

19 augustus H. Hugo Green, priester en martelaar

19 augustus H. Johannes Eudes, priester

20 augustus H. Bernardus van Clairvaux, abt en kerkleraar, O.Cist.

20 augustus H. Hugo van Tennenbach, priester en monnik

21 augustus H. Pius X, paus

22 augustus Maria Koningin

22 augustus H. Symphorianus, martelaar

23 augustus H. Rosa van Lima, maagd, O.P.

24 augustus H. Bartolomeus, apostel

24 augustus H. Emilie de Vialar

25 augustus H. Genesius van Arles, martelaar

25 augustus H. Genesius van Rome, martelaar

25 augustus H. Jozef van Calasanza, priester

25 augustus H. Lodewijk, koning

26 augustus H. Gerbhard II van Konstanz, bisschop

27 augustus H. Margaretha van Beieren, hertogin

27 augustus H. Monica, weduwe

28 augustus H. Augustinus, bisschop van Hippo en kerkvader

28 augustus Z. Hugo More, martelaar

29 augustus Onthoofding van de H. Johannes de Doper, martelaar

29 augustus Z. Beatrix van Aa, priorin

30 augustus H. Fiacrius, monnik

30 augustus HH. Felix en Adauctus, martelaren

31 augustus Paulinus van Trier, bisschop en martelaar

[bewerk] September

1 september - H. Egidius, kluizenaar

2 september - Ingrid Elovsdotter, kloosterstichteres

2 september - Margaretha van Leuven, maagd

3 september - H. Gregorius de Grote, paus en kerkleraar - Gedachtenis

3 september - H. Remaclus, bisschop, abt

3 september - Verjaardag van de wijding van de kathedraal - Feest in het Bisdom Roermond

4 september - H. Gregorius de Grote, paus en kerkleraar - Gedachtenis in het Bisdom Roermond

4 september - H. Irmgard van Keulen, kluizenares

5 september - H. Bertinus, abt - Vrije gedachtenis in het Bisdom Brugge

5 september - Z. Moeder Teresa, ordestichteres

6 september - H. Magnus, missionaris

7 september - H. Clodoaldus, kluizenaar

7 september - H. Diederik van Metz, bisschop

7 september - H. Hilduardus, bisschop - Vrije gedachtenis in het Bisdom Gent

7 september - H. Madelberta, abdis

7 september - H. Regina van Alise, martelares

8 september - Maria Geboorte - Feest

8 september - H. Adrianus, martelaar

8 september - H. Marie Adolphine (Kaatje Dierickx), martelaar

9 september - H. Audomarus, bisschop - Vrije gedachtenis in het Bisdom Brugge

9 september - Z. Eythemia Ãœffing, kloosterlinge

9 september - Z. Jacques Laval, missionaris

9 september - Petrus Claver, kloosterling SJ

10 september - H. Nicolaas van Tolentino, monnik

10 september - H. Theodardus, bisschop en martelaar

11 september - HH. Felix en Regula, martelaren

12 september - Heilige Naam van Maria - Vrije gedachtenis

12 september - H. Guido van Anderlecht

13 september - H. Amatus, bisschop

13 september - H. Johannes Chrysostomus, bisschop en kerkleraar - Gedachtenis

14 september - Kruisverheffing - Feest

14 september - H. Maternus, bisschop

14 september - H. Notburga von Eben

14 september - H. Maternus van Keulen, bisschop

15 september - Heilige Maagd Maria, Moeder van Smarten - Gedachtenis

15 september - H. Catharina van Genua, mystica

15 september - H. Ludmilla van Bohemen, hertogin en martelaar

16 september - HH. Cornelius, paus, en Cyprianus, bisschop, martelaren - Gedachtenis

17 september - H. Robertus Bellarminus, bisschop en kerkleraar, S.J. - Vrije gedachtenis

17 september - H. Lambertus, bisschop en martelaar - Vrije gedachtenis in de Bisdommen Mechelen-Brussel/Antwerpen/Hasselt/'s-Hertogenbosch/Roermond

17 september - H. Hildegard van Bingen, maagd en mystica

19 september - H. Januarius, bisschop en martelaar - Vrije gedachtenis

19 september - Verjaardag van de wijding van de kathedraal van het Bisdom Groningen - Feest in het Bisdom Groningen

19 september - H. Alphonsus van Orozco, monnik

19 september - Z. Hugo van Sassoferrato, monnik

20 september - H. Eustachius, martelaar

20 september - HH. Andreas Kim Taegon, priester en Paulus Chong Hasang en gezellen, martelaren - Gedachtenis

21 september - H. Debora, profetes

21 september - H. Gerulfus, martelaar

21 september - H. Matteüs, apostel en evangelist - Feest

22 september - Z. Ignatius Belvisotti, priester

22 september - H. Mauritius en gezellen, martelaren

23 september - H. Thecla, martelares

23 september - H. Pius van Pietrelcina, priester - Gedachtenis

23 september - Kerkwijdingsfeest van de kathedrale kerk in het Bisdom Hasselt - Feest

23 september - H. Pater Pio, priester

24 september - Onze-Lieve-Vrouw van Barmhartigheid

25 september - H. Gerulfus, martelaar - Vrije gedachtenis in het Bisdom Gent

25 september - H. Nicolaas van Flüe, kluizenaar

26 september - HH. Cosmas en Damianus, martelaren - Vrije gedachtenis

26 september - H. Eugenia, abdis

26 september - Z. Luigi Tezza, kloosterling

27 september - H. Vincentius a Paulo, priester - Gedachtenis

28 september - HH. Martelaren van China, onder wie Amandina van Schakkebroek

28 september - H. Wenceslaus, martelaar - Vrije gedachtenis

28 september - HH. Laurentius Ruiz, Lazarus van Kyoto, Antonio Gonzales, Guillaume Courtet en gezellen, martelaren van Japan

29 september - HH. Michaël, Gabriël en Rafaël, aartsengelen - Feest

29 september - H. Simon de Rojas, O.SS.

30 september - H. Hieronymus, priester en kerkvader - Gedachtenis

30 september - H. Sophia van Rome, martelares

30 september - Z. Willem van Brussel, abt

[bewerk] Oktober

1 oktober H. Theresia van het kind Jezus, maagd en kerklerares - Gedachtenis

1 oktober H. Bavo, edelman - Gedachtenis in het bisdom Haarlem

1 oktober H. Piatus, martelaar

1 oktober H. Urcisinus, bisschop

2 oktober H. Beregisius, kloosterstichter, abt

2 oktober HH. Engelbewaarders - Gedachtenis

2 oktober H. Leodegarius, bisschop, martelaar

2 oktober Z. Jan Beyzym, priester

3 oktober HH. Ewalden

3 oktober H. Gerardus van Brogne, abt

4 oktober H. Franciscus van Assisi - Gedachtenis

5 oktober H. Luigi Scrosoppi, ordestichter

6 oktober H. Bruno van Keulen, ordestichter, priester

6 oktober Z. Broeder Isidoor De Loor, kloosterling

7 oktober H. Maagd Maria van de Rozenkrans - Gedachtenis

7 oktober H. Geraldus van Keulen, pelgrim

8 oktober H. Amor van Aquitanië, kloosterstichter

8 oktober H. Badilo, abt

8 oktober H. Hugo Canefro, monnik

8 oktober H. Lodewijk van Thüringen, landgraaf

9 oktober H. Dionysius, bisschop, en Gezellen; martelaren - Vrije gedachtenis

9 oktober H. Ghislenus, abt

9 oktober H. Johannes Leonardus, priester

9 oktober HH. Lambertus en Valerius, monniken

9 oktober HH. Martelaren van Turon (Anicet Adolfo, Augusto Andrés, Benito de Jesús, Benjamín Julián, Cirilo Bertrán, Inocenzio de la Immaculada, Julián Alfredo, Marciano José en Victoriano Pio), martelaren

9 oktober H. Sybille van Gages, kloosterlinge

10 oktober HH. Cassius en Florentius, martelaren

10 oktober H. Daniel Comboni, bisschop

10 oktober H. Gereon van Keulen, martelaar

10 oktober Z. Hugo van Mâcon, bisschop

10 oktober H. Hugolinus, martelaar

10 oktober H. Victor van Xanten, martelaar

10 oktober H. Ludovicus Beltrán, O.P.

10 oktober Onze-Lieve-Vrouw Sterre der Zee, feest in de stad Maastricht en gedachtenis in de rest van Limburg

11 oktober H. Bruno de Grote, aartsbisschop

11 oktober H. Gummarus van Lier, kluizenaar

11 oktober H. Quirinus van Malmedy, priester, martelaar

12 oktober H. Edwin van Northumbria, koning en martelaar

12 oktober H. Herlindis van Aldeneik, abdis

12 oktober Z. Joao Bosco Burnier SJ, martelaar

13 oktober H. Bertholdus, bisschop

13 oktober H. Geraldus van Aurillac, graaf

14 oktober H. Callistus I, paus en martelaar - Vrije gedachtenis

14 oktober H. Donatianus, bisschop

14 oktober H. Johannes Leonardi, ordestichter

15 oktober Z. Odilo, abt

15 oktober H. Theresia van Avila, maagd en kerklerares - Gedachtenis

16 oktober H. Hedwig, kloosterlinge

16 oktober H. Margaretha Maria Alacoque, maagd

16 oktober H. Mommolinus, bisschop

16 oktober H. Gerardus Majella, kloosterling, C.ss.R.

17 oktober H. Boudewijn van Boekel, monnik

17 oktober H. Ignatius van Antiochië, bisschop en martelaar - Gedachtenis

18 oktober H. Lucas, evangelist - Feest

18 oktober H. Muno, kluizenaar, martelaar

19 oktober HH. Jean de Brébeuf en Isaac Jogues, priesters, en Gezellen (Martelaren van Noord-Amerika); martelaren - Vrije gedachtenis

19 oktober H. Paulus van het Kruis, priester

20 oktober H. Wendelinus van Trier, kluizenaar

21 oktober H. Hugo van Ambroney, abt

21 oktober Z. Karel I van Oostenrijk, keizer

21 oktober H. Ursula, martelares

21 oktober H. Wendelinus, kluizenaar, abt

22 oktober H. Cordula, martelares

23 oktober H. Johannes de Capistrano, priester - Gedachtenis bij het Militair Ordinariaat in Nederland

23 oktober H. Oda van Amay, abdis

24 oktober H. Antonius Maria Claret, bisschop - Vrije gedachtenis

24 oktober H. Evergislus, bisschop en martelaar

25 oktober HH. Crispin en Crispinianus, martelaren

25 oktober Verjaardag van de wijding van alle kerken waarvan de wijdingsdatum onbekend is - Hoogfeest (Nederlandse kerkprovincie)

28 oktober Z. Alberic van Stavelot, abt

28 oktober H. Angelinus van Stavelot, abt

28 oktober H. Godwin, abt

28 oktober HH. Simon en Judas, apostelen - Feest

29 oktober H. Ermelindis, kluizenaar

29 oktober H. Sigolinus van Stavelot, abt

31 oktober H. Foillan, bisschop en martelaar

31 oktober H. Wolfgang van Regensburg, bisschop

31 oktober H. Quintinus, martelaar

[bewerk] November

1 november Allerheiligen

1 november H. Floribertus van Gent, abt

1 november H. Harald van Denemarken, koning

1 november Z. Rupert Mayer, kloosterling SJ

2 november Gedachtenis van alle overleden gelovigen. Allerzielen

2 november Z. Margaretha van Lotharingen, hertogin, kloosterstichtster

3 november H. Martinus van Porres, kloosterling

3 november H. Hubertus, bisschop

3 november H. Odrada van Balen, maagd

4 november H. Carolus Borromeus, bisschop

4 november H. Perpetuus, bisschop

5 november Z. Bernhard Lichtenberg, priester en martelaar

6 november H. Leonardus van Limoges, abt

7 november H. Willibrord, bisschop, verkondiger van ons geloof, patroon van de Nederlandse kerkprovincie

8 november Z. Johannes Duns Scotus, O.F.M.

10 november H. Leo de Grote, paus en kerkleraar

11 november H. Bertuinus van Malonne, kloosterstichter

11 november Z. Eugenio Bossilkov, bisschop en martelaar

11 november H. Martinus van Tours, bisschop

12 november H. Cunibertus van Keulen, bisschop

12 november H. Josafat, bisschop en martelaar

12 november H. Lieven, bisschop, martelaar

13 november H. Brixius, bisschop

13 november Nicolaas I, de Grote, paus

15 november H. Albertus de Grote, bisschop en kerkleraar

15 november H. Leopoldus, markgraaf en kloosterstichter

15 november H. Machutus, bisschop

15 november H. Raphael van de Heilige Jozef Kalinowski, priester

16 november H. Margaretha van Schotland, koningin en weduwe

17 november H. Gertrudis, maagd

17 november H. Elisabeth van Hongarije, moniale

17 november H. Hugo van Avalon, bisschop

17 november H. Hugo van Noara, abt

18 november Kerkwijding van de Basilieken van de apostelen Petrus en Paulus

19 november H. Mechthildis van Hackeborn (Helfta)

20 november H. Autbodus, missionaris

21 november Opdracht van de heilige maagd Maria in de tempel

21 november H. Gelasius I, paus

22 november H. Caecilia, maagd en martelares

22 november H. Filémon, bisschop en martelaar

23 november H. Agostina Livia Pietrantoni, religieuze

23 november H. Clemens I, paus en martelaar

23 november H. Columbanus, abt

23 november H. Trudo van Haspengouw, abt

23 november Z. Margaretha van Savoie, kloosterling

23 november H. Wilfetrudis van Nijvel, abdis

24 november H. Chrysogonus, priester en martelaar

24 november HH. Andreas Dung-Lac, priester en metgezellen, martelaren

25 november H. Albert van Leuven, bisschop

25 november H. Catharina van Alexandrië

26 november Z. Hugo Taylor, martelaar

27 november H. Acharius, bisschop

27 november H. Bilhildis van Mainz, abdis

27 november H. Oda van Brabant, kluizenaar

28 november H. Catharina Labouré, religieuze

29 november Onze Lieve Vrouw van Beauraing

30 november H. Andreas, apostel

[bewerk] December

1 december H. Blanche van Castilië, koningin, kloosterlinge

1 december H. Eligius, bisschop

1 december Z. Charles de Foucauld

1 december Z. Marie Clémentine Anuarite Nengapeta, kloosterlinge, martelares

1 december H. Edmundus Campion, priester en martelaar

1 december H. Resignatus, bisschop

2 december Z. Jan van Ruusbroec, mysticus

3 december H. Franciscus Xaverius, priester

4 december H. Giovanni Calabria, priester, ordestichter

4 december H. Johannes van Damascus, priester en kerkleraar

4 december H. Barbara, maagd en martelares

4 december Z. Adolph Kolping, priester

5 december H. Sabas van Jeruzalem

6 december H. Nicolaas van Myra, bisschop

7 december H. Ambrosius, bisschop en kerkleraar

8 december Onbevlekte Ontvangenis van de heilige maagd Maria

9 december H. Petrus Fourier, priester

10 december H. Eulalia van Merida, martelares

11 december H. Damasus I, paus

11 december Z. Hugolinus Magalotti, kluizenaar

12 december H. Juan Diego Cuauhtlatoatzin (O.L.V. van Guadalupe)

12 december H. Callixtus II, paus

13 december H. Autbertus, bisschop

13 december H. Lucia, maagd en martelares

13 december H. Odilia, abdis

13 december H. Roswinda, abdis

14 december Z. Francisca Schervier, ordestichteres

14 december H. Johannes van het Kruis, priester en kerkleraar

16 december H. Adelheid, keizerin

17 december H. Johannes de Matha, ordestichter

17 december H. Begga, abdis

17 december H. Wivina, kluizenaar, abdis

19 december Kuise Susanna

20 december H. Dominicus van Silos, abt

21 december H. Petrus Canisius, priester en kerkleraar

22 december H. Francisca Xaveria Cabrini, kloosterlinge

23 december H. Dagobert, koning

23 december H. Johannes van Kenty, priester

23 december H. Thorlac, bisschop

24 december H. Adela van Pfalzel, kloosterstichtster, abdis

24 december H. Irmina, kloosterstichtster, abdis

24 december H. Victoria van Rome, martelares

25 december Geboorte van de Heer - Hoogfeest

25 december H. Adalsindis, kloosterlinge

25 december H. Albert Chmielowski, ordestichter

25 december H. Anastasia van Syrmium, maagd en martelares

25 december Z. Maria van de Apostelen Wüllenweber, ordestichtster

26 december H. Stefanus, diaken en eerste martelaar

27 december H. Fabiola, weldoenster

27 december H. Johannes, apostel en evangelist

28 december HH. Onnozele Kinderen, martelaren

29 december H. Ebrulfus, abt

29 december H. Thomas Becket, bisschop en martelaar

31 december H. Silvester I, paus

31 december H. Catharina Labouré, religieuze

31 december H. Johannes Franciscus Régis, priester

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid