IKBENANDERS 16 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) Ik vraag me af of het atheïsme wel een geloof is. Is het niet eerder een ontkenning van wat anderen wel voor waar houden, namelijk het bestaan van (een) God(en)? Het atheïsme ontkent het bestaan van (een) god(en), maar gaat dit geloof dan ook altijd zó ver dat het alles ontkent wat tot het gebied van het geestelijke wordt gerekend? Ik kan me voorstellen dat men het bestaan van (een) God ontkent, maar dat deze ontkenning ook altijd uitmond in het ontkennen van het bestaan van geesten, die (kunnen) rondwaren in de nabijheid van het fysieke, dat snap ik dan weer niet. De Bijbel wijst daar op (op het bestaan van geesten etc.), maar ook allerlei documentaires en series op televisie. Hierin wordt – vaak met moderne apparatuur en mediums – het geestelijke, dat op een negatieve manier op het fysieke inwerkt, onderzocht. Veel mensen, incl. ik zelf, hebben rare voorvallen meegemaakt na of rondom een overlijden. Zo vielen tijdelijk de tv en de ethernet-adapter in mijn laptop uit toen mijn moeder in haar laatste levensfase zat (ik ga ervan uit dat dit mijn vader was die een paar jaar eerder was overleden) en deden de lampen raar nadat mijn vader was overleden. Ik kan me níet voorstellen dat elke atheïst ook zo ver gaat dat, nadat hij heeft geconcludeerd dat er geen God kan bestaan, er dan ook echt geen andere geestelijke zaken kunnen bestaan. Men ontkent toch ook niet het meest ongrijpbare (geestelijke) deel in zichzelf: zijn Ik? Als het Ik niet wordt ontkend – zelfs niet door de atheïst – en dit Ik toch tot het gebied van het geestelijke moet worden gerekend, waarom dan wel alles blijven ontkennen wat ook tot het geestelijke moet worden gerekend: engelen, aartsengelen, tronen, vormgeesten, gevallen engelen en gevallen aartsengelen, demonen, overleden mensen, nympfen, kabouters, salamanders …? De geestelijke mens (de mens aan de overkant van de drempel) weet (na verloop van tijd?) hoe de zaken in elkaar steken; de natuurlijke mens is en blijft in het ongewisse totdat zijn/haar/andermans ervaringen hem iets duidelijk maken waardoor hij dit gebied van het ongewisse ook weer verlaat. 2 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Uiteraard is het atheïsme ook een (mentaal) geloof. Het probleem met die stelling is dat atheïsten dat zelf dan weer steevast ontkennen. Je jaagt ze op de kast. Dus kun je beter zoiets in het openbaar niet zeggen. De natuurlijke mensen vallen uiteen in twee categorieën: een categorie die in God gelooft en een categorie die niet in God gelooft. Het zijn twee mentale overtuigingen welke tegengesteld zijn. Ingewikkelder gaat het niet worden. Maar aan een mentale overtuiging betreffende God heb je niet zo veel. Gezien het feit dat niemand weet wie of wat God is. Je komt dan op het terrein van de Geest en daar heeft de natuurlijke mens geen kaas van gegeten volgens de Bijbel. Vandaar dat er in natuurlijke-mensen-land wat af geredetwist wordt over God. De Bijbel zegt: God is Een. De kerk zegt: God is drie personen. Wie heeft er dan gelijk? Geloof (als in een mentale overtuiging) zegt niet zoveel. Wie zegt: "God bestaat" , die kan dat alleen linken aan zijn eigen bestaan als natuurlijke mens. Zou God een natuurlijke mens (een persoon) zijn? Dat gelooft dat weer niemand. Zolang je niet weet wat het begrip 'bestaan' betekent anders dan als in je eigen (natuurlijke) bestaan dan weet je helemaal niks. Voordat je met het begrip 'geloof' begint dien je eerst eens de kernbegrippen zoals 'bestaan' en 'geloof' te begrijpen. Ieder mens heeft talloze mentale overtuigingen , als je God daar onder schaart dan valt God in de categorie UFO's, aliens en kabouters. Geloof echter is een vrucht van de Geest, het wordt de mens geschonken door God. En als je het zó beschouwt dan is atheïsme natuurlijk helemaal geen geloof. Dan is een atheïst iemand die geen weet heeft van God. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 16 Geplaatst 50 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 50 minuten geleden (bewerkt) 40 minuten geleden zei Hopper: Zou God een natuurlijke mens (een persoon) zijn? Uit een noot bij 193e deel in boek 3 van Over de wetende ontwetendheid (= docta ignoratnia) van Cusanus: Citaat ‘Hypostatische vereniging’ betekent ‘de eenheid van de menselijke natuur in Jezus Christus met de éne goddelijke Persoon van de Logos als de grond van het bestaan’ … Reeds in de 5e eeuw sprak Cyrillos van Alexandrië over de ἕνωσις καθ’ ὑπόστασις (henoosis kath' hypostasin). … de menselijke en goddelijke natuur van Jezus Christus zijn onderscheiden én verenigd in de unieke Persoon van het Woord. 50 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten