Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

7 uur geleden zei TTC:

Is er ook ergens plaats voor een moeder, dat vraag ik me af.

Goede vraag! Het ‘moederlijke’ kom ik eigenlijk niet tegen als ik terugdenk aan het bijbelse gedachtegoed inzake dit onderwerp. Wel kom ik uit bij Maria. Zou het vaderlijke bij de ‘hemel’ horen en het moederlijke bij de ‘aarde’? Er wordt ook wel gesproken van ‘moeder aarde’.

@Fundamenteel: ‘Dus ja, aan de haard vaneigenst.’

bewerkt door IKBENANDERS
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei IKBENANDERS:

Goede vraag! Het ‘moederlijke’ kom ik eigenlijk niet tegen als ik terugdenk aan het bijbelse gedachtegoed inzake dit onderwerp. Wel kom ik uit bij Maria. Zou het vaderlijke bij de ‘hemel’ horen en het moederlijke bij de ‘aarde’? Er wordt ook wel gesproken van ‘moeder aarde’. @Fundamenteel: ‘Dus ja, aan de haard vaneigenst.’

Weet het niet, Barnabas schreef er iets over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Weet het niet, Barnabas schreef er iets over.

Ik zou denken: ‘Het is aan de mens om voor de aarde te zorgen (vrouwelijk). Waar onze inspanning samen vallen met de Vader-, de Zoon- en de Heilige Geest-stroom (mannelijk) kunnen we getuige zijn van de zogenoemde “chymische bruiloft” (alchemische bruiloft). Mystieker kan het bijna niet!

bewerkt door IKBENANDERS
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei IKBENANDERS:

Ik zou denken: ‘Het is aan de mens om voor de aarde te zorgen (vrouwelijk). Waar onze inspanning samen vallen met de Vader-, de Zoon- en de Heilige Geest-stroom (mannelijk) kunnen we getuige zijn van de zogenoemde “chymische bruiloft” (alchemische bruiloft). Mystieker kan het bijna niet!

Barnabas heeft er iets over geschreven, wat je beschrijft lijkt me meer op twee rupsen met vlinders in hun buik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Alvast benieuwd.

Ik neem aan dat je hier naar verwijst?

Citaat

DE Vader en de Heilige Geest zijn geest maar de Zoon is ook geest voordat hij mens werd. De Zoon is een geest die precies past bij zijn lichaam en hij is man. De Vader is ook een manenlijke geest zoals de Zoon dat is en de Heilige Geest is een vrouwelijke geest. Zoals de Zoon man was was Adam man en was Eva vrouw. Zij zijn het beeld van God die man en vrouw is, de vader en moeder die kinderen (een zoon) kunnen krijgen. Dus de Vader is vader en de Heilige Geest is moeder.

Ik zou wel eens willen weten waar Barnabas het volgende op baseert: ‘… de Heilige Geest is een vrouwelijke geest’. Weet jij het?

Link naar bericht
Deel via andere websites