TTC 1.585 Geplaatst 11 uur geleden Rapport Share Geplaatst 11 uur geleden 27 minuten geleden zei Tortelduif: Ze kunnen gerust een stukje poes van me krijgen om op te eten. Ja, soms wisselt het, niet altijd even makkelijk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 7 uur geleden Rapport Share Geplaatst 7 uur geleden 4 uur geleden zei Hopper: Ik zie dat de waarheid al lang en breed is ondergesneeuwd. Het is me een raadsel hoe je van Tang Taizong tot Li Shimin komt, maar zo zijn er wel meer zaken waar ik niets van begrijp. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
kris Bauer 0 Geplaatst 6 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 6 uur geleden 5 uur geleden zei Tortelduif: Ik heb nergens gezegd dat jij de Nieuwewereldvertaling “simpelweg” accepteert omdat die van het WTG komt. Dat was juist mijn vraag: waarom vertrouw je de keuzes die het WTG in de Nieuwewereldvertaling heeft gemaakt? Dat je verschillende vertalingen naast elkaar legt, is een methode om verschillen te constateren. Maar daarmee is nog niet verklaard hoe je bepaalt welke van die verschillende keuzes juist is. Ook mijn verwijzing naar de Textus Receptus was niet het argument: “deze tekst is juist omdat hij de ontvangen tekst heet”. Natuurlijk is dat geen geldig argument. Ik gebruik de TR als mijn uitgangspunt omdat ik bepaalde redenen heb om die teksttraditie te verkiezen. Die redenen kunnen we uiteraard onderzoeken en bespreken. Maar dan verwacht ik dezelfde kritische houding ten aanzien van de tekstbasis en vertaalkeuzes die jij gebruikt. Daarom vind ik het wat merkwaardig dat je enerzijds zegt dat je niet klakkeloos wilt aannemen wat anderen zeggen, maar anderzijds mijn concrete vraag naar de grond voor je vertrouwen in de NWV beantwoordt met algemene opmerkingen over verschillende vertalingen naast elkaar leggen en de Bijbel onderzoeken. Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. En precies dát bedoel ik met zelfonderzoek: niet alleen onderzoeken of anderen fouten maken, maar dezelfde kritische maatstaf toepassen op de bron waarop je zelf vertrouwt. Dus mijn vraag blijft eigenlijk heel eenvoudig: Welke criteria hanteer jij om te bepalen dat een tekstuele of vertaalkeuze van de Nieuwewereldvertaling juist is wanneer die afwijkt van andere vertalingen? Daar ben ik veel meer in geïnteresseerd dan in de vraag of jij nederig genoeg bent om de waarheid te willen aannemen. Ze kunnen gerust een stukje poes van me krijgen om op te eten. @ tortelduif je zei: Ik heb nergens gezegd dat jij de Nieuwewereldvertaling “simpelweg” accepteert omdat die van het WTG komt. Sorry, zo kwam het even over.... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 731 Geplaatst 5 uur geleden Rapport Share Geplaatst 5 uur geleden Op 23-9-2026 om 21:28 zei kris Bauer: Heeft de christelijke gemeente in deze tijd een organisatie? Hoi @kris Bauer. Allereerst hartelijk welkom hier. Als je bijv in Handelingen kijkt heeft de Christelijke gemeente altijd een organisatie gehad. Dus het lijkt me logisch dat het in deze tijd ook het geval is. Je zou de ware religie herkennen aan de liefde onderling. De ware Christelijke gemeente zou zonder heidense leerstellingen moeten zijn, zoals het vieren van kerst, Pasen etc. De Weg is Jezus, die de weg naar de Vader, Jehovah, heeft vrijgemaakt. Door het loskoopoffer te betalen voor wat Adam heeft gedaan is de weg vrijgekomen om bij Zijn Vader in het reine te komen. In Handeling zie je dat een lichaam van Apostelen de Christelijke gemeente aanstuurde. Dus tegenwoordig moet er ook een bestuur bestaan. Ik herken in jou omschrijving eigenlijk maar 1 organisatie. Welkom broer. Op 24-9-2026 om 23:05 zei kris Bauer: Nou ik leg via de Teloz app en de youvision app meerdere Bijbels naast elkaar. En natuurlijk de Nieuwe-Wereldvertaling ( makkelijk online te raadplegen op JW.ORG. Ik zie alle Bijbelvertalingen als nuttig. Naast elkaar zie je wat ontbreekt, wat toe is gevoegd, hoe het ook anders vertaald kan worden (en je het prima kan bekijken als aanvulling) en welke woorden anders vertaald moeten worden in deze tijd (aangezien taal in de loop van tijd veranderd). Geen enkele vertaling kan namelijk claimen dat die door God geïnspireerd is. Dat waren alleen de originele boeken/brieven. Ja, dat doe ik ook. Dan wordt een tekst veel duidelijker omdat je dan een passage van meerdere kanten belicht. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 5 uur geleden Rapport Share Geplaatst 5 uur geleden 16 minuten geleden zei sjako: Ja, dat doe ik ook. Dan wordt een tekst veel duidelijker omdat je dan een passage van meerdere kanten belicht. Ja, de filtertheorie openbaart soms dingen die je niet verwacht, maar ook vaak ontgaat in de overvloed der dingen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 850 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 2 uur geleden zei TTC: Het is me een raadsel hoe je van Tang Taizong tot Li Shimin komt, maar zo zijn er wel meer zaken waar ik niets van begrijp. Ik heb dan ook sterk de indruk dat jij het begrijpen niet eens begrijpt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
kris Bauer 0 Geplaatst 4 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 7 uur geleden zei Tortelduif: Ik heb nergens gezegd dat jij de Nieuwewereldvertaling “simpelweg” accepteert omdat die van het WTG komt. Dat was juist mijn vraag: waarom vertrouw je de keuzes die het WTG in de Nieuwewereldvertaling heeft gemaakt? Dat je verschillende vertalingen naast elkaar legt, is een methode om verschillen te constateren. Maar daarmee is nog niet verklaard hoe je bepaalt welke van die verschillende keuzes juist is. Ook mijn verwijzing naar de Textus Receptus was niet het argument: “deze tekst is juist omdat hij de ontvangen tekst heet”. Natuurlijk is dat geen geldig argument. Ik gebruik de TR als mijn uitgangspunt omdat ik bepaalde redenen heb om die teksttraditie te verkiezen. Die redenen kunnen we uiteraard onderzoeken en bespreken. Maar dan verwacht ik dezelfde kritische houding ten aanzien van de tekstbasis en vertaalkeuzes die jij gebruikt. Daarom vind ik het wat merkwaardig dat je enerzijds zegt dat je niet klakkeloos wilt aannemen wat anderen zeggen, maar anderzijds mijn concrete vraag naar de grond voor je vertrouwen in de NWV beantwoordt met algemene opmerkingen over verschillende vertalingen naast elkaar leggen en de Bijbel onderzoeken. Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. En precies dát bedoel ik met zelfonderzoek: niet alleen onderzoeken of anderen fouten maken, maar dezelfde kritische maatstaf toepassen op de bron waarop je zelf vertrouwt. Dus mijn vraag blijft eigenlijk heel eenvoudig: Welke criteria hanteer jij om te bepalen dat een tekstuele of vertaalkeuze van de Nieuwewereldvertaling juist is wanneer die afwijkt van andere vertalingen? Daar ben ik veel meer in geïnteresseerd dan in de vraag of jij nederig genoeg bent om de waarheid te willen aannemen. Ze kunnen gerust een stukje poes van me krijgen om op te eten. U zei: 'Ik gebruik de TR als mijn uitgangspunt omdat ik bepaalde redenen heb om die teksttraditie te verkiezen. Die redenen kunnen we uiteraard onderzoeken en bespreken. Maar dan verwacht ik dezelfde kritische houding ten aanzien van de tekstbasis en vertaalkeuzes die jij gebruikt'............ Het antwoord is: 'Die redenen wil ik graag horen'. En 'natuurlijk wil ik de tekstbasis en vertaalkeuzes waar ik mijn geloof in stel, kritisch onderzoeken. Uw concrete vraag aan mij was: waarom vertrouw je de keuzes die het WTG in de Nieuwewereldvertaling heeft gemaakt? Het antwoord: Uit de vertaalprincipes die gebruikt zijn om deze prachtige duidelijk te begrijpen vertaling tot stand te brengen, blijkt dat het vertaalcommité hun uiterste best heeft gedaan om een nauwkeurige maar leesbare vertaling te maken. Als het wat 'te' vrij vertaald is voor de kritieke lezers, vindt je in de voetnoten terug hoe het letterlijk vertaald had kunnen worden. Zie Appendix A1 en A 2 in de Nieuwewereldvertaling op JW.ORG (Achterin dus). Daarbij probeert het WTG in hun bijbelverklarende lectuur Altijd zo nauwkeurig mogelijk te zijn..... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 11 minuten geleden zei Hopper: Ik heb dan ook sterk de indruk dat jij het begrijpen niet eens begrijpt. Ja, moest je straks die gouden plaat vinden, denk je wellicht dat ze van buitenaards leven afkomstig is. Pragmatisch bekeken kan het echter ook tot een bijkomstig probleem leiden, wanneer je geen platenspeler tot je beschikking hebt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 850 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden Op 22-9-2026 om 12:59 zei kris Bauer: Hoi, ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet wat er van te verwachten. Ik stel daarom maar een belangrijke vraag: denk je dat er één ware religie is ? Graag argumenteren met bijbelse ondersteuning. Ik denk dat ik iets heel belangrijks over weet..... Je denkt dat je iets belangrijks over die éne ware religie weet. Wanneer ga je ons dat mededelen? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
kris Bauer 0 Geplaatst 4 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 56 minuten geleden zei sjako: Hoi @kris Bauer. Allereerst hartelijk welkom hier. Als je bijv in Handelingen kijkt heeft de Christelijke gemeente altijd een organisatie gehad. Dus het lijkt me logisch dat het in deze tijd ook het geval is. Je zou de ware religie herkennen aan de liefde onderling. De ware Christelijke gemeente zou zonder heidense leerstellingen moeten zijn, zoals het vieren van kerst, Pasen etc. De Weg is Jezus, die de weg naar de Vader, Jehovah, heeft vrijgemaakt. Door het loskoopoffer te betalen voor wat Adam heeft gedaan is de weg vrijgekomen om bij Zijn Vader in het reine te komen. In Handeling zie je dat een lichaam van Apostelen de Christelijke gemeente aanstuurde. Dus tegenwoordig moet er ook een bestuur bestaan. Ik herken in jou omschrijving eigenlijk maar 1 organisatie. Welkom broer. Ja, dat doe ik ook. Dan wordt een tekst veel duidelijker omdat je dan een passage van meerdere kanten belicht. Altijd een feest als ik een broer tegenkom! Vandaag met een groep van 30 op Terschelling aan het werk geweest. Heerlijk gewerkt in de zon, en mooie gesprekken gehad met de eilanders, en hoop dat ze contact met ons opnemen om structureel de basiskennis door te nemen.... Nu weer op de boot terug. Vermoeid van het fietsen, maar voldaan... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 850 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 9 minuten geleden zei Hopper: Je denkt dat je iets belangrijks over die éne ware religie weet. Wanneer ga je ons dat mededelen? Gezien je bericht aan Sjako: laat maar zitten. Als Sjako een 'broer' is dan moeten er ook niet-broers zijn. Dan leef je nog in de gedeeldheid van "de ware religie". De ware religie is ongedeeld en niet aan een denominatie gebonden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden (bewerkt) 2 minuten geleden zei Hopper: Gezien je bericht aan Sjako: laat maar zitten. Als Sjako een 'broer' is dan moeten er ook niet-broers zijn. Dan leef je nog in de gedeeldheid van "de ware religie". De ware religie is ongedeeld en niet aan een denominatie gebonden. Ben je niet een beetje in de war? 4 uur geleden bewerkt door TTC Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 6 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 1 uur geleden zei kris Bauer: U zei: 'Ik gebruik de TR als mijn uitgangspunt omdat ik bepaalde redenen heb om die teksttraditie te verkiezen. Die redenen kunnen we uiteraard onderzoeken en bespreken. Maar dan verwacht ik dezelfde kritische houding ten aanzien van de tekstbasis en vertaalkeuzes die jij gebruikt'............ Het antwoord is: 'Die redenen wil ik graag horen'. En 'natuurlijk wil ik de tekstbasis en vertaalkeuzes waar ik mijn geloof in stel, kritisch onderzoeken. Uw concrete vraag aan mij was: waarom vertrouw je de keuzes die het WTG in de Nieuwewereldvertaling heeft gemaakt? Het antwoord: Uit de vertaalprincipes die gebruikt zijn om deze prachtige duidelijk te begrijpen vertaling tot stand te brengen, blijkt dat het vertaalcommité hun uiterste best heeft gedaan om een nauwkeurige maar leesbare vertaling te maken. Als het wat 'te' vrij vertaald is voor de kritieke lezers, vindt je in de voetnoten terug hoe het letterlijk vertaald had kunnen worden. Zie Appendix A1 en A 2 in de Nieuwewereldvertaling op JW.ORG (Achterin dus). Daarbij probeert het WTG in hun bijbelverklarende lectuur Altijd zo nauwkeurig mogelijk te zijn..... Ik denk dat we hier voorlopig maar moeten stoppen. Mijn vragen zijn vooral gericht op de grondslag onder de antwoorden: welke tekst gebruiken we, welke criteria hanteren we om tekstvarianten en vertalingen te beoordelen, en hoe kunnen we die criteria onafhankelijk toepassen? Ik merk dat jouw antwoorden voor een groot deel blijven vertrekken vanuit de betrouwbaarheid van de WTG en haar vertaalprincipes. Daarmee komen we steeds terug bij het uitgangspunt dat ik juist probeer te onderzoeken. Ik heb op dit moment te weinig aan antwoorden die vooral het bestaande WTG-kader opnieuw uitleggen. Ik zoek juist naar de argumenten waarmee dat kader zelf getoetst kan worden. Daarom zie ik op dit moment weinig meerwaarde in het verder uitwisselen van standpunten. Mocht je op enig moment met een zelfstandig onderbouwd antwoord komen op die fundamentele vragen, dan lees ik dat uiteraard graag. Volgens mij kan ik dit gesprek net zo goed voortzetten met de papegaai in je kooi; die geeft vermoedelijk dezelfde antwoorden en waarschijnlijk ook sneller. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
kris Bauer 0 Geplaatst 3 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 1 uur geleden zei Hopper: Je denkt dat je iets belangrijks over die éne ware religie weet. Wanneer ga je ons dat mededelen? Als het goed is heb je de dicussie wat gevolgd en je mening er over gevormd (of nog niet). Zo van als.je niet erkend dat er één ware religie is, heeft het weinig zin om daar iets over te delen. Maar ik sta open voor een gesprek. Als er een ware religie is, waar zou die aan moeten voldoen? Wat is het werk wat christenen te doen hebben gekregen, of hoef je alleen maar te geloven, en heb je dan een ticket..... Wat is jouw Godsbeeld? Hoe zijn de verschillende zienswijzen over God ontstaan? Zie je de Bijbel als door God geinspireerd? Ik noem maar wat.... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 15 minuten geleden zei Tortelduif: Ik denk dat we hier voorlopig maar moeten stoppen. Mijn vragen zijn vooral gericht op de grondslag onder de antwoorden: welke tekst gebruiken we, welke criteria hanteren we om tekstvarianten en vertalingen te beoordelen, en hoe kunnen we die criteria onafhankelijk toepassen? Ik merk dat jouw antwoorden voor een groot deel blijven vertrekken vanuit de betrouwbaarheid van de WTG en haar vertaalprincipes. Daarmee komen we steeds terug bij het uitgangspunt dat ik juist probeer te onderzoeken. Ik heb op dit moment te weinig aan antwoorden die vooral het bestaande WTG-kader opnieuw uitleggen. Ik zoek juist naar de argumenten waarmee dat kader zelf getoetst kan worden. Daarom zie ik op dit moment weinig meerwaarde in het verder uitwisselen van standpunten. Mocht je op enig moment met een zelfstandig onderbouwd antwoord komen op die fundamentele vragen, dan lees ik dat uiteraard graag. Volgens mij kan ik dit gesprek net zo goed voortzetten met de papegaai in je kooi; die geeft vermoedelijk dezelfde antwoorden en waarschijnlijk ook sneller. Het is alsof je een kunstwerk zou willen kaderen, dan krijg je, naargelang de bron, elf dimensies met paren voor de beoordeling. Kortom, werken met axioma's kan helderheid scheppen, maar ook maar enkel wanneer er interesse voor bestaat. Vraag het anders even aan Hopper, heeft je papegaai weer wat te doen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
kris Bauer 0 Geplaatst 3 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 1 uur geleden zei Hopper: Je denkt dat je iets belangrijks over die éne ware religie weet. Wanneer ga je ons dat mededelen? Ik zie bijvoorbeeld in je vorige berichtjes dat je Jezus niet als God de Vader beziet. Toch zien vele christenen dat wel zo. Weet je hoe dat gekomen is? Ik zie Jehovah (gebaseerd op het Tetragram JHWH) als enige ware God. Ik zie in je vorige berichtjes, dat je een vertaling gebruikt waar het Tetragram ( of een vorm daarvan zoals Javé Jahweh, Jehovah) niet gebruikt. Weet jij hoe dit gekomen is? Is het belangrijk? Wat denk jij? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 18 minuten geleden zei kris Bauer: Ik zie bijvoorbeeld in je vorige berichtjes dat je Jezus niet als God de Vader beziet. Toch zien vele christenen dat wel zo. Weet je hoe dat gekomen is? Ik zie Jehovah (gebaseerd op het Tetragram JHWH) als enige ware God. Ik zie in je vorige berichtjes, dat je een vertaling gebruikt waar het Tetragram ( of een vorm daarvan zoals Javé Jahweh, Jehovah) niet gebruikt. Weet jij hoe dit gekomen is? Is het belangrijk? Wat denk jij? Kan op zich al verwarrend zijn, voor de leesbaarheid is het Jod-Hee-Waw-Hee, een tetragrammaton. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 850 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 1 uur geleden zei kris Bauer: Als het goed is heb je de dicussie wat gevolgd en je mening er over gevormd (of nog niet). Zo van als.je niet erkend dat er één ware religie is, heeft het weinig zin om daar iets over te delen. Maar ik sta open voor een gesprek. Als er een ware religie is, waar zou die aan moeten voldoen? Wat is het werk wat christenen te doen hebben gekregen, of hoef je alleen maar te geloven, en heb je dan een ticket..... Wat is jouw Godsbeeld? Hoe zijn de verschillende zienswijzen over God ontstaan? Zie je de Bijbel als door God geinspireerd? Ik noem maar wat.... Je beantwoordt mijn vraag niet, maar komt met een aantal wedervragen. Terwijl ik mijn antwoord al in mijn eerste post in dit topic gepost heb. Je leest dus niet wat ik schrijf, bent er niet echt in geïnteresseerd, want anders zou je niet een vraag stellen die ik al heb beantwoord. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 731 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 2 uur geleden zei kris Bauer: Vandaag met een groep van 30 op Terschelling aan het werk geweest. Leuk zeg, lijkt me best leuk op zo’n eiland. Goed dat ze daar open staan voor een goed gesprek. Hier in Zeeland loopt het wel eens wat stroef, maar we hebben een prachtige warme gemeente. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
kris Bauer 0 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Op 22-9-2026 om 23:25 zei Hopper: Alleen liefde is de ware religie. Dat is omdat liefde naar de waarheid leidt. En Jezus Christus is die waarheid. Deze had ik gelezen, maar vond hem misschien wat kort door de bocht.... Daarom stelde ik wat vragen om deze opmerking goed te plaatsen. Ook om te zien of mijn berichten met totelduif ook iets bijdraagt aan de kennis die je al hebt.... En als ik een topic niet helemaal meeneem in mijn vervolg, mijn excuses daarvoor. Dat klinkt erg ongeïnteresseerd als dat gebeurd.. Ik vindt alleen wat ingewikkeld worden als mensen door elkaar gaan berichten, (volgens mij zat er ook Russisch tussen) en dat heb je toch op zo'n forum... Op 22-9-2026 om 23:25 zei Hopper: Alleen liefde is de ware religie. Dat is omdat liefde naar de waarheid leidt. En Jezus Christus is die waarheid. Ook zie ik dat ik 23-9 hier al op gereageerd had..... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
kris Bauer 0 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Op 23-9-2026 om 14:25 zei Hopper: Het antwoord staat ook reeds in 1 Timotheüs 2. Vers 5: Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus Op dit forum wordt al jaren gelamenteerd over de Mens Christus Jezus en of Hij ja/nee God zou zijn. Zie ook de discussie tussen Aristarkos en Tortelduif. De mens dient voor nauwkeurige kennis er achter te komen wie of wat Christus Jezus is. Want Christus Jezus is de Middelaar tussen mens en God. En dus niet God.... Voorts zal de waarheid je vrij maken, en daarmee weet de mens ook van de waarheid. Spoiler: de waarheid bevrijdt je van jezelf. Ook hier zie ik niet echt wat jouw Godsbeeld is. Welke vraag bedoel je eigenlijk die ik niet gelezen zou hebben? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 731 Geplaatst 40 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 40 minuten geleden 47 minuten geleden zei kris Bauer: volgens mij zat er ook Russisch tussen) We hebben last van spammers en ik kan ze helaas niet tegenhouden omdat ik niet achter de schermen kan komen. Maar probeer het zoveel mogelijk te verwijderen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten