TTC 1.581 Geplaatst 2 augustus Rapport Share Geplaatst 2 augustus 27 minuten geleden zei Hopper: Jammer dat het principe van polariteiten gepresenteerd worden als evenwicht. Alleen vrouwe Justitia doet dat. Maar dat komt er van als westerse garagisten de oosterse wijsheid gaan uitventen. De polariteiten bestaan uit elkaar. En dit principe kan overstegen worden: enkelvoudigheid waar de tegendelen niet aanwezig zijn. God staat boven de tegengestelden, daar moet je zijn. Een heel eenvoudig voorbeeld: je kunt alleen Nederlander zijn dankzij het feit dat er buitenlanders zijn. Zouden er geen buitenlanders zijn, dan kun je ook geen Nederlander zijn. Evenwicht in die twee polariteiten zoeken is nutteloos, de complementariteit begrijpen brengt je verder. Moest je het gaandeweg steeds lastiger vinden om nog meer verkeerd te zeggen, is kunst een waardevol alternatief. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 23 Geplaatst 2 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 2 augustus (bewerkt) 7 uur geleden zei Hopper: Jammer dat het principe van polariteiten gepresenteerd worden als evenwicht. Alleen vrouwe Justitia doet dat. Ik meen dat Vrouwe Justitia wikt en weegt. M.a.w. het gaat haar niet om een evenwicht tussen polariteiten. 7 uur geleden zei Hopper: A. God staat boven de tegengestelden … B. Evenwicht in die twee polariteiten zoeken is nutteloos, de complementariteit begrijpen brengt je verder. Ad. A. Ik vul aan: want Hij is het grootste waarmee het kleinste samenvalt (Cusanus). Ad. B. Er zit geen evenwicht in polariteiten, ze stoten elkaar juist af als ik naar het verschijnsel magnetisme kijk. Complementariteit is voor mij denken in en-en. Als je dat bedoeld, dan is dat volgens mij de eerste keer dat ik je een dergelijk advies op dit forum zie geven. Heb je je bekeerd? 2 augustus bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.581 Geplaatst 2 augustus Rapport Share Geplaatst 2 augustus 22 minuten geleden zei IKBENANDERS: Er zit geen evenwicht in polariteiten, ze stoten elkaar juist af als ik naar het verschijnsel magnetisme kijk. Complementariteit is voor mij denken in en-en. Als je dat bedoeld, dan is dat volgens mij de eerste keer dat ik je een dergelijk advies op dit forum zie geven. Heb je je bekeerd? Louter administratief, ik denk dat je verkeerd gequote hebt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 23 Geplaatst 2 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 2 augustus 5 minuten geleden zei TTC: Louter administratief, ik denk dat je verkeerd gequote hebt. Rechtgezet. TTC reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 845 Geplaatst 2 augustus Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2 uur geleden zei IKBENANDERS: Heb je je bekeerd? Ik sprak slechts de garagist tegen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.581 Geplaatst 3 augustus Rapport Share Geplaatst 3 augustus 5 uur geleden zei Hopper: Ik sprak slechts de garagist tegen. Je bedoelt iets anders, omdat er helemaal niets gezegd is geweest. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 23 Geplaatst 3 augustus Auteur Rapport Share Geplaatst 3 augustus 4 uur geleden zei TTC: Je bedoelt iets anders, omdat er helemaal niets gezegd is geweest. Net wat ik dacht. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Peter79 286 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Op 22-7-2026 om 21:53 zei IKBENANDERS: Ik vraag me af of het atheïsme wel een geloof is. Is het niet eerder een ontkenning van wat anderen wel voor waar houden, namelijk het bestaan van (een) God(en)? Atheïsme is geen geloof net zoals theïsme ook geen geloof is. Theïsme betreft een gemeenschappelijk kenmerk van overtuigingen die uitgaan van Gods bestaan en atheïsme is een kenmerk van overtuigingen die uitgaan van Gods niet-bestaan. Elk mens heeft overtuigingen - zaken die hij of zij gelooft - iemand die zich kenbaar maakt als atheïst ook. Eén van de kenmerken van zijn overtuiging is dat God geen relevantie heeft voor zijn leven - hij leeft alsof God niet bestaat en sommige atheïsten laten dit met zoveel woorden gevraagd of ongevraagd ook weten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten