Spring naar bijdragen

Theologie studeren


Aanbevolen berichten

Hallo.

Ik ben erg gelovig en heb me laatst georienteerd op hbo theologie.

Het lijkt me erg mooi ook alleen al om de kennis.

Sommigen zeggen dat je er enige levenservaring voor moet hebben,ik ben als alles goed gaat 19 jaar als ik havo gehaald heb.

De opleiding theologie is de enige opleiding die me echt leuk lijkt.

Zou je met 19 jaar ook theologie kunnen doen, en zijn er banen met theologie op hbo niveau te krijgen behalve godsdienst leraar?

Ik weet dat er pastorale funkties zijn maar is daar vraag naaren bijzendingswerk enz.

Ik wil namelijk neit leraar worden voor een klas, die andere funkties lijken me mooier.

alvast bedankt groeten casper

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Lijkt me iig een heeeel mooie opleiding, ik ga misschien ook ooit nog mn opleiding aanpassen naar theologie.

Ik weet niet of je er levenservaring voor nodig moet hebben, misschien is een jonge open-minded instelling ook wel erg goed. Ik denk namelijk dat ook als je gelooft je de theologie op een wetenschappelijke manier moet benaderen, en dan is levenservaring niet belangrijker dan een gezond en scherp verstand.

Ohja, leeftijd zegt niet zoveel, helemaal niet als je 19 bent, de een is dan geestelijk veel ouder dan de ander.

Ik vrees dat je het toch voor jezelf moet bepalen of je er aan toe bent.

En m.b.t. tot het werk daarna, ik verwacht wel dat er meer te vinden is dan lesgeven, maar zeker weet ik dat ook niet. Als het echter de enige studie is die je echt leuk lijkt denk ik dat je je niet daardoor moet laten belemmeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 20 juni 2005 21:12:12 schreef Casper het volgende:

Zou je met 19 jaar ook theologie kunnen doen,

Ja, ik heb nu mijn eerste jaar bijna achter de rug en ik ben 17 jaar. Volgens mij is levenservaring niet te meten in jaren...

Quote:
en zijn er banen met theologie op hbo niveau te krijgen behalve godsdienst leraar?

Ik wil namelijk neit leraar worden voor een klas, die andere funkties lijken me mooier.

Als ik me niet vergis zijn er op de Fontys Hogescholen twee varianten: de lerarenvariant en de algemene beroepen / pastorale variant. Dus misschien is die tweede variant iets voor je. Voor Godsdienst Pastoraal Werker kan je ook elders studeren op HBO niveau, bijvoorbeeld in Ede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Casper,

Als je de juiste papieren, kunde of kennis hebt, kun je altijd meedoen aan zo'n opleiding. Wat dat betreft is het niet veel anders dan andere opleidingen. Alleen is het wel handig als je stevig in je schoenen staat, ook qua geloof. Op zo'n opleiding wordt je namelijk heel erg geconfronteerd met jezelf en je geloof.

Als je twijfelt aan je geloof, dan krijg je dat daar heel hard terug. Met als insteek dat je na die opleiding zeer sterk in je geloof kunt staan, wat men mag verwachten van zendelingen, pastorale werkers, etc. Bovendien is het ook zware kost en mag je wel een aantal boekenkasten aanschaffen als je begonnen bent.

Wat baangarantie betreft: volgens mij is men altijd wel op zoek naar zendelingen en pastorale werkers. En niet zozeer alleen in het buitenland, maar ook in het zendingsgebied Nederland. Misschien kom je niet meteen aan de bak, maar je zou al bijvoorbeeld het één en ander alvast kunnen doen in je gemeente. Ik wens je in elk geval Gods zegen, wijsheid, inzicht, kracht en nabijheid toe bij het vinden van je weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom kies je niet voor een buitenlandse theologische opleiding?

Een vriend van mij gaat naar "Redcliff Bible College" in Engeland en ik weet dat in de VS een paar hele goede Bijbelscholen zijn die kwalitatief echt goed en 100% op God gericht zijn. Naar mijn mening vele malen beter dan de Nederlandse HBO opleidingen. Leuven, in België is ook een goed alternatief, ook in Duitsland zijn zeer goede theologische opleidingen.

Het nadeel (vind ik) van de Nederlandse theologische opleidingen is dat om de HBO-status te krijgen veel te veel concessies zijn gedaan --> veel psychologie en humanisme <-- terwijl de nadruk van theologische opleidingen echt op de Bijbel en God behoort te zijn. Nu krijg je veel andere niet-theologische vakken voorgeschoteld.

M.a.w.: Er is geen 'to the point' diepgang in de Nederlandse theologische opleidingen. Echt Bijbelgerichte studie(diepgang) wordt vermindert en wereldse zaken als psychologie, e.d. worden vermeerderd.

En hoe weet ik dit allemaal terwijl ik zelf geen theologische opleidng heb gevolgd? Veel contact met mensen die in Nederland theologie hebben gestudeerd VOORDAT het een door de staat opgelegde HBO-verplichtingen/eisen kreeg om uberhaupt nog overheidssubsidie te kunnen krijgen.

Maar goed, als buitenland geen optie is, dan zal je echt heel goed moeten zoeken naar een theologische opleiding die zoveel mogelijk voldoet aan je eisen (Kies je voor veel bijbelse diepgang/studie (god) of kies je voor oppervlakkigheid en humanitaire theologie (de mens)).

'De Wittemberg' in Baarn schijnt een van de betere theologische instituten te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Leuven, in België is ook een goed alternatief"

Ik woon in Leuven en ga daar volgend jaar, inderdaad ja, theologie studeren, en ik heb toch van verschillende mensen gehoord dat het echt wel een goede opleiding is.

De toekomstige studenten-site van de faculteit godgeleerdheid:

www.theo.kuleuven.be/nl/abituri/

Ook als je niet in Leuven gaat studeren (het is natuurlijk een heel eind, en in Nederland zelf zal die opleiding vast ook interessant zijn) zal die site misschien wel enkele vragen kunnen oplossen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Robert,

Ik zou graag op een paar punten willen ingaan:

Quote:

Het nadeel (vind ik) van de Nederlandse theologische opleidingen is dat om de HBO-status te krijgen veel te veel concessies zijn gedaan --> veel psychologie en humanisme <-- terwijl de nadruk van theologische opleidingen echt op de Bijbel en God behoort te zijn. Nu krijg je veel andere niet-theologische vakken voorgeschoteld.

M.a.w.: Er is geen 'to the point' diepgang in de Nederlandse theologische opleidingen. Echt Bijbelgerichte studie(diepgang) wordt vermindert en wereldse zaken als psychologie, e.d. worden vermeerderd.

Als ik het goed begrijp is je kritiek vooral dat je er te weinig christelijke aspecten in vind zitten en teveel andere zaken.

Dat vinden is natuurlijk je goed recht.

Maar theologie is natuurlijk niet een soort bijbelstudie. Theologie is een veel breder iets. Mij lijkt het juist in het licht van een studie juist goed dat er ook dingen hier buiten worden aangehaald. Juist omdat wij over het algemeen al een enorme voorsprong hebben met religies als het christendom.

Mij lijkt de vraag bvelangrijk: waarom wil je theologie studeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 20 juni 2005 23:00:23 schreef Constant Continuation het volgende:

Maar theologie is natuurlijk niet een soort bijbelstudie. Theologie is een veel breder iets. Mij lijkt het juist in het licht van een studie juist goed dat er ook dingen hier buiten worden aangehaald.

Inderdaad!

Slechts het bestuderen van de Bijbel en historie van de interpretatie zet geen zoden aan de dijk. Alle grote theologen waren mensen die breder georienteerd waren, die keken naar de maatschappij, de mens, filosofie.

Christelijke theologie moet niet statisch zijn, dat zou de dood van de christelijke religie betekenen. Theologie moet in beweging zijn, door een bredere visie en scholing bij theologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Theologie is zeker een breder begrip dan enkel Bijbelstudie. Echter wordt in de tegenwoordige tijd steeds minder intensief aandacht besteed aan het 'eigen geloof'. Het is juist uitermate belangrijk om eerst je eigen geloof door en door van 'a' tot 'z' te beheersen voordat je je van 'a' tot 'z' kan verdiepen in die van een ander en zo duidelijk de essentiele verschillen aan te geven.

Zoals Paulus het zei, vrij vertaald dan wel: Trek je Geestelijke Wapenrusting aan! Ga dan pas "de strijd" aan met de rest, anders delf je geheid het onderspit of is de uiteindelijke overwinning minder doeltreffend.

My point is: Het wordt allemaal té oppervlakkig, té eenvoudig. En dat bevalt mij absoluut niet.

In mijn ogen heeft een theologiestudie als hoofddoel het dienen van Christus en niet het dienen van de maatschappij met haar wensen en grillen. Helaas beperkt de HBO-regelgeving van de nederlandse overheid de instellingen die Theologie doceren in hun keuzevrijheid wat Christelijke invullig van het programma betreft. Er worden namelijk elementen toegevoegd die in weze overbodig zijn maar wel noodzakelijk zijn om als HBO-opleiding door het leven te kunnen gaan.

Vroeggâh... was het allemaal héél anders...

Btw: het is JohnM knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 20 juni 2005 21:12:12 schreef Casper het volgende:

Ik ben erg gelovig...

Het is offtopic, maar hoe kun je nou 'erg' gelovig zijn?

@JohnM: ik hoor heeeele andere dingen over theologie-opleidingen in NL. het ligt maar net aan welke universiteit/hogeschool je bezoekt, denk ik.

Ik wilde eerst theologie gaan doen aan de ETF in Leuven, maar dat is niet HBO (www.etf.edu, of mag ik geen link plaatsen?) Je mag er wel heen na de Havo, maar alleen als je een jaar EH hebt gedaan.

Door allemaal dingen zie ik er toch van af naar de ETF te gaan(geen zin om uit te leggen). Ik ga nu Godsdienst en Pastoraal Werk doen aan de Christelijke Hogeschool Ede. Dat is ook HBO, maar geen theologie, wel een studie die ermee te maken heeft natuurlijk.

Ik weet dat je ook hbo-theologie kunt studeren, welke school weet ik niet. En ik heb gehoord dat je in evangliesche of pinktergemeentes met zo'n opleiding voorganger kunt worden. In de reformatorische hoek kun je kerkelijk werker worden o.i.d, maar daar willen ze dat de dominee een universitaire opleiding heeft (bij mijn weten).

Je kunt trouwens altijd nog na je HBO theologie (dan ben je bachelor), je master gaan halen, dan ben je dus universitair opgeleid uiteindelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 02:17:48 schreef Gods child het volgende:

[...]

Het is offtopic, maar hoe kun je nou 'erg' gelovig zijn?

@JohnM: ik hoor heeeele andere dingen over theologie-opleidingen in NL. het ligt maar net aan welke universiteit/hogeschool je bezoekt, denk ik.

Ik wilde eerst theologie gaan doen aan de ETF in Leuven, maar dat is niet HBO (www.etf.edu, of mag ik geen link plaatsen?) Je mag er wel heen na de Havo, maar alleen als je een jaar EH hebt gedaan.

Door allemaal dingen zie ik er toch van af naar de ETF te gaan(geen zin om uit te leggen). Ik ga nu Godsdienst en Pastoraal Werk doen aan de Christelijke Hogeschool Ede. Dat is ook HBO, maar geen theologie, wel een studie die ermee te maken heeft natuurlijk.

Ik weet dat je ook hbo-theologie kunt studeren, welke school weet ik niet. En ik heb gehoord dat je in evangliesche of pinktergemeentes met zo'n opleiding voorganger kunt worden. In de reformatorische hoek kun je kerkelijk werker worden o.i.d, maar daar willen ze dat de dominee een universitaire opleiding heeft (bij mijn weten).

Je kunt trouwens altijd nog na je HBO theologie (dan ben je bachelor), je master gaan halen, dan ben je dus universitair opgeleid uiteindelijk.

Ik zal binnenkort wel aan iemand die zelf HBO-Theologie heeft gedaan en mij heeft afgeraden om de "regulier HBO-theologie" te volgen of ze voor mij op papier kan zetten hoe zij aankeek tegen het geestelijk niveau van de studie zelf. Zij is dan een van mijn informatiebronnen m.b.t. de Theologieopleidingen in NL.

Om mijn gedachten in het kort samen te vatten:

De theologieopleidingen in NL zijn tegenwoordig minder Bijbelgericht dan voorheen, voornamelijk te danken aan de HBO/Universiteits-eisen waar de opleidingen aan moeten voldoen ivm erkenning door de overheid en de daarbijhorende subsidie.

En als laatste (voorlopig):

Ik vind het uitermate triest als kerken, in dit geval evangelische en pinkstergemeenten voorgangers (en dus ook oudsten) gaan selecteren op hun opleidingsniveau en menselijke populariteit/bekwaamheid. Dat is echt FOUT! Niet de mens maar GOD behoort aan te geven WIE HIJ VOOR DIE FUNCTIE in Zijn ogen geschikt acht.

In mijn kerk is een 'eenvoudige bouwvakker' voorganger ...

Daar ligt mijn punt ook: men hecht tegenwoordig meer aandacht aan door mensen opgelegde systemen dan aan Gods wijsheid, die zo uit de Bijbel te halen is.

Kwestie van Geloof en blindelings Vertrouwen... net als Mozes die de slang BIJ DE STAART vastpakte toen God de opdracht gaf om dat te toen. Elk weldenkend mens weet dat je een slang NOOIT bij z'n staart moet pakken omdat je dan je eigen doodvonnis tekent...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 01:58:29 schreef JohnM het volgende:

In mijn ogen heeft een theologiestudie als hoofddoel het dienen van Christus en niet het dienen van de maatschappij met haar wensen en grillen.

Ik vraag me af of dat het uitgangspunt van de studie is. Natuurlijk kan dat het motief zijn waarom je de studie wilt gaan volgen, maar ik vraag mij af of dat de reden is waarom de studie opgezet is. Natuurlijk zit er een verschil tussen verschillende theologie opleidingen. Maar met name als iemand mogelijk docent wilt worden lijkt mij dat niet het juiste uitgangspunt. Je zou eventueel de opleiding willen volgen voor een rol als dominee, voorganger, zendelingswerk etc. Maar daar zijn ook voldoende scholen voor die voldoen aan wat jij zou zoeken. Bijvoorbeeld azusa (gevestigd in de VU), of andere voorgangers/domineesopleidingen/predikers/andere bedieningen, of noem maar op.

Maar als ik de begin post van Casper leest bedoeld hij "gewone" theologie opleidingen (zoals op Windesheim geloof ik) om misschien godsdienst of levenbeschouwing docent te worden. En dan juist heb je een maatschappelijk doel. Een godsdienst docent heeft niet als primaire functie om zieltjes te winnen. Levensbeschouwing heeft juist een maatschappelijk aspect. Het gaat niet om het houden van preken, maar juist om een bredere oriëntatie op levensbeschouwelijk terrein. Net zoals een geschiedenis docent ook niet voornamelijk met bijbelse geschiedenis dient bezig te houden.

Quote:
Btw: het is JohnM

Sorry bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met erg gelovig bedoelde ik dat ik niet twijfelde over mijn geloof en er veel mee bezig ben.

Ik denk dat ik toch theologie ga doen maarja ik heb nog 2 jaar ruim dus daar kan ik nog veel over na denken.

Nu weet ik teminste wel dat je er meer mee kunt worden dan levensbeschouwings leraar.

De opleiding lijkt me echt mooi maarja eerst moet ik me nog inzetten voor de havostuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom JohnM,

Bij de baptisten heb je in principe ook geen opleiding nodig om op de kansel te staan. Je moet het wel kunnen natuurlijk. Er zijn ook een aantal voorgangers in ons midden die geen opleiding hebben, maar op zich wel gewoon goed hun werk doen. De ene gemeente kan daar echter moeilijker over doen dan de andere.

De meeste voorgangers bij ons hebben wél een opleiding. Wij hebben daarvoor ons eigen seminarium, die er op is gericht om je tot baptisten voorganger op te leiden. Je moet dus wel het baptistische gedachtengoed aanhangen om eraan mee te doen. En reken er maar op dat dat ook behoorlijk stevige bijbelstudie is, met heel veel achtergrondinformatie. Je kunt echter ook een "gewone" HBO of universitaire studie doen, daarin ben je dus geheel vrij.

Ik heb ook het idee dat meerdere gemeenten geen opleidingseisen stellen aan hun voorgangers. Dat is een goede zaak inderdaad, maar tóch is het niet onverstandig om zo'n opleiding te volgen. Het is toch een stuk bagage wat je meekrijgt.

Wat levenservaring betreft: Paulus raadt in Timoteüs sterk aan om niet pasbekeerden als voorganger (of opziener) aan te nemen. Het is dus goed als iemand wél gegrond in het geloof is, vaak door bepaalde ervaringen, voordat hij een gemeente kan leiden. Het is namelijk nogal een verantwoordelijkheid en je krijgt vaak dan vele vragen, ook moeilijke, op je af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 juni 2005 21:42:52 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Misschien vind hij Calvijn het enige goede uit Duitsland
knipoog_dicht.gif

ehm calvijn uit duitsland?? of was daar die knipoog_dicht.gif voor bedoeld.

met hbo=theologie kan je volgens mij een boel doen. In de krant zie ik best vaak advertenties staan waarin hbo-ers worden gezocht voor kerkelijk werk, opstarten kringen, pastoraat, missionair werk, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid