Spring naar bijdragen

Narnia: lion, witch and wardrobe


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 283
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 20 december 2005 08:35:22 schreef freddyboy het volgende:

Ik zie dat veel mensen zeggen; acht kom, valt wel mee etc. Dat is ook de kracht van de satan. Hij komt vaak in de gedaante van onschuld of van een engel.

Ik denk dat je de kracht van een film niet moet onderschatten. De beelden prenten zich in je gedachtes en zullen deze onbewust beinvloeden.

Hoe weet jij in hemelsnaam nou wat de kracht van de satan is? prediken ze dat toevallig in jouw kerk? En deze beelden en prenten beinvloeden je alleen als je dat toelaat. Maar waarschijnlijk krijgen invloeden van elke soort zeer makkelijk entree bij jou dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de persoon van Lewis omstreden is, dat is duidelijk. zijn belangstelling voor de klassieken en voor mythologie is bekend, en dat staat bij sommige rechtgezinden in een kwade reuk.

Als je de moeite doet om Internet af te struinen vind je een aantal inhoudelijke commentaren op het werk van Lewis, waarin hij met name beschuldigd wordt van een New age achtig christendom.

Toch wordt Lewis gezien als een van de grootste apologeten Ik heb redelijk wat van hem gelezen en heb ook veel daaraan gehad.

Ik vind deze man persoonlijk een kleurrijk figuur met een scherp verstand en een ruime fantasie.

Van dergelijke personen valt altijd veel te leren, zelfs al zouden ze zaken niet helemaal voorstellen als dat in bepaalde orthodoxe kringen gebruikelijk is. (en dat is nog maar de vraag in het geval van Lewis)

Het is ook precies de corservatieve hoek waar de meeste tegenstand vandaan komt. Het is nu eenmaal zo dat bepaalde christenen achter elke grasspriet boze invloeden verwachten en met enghartigheid krampachtig proberen te behouden wat ze menen te hebben. En als je dan zoals Lewis niet in een hokje past, wordt je bij het grofvuil gezet.

Maar goed, we weten dat uit die hoek nooit iets leuks of creatiefs te verwachten is.

Ik ken er een paar die van mening zijn dat je niet mag lachen, omdat niet in de bijbel staat dat Jezus lachte, en waar lachen in de bijbel voorkomt, dit een negatieve betekenis heeft.

Ik ben razend benieuwd naar de film

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 december 2005 20:00:02 schreef Gods Princess het volgende:

Bron 'LifeLetter 19 dec. 2005'

De wereld

van Narnia

Hieronder vind je tien redenen waarom ik geloof dat Narnia niet zo christelijk is als wordt beweerd.

1) Lewis at en dronk van de verkeerde tafel

Ten eerste: C.S. Lewis was een toegewijd christen en ik heb niets tegen hem. Maar hij at en dronk van de Griekse en Romeinse literatuur, die valse goden predikt (Pan, Bacchus, enz.). Hij slurpte het op en was er zo vol van, dat deze hele wereld van afgoden en toverij

in zijn boeken naar buiten is gekomen. Dat is niet de inspiratie van Gods Geest! De Bijbel zegt dat de God van Israel, de enige echte God, niets te maken heeft met al die afgoden, die door Rome en Griekenland (en wereldwijd) vereerd werden. De Bijbel zegt dat het demonen zijn. Gevallen engelen, die in opstand zijn tegenover God zelf. Ze willen zelf god zijn en daarom verwerpt God ze, vanwege hun hoogmoed.

Ben ik het tot op zekere hoogte wel mee eens. Vind dit zelf niet het meest sterke punt van Lewis, maar aan de andere kant ben ik wel fan van Ajax, eet ik graag een Mars en vond ik Hercules best wel een leuke film. En de christelijke voetballer Folkert Velten (die niet op zondag voetbalde) speelde wel gewoon bij Herakles. Wat ik bedoel te zeggen is dat je ook kunt overdrijven, want voor zover ik weet ik Lewis niet echt beïnvloed door de denkbeelden van de Griekse/Romeinse mythologie (in denkbeelden dan).

Quote:
2) Narnia is een wereld vol afgoden

Je moet goed begrijpen dat de wereld van Narnia een wereld is die bewoond wordt door bijna uitsluitend mythologische wezens zoals kabouters, reuzen, eenhoorns, enz. Dat zijn niet zomaar verzinsels. In de occulte wereld zijn dat bestaande geestelijke krachten, die een specifieke taak hebben. Stap maar eens een paranormale beurs binnen. Overal om je heen zie je afbeeldingen van kabouters, eenhoorns, enz.

Op paranormale beurzen komen ook tafels en stoelen voor. Maar dat maakt die tafels en stoelen nog niet slecht. Ik zie zelf niet in wat het intrinsiek slechte is aan kabouters en eenhoorns (bij reuzen kan ik me nog wel wat voorstellen, die komen ook in de Bijbel voor). Het kan ook heel best dat demonen zich voordoen als kabouters of als eenhoorns. Maar als de duivel zich voordoet als een engel des lichts, betekent dat nog niet dat engelen des lichts fout zijn. De duivel is fout, demonen zijn fout, maar dat maakt nog niet per definitie fout hoe zij zich voordoen. (heb er trouwens nog nooit van gehoord dat demonen zich als kabouters of eenhoorns voordoen, hoewel ik al best veel op dit gebied gelezen heb, maar het zou best kunnen)

Quote:
Voor iemand die geen inzicht heeft in de werkelijkheid

van de geestelijke wereld, klinkt dat wellicht overdreven. Maar iemand die er wat weet van heeft,

kan het volmondig beamen.

Dus iedereen die het op dit punt niet met de schrijver eens is heeft geen inzicht in de werkelijkheid van de geestelijke wereld? Dan moet ik toch flink strepen in mijn lijst van mensen die ik wel op die plaats acht, er blijft dan zelfs niemand over... Vind dit een behoorlijke drogreden.

Quote:
Een hoofdfiguur in de boeken is een wezentje dat

de Griekse god PAN voorstelt (half bok, half mens, met een fluitje). PAN was in de griekse afgodencultus de god voor seks en genot! Hoererij, orgieën, wellust...

Hij is de beste vriend van de kinderen in de film.

Hij ontvangt ze in Narnia, en is hun gids en helper.

Maar juist in die life-letters komt het naar mijn idee naar voren, dat het vooral van binnen goed moet zitten. Dat uiterlijk niet belangrijk is, maar dat het gaat om hoe je tegenover God staat. Deze meneer Tumnus (wordt hierboven bedoeld) lijkt echt alleen in uiterlijk op de god Pan. Verder is alles hoe hij als persoon is, is het een totaal ander figuur. Vind het daarom een beetje flauw om die dan af te gaan kraken, enkel en alleen vanwege hoe die persoon eruitziet.

Quote:
Een andere afgod die in Naria voorkomt is Bacchus,

de god van lust, uit het het oude Rome. In Narnia is hij een vrolijke feestneus, die met de kinderen midden in de nacht feest viert in het bos.

Vind ik niet het meest sterke punt van Lewis, zelf zou ik Bacchus er niet ingestopt hebben. Zou hem een andere naam gegeven hebben en dan zou er bijna niemand problemen mee hebben. Mede omdat de persoon zelf zo vreselijk anders is dan de god Bacchus. Maar weer zijn het alleen de uiterlijke dingen die overeenkomen. Waar juist het innerlijk naar mijn idee zo belangrijk is.

Quote:
3) Narnia zindert van de toverij

Alle boeken van Narnia tintelen van de toverij en occulte invloed.In de boeken worden de kinderen meerdere malen geholpen door tovenaars. Op een bepaalde plaats is er zelfs een waarzegger, die in een oude waterput kijkt, die hen redt. Als je weet dat de Bijbel meermaals verbiedt om je in te laten met waarzeggerij,

dan weet je genoeg.

Anders dan Harry Potter spelen de boeken van Narnia zich af in een wereld die anders is dan de onze. Een wereld die bedacht is met ook andere regels dan de onze. Bijvoorbeeld dat dieren kunnen praten (net als ik de fabeltjeskrant), en magie is een van de andere dingen die anders omschreven zijn in de wereld van Narnia. In Narnia is het wel altijd heel duidelijk wat de goede en de slechte magie is. Slechte magie wordt altijd alleen gebruikt voor egoïstische of destructieve doeleinden. Terwijl de goede magie alleen gebruikt wordt tot hulp van anderen en voor opbouw. Goed en kwaad worden juist heel duidelijk gescheiden in deze boeken, veel duidelijker dan het in onze wereld is zelfs!

Quote:
Ik heb allevier de boeken gelezen, jaren geleden. Toen had ik het inzicht nog niet dat God me recent gegeven heeft. Terwijl ik aan het lezen was, ervoer ik soms een duidelijk demonische werking om me heen. Ik negeerde het, omdat ik dacht dat deze boeken goed waren.

'Lewis is een overtuigd christen, dus zal het wel in orde zijn' dacht ik. Gelukkig heeft Gods Geest me nu de ogen geopend...

Ik heb alle 7 de delen allemaal minsten twee keer gelezen, en heb niets van bovenstaande gemerkt. Ken verder ook geen andere mensen bij wie dat zo gegaan is.

Quote:
Zelfs een oprecht christen kan misleid zijn, door uit

verkeerde bronnen te slurpen.

Klopt.

Quote:
4) Narnia spreekt niet over Jezus Christus

Zelfs al verwijst Aslan de leeuw naar Jezus Christus,

nergens in allevier de boeken wordt de naam Jezus vermeld. Een ongelovige, die zogezegd door de Narnia-verhalen Jezus moet vinden, moet er maar naar raden wie in hemelsnaam deze Aslan is. Voor niet-christenen is het hooguit een aangrijpend verhaaltje, dat zich afspeelt in een zeer occulte wereld.

Het is waar dat je veel elementen in het verhaal van Narnia ziet, die doen denken aan Jezus Christus. Maar de vraag is welke niet-christen dat in de gaten heeft?

En een nog belangrijkere vraag: zullen hierdoor inderdaad mensen tot bekering komen? Ik betwijfel het ten zeerste.

In de gelijkenissen die Jezus vertelt, komt eigenlijk ook nergens God in voor, Jezus zelf al helemaal niet. Maar toch zijn ze een zegen geweest voor heel veel mensen. Weliswaar nadat ze uitgelegd waren, maar dat kan bij Narnia ook heel goed. En dan vind ik dat het bij Narnia het er soms nog heel wat meer duimendik bovenop ligt als bij de gelijkenissen die Jezus verteld. Als Narnia gewoon als een moderne gelijkenis gezien wordt, is er volgens mij op dit punt helemaal niets mis mee.

Quote:
5) Narnia brengt niet het echte evangelie

Het is eigen aan onze tijd om het evangelie af te zwakken tot een positief verhaal, waar je een zinvolle les uit kunt trekken. Satan doet er alles aan om het radicale, het scherpe, het confronterende en het krachtige van Gods boodschap weg te halen. Hij is er namelijk doodsbang voor. Het echte evangelie zegt juist: heb niets te maken met de wereld van toverij en het occulte. Zij die zich ermee inlaten, zullen door God geoordeeld worden. Dat is hard en scherp. maar het zorgt wel dat mensen die God liefhebben zuiver blijven.

Het heeft als gevolg dat God onbesmette kinderen

kan hebben die zijn licht helder en werkelijk

met kracht laten schijnen. Omdat er geen compromis

meer is met de wereld. God wil echtheid, geen flauwekul...

Hij wil dat zijn boodschap puur en krachtig is.

Zijn er, behalve het feit dat er magie in voorkomt, nog meer punten waarin de boeken van Narnia zouden afzwakken? Ik ben ze zelf niet tegengekomen. Was juist blij dat Narnia eindelijk eens een boek was, waarin Jezus (Aslan) niet als alleen maar lief wordt afgeschilderd, maar ook als een afschrikwekkende leeuw. Maar als punten zijn waardoor het evangelie verzwakt wordt, dan hoor ik het graag.

Quote:
6) Narnia goed - Passion fout!

Wat me erg opvalt, is dat er juist over deze film zo'n laaiend enthousiasme bestaat bij de meeste christenen, terwijl er op The Passion Of The Christ zoveel kritiek was. The Passion Of The Christ spreekt pas duidelijk over het evangelie! Dat is tenminste een film waardoor mensen echt het offer van Jezus gaan ontdekken. Is het niet uitermate vreemd dat juist veel mensen die kritiek hadden op The Passion of the Christ, vol lof zijn

over een film waarin de naam van Jezus niet genoemd wordt, er Griekse en Romeinse afgoden worden voorgesteld als vrienden en toverij en waarzeggerij als goed worden beschouwd?

Denk daar eens even over na...

Hier kan ik niet zoveel mee. Ik zelf vond The Passion of the Christ echt een prachtige en goede film (hoewel de geselscene misschien iets minder had gemogen). Maar ik vind het een vreemde vergelijking die getrokken wordt...

Quote:
7) Narnia is deel van de tijdsgeest

We leven in een tijd waarin er steeds meer invloed

van het occulte komt. De Bijbel zegt dat we in de richting gaan van een stroom bovennatuurlijke werkingen, die vals zullen zijn. Het gaat vooraf aan de terugkomst van Jezus Christus. Jezus voorspelde vele valse profeten en valse Christussen. Ze zouden grote

wonderen doen.

We komen uit een tijd waarin het materialistische centraal stond, het zichtbare en tastbare. Nu is er een andere tendens, om mensen van het aardse naar het 'spirituele' te leiden. Demonische krachten zoals waarzeggerij, toverij, wonderen, enz. zijn schering en inslag. Zo wordt de mensheid klaargemaakt voor de macht van duisternis die zal proberen iedereen te verleiden, in naam van het goede. Jezus waarschuwde er letterlijk voor!

(Zie het evangelie van Mattheus, hoofdstuk 24)

Misschien mag ik er op wijzen dat de boeken van Narnia geschreven zijn in een tijd dat ze helemaal niet binnen de heersende tijdgeest pasten? Juist in de tijd dat Narnia geschreven werd, vierde het materialisme zijn hoogtepunten. Dat die boeken nu wel binnen de tijdgeest passen, daar kan Lewis ook niets aan doen. Ook niet alles wat 'per ongeluk' binnen de tijdgeest past, is per definitie fout.

Quote:
8) Narnia mengt Jezus met afgoderij

Het kenmerkende aan deze tijd is dat het evangelie

wordt vermengd met andere religies. In Narnia gebeurt dat heel duidelijk: de Griekse en romeinse afgodenwereld is zogezegd de wereld van Aslan, die Jezus voorstelt.

Hoezo, het is onschuldig?

Hetzelfde punt dat ik eerder al aanhaalde. De wereld van Narnia is een andere dan de onze, met dus ook andere spelregels. En ja, het is ook niet het meest sterke punt van Lewis.

Quote:
9) Narnia wordt verwelkomd door de occulte wereld

Jezus zei dat het kenmerk van zijn echte evangelie is

dat het gehaat wordt door de wereld. Op internet zie je

dat niet-christelijke en zelfs heel wat occulte websites vol lof spreken over Narnia. Het is een hype bij veel mensen die niets te maken willen hebben met Jezus Christus. Dat zou toch ook vragen moeten oproepen?

Hoe kun je nu populair zijn in de goddeloze wereld

en tegerlijkertijd Jezus dienen? Eum...

De eerste christenen waren ook geliefd bij het volk, vanwege hun liefde die wijd en zijt bekend was. Maar dat maakte hen niet verkeerd. The Passion of the Christ, was ook heel populair in de goddeloze wereld, net als trouwens de nieuwe bijbelvertaling, maar dat maakt beiden nog niet meteen slecht. Zie het als een zegen van God, dat zulk soort dingen toch nog de harten van deze goddeloze wereld kunnen raken.

Quote:
10) Wel Narnia, maar niet de Heilige Geest.

Typisch voor veel christenen, is dat ze wel Narnia verwelkomen, maar heel afkerig zijn als het om de Geest van God gaat. In veel christelijke kringen wordt er bijzonder negatief gesproken over de gaven van de heilige Geest, die in de Bijbel vermeld worden: profetie, genezing, wonderen, onderscheiding van geesten, tongentaal, enz.

Heel wat christelijke groeperingen vervolgen zelfs

christenen die deze gaven van de Geest gebruiken.

Toch zijn diegenen die tegen de gaven van de heilige Geest zijn, vaak wel heel open voor dit soort occulte zaken. Heel vreemd.

Wederom een best wel valse vergelijking. Ik sta absoluut niet negatief ten opzichte van de gaven van de Geest, of al het andere dat met de Geest van de ware God te maken heeft. Drogreden.

Quote:
Ik wil je aanmoedigen om de zaken in de juiste context

te gaan zien. Er is juist NOOD aan mensen die Gods kracht hebben en die zich ver houden van het demonische. De gave van onderscheiding van geesten (valse geesten ontmaskeren) is juist vandaag erg nodig. Misschien een goed idee om de Geest van God

(die de Geest van waarheid is!) toch alle ruimte te geven in je leven en je kerk? Het is anders hard nodig...

Zeker in deze tijd!

Ben ik het roerend mee eens!

Quote:
BESLUIT - Luister alsjeblieft!

Het is wel duidelijk dat er een groot verschil is

tussen Jezus Christus en Narnia. Ik begrijp goed waarom God van me vraagt om een helder geluid te laten horen

tegen de opmars van het occulte in de christelijke wereld.

Ik vind het dus niet zo duidelijk.

Quote:
Ik wil je echt met heel mijn hart aanmoedigen om waakzaam te zijn voor alles wat het evangelie anders voorstelt dan wat Jezus en de apostelen, in het Nieuwe Testament, zeggen. Lees alsjeblieft veel meer in de Bijbel.

De Bijbel over toverij

'Laat ook geen waarzeggers, wichelaars,

voorspellers, tovenaars en bezweerders toe,

noch personen die de geesten van doden

kunnen oproepen en raadplegen.

De Heer, je God, heeft een diepe afschuw van allen

die zich met zulke praktijken bezighouden;

dat is ook de reden dat hij die volken verdrijft.

Richt je volledig naar de Heer, je God.'

(Deuteronomium 18:10-16)

“Zij die (...) magie bedrijven, beelden aanbidden,

ja, allen die de leugen dienen: hun deel zal de zee

van vuur en zwavel zijn, de tweede dood.â€

(Openbaring 21:8)

Dit zal ik mij zeker ter harte nemen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Eli 7, een mooi stukje tekst waar ik geen zin in had... Ik ben het met je eens en vind alleen de krampachtigheid waarmee lifeletter geschreven is al tegen spreken!

Het is een prachtige film die heel mooi verwoord hoe de kindergeest de realiteit een plaats geeft als de realiteit te 'veel' is voor een kind...

Jammer dat sommige mensen meer overtuigd zijn van hun eigen gelijk dan de dingen in perspectief ziet!

liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 december 2005 08:35:22 schreef freddyboy het volgende:

Was eerst ook van plan er heen te gaan.

Een veel grotere aanrader: boek lezen.

Quote:
Na het lezen van dit stukje denk ik er nu toch anders over:
!

Oh, die site. noparty.gif

Ik denk zo'n site je pas echt een gevaar voor het geloof is.

edit: zie dat dit al eerder gepost is door iemand die niet wist hoe een link te plaatsen en dit hele verhaal erin geplakt heeft knipoog_dicht.gif.

Quote:
Heel sterk gezien denk ik. Christenen zouden zich niet zo makkelijk moeten laten misleiden.

Ben het ook niet altijd eens met deze man, maar wat hij hier schrijft zijn feiten en de visie die hierdoor spreekt is gebaseerd op de bijbel.

Zo ken ik er wel meer.

Ken je bijvoorbeeld de theoloog CS Lewis? (Mc Grath noemt deze hoogleraar in de talen een theoloog, dus ik doe dat ook maar. knipoog_dicht.gif )

Quote:
Ik zie dat veel mensen zeggen; acht kom, valt wel mee etc.

Nee ik zeg:

'Die website weet van een rechte stok een kromme stok te maken. Je moet eens weten wat Lewis heeft betekend voor veel christenen en mensen die later christen werden.'

Quote:
Dat is ook de kracht van de satan. Hij komt vaak in de gedaante van onschuld of van een engel.

Jazeker. Helpt satan ook mee aan mensen tot geloof brengen, of christenen te sterken in hun geloof?

Lees eens het boek 'brieven uit de hel'. Een komisch boek waar ook veel listen van de duivel worden behandeld. Van CS Lewis is dat boek trouwens.

Quote:
Ik denk dat je de kracht van een film niet moet onderschatten. De beelden prenten zich in je gedachtes en zullen deze onbewust beinvloeden.

Zeker. En boeken ook, toch? Of wat dacht je van internet en muziek? Of gewoon een gesprek met iemand?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 december 2005 23:52:17 schreef Marianne
knipoog_dicht.gif
het volgende:

Lees gewoon de brief van life letter, niets bekrompens aan toch?? De man die deze brief heeft geschreven heeft gewoon gelijk, alleen is het ons mensen zo eigen om ergens tegen in te gaan...

Ja, die brief is inderdaad ook gepost in deze draad, maar daar is lang niet iedereen het zo mee eens. Zie onder andere: http://forum.credible.nl/topic.php?id=5525&singlepost=314893

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 december 2005 23:52:17 schreef Marianne
knipoog_dicht.gif
het volgende:
Lees gewoon de brief van life letter, niets bekrompens aan toch?? De man die deze brief heeft geschreven heeft gewoon gelijk, alleen is het ons mensen zo eigen om ergens tegen in te gaan...

Gewoon gelijk? Ik ben blij dat ik zelf heb leren nadenken en onderzoeken i.p.v. dingen met 'gewoon gelijk' te bestempelen terwijl er de meest kromme argumenten in staan nosmile.gifmuur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 december 2005 23:52:17 schreef Marianne
knipoog_dicht.gif
het volgende:

Lees gewoon de brief van life letter, niets bekrompens aan toch??

Behalve dan dat dit 'life letter' gedoe eerder mensen van het geloof af helpt dan beschermt.

Ik kan me voorstellen dat de duivel wel blij is met die site.

Quote:
De man die deze brief heeft geschreven heeft gewoon gelijk,

Omdat hij het zegt zeker?

Gelukkig gebruik ik mijn denkvermogen en geloof ik niet automatisch wat de eerste de beste 'achter alles wat geloofopbouwend is zoek ik een demoon' prediker.

Quote:
alleen is het ons mensen zo eigen om ergens tegen in te gaan...

Toch vreemd, ik heb toch denk ik zo'n 12 boeken van Lewis gelezen, en toch heb ik een andere mening dan die man die me het gevoel geeft minder dan een half boekje gelezen te hebben.

Maar ik ken dat soort figuren wel. Dat soort mensen weten het voor elkaar te krijgen dat mensen hun rug toe keren naar de christelijke wereld (uit eerste hand gehoord) en in het ergste geval zelfs tegen het geloof an sich.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb echt niet die hele site doorgelezen, maar bij sommige dingen hebben ze wel duidelijk gelijk.

En als mensen afgeschrikt worden door die site, dan weet ik het niet. Misschien kunnen ze dan niet tegen de waarheid.

Over Narnia, ik vind het zo ongeveer dezelfde boeken als LOTR.

Misschien kunnen we toverij en magie beter van ons weg houden. Waarom doen mensen toch zo hun best om de bijbel op een andere manier te herschrijven? want dat is in feite wat deze twee, en nog vele andere schrijvers doen...

Lees de bijbel, bid elke dag

Link naar bericht
Deel via andere websites

knipoog_dicht.gif Ik denk dat ik geen argumenten hoef te geven, want dan quote ik denk ik het grootste deel van de post van Eli 7 bloos.gif

Toch begrijp ik je wel een beetje. Als iemand arikelen schreef waar je je in kon vinden is het 'logisch' dat je dit sneller aanneemt. Ik denk ook niet dat het zo is dat je zo achter die man aangaat, toch denk ik dat het verstandig is om goed te kijken wat ze schrijven. Dat het christelijk is en door een christen geschreven is wil niet zeggen dat het dan ook altijd goed issmile.gif Toch?

liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 december 2005 00:55:52 schreef Marianne
knipoog_dicht.gif
het volgende:

Ik heb echt niet die hele site doorgelezen, maar bij sommige dingen hebben ze wel duidelijk gelijk.

Maar kennelijk niet in alles.

Quote:
En als mensen afgeschrikt worden door die site, dan weet ik het niet. Misschien kunnen ze dan niet tegen de waarheid.

Ze kunnen vast wel tegen de waarheid, maar niet tegen die site.

Quote:
Over Narnia, ik vind het zo ongeveer dezelfde boeken als LOTR.

LOTR is een erg mooi verhaal idd. yes.gif

Verschil is dat LOTR gewoon een mooi verhaal is en dat er in de boeken van Lewis een christelijke boodschap zit.

Quote:
Misschien kunnen we toverij en magie beter van ons weg houden.

Zeker! Maar we hadden het toch over niet over magie? We hadden het toch over een mooi fantasy verhaal?

Sorry, maar als je niet het verschil ziet...

Als ik een film mooi vind waar iemand in word neergeschoten, is dat ook erg fout? immers gij zult niet doden!

Quote:
Waarom doen mensen toch zo hun best om de bijbel op een andere manier te herschrijven?

Een goede vraag. Ik zal zeggen: mail het die website en vraag het ze waarom ze dat doen.

Quote:
want dat is in feite wat deze twee, en nog vele andere schrijvers doen...

Welke twee? De twee makers van die website?

Hebben ze dan een eigen bijbel uitgebracht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 december 2005 00:55:52 schreef Marianne het volgende:

Ik heb echt niet die hele site doorgelezen, maar bij sommige dingen hebben ze wel duidelijk gelijk.

Maar kennelijk niet in alles.

Dat zeg ik ook niet

Quote:
En als mensen afgeschrikt worden door die site, dan weet ik het niet. Misschien kunnen ze dan niet tegen de waarheid.

Ze kunnen vast wel tegen de waarheid, maar niet tegen die site.

Het grootste gedeelte van die site is de waarheid

Quote:
Over Narnia, ik vind het zo ongeveer dezelfde boeken als LOTR.

LOTR is een erg mooi verhaal idd.

Verschil is dat LOTR gewoon een mooi verhaal is en dat er in de boeken van Lewis een christelijke boodschap zit.

In LOTR zit ook een christelijke boodschap

Quote:
Misschien kunnen we toverij en magie beter van ons weg houden.

Zeker! Maar we hadden het toch over niet over magie? We hadden het toch over een mooi fantasy verhaal?

Sorry, maar als je niet het verschil ziet...

Als ik een film mooi vind waar iemand in word neergeschoten, is dat ook erg fout? immers gij zult niet doden!

Ja het is inderdaad beter je daarvan weg te houden. Daar heb je dan wel weer gelijk in. yes.gif

Quote:
Waarom doen mensen toch zo hun best om de bijbel op een andere manier te herschrijven?

Een goede vraag. Ik zal zeggen: mail het die website en vraag het ze waarom ze dat doen.

Quote:
want dat is in feite wat deze twee, en nog vele andere schrijvers doen...

Welke twee? De twee makers van die website?

Hebben ze dan een eigen bijbel uitgebracht?

Ik had het over C.S. Lewis en over J.R.R Tolkien, niet over de makers van de site

hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 december 2005 23:52:17 schreef Marianne
knipoog_dicht.gif
het volgende:

Lees gewoon de brief van life letter, niets bekrompens aan toch?? De man die deze brief heeft geschreven heeft gewoon gelijk, alleen is het ons mensen zo eigen om ergens tegen in te gaan...

Ja, Zo kan iedereen wel een mening dumpen en daarna zeggen dat het menselijk zondig is om er tegenin te gaan. Nee dankje. Ik durfde het al bijna niet te zeggen maar ik zie dat Diana het ook al heeft gezegd.

Naar mijn inzien is Lifeletters een bekrompen site die dingen verspreid waar ik het alles behalve mee eens ben. Dat zijn het soort mensen die 'They Sold Their Souls For Rock n Roll' hebben gemaakt. De grootste bangmakerij ooit. Dan kan je wel gewoon beweren ' Maar ze hebben gewoon gelijk'. Maar dat bewijs voor mezelf alleen maar meer hoe jij wel makkelijk in dit soort dingen trapt. En hoe harder je roept dat je gelijk hebt en dat dit waarheid is des te harder je mijn interesse en je geloofwaardigheid voor mij verliest.

Ik vind mijn eigen oordeel toch een stuk betrouwbaarder als ik mag zeggen dan iemand die in de eerste instantie al geen standpunten of meningen heeft waar ik achtersta. Ik noem het bangmakerij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgensmij kunnen jullie beter Amish worden. Al die Lifeletters-lui en 'They Sold Their Souls For Rock N Roll'-lui. Lekker weggescholen van de rest van de mensheid. Want dat is kwaad natuurlijk!! En het enige wat je nodig hebt in het leven is natuurlijk de bijbel he!!?? En daar kan je dan alles doen waar je blije leventje om draait, Bijbel lezen, Bidden, Onrust stoken onder elkaar over hoe slecht de buiten wereld is, Bijbel lezen, Bidden, Eten en Slapen. Wel bidden voor het eten natuurlijk he!

Maarja daarvoor heb je natuurlijk de mooie veluwe. Nederlandse Amish. Misschien nog niet eens zo'n gek idee.kerstsmiley.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

als ik het niet gewoon eens mag zijn met lifeletter...

Ik vind dat ze in zekere zin gelijk hebben, maar ik heb nooit beweerd dat life letter alleen maar gelik heeft. Er zit gewoon een kern van waarheid in die site.

Het is mij overigens nooit opgevallen dat ze zich proberen van de mensheid af te schuilen.

En is de bijbel ook niet het voornaamste wat je nodig hebt in je leven?

Al skomt je relatie met God helemaal bovenaan, om meer over God te weten te komen, heb je de bijbel toch egt nodig... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:09:10 schreef Marianne
knipoog_dicht.gif
het volgende:

als ik het niet gewoon eens mag zijn met lifeletter...

Ik vind dat ze in zekere zin gelijk hebben, maar ik heb nooit beweerd dat life letter alleen maar gelik heeft. Er zit gewoon een kern van waarheid in die site.

Het is mij overigens nooit opgevallen dat ze zich proberen van de mensheid af te schuilen.

En is de bijbel ook niet het voornaamste wat je nodig hebt in je leven?

Al skomt je relatie met God helemaal bovenaan, om meer over God te weten te komen, heb je de bijbel toch egt nodig...
puh2.gif

Je mag het zeker wel gewoon eens zijn met die Life-letter hoor, dat is iets waarin iedereen, en jij ook helemaal vrij in is. Maar het punt is vooral, dat we hopen dat je er wel goed over nadenkt, en dat je het niet al te klakkeloos overneemt. En dat is een beetje waar al die usertjes een beetje bang voor waren. Maar ik heb er wel vertrouwen in, dat jij je standpunt goed zult weten te bepalen!

Groetjes en veel zegen toegewenst!

Eli7flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid