Spring naar bijdragen

De zus van Maria (welke niet bij name genoemd wordt); en die toch geen zus had …???

Aanbevolen berichten

Op 24-7-2026 om 14:25 zei Robert Frans:

Vanwege de Reformatie, die én veel invloed begon te krijgen én boeken uit de Schrift begon te verwijderen die volgens haar niet canoniek zouden zijn. Net zoals hier op Credible.nl bepaalde al geldende gedragsregels alsnog in de FAQ werden opgetekend naar aanleiding van conflicten daarover, zo wilde de kerk een definitief antwoord op de vraag over de bijbelse canon vaststellen.

Een beetje dezelfde eigenschappen eigenlijk als een dogma: het geschrift moet apostolisch, orthodox, katholiek en stichtend ofwel noodzakelijk zijn.

Apostolisch: het moet stammen uit de tijd van de apostelen en hun leerlingen, ofwel in bijvoorbeeld het geval van het Oude Testament door hen als gezaghebbend erkend zijn.
Orthodox: het moet in lijn zijn met de leer zoals die door de apostelen en kerkvaders werd doorgegeven en ook destijds door de kerk werd vastgesteld.
Katholiek: het moet al populariteit en gezag genieten in een significant aantal kerken.
Stichtend: het is inhoudelijk voldoende belanghebbend om als heilige, noodzakelijke tekst te dienen voor de hele kerk wereldwijd.

Mist een geschrift één van deze kenmerken, dan valt het al buiten de boot.

Ik geloof dat God de openbaring eenmaal aan de heiligen heeft toevertrouwd (Judas 3). De taak van de kerk is daarom die openbaring te bewaren en door te geven, niet om naast de Schrift een tweede onfeilbare bron van openbaring te vormen.

De Heilige Geest is de uiteindelijke Leraar van de kerk (Joh. 14:26; 16:13). Daarom zie je ook dat de Bereeërs zelfs de prediking van Paulus toetsen aan de Schrift (Hand. 17:11). De kerk staat dus onder Gods Woord, niet erboven.

Daarom zie ik de kerk als getuige en dienares van de waarheid. Zij heeft een belangrijke, zelfs onmisbare taak, maar haar gezag is afgeleid van Gods openbaring en niet andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn zorg zit niet alleen in de interpretatie van deze specifieke tekst, maar ook in de gevolgen die zo'n interpretatie heeft. Als Maria op basis van deze passage wordt gezien als de geestelijke moede

Maria staat voor mij niet boven de andere gelovigen in de zin dat zij een andere toegang tot God zou hebben. Ook zij is volledig afhankelijk van de genade die Christus aan het kruis heeft bewezen.

Volgens mij veronderstel je wat je wilt aantonen. Je stelt dat de kerk uit het Nieuwe Testament dezelfde is als de huidige Rooms-Katholieke Kerk, en gebruikt dat vervolgens als bewijs dat het huidige

Posted Images

1 uur geleden zei Tortelduif:

… de kerk … heeft een belangrijke, zelfs onmisbare taak, maar haar gezag is afgeleid van Gods openbaring en niet andersom.

Ik vind de (exoterische) taak van de kerk, die ze naar mijn mening zichzelf heeft toegeëigend, minder en minder bij deze tijd passen. Ik dat dat het hoog tijd wordt dat de meerderheid van de mensen zelfstandig leert denken, zelfstandig beslissingen leert nemen en niet langer op basis van het gezag van de kerk of wat er in de Bijbel staat etc.
   Dat deze zelfstandige manier van denken en keuzes maken overlapt met wat er in de Bijbel staat, dat lijkt me vanzelfsprekend, maar de bron van dit alles zou niet langer de Bijbel of de moeten zijn, maar het Ik van de mens.

bewerkt door IKBENANDERS
Link naar bericht
Deel via andere websites