Spring naar bijdragen

Wie het leven wil behouden zal het verliezen. (Marcus 8)


Aanbevolen berichten

Een bekende uitspraak van Jezus , wie het leven wil behouden zal het verliezen.   Wat ik me afvraag is waarom dan zoveel gelovigen in leven na de dood geloven?  Dan wil je toch juist het leven behouden?  

Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden.

Het gaat er juist om, om je leven te verliezen!   Dat is je uiteraard niet zomaar gegeven, daarvoor dient de mens de smalle Weg te betreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 Korintiërs 5 HSV:

1 Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.

2 Want in deze tent zuchten wij ook, en verlangen wij er vurig naar met onze woning die uit de hemel is, overkleed te worden,

3 als wij maar bekleed en niet naakt zullen bevonden worden.

4 Want ook wij, die in deze tent zijn, zuchten omdat we het zwaar te verduren hebben; wij willen immers niet ontkleed, maar overkleed worden, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden.

5 Hij nu Die ons hiervoor heeft toegerust, is God, Die ons ook het onderpand van de Geest gegeven heeft.

6 Wij hebben dus altijd goede moed en weten dat wij, zolang wij in het lichaam inwonen, uitwonend zijn van de Heere,

7 want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwing.

8 Maar wij hebben goede moed en wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen.

9 Daarom stellen wij er ook een eer in, hetzij inwonend, hetzij uitwonend, om Hem welbehaaglijk te zijn.

10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

2 Korintiërs 5 BasisBijbel:

1 Want we weten dat we maar tijdelijk in dit lichaam wonen. Net zoals je maar tijdelijk woont in een tent. Die aardse tent (= ons lichaam) zal op een dag worden afgebroken. Maar daarna geeft God ons in de hemel een eeuwig huis, dat niet door mensen is gemaakt (= ons hemelse lichaam).

2 En we verlangen er heel erg naar om dat hemelse lichaam als een stel nieuwe kleren aan te trekken.

3 Want we willen niet een geest zonder lichaam zijn.

4 Zolang we nog in dit aardse lichaam wonen, hebben we veel te lijden. Toch verlangen we er niet naar zonder lichaam te leven. Maar we verlangen ernaar in een béter lichaam te wonen. We willen graag ons nieuwe hemelse lichaam aantrekken. Want dan wordt het sterfelijke (de tijdelijke tent, ons lichaam) vervangen door het leven (het eeuwige huis, ons hemelse lichaam).

5 Dat is waar God ons voor heeft gemaakt. Daarvoor heeft Hij ons ook zijn Geest gegeven. Want de Geest is de voorproef en het bewijs van wat nog zal komen.

6 Daarom zijn we altijd vol goede moed. Zolang we in dit lichaam wonen, wonen we niet bij de Heer.

7 We geloven in Hem, maar we zien Hem nog niet. We leven met Hem vanuit geloof, niet vanuit wat we zien.

8 Maar we zijn vol goede moed. En we kijken ernaar uit om ons lichaam te verlaten en bij de Heer te gaan wonen.

9 Daarom doen we altijd ons uiterste best, zodat Hij tevreden over ons zal zijn. Het maakt daarbij niet uit of we hier in dit lichaam wonen, of bij de Heer wonen.

10 Want op een dag zal Christus over ons allemaal rechtspreken. Hij zal precies weten hoe we zijn. Dan zal iedereen krijgen wat hij heeft verdiend met de goede of slechte dingen die hij tijdens zijn leven op aarde heeft gedaan.

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

Een bekende uitspraak van Jezus , wie het leven wil behouden zal het verliezen.   Wat ik me afvraag is waarom dan zoveel gelovigen in leven na de dood geloven?  Dan wil je toch juist het leven behouden?  

Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden.

Het gaat er juist om, om je leven te verliezen!   Dat is je uiteraard niet zomaar gegeven, daarvoor dient de mens de smalle Weg te betreden.

Ik geloof juist in leven voor de dood of ondanks de dood.  
Je leven verliezen? Er staat juist zal het behouden.  
Snap je niet dat mensen juist worden opgewekt uit de dood om te gaan leven.

Is voor jou wellicht ook een goede tip.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

2 Korintiërs 5 HSV:

1 Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.

2 Want in deze tent zuchten wij ook, en verlangen wij er vurig naar met onze woning die uit de hemel is, overkleed te worden,

3 als wij maar bekleed en niet naakt zullen bevonden worden.

4 Want ook wij, die in deze tent zijn, zuchten omdat we het zwaar te verduren hebben; wij willen immers niet ontkleed, maar overkleed worden, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden.

5 Hij nu Die ons hiervoor heeft toegerust, is God, Die ons ook het onderpand van de Geest gegeven heeft.

6 Wij hebben dus altijd goede moed en weten dat wij, zolang wij in het lichaam inwonen, uitwonend zijn van de Heere,

7 want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwing.

8 Maar wij hebben goede moed en wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen.

9 Daarom stellen wij er ook een eer in, hetzij inwonend, hetzij uitwonend, om Hem welbehaaglijk te zijn.

10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

2 Korintiërs 5 BasisBijbel:

1 Want we weten dat we maar tijdelijk in dit lichaam wonen. Net zoals je maar tijdelijk woont in een tent. Die aardse tent (= ons lichaam) zal op een dag worden afgebroken. Maar daarna geeft God ons in de hemel een eeuwig huis, dat niet door mensen is gemaakt (= ons hemelse lichaam).

2 En we verlangen er heel erg naar om dat hemelse lichaam als een stel nieuwe kleren aan te trekken.

3 Want we willen niet een geest zonder lichaam zijn.

4 Zolang we nog in dit aardse lichaam wonen, hebben we veel te lijden. Toch verlangen we er niet naar zonder lichaam te leven. Maar we verlangen ernaar in een béter lichaam te wonen. We willen graag ons nieuwe hemelse lichaam aantrekken. Want dan wordt het sterfelijke (de tijdelijke tent, ons lichaam) vervangen door het leven (het eeuwige huis, ons hemelse lichaam).

5 Dat is waar God ons voor heeft gemaakt. Daarvoor heeft Hij ons ook zijn Geest gegeven. Want de Geest is de voorproef en het bewijs van wat nog zal komen.

6 Daarom zijn we altijd vol goede moed. Zolang we in dit lichaam wonen, wonen we niet bij de Heer.

7 We geloven in Hem, maar we zien Hem nog niet. We leven met Hem vanuit geloof, niet vanuit wat we zien.

8 Maar we zijn vol goede moed. En we kijken ernaar uit om ons lichaam te verlaten en bij de Heer te gaan wonen.

9 Daarom doen we altijd ons uiterste best, zodat Hij tevreden over ons zal zijn. Het maakt daarbij niet uit of we hier in dit lichaam wonen, of bij de Heer wonen.

10 Want op een dag zal Christus over ons allemaal rechtspreken. Hij zal precies weten hoe we zijn. Dan zal iedereen krijgen wat hij heeft verdiend met de goede of slechte dingen die hij tijdens zijn leven op aarde heeft gedaan.

Als ik de Paulusbrieven lees, kijk ik eerst naar de doelgroep. Met die groep in gedachten zou je de Korinthe brief moeten lezen en tot de ontdekking kunnen komen dat Paulus een zeer overdreven brief schrijft. Zwaar aangedikt om zijn bedoeling maar duidelijk te kunnen maken. In de hoop dat daar het kwartje valt. 

De Korinthe brief op jezelf betrekken betekent dat je een Korinthiër bent. En dat wil je echt niet... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Ik geloof juist in leven voor de dood of ondanks de dood.  
Je leven verliezen? Er staat juist zal het behouden.  
Snap je niet dat mensen juist worden opgewekt uit de dood om te gaan leven.

Is voor jou wellicht ook een goede tip.

Ik zal het anders verwoorden.  Wat er in Marcus 8 staat is dat wie het leven wil behouden het zal verliezen.   Maar wie het leven verliest vanwege Mij zal het juist behouden.    Jezus keert het om: degene die nu leeft (Breuk) zal het leven sowieso verliezen.  Er is alleen leven in Mij.

Voor degene die zich Breuk noemt is er dus niks na de dood.  Wat Jezus ons probeert te vertellen is dat er alleen in Christus leven mogelijk is.

Wat ook correspondeert met de uitspraak van Paulus in Galaten.  Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Een bekende uitspraak van Jezus , wie het leven wil behouden zal het verliezen.   Wat ik me afvraag is waarom dan zoveel gelovigen in leven na de dood geloven?  Dan wil je toch juist het leven behouden?  

Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden.

Het gaat er juist om, om je leven te verliezen!   Dat is je uiteraard niet zomaar gegeven, daarvoor dient de mens de smalle Weg te betreden.

Ik denk dat daarmee werd bedoeld dat als te je teveel richt op het behouden van leven, je wel eens het tegenovergestelde als resultaat kunt krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Als ik de Paulusbrieven lees, kijk ik eerst naar de doelgroep. Met die groep in gedachten zou je de Korinthe brief moeten lezen en tot de ontdekking kunnen komen dat Paulus een zeer overdreven brief schrijft. Zwaar aangedikt om zijn bedoeling maar duidelijk te kunnen maken. In de hoop dat daar het kwartje valt. 

De Korinthe brief op jezelf betrekken betekent dat je een Korinthiër bent. En dat wil je echt niet... 

 

Toch zullen de mensen die in de laatste zeven jaar, de grote verdrukking, op aarde leven als de Korinthiërs zijn en letterlijk moeten kiezen tussen Jezus Christus trouw zijn óf hun leven behouden…..  De Korinthebrief buiten spel zetten is niet verstandig. Het zal een grote steun zijn voor de mensen in de grote verdrukking.

Ook een tekst die velen tot steun zal kunnen zijn vinden we in Mattheüs 10:28 (NBV21) Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden. Dan kun je beter bang zijn voor Hem die beide, ziel en lichaam, kan laten omkomen in de Gehenna.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Flawless victory:

Toch zullen de mensen die in de laatste zeven jaar, de grote verdrukking, op aarde leven als de Korinthiërs zijn en letterlijk moeten kiezen tussen Jezus Christus trouw zijn óf hun leven behouden

Wat een keus. De dood of vrijwillig voor Jezus kiezen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Flawless victory:

De Korinthebrief buiten spel zetten is niet verstandig. 

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar bij iedere brief MOET je eerst kijken naar auteur en publiek. 

En de Korinthiërs waren echt een rampzalige, ontspoorde groep. Vandaar dat Paulus twee lange brieven schreef. Met dat feit in gedachten lees en trek ik lering uit deze brief. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Flawless victory:

Ook een tekst die velen tot steun zal kunnen zijn vinden we in Mattheüs 10:28 (NBV21) Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden. Dan kun je beter bang zijn voor Hem die beide, ziel en lichaam, kan laten omkomen in de Gehenna

Kortom: geloof dat alleen op angst is gebaseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Kortom: geloof dat alleen op angst is gebaseerd.


Just niet. Een geloof dat  op  faith (vertrouwen op God)  is gebaseerd tot in de dood. Zoals Jezus heeft voorgeleefd.  En Hij heeft bovendien gedemonstreerd dat de dood niet het einde is. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Flawless victory:


Just niet. Een geloof dat  op  faith (vertrouwen op God)  is gebaseerd tot in de dood. Zoals Jezus heeft voorgeleefd.  En Hij heeft bovendien gedemonstreerd dat de dood niet het einde is. 

Dan heb je dus niet in de gaten dat wat je omschrijft enkel op angst is gebaseerd.

26 minuten geleden zei Flawless victory:

Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden. Dan kun je beter bang zijn voor Hem die beide, ziel en lichaam, kan laten omkomen in de Gehenna

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dan heb je dus niet in de gaten dat wat je omschrijft enkel op angst is gebaseerd.

In jouw ogen is dat angst, maar het is jouw eigen angst en niet dat van de gelovige. Een atheïst zal sneller ervoor kiezen te gehoorzamen aan de overheid en het teken van het beest te aanvaarden, omdat hij niet beseft dat er leven is na de dood.  Hij is bang om zijn leven te verliezen, terwijl Jezus leert dat wie zijn leven wenst te behouden het juist zal verliezen en dat wie het leven verliest om Zijnentwil het zal behouden.  Over de dood heen. Dat is iets wat jij niet gelooft en daarom projecteer jij je angst op de gelovige, terwijl jij zelf degene bent die door angst geregeerd wordt. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Flawless victory:

eigen angst en niet dat van de gelovige. Een atheïst zal sneller ervoor kiezen te gehoorzamen aan de overheid en het teken van het beest te aanvaarden, omdat hij niet beseft dat er leven is na de dood.  Hij is bang om zijn leven te verliezen

Het teken van het beest en leven na de dood zijn religieuze begrippen waar ik persoonlijk helemaal niks mee heb. Ik ben ook niet bang om mijn leven te verliezen ik weet gewoon dat mijn leven op een gegeven moment eindigt zoals dat bij iedereen het geval is.

Daar heb ik geen angst bij, in tegenstelling tot gelovigen die bang zijn naar de hel te kunnen gaan. Dat is dus op angst gebaseerd.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat een keus. De dood of vrijwillig voor Jezus kiezen.....

 Zonder het zelf te beseffen zeg je dat goed.  Aan ongelovigen in de eindtijd zal het echter omgekeerd worden voorgesteld: leven of vrijwillig voor Jezus kiezen en dus de dood sterven.   Maar in werkelijkheid is kiezen voor Christus inderdaad kiezen voor het Leven, ofschoon men het fysiek met de dood moet bekopen. De volgelingen van Jezus Christus zullen wanneer ze nog op de aarde leven vervolgd worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wie niet bang is van de dood is een gevaarlijke zot of weet niet wat ie zegt. De angst voor de dood is net wat veel soldaten in leven houdt, de zotten zijn kanonnenvlees. 

Een volgeling van Jezus Christus is per definitie niet bang voor de dood.  Voor ongelovigen is dit zot maar voor gelovigen is het de kracht van God.
 

1 Korinthe 1:18-31 HSV

Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Flawless victory:

Een volgeling van Jezus Christus is per definitie niet bang voor de dood.  Voor ongelovigen is dit zot maar voor gelovigen is het de kracht van God.
 

1 Korinthe 1:18-31 HSV

Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God.

Ja tot het zover is, dan pas weten we hoe we er echt over denken. :)

Als de kogels rond uw hoofd vliegen, buk je dan of blijft ge staan om sneller bij de Heer te zijn? Ik geef toe dat ik zou bukken en de adrenaline enorm de hoogte in zou schieten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat daarmee werd bedoeld dat als te je teveel richt op het behouden van leven, je wel eens het tegenovergestelde als resultaat kunt krijgen.

Inderdaad.    Daarom verwerp ik ook het geloof in een hiernamaals.    Zoals ik Jezus versta is er voor de natuurlijke mens niks na de dood.  Mislukt project dat in het vuur verdwijnt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wie niet bang is van de dood is een gevaarlijke zot of weet niet wat ie zegt. De angst voor de dood is net wat veel soldaten in leven houdt, de zotten zijn kanonnenvlees. 

Ik ben geen van beide, vermoedelijk kun jij je dat niet voorstellen vanwege de angst ervoor die je is ingepeperd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ja tot het zover is, dan pas weten we hoe we er echt over denken. :)

 


 Voor sommigen geldt dat. Zij moeten worden beproefd in de grote verdrukking.  Een volgeling van Christus weet zich met Christus gekruisigd en is dus reeds gestorven bij leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wie niet bang is van de dood is een gevaarlijke zot of weet niet wat ie zegt. De angst voor de dood is net wat veel soldaten in leven houdt, de zotten zijn kanonnenvlees. 

Als ik er ben is de dood er niet en als de dood er is dan ben ik er niet.   Er is geen enkele reden om angstig te zijn voor de dood.  Alleen zotten zijn bang voor de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Flawless victory:


 Voor sommigen geldt dat. Zij moeten worden beproefd in de grote verdrukking.  Een volgeling van Christus weet zich met Christus gekruisigd en is dus reeds gestorven bij leven. 

Ja we zijn superhelden eens wedergeboren natuurlijk. 

2 minuten geleden zei Hopper:

Als ik er ben is de dood er niet en als de dood er is dan ben ik er niet.   Er is geen enkele reden om angstig te zijn voor de dood.  Alleen zotten zijn bang voor de dood.

Als je dood bent is er wellicht geen angst meer. Maar doodgaan kan zeer ongemakkelijk ervaren worden. Probeer uw adem maar eens in te houden en bedenk de reflexen als je geen zuurstof meer kan happen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Als je dood bent is er wellicht geen angst meer. Maar doodgaan kan zeer ongemakkelijk ervaren worden. Probeer uw adem maar eens in te houden en bedenk de reflexen als je geen zuurstof meer kan happen. 

 

Ik leef in het moment en op dit moment ben ik niet aan het doodgaan.   Dus waarom zou ik me daar zorgen over maken?    Alleen natuurlijke mensen doen dat soort dingen.   Omdat ze angstig zijn voor het natuurlijk lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid