Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Tongentaal is niet bidden met je verstand, maar met je hart.

Met je verstand bid je: God ik heb een nieuwe auto nodig.

Met je hart bid je: God, kom nu in mijn hart en genees die plekken die gewond zijn.

Meestal wil je dit laatste zelf niet eens, want wat het hart wilt, wat de Geest wilt, is vaak niet de makkelijkste weg, maar een pijnlijke moeilijke weg.

Waarom weten wat je bidt als je op God kunt vertrouwen dat Zijn Geest alleen voor het goede bidt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 733
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Idd John ik kon het niet mooier verwoorden...

Als je gewoon voor jezelf iets wilt bidden, kan dat ook gewoon, je maakt namelijk de keuze om door te gaan in tongen, of om te zeggen wat je wilde.

Je hoeft niet in tongen te bidden, je kunt er ook elk moment mee op houden. Maar in tongen bidden is wel iets moois wat we van God gekregen hebben!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als we over tongentaal spreke dat we dan ook over het vertalen van tongentaal moeten hebben. Want als iemand in de gemeente in tongen spreekt en daarna iemand het vertaald dan is het ter opbouwing van de gemeente. Behalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen. Wie profeteert is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente STICHTING ontvang. dat alles moet tot stichting geschieden. (1Cor 14:12,13,5,26).

ook vind ik dat wanneer wij vervuld worden dat de bewijs dat je waarlijk ben vervuld met Gods geest het spreken in tongen is.Het boek handelingen is het boek waar de de 1e Gemeente word gesticht. En daar was de vervulling van gods geest aanwezig door middel van tongentaal.En wij leven in de tijdperk van de Gemeente. Ik hoor dat sommige mense het willen leren of zelf uitproberen maar laten we er niet mee spelen.Het is niet iets wat we van onszelf kunne verkrijgen.Jezus zelf vertelt ons in marcus 16;17 dat we met nieuwe tongen zullen spreken. Het spreken van tongen is het enige bewijs dat ik in de bijbel kan vinden wat betreft de doop met de geest. Toen ze op de pinksterdag in Jeruzalem vervuld werden met de geest, begonnen ze"met andere tongen te spreken, zoals de geest het hun gaf uit te spreken"Hand 2:4. 8 jaar later ook weer in caesarea (hand 10:46). In efeze 23 jaar na pinksteren ook weer.(Hand 19:6). En hoewel in samaria een jaar na pinksteren niet vermeld is dat men in tongen sprak toen men de doop ontving(Hand 8:17,19) is het zeker dat er in elk geval een bovennatuurlijk manifestatie was, hetgeen bewezen wordt door het feit dat een joodse tovernaar, die zelf al bovenatuurlijke kracht bezat (vers 9), geld aanbood voor de grotere bovennatuurlijke kracht die hij zag (vers 18) en die men kon horen. vergelijk hiermee handelingen 2:33.Maar beste broeders en zusters laten we niet denken dat we het kunne aanleren of proberen eruit te persen.Als het de tijd is zulle we vervuld worden en in tongen spreke gaat dan vanzelf zonder dat we erbij kunne nadenken want het spreken in tongen in de geest die voor ons bidt.De heilige is de geest van god en weet dus alleen de heilige geest wat er in God omgaat en bid hij dus voor ons.

Groeten royke

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 14:05:29 schreef Royke het volgende:

ook vind ik dat wanneer wij vervuld worden dat de bewijs dat je waarlijk ben vervuld met Gods geest het spreken in tongen is.

Het spreken van tongen is het enige bewijs dat ik in de bijbel kan vinden wat betreft de doop met de geest.

Als je niet in tongen kan spreken is het maar de vraag of je vervuld bent met de Heilige geest

verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tongentaal.

Er zijn talloze gelovige mensen dood gegaan zonder dat ze de gave van de tongentaal hadden. Iets mis mee?

De Geest deelt uit zoals Hij wilt, lees 1 Korinte 12 er maar op na. En bedenk dan ook dat de climax in hoofdstuk 13 wordt bereikt: de LIEFDE!

Even kort op het stukje waar Matthijs naar verwijst:

- we lezen herhaaldelijk dat Jezus zich terugtrok om met z'n Vader te spreken, bidden dus. In welke 'taal' Hij dat deed staat er niet bij.

- In Handelingen 2 gaat het over een heel ander 'spreken in tongen' dan bijv. in 1 Korinte 14. Want in 1Kor14 wordt duidelijk dat tongentaal voor een ander meestal niet te verstaan is, en dat het vooral de eigen geloofsopbouw dient. Uit Hand. 2 kan je opmaken dat de ander het juist wel verstaat. Het gaat dan ook over iets heel anders.

Kijk, Paulus geeft de voorkeur aan profetie, want dat bemoedigt en sticht de gemeente. Profetie is 'de grote daden Gods verkondigen', is 'het evangelie verkondigen', kortom: vertellen over Gods grote liefde voor mensen.

Bij Lukas (=Hand. 2) gebeurt dat dmv de zgn tongentaal: daarmee worden mensen aangesproken en wordt hen 'de grote daden Gods verkondigd'. Het spreken in tongen uit Hand. 2 heeft dus dezelfde functie als de profetie van 1 Kor 14. Beiden zijn erop gericht om verstaanbaar over te komen en de liefde van God onder de aandacht van de hoorders te brengen.

Tongentaal / glossolalie zoals er nu vaak over gesproken wordt, is in de lijn van 1 Kor 14, namelijk vooral te gebruiken in de binnenkamer, voor de relatie tussen jou en de hemelse Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Kleine blik zoals ik het zie (tongentaal dan)

Tongentaal zoals in Handelingen 2:

Er zijn 120 dicipelen in de bovenzaal, allen werden vervuld met de heilige geest en spreken in vreemde talen.

Dit noem ik even de 'openbare' gave van in tongen spreken.

Dan heb je ook nog 1 corinthe 14 vers 4 waarin ongeveer staat: (afhankelijk van je vertaling) Als iemand in een vreemde taal spreekt, bouwt hij zichzelf op. Maar als iemand woorden van God doorgeeft, bouwt hij de gemeente op.

Dus hier staat dat in tongen spreken jezelf sticht. Dat is totaal iets anders dan het spreken in een andere taal, die je niet geleerd hebt.

M.a.w. Volgens mij zijn er verschillende tongentalen.

1. Een openbare tongentaal wat een gave is (lees 1 corinthe 12)

2. Een algemene tongentaal die voor iedere christen weggelegd is. (God wil dat iedere christen zichzelf sticht. Toch???)

Now, how about that????

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee, niet mee eens.

Ik denk dat het idd een gave is, het verschil tussen twee vormen zal ik us opzoeken, weet ik niet.

Ik denk gewoon dat niet iedereen de gave heeft. De één heeft de gave van tongen, de andere van genezing, de ander van profetie(natuurlijk jij niet maar door de H. Geest, wij zijn zonder God niks).

Dus niet iedereen heeft het naar mijn mening, ik geloof wel dat ieder mens gezegend is met een gave. Ook geloof ik dat je zonder bijvoorbeeld: je hebt de gave van tongen spreken, dan zou het best kunnen zijn dat je een profetie krijgt van God. En andersom, dat geloof ik wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 12:22:23 schreef Ichtus het volgende:

Vreemd zeg. Bij ons bidden we ook gewoon en er spreekt nooit iemand in tongentaal. Ik ken verder ook niet zoveel voorbeelden van niet-evangelische kringen waar het wel gebeurd...

Klopt.

Heb je twee kansen, of niemand heeft de gave, maar de mensen hebben andere gaven. (het is immers niet zo dat een kerk automatisch uit 25% die en die gave bestaat)

Of, nog logischer, stel dat iemand in tongen zou spreken, hoe gewenst is dat? Is er wel ruimte? Het is nl. niet zo dat je op eens je macht over jezelf verliest hoor.

Is niet zo raar hoor, bij ons komt het ook echt zelde voor (heeel zelde zelfs, maar wij zijn ook erg gematigd als gemeente zeg maar..)

Verder, je sticht jezelf,als het niet vertaald wordt hebben anderen er niks aan, dus kun je beter in jezelf bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom,

Als openstellen voor dergelijke zaken de "key" is, dan lijkt het niet werkelijk. Openstellen, maar hoe weet je dan het het de HG is. Waarom praat je dan een taal die niemand kan verstaan, maar als ik lees in de Bijbel gebeurt juist dat je wel kan verstaan wat ze zeggen. Waarom zouden alleen mensen in Pinkster en Evangelie gemeeenten zich open stellen? Of het dan wel of niet de HG is zal ik niet zeggen, want dat kan verloochenen zijn van.

Hoe komt het dat mensen niet weten wat er gezegd wordt, maar dat je het wel kan vertalen Komt behoorlijk tegenstrijdig over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom uit een behoudende gemeente en spreek in tongen. Het is geen openstellen of wat dan ook. Toen ik vervuld werd met de heilige geest was het er gewoon, niks spectaculairs, gewoon toen ik in mn bedje op mn kamer lag....

De gave van vertaling is alleen nodig op het moment dat tongentaal voor de hele gemeente is. Dus niet voor iedere gelovige persoonlijk. Zodat het ter opbouw is van de hele gemeente (1 cor 12)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry, ik heb de teksten niet bij de hand.

Maar in de eerste plaats, het is iets meer persoonlijks voor je zelf. Je hebt een makkelijker contact met God zeg maar. Anderen hebben er niet veel aan, Paulus noemt het daarom ook één van de mindere gaven. Als je in tongen spreekt moet jij of een ander het kunnen uitleggen, anders kun je het beter voor je zelf houden en niet hardop bidden.

Dus je moet het of zelf kunnen vertalen (dit kun je niet altijd,soms heb je de woorden er niet voor), of een ander kan het vertalen (wat ook een gave is van de H. Geest is)

Kan het alleen in pinkster of evangelie gemeentes? Nee hoor, maar een kerk moet er wel ruimte voor geven. Als jij in je kerk in tongen zou spreken, hoe zouden ze dat vinden?

Ik ben ook van mening dat niet iedereen in tongen kan spreken. Er zijn een aantal gaven genoemd van de H. Geest in de bijbel. één is in tongen spreken, een ander is profetie, genezning, vertaling (kan dat ik er één vergeet?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 16:45:08 schreef Andrew het volgende:

Ik kom uit een behoudende gemeente en spreek in tongen. Het is geen openstellen of wat dan ook. Toen ik vervuld werd met de heilige geest was het er gewoon, niks spectaculairs, gewoon toen ik in mn bedje op mn kamer lag....

De gave van vertaling is alleen nodig op het moment dat tongentaal voor de hele gemeente is. Dus niet voor iedere gelovige persoonlijk. Zodat het ter opbouw is van de hele gemeente (1 cor 12)

precies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://forum.credible.nl/topic.php?id=1739&singlepost=82552

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 16:38:27 schreef Karel het volgende:

Naast de kritische kanttekeningen (ook in andere discussies) dat ik dit fenomeen eigenlijk helemaal nergens terug kan voeren op de bijbel, moet ik uit alles afleiden dat het iets 'goddelijks' moet zijn. Of .... , een taal waarmee je met God praat. Direct van gelovige tot God .....

Ik vraag me telkens maar af waarom we dan nergens tegenkomen dat Jezus ook op die manier met Zijn Vader communiceerde.

Als er Één voor in aanmerking was gekomen om dit fenomeen te introduceren in de bijbel of als een hogere vorm van 'Godsdienst-oefening', is Hij het wel geweest.

Jezus sprak niet "in tongen" met God, Hij sprak in zijn moedertaal: het Aramees.

Wie heeft dat begrip "speciale taal" nu verzonnen verbaasd.gif Als je in de grondtekst gaar wroeten en de betekenis van het woord "tong" zoekt, dan zal je merken dat het zowel taal als tong (ding wat in je mond zit) betekend. Ook in o.a. het Armeens wordt hetzelfde woord gebruikt voor taal en tong.

Zoals ik al eerder in dit topic zei is het "in tongen" spreken waar Paulus het over had, niets meer dan in bijv je eigen moedertaal de Here prijzen, deze taal beheers je namelijk het beste.

En ten tijde van de apostelen werd in TALEN gesproken om zodoenden de nietgelovige Joden te overtuigen en tegelijkertijd de niet-Joden met het evangelie te bereiken.

En zoals Paulus zelf in een van de brieven naar Korinthen aangaf is die gave om in meerdere vreemde (echte/wereldse) talen het evangelie te verkondigen met de tijd verdwenen. Waarom? Niet meer nodig (evangelie is in de vreemde talen ook (mondeling/schriftelijk) beschikbaar geworden.

Het hedendaags "tongen spreken" is imho NIET van God, maar iets uit de mens (om indruk te maken verbaasd.gifverbaasd.gifverbaasd.gif) of iets van demonen. (Immers de Hindu spreken ook in "tongen")

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 16:46:52 schreef Gorthaur het volgende:

Als jij in je kerk in tongen zou spreken, hoe zouden ze dat vinden?

Ik denk dat m'n vrouw en m'n kinderen zich te pletter zouden schrikken en dat ik binnen een kwartier in het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein lag.

En dat absoluut niet lollig bedoeld!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 16:53:16 schreef Karel het volgende:

[...]

Ik denk dat m'n vrouw en m'n kinderen zich te pletter zouden schrikken en dat ik binnen een kwartier in het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein lag.

En dat absoluut niet lollig bedoeld!

Hihi ik kan er niks aan doen maar moest wel heel hard lachen...

Toen mijn ouders hoorden dat mijn broer in tongentaal sprak moesten ze ook wel even slikken. Soms hebben we het er nog wel eens over, maar wij houden het erop dat het een ingewikkelde discussie isknipoog_dicht.gifengel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 16:54:14 schreef diejana het volgende:

gorthaur,

Kan je me ook uitleggen waarom het een makkelijker manier is om met God in contact te zijn?

Want als je jezelf kan vertalen lijkt het me net zo handig om het gewoon in een 'gewone' taal te doen, of zit ik er nu naast?

greetzzz Diaan

Kan ik niet, ik spreek niet in tongen, ik ken wel mensen die het wel kunnen. Wat ik denk is dat taal een belemmering is. Taal heeft zo zijn beperkingen. Ik denk dat het met tongentaal die belemmering er niet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 16:45:08 schreef Andrew het volgende:

De gave van vertaling is alleen nodig op het moment dat tongentaal voor de hele gemeente is. Dus niet voor iedere gelovige persoonlijk. Zodat het ter opbouw is van de hele gemeente (1 cor 12)

Hoe kan je nou iets vertalen dat niemand verstaat? hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gorthaur,

welke belemmeringen zie je dan met taal? Ik neem aan dat als je tongentaal spreekt je toch iets moet weten van wat je zegt, hoe kan je er anders iets aan hebben? Dat snap ik niet...

Willen de mensen die wel in tongentaal 'kunnen' spreken hier misschien ook antwoord op geven?...

greetzzz Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid