Spring naar bijdragen

Is atheïsme wel een geloof?

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af of het atheïsme wel een geloof is. Is het niet eerder een ontkenning van wat anderen wel voor waar houden, namelijk het bestaan van (een) God(en)?

Het atheïsme ontkent het bestaan van (een) god(en), maar gaat dit geloof dan ook altijd zó ver dat het alles ontkent wat tot het gebied van het geestelijke wordt gerekend? Ik kan me voorstellen dat men het bestaan van (een) God ontkent, maar dat deze ontkenning ook altijd uitmond in het ontkennen van het bestaan van geesten, die (kunnen) rondwaren in de nabijheid van het fysieke, dat snap ik dan weer niet. De Bijbel wijst daar op (op het bestaan van geesten etc.), maar ook allerlei documentaires en series op televisie. Hierin wordt – vaak met moderne apparatuur en mediums – het geestelijke, dat op een negatieve manier op het fysieke inwerkt, onderzocht. Veel mensen, incl. ik zelf, hebben rare voorvallen meegemaakt na of rondom een overlijden. Zo vielen tijdelijk de tv en de ethernet-adapter in mijn laptop uit toen mijn moeder in haar laatste levensfase zat (ik ga ervan uit dat dit mijn vader was die een paar jaar eerder was overleden) en deden de lampen raar nadat mijn vader was overleden.

Ik kan me níet voorstellen dat elke atheïst ook zo ver gaat dat, nadat hij heeft geconcludeerd dat er geen God kan bestaan, er dan ook echt geen andere geestelijke zaken kunnen bestaan. Men ontkent toch ook niet het meest ongrijpbare (geestelijke) deel in zichzelf: zijn Ik? Als het Ik niet wordt ontkend – zelfs niet door de atheïst – en dit Ik toch tot het gebied van het geestelijke moet worden gerekend, waarom dan wel alles blijven ontkennen wat ook tot het geestelijke moet worden gerekend: engelen, aartsengelen, tronen, vormgeesten, gevallen engelen en gevallen aartsengelen, demonen, overleden mensen, nympfen, kabouters, salamanders …?

De geestelijke mens (de mens aan de overkant van de drempel) weet (na verloop van tijd?) hoe de zaken in elkaar steken; de natuurlijke mens is en blijft in het ongewisse totdat zijn/haar/andermans ervaringen hem iets duidelijk maken waardoor hij dit gebied van het ongewisse ook weer verlaat.

bewerkt door IKBENANDERS
Link naar bericht
Deel via andere websites