Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Beste Credible bezoekers,

Via dit topic willen we jullie op de hoogte brengen van onze nieuwe gelanceerde weblog.

Op deze weblog gaan we dagelijks onze belevenissen vertellen waarin we Gods aanwezigheid hebben gevoeld die dag.

We geloven dat we door middel van deze weblog ( www.Gebedsbroeders.nl ) medechristenen mogen opbouwen en bemoedigen in hun christelijk geloof.

We willen jullie graag laten zien dat God nog dagelijks bijzondere dingen door christenen heen doet waar we ons vaak niet bewust van zijn.

We wensen jullie Gods zegen toe en hopen dat jullie nog dagelijks onze

weblog zullen bezoeken.

Waarom post je dit bericht?

Omdat ik geloof dat we door middel van deze weblog andere christenen mogen bemoedigen en opbouwen in het christelijke geloof. Vaak zijn we ons er niet van bewust dat God wel degelijk iedere dag tot ons spreekt en christenen dagelijks bemoedigd en opbouwt.

Wat versta jij onder een “gebedsbroeder�!

Een gebedsbroeder kun je als volgt zien; twee vrienden ( broeders ) die wekelijks bij elkaar komen om samen tijd voor God apart te zetten en samen over het geloof praten, bidden, en lezen uit Gods woord. ( de bijbel )

Vandaar dat de titel van onze weblog gebedsbroeders heet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 415
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb ook al een tijdje een site, op link

10 jaar geleden opgezet puur met wat studies / verslagen er op, maar nadat er per mail meermalen om gevraagd is is het de laatste jaren uitgegroeid tot een "communizine" (om het maar een naam te geven.

Het is tegenwoordig dus een Christelijk communizine waarop veel informatie te vinden is over het geloof, elke dag actueel nieuws, een gezellig forum om door te praten over het geloof en alles wat daar bij komt kijken.

Of doe mee met de chat, waarvoor regelmatig thema-avonden georganiseerd worden. Naast dit soort zaken is er ook veel te vinden over Christelijke artiesten en diverse evenementen en een uitgebreid doorzoekbare gouden gids, maar dan een christelijke versie er van.

Kortom een veelzijdige site, voor veelzijdige Christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Hey ik heb even wat te melden smile.gif

Sinds al een tijdje geleden, 2 maanden denk ik, is er een nieuwe communitysite van start gegaan:

www.GodCommunity.nl

Er waren al meer van deze soort community's zoals apeldoorner.com, alphen.nu, mijnutrecht.nl, leidenonline.nu, enzovoort... Maar deze is speciaal gemaakt voor christenen.

De site is nog niet zo groot dus we zouden het leuk vinden als je je er ook op aanmeldt!

Groetjes,

Ruben

GodCommunity Crew

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 18:51:41 schreef Audiophile het volgende:

Wat kan je met zo'n community site?

Je eigen profiel maken zodat mensen kunnen zien wie je bent en wat je hobby's zijn.. btje het gross van wat dat soort sites inhouden.. maar deze is anders, namelijk christelijk yes.gif

je kan privéberichten sturen naar mensen of in hun gastenboek schrijven.. er zijn agendapunten waar in staat wat voor christelijke dingen er te doen zijn binnenkort en er is een forum waar men discuseerd over verschillende onderwerpen..

dat was t wel zo'n btje

neem gerust een kijkje

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Ik wil bij deze even de site spammen van de theoloog Hendro Munsterman. Het is dezelfde theoloog die ik gevraagd heb om ook hier op Credible op de voorpagina geregeld een collumn te schrijven. Ook heeft hij op dit moment op Rorate een paar interessante draadjes geopend over dogmatiek, Mariaverering e.d. Helaas is zijn homepage wel gedeeltelijk in het Frans:

link

Daaruit een mooie collumn:

[WJD: een mormoonse paus?

Geplaatst door Hendro Munsterman op

za 5 mrt '05 om 00:03u

In het vliegtuig van Toronto naar Minneapolis, daags na de Wereldjongerendagen waar ik als jongerenpastor een groep Duitstalige Zwitserse jongeren begeleidde, kwam ik – door toedoen van de dame bij de check-in, maar misschien met een beetje hulp van de Voorzienigheid – naast een alleraardigste en niet-onaardig uitziende jonge meid te zitten. Natuurlijk kwam het gesprek op de Wereldjongerendagen, en wat bleek? Ze was op weg naar huis (Seattle) na twee weken vrijwilliger te zijn geweest in Toronto bij de voorbereiding en het eten uitdelen. Toch was er een bijzonder ‘detail’: ze was niet katholiek, maar Mormoons.

De organisatie in Toronto had problemen bij de organisatie en mormoonse jongeren hebben geholpen, met tientallen, en zonder evangelisatiemotieven. “Just because our help was neededâ€, zei ze. Ik weet niet zeker of katholieke jongeren dat ook voor een mormoonse ontmoeting zouden doen! Dagen lang had ze (vrijwel) niets anders van de ontmoeting gezien dan de maaltijden die we nuttigden.

Maar toch was het een bijzondere ervaring voor haar geweest: ze had het rooms-katholieke geloof nu beter begrepen, en ze had vooral gezien hoezeer het rooms-katholieke en mormoonse geloof op elkaar lijken.

“Pardon?â€

Ze schonk me haar ‘Book of Mormon’… En vertelde me dat dit boek de gehele waarheid vertelt die in de Bijbel slechts verhuld is weergegeven. Langzaam kreeg ik een eerste idee van het hoe en waarom van het mormoonse geloof. Maar ik wilde weten waarom ze zei dat katholieken en mormonen zo op elkaar lijken?

In grote lijnen kwam het verhaal hier op neer dat ze tijdens die twee weken had begrepen, van katholieke jongeren met wie ze gesproken had, dat de paus in het katholieke geloof een belangrijke plaats innam. En de grote apostel (ben de officiële titel kwijt!) had dezelfde plaats in het mormoonse geloof. Hij wordt immers voor zijn leven door goddelijke wilsbeschikking uitgekozen, hij staat aan het hoofd van een soort ‘apostelcollege’ die de boel bestuurt (“net als jullie kardinalenâ€), en hij ontvangt – direct vanuit de hemel – nieuwe en voortgaande goddelijke openbaringen (‘hoe’, dat wist ze niet precies, maar “jullie paus heeft dat toch ook? Met zijn onfeilbare nieuwe dogma’s die niet direct op de Bijbel zijn terug te voeren?â€).

Even slikken…

We hadden nog ongeveer een uur tot de landing. Waar kon ik beginnen met praten? Hoe moest ik uitleggen wat de rol van de bisschop van Rome in de rooms-katholieke kerk was? In gedachten zag ik alle beelden van de wereldjongerendagen aan me voorbijtrekken: prachtige en intense beelden, heerlijke en bijzondere ontmoetingen, maar ook enkele beelden waar ik me als nuchtere Nederlander ook wat minder gemakkelijk bij voelde. Zoals dat beeld – zichtbaar op alle grote beeldschermen – van die jongeren die massaal op de stoel stormden waarop de paus een paar minuten voorheen nog had gezeten om hem te kussen en te betasten. Zoals die beelden van hysterische en huilende tieners toen ze de paus voorbij zagen rijden. En ik kon me enigszins voorstellen dat deze beelden aan deze mormoonse schone de indruk konden geven dat de paus voor ons niet alleen heilig, maar ook goddelijk is.

De tijd was uiteindelijk te kort… Gelukkig hebben we ons vliegtuig naar Amsterdam/Zürich in Minneapolis gemist, evenals zij haar vliegtuig naar Seattle, zodat we met 31 Zwitsers, 1 Nederlander en 1 schone mormoonse, in onze bezwete kleren (de bagage was inmiddels wèl op weg naar Amsterdam) in een 5-sterren Hiltonhotel werden ondergebracht (dank aan de KLM!). Tijd genoeg om ’s avonds in de lounge de zaken goed door te praten… met haar, en met “mijn†Zwitserse jeugd.

De vraag die hierachter steekt is een reële en belangrijke vraag. Welke rol heeft de bisschop van Rome, en welk beeld geven we van hem in de media?

Een paar voorlopige en te beperkte voorzetten:

1) De paus is geen dalai-lama: geen reïncarnatie van Christus; geen verpersoonlijking van God op aarde. Hij is een bisschop onder de bisschoppen: eerste onder de gelijken. De opvolger van Petrus: Petrus was niet méér apostel dan de anderen, en toch was zijn positie van centraal belang (in alle mogelijke betekenissen).

2) De paus is geen mormoonse ‘grote apostel’: geen direct lijntje met de Drie-ene god, geen nieuwe openbaringen. Maar hij is degene die – in samenspraak met de gehele Kerk – het katholieke geloof op een hedendaagse wijze poogt door te geven. Hij is niet onfeilbaar, maar hij kan – op sommige belangrijke momenten en over sommige essentiële onderwerpen – onfeilbare uitspraken doen (da’s wat anders!).

3) De paus is geen Fidel Castro: geen held waar we massaal naar toe gaan om te klappen en hysterisch te juichen omdat het systeem dat voorschrijft. Hij is vooral een dienaar die de eenheid van de Kerk dient en die poogt om de Kerk als geheel in de hedendaagse situatie een evangelisch gezicht te geven.

4) Tegelijkertijd is de paus ook niet slechts een soort minister-president: hij is duidelijk meer dan een bestuurder, meer dan iemand die voor een bepaalde tijd (gekozen of benoemd) de boel poogt te leiden. Hij is verpersoonlijking van de eenheid van de Kerk. Die rol is een onvervangbare rol. Bij alle eventuele nieuwe ontwikkelingen rond het pausschap, en bij alle eventuele veranderingen die dit pausschap zal ondergaan (zoals JPII in Ut Unum Sint opperde), zal dit altijd het centrale element blijven.

Ja, en dan heb je soms sommige pausen die dan ook nog de gave van het charisma hebben. Pausen waarvan je denkt: “ik ben het misschien wel niet altijd en overal met hem eens, maar wat is het toch goed dat hij er is!â€. Pausen waardoor je de creativiteit van de Voorzienigheid soms alleen maar kunt bewonderen. Zulke pausen laten je niet hysterisch huilen, maar geven je toch een kleine brok in de keel als hij in zijn papamobiel voorbij komt rijden in Toronto… Zelfs een nuchtere Nederlander zoals ik…

Oh ja, mocht iemand geïnteresseerd zijn in een ‘Book of Mormon’, dan is een exemplaar bij mij te leen… met haar e-mailadres erin geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ik dit topic toch tegenkom ga ik ook maar eens spammen:

www.godsdienstonderwijs.be

Deze website is een initiatief van de faculteit theologie van mijn Alma Mater. De website is vooral bedoeld voor godsdienstleerkrachten, maar alle geïnteresseerden hebben er vast wat aan. Bijzonder leuk zijn de zogenaamde in de kijkers, waar boeiende en actuele thema's op allerlei manieren besproken worden, ideaal om te gebruiken in lessen, jeugdgroepen, of gewoon als gespreksonderwerp met (gelovige) vrienden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf behoorlijk gek op de site, ik heb er al zo veel interessante dingen gevonden, en als ik later zelf in het onderwijs stap weet ik wel waar ik m'n mosterd kan halen! Ik ben blij dat je er iets aan vindt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

De website www.e-kerk.nl is onlangs vernieuwd.

Deze website is er om kerkzoekende te verbinden aan lokale (jeugd)kerken of gemeenten.

Neem eens een kijkje, maar zorg vooral dat jouw (jeugd)kerk/gemeente in dit overzicht staat zodat deze nog beter vindbaar is.

Je hoeft geen website te hebben om hierbij aan te melden en het is geheel gratis...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Hoi bye.gif

Denk jij graag na over het christelijk geloof? >> Lees dan even verder!

Je hoeft geen die-hard credible'er te zijn om je te herinneren dat er een tijdje geleden een zogeheten amateurcursus gestart is voor mensen die geinteresseerd zijn in de Rooms Katholieke Kerk. We zijn daar op dit forum mee begonnen en het bleek erg interessant te zijn. Door omstandigheden kon de cursus niet verdergaan op Credible. Gelukkig bleken de deelnemers (waaronder ikzelf) gemotiveerd om door te gaan omdat het gewoon heel interessant en leuk is. Daarom hebben we de cursus vervolgd op deze website.

En, nu komt het: het zou zo leuk zijn als er nog meer mensen aan de cursus deelnemen! Momenteel zijn we maar met een paar mensen en hoewel het al heel interessant is om elkaars hersenspinsels te lezen, zouden we best graag nog meer mensen in de virtuele collegebanken willen hebben. Het doel van de cursus is het leren begrijpen van het katholieke geloof. Aangezien je daar als credible-lid waarschijnlijk extra in geinteresseerd bent, zul je ongetwijfeld wat aan de cursus hebben.

De cursus kost geen geld en geen zeeen van tijd. Wat het je oplevert is in elk geval een uitdaging om diep over je eigen geloof na te denken en te leren over de RKK. Interessant als je zelf lid bent van de RKK en graag wat wat dieper op de materie in wilt gaan, maar zeker ook als je lid bent van een Protestantse kerk en wilt weten wat "zij van de RKK" nu eigenlijk belijden. Het maakt niet uit of je superveel weet of niet, je kunt op je eigen niveau en op je eigen manier deelnemen. De enige voorwaarde is oprechte interesse.

Dus... meld je aan! Hoe? Door naar deze website te gaan en je aan te melden. Natuurlijk kun je de verschillende cursus-topics ook eerst eens gewoon doorlezen om te zien of het wat voor je is. Maar niet te lang nadenken he? Gewoon meedoen.

Hester bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Iggi: Wat is daar christelijk aan?
hamer.gif

Wat is er on-christelijk aan om mensen die op zoek zijn naar een kamer te wijzen op een site waar links staat waar je eventueel een kamer zou kunnen vinden. Hoor om me heen dat het juist soms zo moeilijk is een geschikte kamer te vinden. nosmile.gif

Maar ja, als dit niet mag of on-christelijk is mag de link natuurlijk altijd verwijdert worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, gezien de tijd van het jaar en alle hektiek die er komt kijken bij het zoeken van een kamer e.d. plus het feit dat Credible.nl een jongerenforum is komt die link vast voor iemand van pas flower.gif

Maar het is niet het doel van het topic, inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, gezien de tijd van het jaar en alle hektiek die er komt kijken bij het zoeken van een kamer e.d. plus het feit dat Credible.nl een jongerenforum is komt die link vast voor iemand van pas
flower.gif

Pfff.. eh, dat was dan ook de bedoeling. yes.gif

Quote:
Maar het is niet het doel van het topic, inderdaad.

Ok, zal er rekening mee houden wanneer ik weer eens wat plaats. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 1 month later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid