Figulus 148 Geplaatst 9 uur geleden Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden 11 minuten geleden zei Monachos: Ik reageer hierna alleen nog op mensen die ik respecteer. Interessant: je zegt alleen nog te reageren op mensen die je respecteert, en toch richt je je tot mij. Ofwel is dat respect er tóch, of je probeert je frustratie met een mooi zinnetje te camoufleren. Ik laat het aan jou over om die tegenstrijdigheid op te lossen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.668 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 2 uur geleden zei Monachos: Ik vraag me nu serieus af in hoeverre dit oprechte woorden van jou zelf zijn. Ze komen op mij ingestudeerd over. 'Echte antwoorden'? Ik zie dagelijks mensen die langzaam maar zeker aftakelen. Steeds meer mankeren. Er is bij hun geen 'god' die ze bijstaat. Sterker nog; omdat God niet bij ze is ben ik bij hun. Met mijn nietszeggendheid. Jouw God komt onderhand als een illusie over. Hoe geef jij jouw god vorm in het dagelijkse leven? Door gebed, sacramenten en naastenliefde tracht ik steeds meer met Hem verenigd te raken. In discussies als deze schrijf ik inderdaad meer afstandelijk over onderwerpen als het theodicee, omdat dit geen pastorale omgeving of gesprek is en dergelijke discussies of uitwisselingen niet gediend zijn met heftige emoties of verhalen. Daarmee kun je immers elke discussie wel doodslaan. Voor dit soort discussies moet je bereid zijn het grote geheel te willen overzien. Theologie is echter niet enkel theorie, maar gegrond in ontelbaar veel geloofservaringen met God, waar zij vorm en betekenis aan geeft. Dus niet alleen die van jou of mij, maar van vele gelovigen door alle tijden en culturen heen. Net zoals een atlas een verzameling talloze reiservaringen is, opgetekend in overzichtelijke kaarten. Ik zie daarom geen reden om alleen mijn eigen ervaringen of die van mijn naasten als maatstaf te nemen. Soms kun je weliswaar een (eigen) ervaring als voorbeeld gebruiken, maar altijd in de context van het grote geheel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 541 Geplaatst 8 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden (bewerkt) 41 minuten geleden zei Robert Frans: Door gebed, sacramenten en naastenliefde tracht ik steeds meer met Hem verenigd te raken. In discussies als deze schrijf ik inderdaad meer afstandelijk over onderwerpen als het theodicee, omdat dit geen pastorale omgeving of gesprek is en dergelijke discussies of uitwisselingen niet gediend zijn met heftige emoties of verhalen. Daarmee kun je immers elke discussie wel doodslaan. Voor dit soort discussies moet je bereid zijn het grote geheel te willen overzien. Theologie is echter niet enkel theorie, maar gegrond in ontelbaar veel geloofservaringen met God, waar zij vorm en betekenis aan geeft. Dus niet alleen die van jou of mij, maar van vele gelovigen door alle tijden en culturen heen. Net zoals een atlas een verzameling talloze reiservaringen is, opgetekend in overzichtelijke kaarten. Ik zie daarom geen reden om alleen mijn eigen ervaringen of die van mijn naasten als maatstaf te nemen. Soms kun je weliswaar een (eigen) ervaring als voorbeeld gebruiken, maar altijd in de context van het grote geheel. Bla die bla bla. En tevens bla. Niet te vergeten bla ende bla bla. Als je het zelf maar begrijpt. In alles wat je typt kom je over als een 'rooms katholiek geconditioneerd' mens. Je hebt een systeem aangenomen, i.p.v. de Geest. En ik ben je eigenlijk onderhand een beetje zat, met je ijdele gelul. 7 uur geleden bewerkt door Monachos Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.668 Geplaatst 7 uur geleden Rapport Share Geplaatst 7 uur geleden 10 minuten geleden zei Monachos: Bla die bla bla. En tevens bla. Niet te vergeten bla ende bla bla. Als je het zelf maar begrijpt. Als je geen interesse hebt in discussie of uitwisseling over dit onderwerp, waarom start je dan dit topic? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten