Spring naar bijdragen

Aanslag op de paus verijdeld


Aanbevolen berichten

Paus Franciscus reist door Indonesië. Daar  is een terreuraanslag op hem verijdeld. Er zijn zeven mensen gearresteerd die gelieerd zijn aan IS. 
 

https://endtimeheadlines.org/2024/09/terror-plot-to-kill-pope-francis-foiled-7-suspects-arrested-after-swearing-isis-allegiance/#google_vignette

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zit nog wel een verhaal achter die gelukkig verijdelde aanslag op paus Franciscus. Zo heeft hij een interconfessionele bijeenkomst gehouden in de moskee.  Men kan nu eenmaal niet geloven in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en tegelijkertijd een religie steunen die stelt dat God geen Zoon heeft.  Men kan niet van twee walletjes eten.  Niet dat dit een aanslag rechtvaardigt,  maar het laat de realiteit zien dat christendom gewoon niet samengaat met islam en vice versa. Het is het een of het ander.
 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Flawless victory:

Niet dat dit een aanslag rechtvaardigt,  maar het laat de realiteit zien dat christendom gewoon niet samengaat met islam en vice versa. Het is het een of het ander.

Waarom breng je dat dan in een topic over een aanslag? Kennelijk denk je dan toch er een soort oorzaak in te zien. 

12 uur geleden zei Flawless victory:

Er zit nog wel een verhaal achter die gelukkig verijdelde aanslag op paus Franciscus. Zo heeft hij een interconfessionele bijeenkomst gehouden in de moskee.

Dan praat je het dus wel goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Het blijkt om een (vermeend) complot te gaan.  Dit lijkt me een storm in een borrelglaasje.  Niks van bekend in de media.


Lasterpraat van Hopper.

https://www.osvnews.com/2024/09/07/suspects-who-threatened-the-pope-arrested-in-indonesia-local-police-say/

https://www.thejakartapost.com/indonesia/2024/09/07/police-arrests-seven-over-pope-francis-terror-threats.html

https://efe.com/en/latest-news/2024-09-07/indonesia-unearths-terror-plot-to-attack-pope-francis/

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Flawless victory:

Er zit nog wel een verhaal achter die gelukkig verijdelde aanslag op paus Franciscus. Zo heeft hij een interconfessionele bijeenkomst gehouden in de moskee.  Men kan nu eenmaal niet geloven in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en tegelijkertijd een religie steunen die stelt dat God geen Zoon heeft.  Men kan niet van twee walletjes eten.  Niet dat dit een aanslag rechtvaardigt,  maar het laat de realiteit zien dat christendom gewoon niet samengaat met islam en vice versa. Het is het een of het ander.

Het gaat bij de paus ook helemaal niet om een samengaan of samensmelting, maar gewoon om blijvend dialoog en een vreedzame samenwerking op sociaal-maatschappelijk niveau. Die dialoog wordt door het Vaticaan ook met alle andere grote godsdiensten gevoerd en in veel landen wonen christenen en moslims vreedzaam met elkaar. Het zijn extremisten, van welke levensovertuiging ook, die de problemen veroorzaken. Die zijn nergens mee te verenigen, ook niet met de levensovertuiging die zij zeggen aan te hangen en vaak ook niet met elkaar.

De verschillen tussen christendom en islam zijn uitsluitend theologisch van aard. Qua cultuur hebben ze in veel landen weer meer gemeen, daar het christendom ook in het Midden-Oosten is ontstaan, veel devoties hebben een gemeenschappelijke oorsprong en beiden kennen een geschiedenis van (extremistisch) geweld en het afwijzen daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

De verschillen tussen christendom en islam zijn uitsluitend theologisch van aard. Qua cultuur hebben ze in veel landen weer meer gemeen

Ik denk dat Geert Wilders het hier niet mee eens is. En hoewel ik het zo ongeveer nergens met Geert eens ben zou ik het daarover wel met hem eens zijn. 

Om een voorbeeld te geven; "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen ..." heeft in de islam, c.q. sharia, geen opgang gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Ik denk dat Geert Wilders het hier niet mee eens is. En hoewel ik het zo ongeveer nergens met Geert eens ben zou ik het daarover wel met hem eens zijn. 

Om een voorbeeld te geven; "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen ..." heeft in de islam, c.q. sharia, geen opgang gemaakt.

Het overgrote deel van de sharia heeft betrekking op bidden, vasten, hoe te gedragen tegen anderen enz.    Je bent meer 'ge-geert' dan dat je beseft.    Ook de ziel is van belang in de islam. 

En bij de ziel en haar volmaaktheid, Hij openbaarde haar wat slecht en wat goed (voor haar) is, Voorwaar, geslaagd is hij die haar loutert. (Qur'an, 91: 7-9)

Of neem de jihad al-nafs, dat is de strijd tegen verleidingen en de strijd tegen het ego (nafs).   Dat verschilt niks met wat Jezus leert.

https://minhaj.nl/2015/09/wat-is-tasawwuf/

Citaat

 “Degene die de uiterlijke regels van de Shariah (fiqh) tot zich neemt maar de regels van Tasawwuf niet kent, hij is een overtreder (faasiq). Degene die de leer van Tasawwuf tot zich neemt maar niet de leer van Shariah is een ontkenner. Maar degene die de twee combineert bereikt de ultieme bestemming van de waarheid.”

Wat zie ik nou?   De bestemming in de islam is net zoals bij Jezus waarheid.

Zowel christendom als islam kennen fundamentalisten/extremisten, als dat de maat is waar je meet dan ben je helemaal "in Geert".   Ik ga de islam hier niet verdedigen, maar Robert Frans ziet het goed, de verschillen zijn vooral theologisch en cultureel van aard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Ik denk dat Geert Wilders het hier niet mee eens is. En hoewel ik het zo ongeveer nergens met Geert eens ben zou ik het daarover wel met hem eens zijn. 

Om een voorbeeld te geven; "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen ..." heeft in de islam, c.q. sharia, geen opgang gemaakt.

De sharia regelt echter de islamitische rechtsspraak, zoals wij en veel christelijke landen ook het strafrecht kennen. Het is dus niet helemaal te vergelijken met het door jou aangehaalde verhaal. Deze gaat er meer over dat we niet persoonlijk over iemand mogen oordelen en dat we ook bij het spreken van recht de barmhartigheid nooit mogen vergeten, omdat we zelf ook zondaars zijn. We moeten niet te wettisch, te meedogenloos willen zijn, maar altijd de menselijke maat blijven hanteren. En ook daarin schieten wij, zowel christenen als niet-christenen, bij tijd en wijle tekort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert Frans @Hopper De sharia is niet te vergelijken met onze rechtspraak. Als je op het niveau gaat zitten van "we hebben allebei rechtspraak dus we lijken op elkaar" dan kom je op een conceptueel niveau waar alles wel aan elkaar gelijk is. Moslims hebben doorgaans baarden en sommige christenen ook, dus we zijn hetzelfde. Zoiets.

En het gaat niet over fundamentalisten of extremisten. Die zijn er overal.

Maar de islam is fundamenteel anders dan het christendom. Dat zie je in vrouwenrechten. Dat zie je omdat een sociaal vangnet wat in christelijke landen georganiseerd wordt in islamitische landen niet kan bestaan. Dat zie je in de inhoudelijke wetgeving van de sharia versus onze inhoudelijke wetgeving. De manier waarop wij afspraken maken en hoe men dat in het Midden Oosten doet.

De islamitische wereld is een feodale wereld (ik heb er vaak genoeg vertoeft om dat te kunnen zeggen). Onze wereld is anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hopper en Robert Frans zijn in een diepe slaap waar het de islam aangaat. Net zo diep als de paus, hoewel het naast zeer naïef ook juist heroïsch van de paus zou kunnen zijn (dat kan ik niet weten, alleen God kent de overleggingen in het hart) als hij mogelijk denkt of hoopt zo onder de moslims zielen te winnen met gevaar voor eigen leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Mullog:

@Robert Frans @Hopper De sharia is niet te vergelijken met onze rechtspraak. Als je op het niveau gaat zitten van "we hebben allebei rechtspraak dus we lijken op elkaar" dan kom je op een conceptueel niveau waar alles wel aan elkaar gelijk is. Moslims hebben doorgaans baarden en sommige christenen ook, dus we zijn hetzelfde. Zoiets.

En het gaat niet over fundamentalisten of extremisten. Die zijn er overal.

Maar de islam is fundamenteel anders dan het christendom. Dat zie je in vrouwenrechten. Dat zie je omdat een sociaal vangnet wat in christelijke landen georganiseerd wordt in islamitische landen niet kan bestaan. Dat zie je in de inhoudelijke wetgeving van de sharia versus onze inhoudelijke wetgeving. De manier waarop wij afspraken maken en hoe men dat in het Midden Oosten doet.

De islamitische wereld is een feodale wereld (ik heb er vaak genoeg vertoeft om dat te kunnen zeggen). Onze wereld is anders.

Daar ben ik het ook weer mee eens. Vergeet alleen niet dat wij eens ook een feodale wereld waren zonder scheiding van kerk en staat, maar dat nu toch niet zijn. Dat kan in principe in islamitische landen dus ook veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

@Robert Frans @Hopper De sharia is niet te vergelijken met onze rechtspraak. Als je op het niveau gaat zitten van "we hebben allebei rechtspraak dus we lijken op elkaar" dan kom je op een conceptueel niveau waar alles wel aan elkaar gelijk is. Moslims hebben doorgaans baarden en sommige christenen ook, dus we zijn hetzelfde. Zoiets.

En het gaat niet over fundamentalisten of extremisten. Die zijn er overal.

Maar de islam is fundamenteel anders dan het christendom. Dat zie je in vrouwenrechten. Dat zie je omdat een sociaal vangnet wat in christelijke landen georganiseerd wordt in islamitische landen niet kan bestaan. Dat zie je in de inhoudelijke wetgeving van de sharia versus onze inhoudelijke wetgeving. De manier waarop wij afspraken maken en hoe men dat in het Midden Oosten doet.

De islamitische wereld is een feodale wereld (ik heb er vaak genoeg vertoeft om dat te kunnen zeggen). Onze wereld is anders.

Je vergelijkt islamitische landen met een seculiere samenleving als Nederland en West Europa.   Dan betreden we de politiek, waar religie zich mee bemoeit.  Maar daar is de islam niet uniek in, dat was tot voor kort in Nederland ook nog zo.   En het is bv in Rusland ook nog zo dat kerk en politiek verweven zijn.   Ook in de VS kun je niet zomaar als niet-christen president worden.   In de VS en Rusland zien we dan ook dat het met vrouwenrechten slechter gesteld is dan bij ons.

Ik ben een groot voorstander van de seculiere samenleving, kerk/moskee en staat dienen gescheiden te zijn.   Daarin lopen de islamitische landen nog wat achter vergeleken bij ons.  Maar dat maakt van de islam niet perse een slechtere religie dan het christendom.  Ik hoef niet tegen jou te betogen hoe het christendom zich in het verleden heeft gedragen.   Het is fundamentalisme en extremisme wat van religieuze mensen onverdraagzame mensen maakt.

Het gaat m.i. juist wel over fundamentalisme en extremisme.    Wetgeving in bv Rusland is homo-vijandig onder invloed van de kerk aldaar.   Ik maakt geen onderscheid tussen homovijandige politiek voortkomend uit het christendom of uit de islam.   Als Jezus iets leerde is het juist verdraagzaamheid.    Alleen dit forum leert al dat er in Nederland/België ook christenfundamentalisten leven.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Robert Frans:

Daar ben ik het ook weer mee eens. Vergeet alleen niet dat wij eens ook een feodale wereld waren zonder scheiding van kerk en staat, maar dat nu toch niet zijn. Dat kan in principe in islamitische landen dus ook veranderen.

Ik reageerde op 

Citaat

De verschillen tussen christendom en islam zijn uitsluitend theologisch van aard. Qua cultuur hebben ze in veel landen weer meer gemeen

Je rekt het onderwerp nu op en dan wordt het een andere discussie. Mijn punt is dat de opmerking waar ik op reageerde niet klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mullog:

Ik reageerde op 

Je rekt het onderwerp nu op en dan wordt het een andere discussie. Mijn punt is dat de opmerking waar ik op reageerde niet klopt.

Daarom was ik het uiteindelijk ook met je eens. Mijn opmerking verdiende inderdaad de nuancering die jij aanbracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

Je vergelijkt islamitische landen met een seculiere samenleving als Nederland en West Europa.   

... 

Alleen dit forum leert al dat er in Nederland/België ook christenfundamentalisten leven.  

Ik reageerde op @Robert Frans zijn opmerking dat de verschillen tussen christendom en islam uitsluitend theologisch van aard zijn. Jij begrijpt hem sowieso niet (of leest onnauwkeurig) want je schrijft 

16 uur geleden zei Hopper:

maar Robert Frans ziet het goed, de verschillen zijn vooral theologisch en cultureel van aard.

terwijl @Robert Frans juist schrijft "Qua cultuur hebben ze in veel landen weer meer gemeen". Ook jij rekt de discussie op. Prima, maar mij ging het alleen om het punt dat ik wilde maken.

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie beweert dat het christendom iets of veel gemeen heeft met de islam, die kent geen van beide religies goed.  Je hoeft maar 1 ding te doen om te begrijpen dat de beide religies absoluut niet samengaan en dat is de biografie naast elkaar leggen van Jezus en Mohammed.   Mohammed was een kinderverkrachter (de jongste die hij “huwde” was Aisha en zij was 6 (!!!!!!!) toen hij met haar trouwde en gelukkig al 9 toen hij het huwelijk pas consumeerde (sarcasme moge duidelijk zijn).    En Mohammed was een legeraanvoerder en moordenaar.   Vergelijk dat met het leven van Jezus en ga je schamen als je hebt gezegd dat de religies zoveel gemeenschappelijk zouden hebben.

Christenen die beweren dat christendom en islam veel met elkaar gemeen hebben weten niet waar ze over praten.

Een paus die een moskee binnengaat voor een interconfessionele samenkomst, is ofwel onbeschrijflijk dom en naïef.  Ofwel hij is heroïsch en bereid zijn leven te geven als martelaar.  Een derde mogelijkheid zou kunnen zijn dat hij de schapen met opzet misleidt. Daar ga ik niet vanuit maar sommigen denken dat hij de valse profeet is uit Openbaring.   Zelf ga ik er vooralsnog vanuit dat de daad van de paus heroïsch is.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mocht iemand niet geloven dat Mohammed een kinderverkrachter was, lees dan dit maar even (zet wel een kotsbakje klaar)

https://www.al-yaqeen.com/artikelen/biografie-en-geschiedenis-as-sierah/biografie-van-de-profeet-vrede-zij-met-hem/het-huwelijk-van-de-profeet-vrede-zij-met-hem-met-caai½isha/

En daar wil paus Franciscus dan een soort oecumene mee bedrijven……. Het is ofwel heroïsch van hem dat hij een moskee betreedt en daar een samenkomst houdt met moslims.  Ofwel is het walgelijk dat hij net wil doen alsof islam en christendom zoveel gemeen hebben. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Flawless victory:

Wie beweert dat het christendom iets of veel gemeen heeft met de islam, die kent geen van beide religies goed

Helaas moet ik aan het begin van je stukje al de simpele  opmerking plaatsen dat beiden Abrahamitische religies zijn. En daarom hebben ze veel gemeen 

9 uur geleden zei Flawless victory:

Een paus die een moskee binnengaat voor een interconfessionele samenkomst, is ofwel onbeschrijflijk dom en naïef

Ik denk dat dit daad symbolisch erg belangrijk is.  Al ontgaat dat jou duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Flawless victory:

Mocht iemand niet geloven dat Mohammed een kinderverkrachter was, lees dan dit maar even

Ik lees dat het in die tijd en cultuur normaal was. Ik denk niet dat we dan nu, net als met de zeehelden uit de Gouden eeuw, dit moeten gaan beoordelen volgens 21e eeuw normen. 

8 uur geleden zei Flawless victory:

Het is ofwel heroïsch van hem dat hij een moskee betreedt en daar een samenkomst houdt met moslims.  Ofwel is het walgelijk dat hij net wil doen alsof islam en christendom zoveel gemeen hebben.

In een tijd waarin moslims en christenen elkaar dagelijks naar het leven staan, en christenen nog altijd beginnen over dat Mohammed 1500 jaar geleden ooit eens trouwde met een jong meisje, vind ik het wel een goed en mooi gebaar. Veel mensen kunnen er een voorbeeld aan nemen. Veel mensen doen dat niet, zoals jij. Dat is jammer.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik lees dat het in die tijd en cultuur normaal was. Ik denk niet dat we dan nu, net als met de zeehelden uit de Gouden eeuw, dit moeten gaan beoordelen volgens 21e eeuw normen. 


Een dergelijk antwoord getuigt dat er geen hart in je donder steekt…. En het getuigt van je volslagen ontkenning (want op onwetendheid kun je je anno nu niet meer beroepen) van de huidige islamitische religie en cultuur. U krijgt de wereld die u verdient. Met uw geliefde islam erin. Het christendom heeft u immers afgewezen en wordt nu vervangen door islam.

Mattheüs 12:30-34 Wie niet met Mij is, die is tegen Mij; en wie niet met Mij bijeenbrengt, die drijft uiteen. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Flawless victory:


Een dergelijk antwoord getuigt dat er geen hart in je donder steekt…. En het getuigt van je volslagen ontkenning (want op onwetendheid kun je je anno nu niet meer beroepen) van de islamitische religie en cultuur. U krijgt de wereld die u verdient. Met uw geliefde islam erin. Het christendom heeft u immers afgewezen en wordt nu vervangen door islam.

Het voortbestaan van de Islam hangt niet van mij af, zo'n hoge dunk heb ik nu ook weer niet van mezelf. 

Andersom kan wel: 😇 kijk dit is Mohammed. Oei, nu heb ik problemen met de islam. 

Kom op zeg, doe even normaal.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-9-2024 om 12:26 zei Flawless victory:

Waarom noem je dit laster terwijl uit de artikelen blijkt dat het inderdaad slechts een storm in een glas water is? De mannen hadden alleen bedreigingen geuit en bij hen thuis werd een pijl en boog aangetroffen.....

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid