Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Figulus:

Een offer brengen impliceert toch dat je iets kostbaars opgeeft voor een doel belangrijker dan jezelf. Dan heeft Jezus Zijn leven gegeven (opgeofferd) voor de mens om de mens met God te verzoenen.

De mens? Volgens mij ging het om slechts een heel klein groepje, nl de Joden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Paulus888:

en als je na drie dagen weer opstaat, heb je dan je leven wel gegeven?

Jezus' dood was reëel, en hij doorstond dat offer, ongeacht de opstanding die volgde. De opstanding wordt juist gezien als een teken van zijn goddelijke macht en de belofte van nieuw leven, niet als een herroeping van zijn offer. Iedereen die dood gaat kan dezelfde opstanding beleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Paulus888:

en als je na drie dagen weer opstaat, heb je dan je leven wel gegeven?

Jezus heeft Zijn Leven reeds gegeven voordat  Hij mens werd.   Jezus was er al voordat Hij geboren werd, want Hij is God van eeuwigheid. Vanaf het moment dat Hij verwekt werd door de Heilige Geest werd Hij daarnaast ook mens.

Johannes 1:14
En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader vol van genade en waarheid.

 Deze geweldige waarheid wordt door Jezus zelf sterk benadrukt in het Johannes evangelie. In het Johannes-evangelie spreekt Jezus herhaaldelijk over Zichzelf als “Gezonden door de Vader”. Hij is door de Vader uit de hemel naar de aarde gezonden. Niet alleen om de woorden van God te spreken maar ook om voor onze zonden te sterven.

Johannes 3: 16-17
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.

Johannes 5: 22-24
Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft heel het oordeel aan de Zoon gegeven, opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.

Johannes 6: 38-39
Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, Maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft. En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag. En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

Johannes 7: 28-29
Jezus dan riep in de tempel, terwijl Hij onderwijs gaf en zei: U kent Mij niet alleen, maar u weet ook waar Ik vandaan kom; en Ik ben niet uit Mijzelf gekomen, maar Die Mij gezonden heeft, is waarachtig en Hem kent u niet. Maar Ik ken Hem, want Ik ben van Hem afkomstig, en Hij heeft Mij gezonden. 

Johannes 7:42
Jezus dan zei tegen hen: Als God uw Vader was, zou u Mij liefhebben want Ik ben van God uitgegaan en gekomen. Want Ik ben ook niet uit Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden.
 

Jezus zegt ook van Zichzelf dat Hij uit de hemel neergedaald is.

Johannes 3: 13-14
En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, die in de hemel is. En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Johannes 6: 51
Ik ben het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven van de wereld.

Jezus is neergedaald uit de hemel om ons door Zijn dood aan het kruis van Golgotha eeuwig leven te geven. Maar Hij heeft Zijn Leven reeds gegeven voordat Hij mens werd.  Jezus heeft Zichzelf voor ons ontledigd

 Filippenzen 2: 5-8
Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden. En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.

 In dit vers staat dat Jezus zichzelf heeft ontledigd. Daar wordt niet mee bedoeld dat Jezus, toen Hij mens werd, ophield God te zijn. Jezus was voordat Hij mens werd in ‘de gestalte van God’ en ‘aan God gelijk’. Dat wil zeggen Hij was God. Maar nadat Hij mens werd was Hij dat nog steeds. Zie bijvoorbeeld Kolossenzen 2: 9, waar over Jezus na zijn menswording gesproken wordt. Daar staat: “Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk”. Met de ontlediging wordt bedoeld dat Jezus, toen Hij mens werd, er vrijwillig van afzag om zelfstandig zijn goddelijke eigenschappen uit te oefenen.

Twee voorbeelden:

1) Jezus zag vrijwillig af van het gebruik van Zijn almacht (daarom LIET Hij ook toe dat Hij gekruisigd werd!!)

Johannes 5: 19
De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.

Johannes 5: 36
want de werken die de Vader Mij gegeven heeft om die te volbrengen, juist die werken die Ik doe, getuigen van Mij dat de Vader Mij gezonden heeft. 

Jezus zag er dus vanaf om zelfstandig gebruik te maken van Zijn almacht. Hij deed dit alleen onder leiding van de Vader.

 2) Jezus zag vrijwillig af van Zijn alwetendheid

Marcus 11: 12-13
En de volgende dag, toen zij uit Bethanië gingen, kreeg Hij honger. En toen Hij in de verte een vijgenboom zag die bladeren had, ging Hij erheen om te zien of Hij er ook iets aan zou vinden; En erbij gekomen, vond Hij niets dan bladeren.

Marcus 13: 32
Maar die dag en dat moment is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, ook aan de Zoon niet, maar alleen aan de Vader.


Jezus heeft hier op aarde geleefd in afhankelijkheid van de Vader en door de kracht van de Geest.

Johannes 6: 57
Zoals de levende Vader Mij gezonden heeft, en Ik leef door de Vader.

Johannes 5: 19
De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.

Jezus Christus kreeg Zijn boodschap van de Vader.

Johannes 8: 26
..en wat Ik van Hem gehoord heb, spreek ik tot de wereld.

De Vader gaf de Zaligmaker opdracht een aantal werken te volbrengen:

Johannes 5: 36 (zie ook Johannes 17:4)
want de werken die de Vader Mij gegeven heeft om die te volbrengen,juist die werken die Ik doe, getuigen van Mij dat de Vader Mij gezonden heeft.


Jezus leefde door de kracht van de Heilige Geest.

Lucas 3: 21,22; Lucas 4: 1-2, 14-21
En het geschiedde, toen al het volk gedoopt was, en Jezus ook gedoopt was en aan het bidden was, dat de hemel geopend werd, en dat de Heilige Geest op Hem neerdaalde in lichamelijke gedaante als een duif…Jezus, vol van de Heilige Geest, keerde terug van de Jordaan en werd door de Geest naar de woestijn geleid, waar Hij veertig dagen verzocht werd door de duivel…En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen. En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen. En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond: De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn, om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken. En toen Hij het boek dichtgedaan en aan de dienaar teruggegeven had, ging Hij zitten, en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gevestigd. Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.

De zalving door de Heilige Geest was het begin van Jezus bediening hier op aarde. Vanaf dat moment begon Hij overal het evangelie te verkondigen en wonderen te doen.

Handelingen 10:38
U weet wat er gebeurd is in heel Judea, wat begon in Galilea na de doop die Johannes gepredikt heeft; hoe God Jezus van Nazareth gezalfd heeft met de Heilig Geest en met kracht en hoe Hij het land doorgegaan is, terwijl Hij goeddeed en allen die door de duivel overweldigd waren, genas, want God was met Hem.


Resumerend: Jezus heeft toen  Hij mens werd Zichzelf ontledigd, wat betekent dat Hij, toen Hij mens werd, er vrijwillig van afzag om zelfstandig zijn goddelijke eigenschappen uit te oefenen.   Hij heeft Zijn Leven dus reeds gegeven toen Hij mens werd en niet pas bij de Kruisdood.

 

 

Lees ook: https://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-jezus/8-de-menswording-van-jezus/

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Flawless victory:

Hij heeft Zijn Leven dus reeds gegeven toen Hij mens werd en niet pas bij de Kruisdood

Dat is heel veel tekst, vooral wat er aan het citaat vooraf ging. Maar het gaat niet over het onderwerp van het topic: hoe is de dood van Jezus een offer? 

Je citeert @Paulus888wel maar gaat niet op de tekst die je citeert; als je weet dat he even later weer leeft, spreken we dan nog wel over je leven geven. 

Volgens mij is er sprake van 'je leven geven' als je dood gaat en blijft. Dus niet heel even en dan weer hoppa terug. En dat is waar @Paulus888 op doelt.

Je geeft mij de indruk daarmee de discussie te willen ontlopen door over iets anders te beginnen. Dat is vreemd, want het onderwerp is erg duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is heel veel tekst, vooral wat er aan het citaat vooraf ging. Maar het gaat niet over het onderwerp van het topic: hoe is de dood van Jezus een offer? 

Je citeert @Paulus888wel maar gaat niet op de tekst die je citeert; als je weet dat he even later weer leeft, spreken we dan nog wel over je leven geven. 

Volgens mij is er sprake van 'je leven geven' als je dood gaat en blijft. Dus niet heel even en dan weer hoppa terug. En dat is waar @Paulus888 op doelt.

Je geeft mij de indruk daarmee de discussie te willen ontlopen door over iets anders te beginnen. Dat is vreemd, want het onderwerp is erg duidelijk.

Begrijp je vraag : is het een offer als iemand sterft en daarna weer leeft na 3 dagen?

Flawless, geeft aan dat Jezus al offerde toen Hij zijn positie in de hemel naast God de Vader tijdelijk opgaf om mens te worden! Dus dat daar het offer al begon ver voor Hij gekruisigt werd.

In fil 2:7 en verder lees je al over die positie verandering!

Jezus werd aan de mensen gelijk om dit offer te kunnen brengen. Dus dat was al een 1e stap vh offer wat Hij uiteindelijk bracht aan het kruis voor ons.

Dat is denk ik een beetje waar Flawless op doelt. Het is veelomvattender dit offer in die zin!

 

( Flawless corrigeer me als ik het ergens verkeerd zou uitleggen , maar dit is wat ik begrijp uit jouw laatste bijdrage)

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dannyr:

Begrijp je vraag : is het een offer als iemand sterft en daarna weer leeft na 3 dagen?

Flawless, geeft aan dat Jezus al offerde toen Hij zijn positie in de hemel naast God de Vader tijdelijk opgaf om mens te worden! Dus dat daar het offer al begon ver voor Hij gekruisigt werd.

In fil 2:7 en verder lees je al over die positie verandering!

Jezus werd aan de mensen gelijk om dit offer te kunnen brengen. Dus dat was al een 1e stap vh offer wat Hij uiteindelijk bracht aan het kruis voor ons.

Dat is denk ik een beetje waar Flawless op doelt. Het is veelomvattender dit offer in die zin!

 

( Flawless corrigeer me als ik het ergens verkeerd zou uitleggen , maar dit is wat ik begrijp uit jouw laatste bijdrage)


Dat kan, maar geeft op geen enkele manier antwoord op de vraag hoe dat dan een offer is.
In die dagen (en ook nu nog) sterven regelmatig mensen, na één of andere vorm van marteling.
6 miljoen Joden stierven vorige eeuw na weken of maanden van mishandeling. 
Dus Jezus is niet uniek.
De vraag is waarom het in Jezus' geval dan als speciaal offer wordt gezien. 

Als ik voor mijzelf spreek en iemand er bij zou pakken: Anne Frank spreekt mij veel meer aan en heeft in ieder geval een zélf geschreven document achtergelaten, in plaats van dat volgelingen dat pas 80 jaar later, dus vanaf 2020, zijn gaan doen. Voor mij is dat veel geloofwaardiger. Niet dat ik haar dood als offer zie, maar als dat in Jezus' geval zou zijn gebeurd, dan was het voorval zien als offer nog te verklaren. Dat ontgaat mij nu volledig. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Flawless victory:

Jezus heeft Zijn Leven reeds gegeven voordat  Hij mens werd.  

....

Hij heeft Zijn Leven dus reeds gegeven toen Hij mens werd en niet pas bij de Kruisdood.

Als je zo ongelooflijk veel tekst nodig hebt om je punt te maken dan betekent dat maar één ding. Dat je geen punt hebt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dannyr:

Met fil 2:7 heb je genoeg tekst in de zin dat 1e stap van het offer Jezus menswording was

Is dat waar gezegd wordt:

maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.

Is Jezus een slaaf? Daar werd toentertijd wel anders mee omgegaan. Die kregen niet de gelegenheid te gaan prediken. 

En als dat voldoende tekst is. Waarom dan die eindeloze andere teksten erbij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Offer van Jezus is groot, omdat Jezus groot is.

Allereerst moet gezegd worden dat de geseling en kruisiging al gruwelijk en wreed genoeg waren om levenslange trauma's op te leveren, als je die zou overleven. Eerst werd zijn huid tijdens de geseling letterlijk aan flarden geslagen, met veel bloedverlies tot gevolg, en daarna werden met spijkers door extreem gevoelige delen van de pols en de voeten zijn gemartelde en naakte lichaam aan een ruwhouten kruis genageld. Aan het kruis was het kiezen: of blijven hangen en stikken omdat je niet kunt uitademen, of jezelf omhoog duwen op je voeten, waardoor een exploderende pijn vanwege de spijkers door je lichaam schiet. Dat Jezus al na enkele uren stierf was een genadevolle geste, want de doodsstrijd kon dagen duren.

Maar dat is alleen nog maar het fysieke deel. Het geestelijke deel kunnen we onmogelijk echt bevatten, omdat Jezus immers God de Zoon is en wij niet. Behalve door openbaring weten wij niet hoe het is om als God volkomen verlaten door iedereen als een mens het volle kwaad van heel de mensheid niet alleen in de ogen te zien, maar ook ten volle te ervaren. Behalve door openbaring weten wij niet hoe het is om als almachtige God, Schepper van hemel en aarde, zo jezelf beneden alles en iedereen te stellen, om alles wat je bent af te leggen en uitsluitend daardoor de dood te overwinnen. In slechts drie dagen? Voor ons duurde het inderdaad drie dagen. Maar voor God, die buiten tijd en ruimte staat, voor wie één dag duizend jaar kan zijn en andersom; wie zal het zeggen?

Sommige kerkvaderen gaan er vanuit dat het lijden van Jezus niet enkel beperkt was tot de kruisiging, maar dat heel zijn leven Hij leed. Het beroofd zijn van al zijn hemelse glorie en waardigheid, de geboorte in een armoedige stal, de vlucht naar Egypte, de constante afwijzingen en het voortdurende onbegrip van zelfs zijn meest nabije leerlingen, het als een loodzware last op zich nemen van alle zonden die we begingen en begaan, het verraad, het gebed in doodsangst waarbij Hij bloed zweette, het onrecht, de verloochening, de martelgang, de dood, de strijd in het dodenrijk en daarna pas de overwinning. En nu nog bedroeft het Hem als iemand Hem afwijst en welbewust de bron van alle liefde en goedheid de rug toekeert.

En dan nog... Bij een offer gaat het niet om een wedstrijd wie er het zwaarst kan lijden, maar om wat het teweegbrengt. Dát is wat een offer groot of klein maakt. Het Offer van Jezus veranderde definitief de relatie tussen God en de mens. God kwam daarmee ons heel intiem en heel dicht nabij, tot in ons eigen lijden en onze eigen dood, zodat wij zelfs daarin nu kracht en verzoening kunnen vinden. Waar de dood ooit onze vijand was, werd zij weer de bekroning van een liefdevol leven met God. Het Offer van Christus heeft zijn Hart voor ons geopend en die opening, die wonde, zal nooit meer sluiten. Niemand anders dan Jezus kan zo'n groot offer brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Mullog:

Is dat waar gezegd wordt:

maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.

Is Jezus een slaaf? Daar werd toentertijd wel anders mee omgegaan. Die kregen niet de gelegenheid te gaan prediken. 

En als dat voldoende tekst is. Waarom dan die eindeloze andere teksten erbij?


Een slaaf is iemand die in volledige afhankelijkheid leeft van zijn meester…

Als je dit eindelijk in het slotje hebt, herlees dan nog maar eens mijn bericht. 

Als je als anti-theïst de bijbel dusdanig haat dat je er niet tegen kunt de Bijbelteksten te lezen, lees en reageer dan niet in de rubriek theologie. Blijf dan liever in de zandbak spelen.

16 uur geleden zei Paulus888:

en als je na drie dagen weer opstaat, heb je dan je leven wel gegeven?

Onthoud wat je nu zelf schrijft heel goed. Want Jezus kwam in het vlees om diverse redenen, waarvan er een is om de mensen in de Opstanding te laten zien dat Hij de dood heeft overwonnen en daarmee hun angst voor de dood weg te nemen. Als het moment komt - en dat komt voor alle mensen die op de aardbodem wonen! - dat je zelf je leven zult mogen/moeten offeren (tenzij je het merkteken van het beest aanvaardt), denk dan maar terug aan je gedachten over Jezus’ kruisdood.  Wellicht helpt je dat de juiste beslissing te nemen. Dat moment is dichterbij dan je kunt vermoeden.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is groot lees ik hier.   Daar zou Jezus het zelf vast niet mee eens zijn geweest.  Jezus was zo klein dat hij aan de voeten van zijn leerlingen te vinden was.   Jezus is zo klein dat ik 'hem'  , als ik Jezus bedoel, niet eens met een hoofdletter durf te schrijven.   

Jezus is kleiner dan klein, zo versta ik Jezus.  Maar ja, de natuurlijke mens hijst graag zijn helden op de troon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

En dan nog... Bij een offer gaat het niet om een wedstrijd wie er het zwaarst kan lijden, maar om wat het teweegbrengt. Dát is wat een offer groot of klein maakt. Het Offer van Jezus veranderde definitief de relatie tussen God en de mens. God kwam daarmee ons heel intiem en heel dicht nabij, tot in ons eigen lijden en onze eigen dood, zodat wij zelfs daarin nu kracht en verzoening kunnen vinden. Waar de dood ooit onze vijand was, werd zij weer de bekroning van een liefdevol leven met God. Het Offer van Christus heeft zijn Hart voor ons geopend en die opening, die wonde, zal nooit meer sluiten. Niemand anders dan Jezus kan zo'n groot offer brengen.

Met dat eerste ben ik het niet eens. Het gaat om het offer an sich, niet wat het teweeg brengt. Veel mensen die offers brengen weten niet eens wat het teweeg brengt. Stel dat iemand zijn leven heeft opgeofferd in WOI voor Hitler. Is dat offer dan minder waard omdat Hitler de persoon werd die hij werd?

Tevens ben ik het niet eens met jouw kijk op de dood. Volgens Paulus is de dood verslagen. Er is nooit gezegd dat de dood een bekroning werd van een liefdevol leven met God. Dan zouden mensen die geen leven met God hebben (laat staan liefdevol) niet dood gaan?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hopper:

Jezus is groot lees ik hier.   Daar zou Jezus het zelf vast niet mee eens zijn geweest.  Jezus was zo klein dat hij aan de voeten van zijn leerlingen te vinden was.   Jezus is zo klein dat ik 'hem'  , als ik Jezus bedoel, niet eens met een hoofdletter durf te schrijven.   

Jezus is kleiner dan klein, zo versta ik Jezus.  Maar ja, de natuurlijke mens hijst graag zijn helden op de troon.


Je schreef het in je derde zin goed. Jezus was klein toen Hij mens was geworden en op aarde rondliep.  Wanneer Hij wederkeert zal dat echter niet weer zijn als een slaaf maar als een Vorst die komt om te oordelen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Flawless victory:

Een slaaf is iemand die in volledige afhankelijkheid leeft van zijn meester…

Een slaaf is ook iemand die alleen handelt in opdracht van zijn meester. Jezus laat duidelijk zien dat hij dat niet doet en ook dat hij keuzevrijheid heeft. Dat is niet het beeld van een slaaf.  Waarom wordt dat in die brief zo geschreven?

Voor de goede orde, ik ben een atheïst,  geen anti-theist. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Flawless victory:

Onthoud wat je nu zelf schrijft heel goed. Want Jezus kwam in het vlees om diverse redenen, waarvan er een is om de mensen in de Opstanding te laten zien dat Hij de dood heeft overwonnen en daarmee hun angst voor de dood weg te nemen. Als het moment komt - en dat komt voor alle mensen die op de aardbodem wonen! - dat je zelf je leven zult mogen/moeten offeren (tenzij je het merkteken van het beest aanvaardt), denk dan maar terug aan je gedachten over Jezus’ kruisdood.  Wellicht helpt je dat de juiste beslissing te nemen. Dat moment is dichterbij dan je kunt vermoeden.

Ben je me aan het bedriegen?

Ieder mens komt in het vlees. Ik weet niet waar je anders in moet komen. Het is een theologisch dogma dat Jezus ooit in de Hemel was en zijn hemelse plek heeft opgegeven om op Aarde geboren te worden. Ik vind het nogal vergezocht. Sowieso had de man naar wie ik mezelf vernoemd heb een nogal andere wereldbeeld dan wij vandaag de dag hebben. Vandaar dat theologen er niet over uit geschreven lijken te raken.

Tevens moet ik wel lachen om mensen die verschillen lijken op te lossen door te dreigen met "wacht maar, straks zal je dit en dat moeten doen!".. Snap je niet dat iemand die niet in jouw Godsbeeld gelooft niet onder de indruk is van zulke dreigende taal?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Paulus888:

Met dat eerste ben ik het niet eens. Het gaat om het offer an sich, niet wat het teweeg brengt. Veel mensen die offers brengen weten niet eens wat het teweeg brengt. Stel dat iemand zijn leven heeft opgeofferd in WOI voor Hitler. Is dat offer dan minder waard omdat Hitler de persoon werd die hij werd?

Nee, omdat Hitler uit vrije wil voor zijn kwade daden heeft gekozen en die keuze niet uit het offer zelf voortkomt. Hitler had ook anders kunnen kiezen. Het offer behoudt zijn waarde, omdat er immers een leven mee werd gered. Degene die zijn leven voor Hitler gaf handelde (laten we dat voor nu veronderstellen) uit goedheid en wilde daarmee een leven redden. Hem kan niet aangerekend worden wat Hitler er vervolgens mee gedaan heeft. De grootsheid van het offer ligt dus in het gegeven dat er een leven mee gered is.

Ik moet mezelf echter enigszins nuanceren: de waarde van het offer ligt natuurlijk ook in wát je precies offert. Als je een leven kunt redden door simpelweg een knop in te drukken, is dat natuurlijk een kleiner offer, dan wanneer je je eigen leven ervoor in gevaar moet brengen. Maar soms kan een ogenschijnlijk klein offer voor de offeraar toch een zwaar offer zijn, omdat het voor de offeraar moeilijker is op te offeren dan voor iemand anders. Daarom is hetgeen wat het offer teweegbrengt toch minimaal een net zo belangrijke graadmeter voor de waarde ervan.

Citaat

Tevens ben ik het niet eens met jouw kijk op de dood. Volgens Paulus is de dood verslagen. Er is nooit gezegd dat de dood een bekroning werd van een liefdevol leven met God. Dan zouden mensen die geen leven met God hebben (laat staan liefdevol) niet dood gaan?

Toch gaan ook christenen gewoon dood. De fysieke dood is dus nog niet de echte dood, daar christenen immers met hun doopsel al het eeuwig leven ontvangen. Daarom worden in het NT vaak ook eufemismen voor deze dood gebruikt, zoals ontslapen. De echte dood is het leven zonder God. En daarmee bedoel ik niet het atheïstische leven hier, want ook niet-gelovigen leven nog altijd in zijn nabijheid, daar God hier op aarde alomtegenwoordig is. Daarom kunnen ook zij gewoon liefhebben, rechtvaardig handelen en genieten van al het goede op aarde. Ik doel op wat christenen meestal de hel noemen, dus de definitieve, volkomen verwijdering van Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

och gaan ook christenen gewoon dood. De fysieke dood is dus nog niet de echte dood, daar christenen immers met hun doopsel al het eeuwig leven ontvangen. Daarom worden in het NT vaak ook eufemismen voor deze dood gebruikt, zoals ontslapen. De echte dood is het leven zonder God. En daarmee bedoel ik niet het atheïstische leven hier, want ook niet-gelovigen leven nog altijd in zijn nabijheid, daar God hier op aarde alomtegenwoordig is. Daarom kunnen ook zij gewoon liefhebben, rechtvaardig handelen en genieten van al het goede op aarde. Ik doel op wat christenen meestal de hel noemen, dus de definitieve, volkomen verwijdering van Hem.

mensen die zo denken denken God blijkbaar klein of zo? Alsof er ooit iets zonder God kan zijn (mits God bestaat)... Dan zou je dus God en niet-God hebben..

Terwijl God EEN is.

En Paulus heeft het ook niet over dat gelovigen meteen niet meer dood gaan, maar op de jongste dag. Wanneer ze eeuwig bij God gaan verblijven. Dus ik snap niet goed waarom je dit als vergelijking neemt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Paulus888:

mensen die zo denken denken God blijkbaar klein of zo? Alsof er ooit iets zonder God kan zijn (mits God bestaat)... Dan zou je dus God en niet-God hebben..

Terwijl God EEN is.

God kan echter ervoor kiezen ergens niet te zijn. Je krijgt dan simpelweg een plaats waar God niet is. God is in christelijk verstaan zowel immanent als transcendent. Dat houdt in dat Hij weliswaar intiem verbonden is met zijn schepping, maar er geen deel van uitmaakt en zich er dus ook aan kan onttrekken. Net zoals je een lamp die de hele kamer verlicht uit de kamer kan halen, zodat de kamer alsnog donker wordt.

Citaat

En Paulus heeft het ook niet over dat gelovigen meteen niet meer dood gaan, maar op de jongste dag. Wanneer ze eeuwig bij God gaan verblijven. Dus ik snap niet goed waarom je dit als vergelijking neemt?

Na je natuurlijke dood gaat je ziel naar het hiernamaals, terwijl het lichaam achterblijft. Als je naar de hemel gaat, dan blijf je bij God en leef je dus eeuwig voort. Op de jongste dag krijg je ook je lichaam in verheerlijkte staat terug en wordt het eeuwige leven in haar totaliteit voortgezet op de nieuwe hemel en aarde. Het eeuwig leven begint al als je door het doopsel geestelijk sterft en verrijst met Christus en zo Gods kind wordt en wordt dus na je dood ononderbroken voortgezet als je met Hem verbonden blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Robert Frans:

Na je natuurlijke dood gaat je ziel naar het hiernamaals, terwijl het lichaam achterblijft. Als je naar de hemel gaat, dan blijf je bij God en leef je dus eeuwig voort. Op de jongste dag krijg je ook je lichaam in verheerlijkte staat terug en wordt het eeuwige leven in haar totaliteit voortgezet op de nieuwe hemel en aarde. Het eeuwig leven begint al als je door het doopsel geestelijk sterft en verrijst met Christus en zo Gods kind wordt en wordt dus na je dood ononderbroken voortgezet als je met Hem verbonden blijft.

je hoeft mij geen lesje theologie te geven hoor..

Het hiernamaals zoals jij het nu uitlegt is overigens iets dat door heel weinig mensen zo uitgelegd word. In het Jodendom kent men dit niet. Pas op de jongste dag word je met lichaam en al opgewekt uit de doden om beoordeeld te worden. Zoiets als een hiernamaals voor het hiernamaals kennen ze niet. 

Tevens is het geestelijk sterven niet door een magische doop bewerkstelligt. Jij lijkt magisch te denken.

47 minuten geleden zei Robert Frans:

God kan echter ervoor kiezen ergens niet te zijn. Je krijgt dan simpelweg een plaats waar God niet is. God is in christelijk verstaan zowel immanent als transcendent. Dat houdt in dat Hij weliswaar intiem verbonden is met zijn schepping, maar er geen deel van uitmaakt en zich er dus ook aan kan onttrekken. Net zoals je een lamp die de hele kamer verlicht uit de kamer kan halen, zodat de kamer alsnog donker wordt.

Als God ergens niet is dan is het er niet.. Tenminste dat lijkt me, als je in een almachtige God gelooft. Anders zou er iets bestaan zonder God.

En dat God "ergens voor kan kiezen" is zo'n dooddoener iedere keer weer. Dan kan God ook kiezen om een vierkant rondje te scheppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Paulus888:

Ben je me aan het bedriegen?

Ieder mens komt in het vlees. Ik weet niet waar je anders in moet komen.


😂😂😂. Je kan niet eens lezen. Je zit zo ontzettend in je anti- modus dat je werkelijk niet meer lezen kunt. Wat heb jij voor opleiding gehad???? Zelfs met de mavo kan iemand begrijpen dat er niet staat dat Jezus “omkwam”, maar dat er staat dat Jezus in het vlees kwam OM DIVERSE REDENEN.  Het “om” hoort bij de bijwoordelijke bepaling “om diverse redenen”. 😂

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid