Spring naar bijdragen

Het verhaal van de opwekking van Lazarus (Johannes 11)


Aanbevolen berichten

Johannes 11.  
1. En er was iemand ziek, Lazarus van Bethanië, uit het dorp van Maria en haar zuster Martha.
2. Maria nu was het die de Heere gezalfd heeft met mirre en Zijn voeten afgedroogd heeft met haar haren; haar broer Lazarus was ziek.
3. Zijn zusters dan stuurden Hem de boodschap: Heere, zie, hij die U liefhebt, is ziek.
4. En toen Jezus dat hoorde, zei Hij: Deze ziekte is niet tot de dood, maar is er met het oog op de heerlijkheid van God, opdat de Zoon van God erdoor verheerlijkt wordt.
5. Jezus nu had Martha en haar zuster en Lazarus lief.
6. Toen Hij dan gehoord had dat hij ziek was, bleef Hij nog twee dagen in de plaats waar Hij was.
7. Daarna zei Hij tegen de discipelen: Laten wij weer naar Judea gaan.
8. De discipelen zeiden tegen Hem: Rabbi, de Joden hebben U onlangs nog geprobeerd te stenigen, en gaat U daar weer heen?
9. Jezus antwoordde: Zijn er niet twaalf uren in de dag? Als iemand overdag loopt, stoot hij zich niet, omdat hij het licht van deze wereld ziet,
10. maar als iemand 's nachts loopt, stoot hij zich, omdat het licht niet bij hem is.
11. Dit sprak Hij, en daarna zei Hij tegen hen: Lazarus, onze vriend, slaapt, maar Ik ga naar hem toe om hem uit de slaap op te wekken.
12. Zijn discipelen dan zeiden: Heere, als hij slaapt, zal hij gezond worden.
13. Maar Jezus had over zijn dood gesproken, terwijl zij dachten dat Hij over de natuurlijke slaap sprak.
14. Toen zei Jezus dan openlijk tegen hen: Lazarus is gestorven.
15. En Ik ben blij voor u dat Ik daar niet was, opdat u gelooft; maar laten wij naar hem toe gaan.
16. Thomas dan, die Didymus genoemd werd, zei tegen zijn medediscipelen: Laten ook wij gaan om met Hem te sterven.
17. Toen Jezus dan gekomen was, bleek dat hij al vier dagen in het graf lag.
18. Bethanië nu lag dicht bij Jeruzalem, ongeveer vijftien stadiën daarvandaan.
19. En velen van de Joden waren naar Martha en Maria gekomen om hen te troosten over hun broer.
20. Zodra Martha dan hoorde dat Jezus kwam, ging zij Hem tegemoet, maar Maria bleef in huis zitten.
21. Martha nu zei tegen Jezus: Heere, als U hier geweest was, zou mijn broer niet gestorven zijn,
22. maar ook nu weet ik dat God U alles wat U van God vraagt, geven zal.
23. Jezus zei tegen haar: Uw broer zal weer opstaan.
24. Martha zei tegen Hem: Ik weet dat hij zal opstaan bij de opstanding op de laatste dag.
25. Jezus zei tegen haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven,
26. en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid. Gelooft u dat?
27. Zij zei tegen Hem: Ja, Heere, ik geloof dat U de Christus bent, de Zoon van God, Die in de wereld komen zou.
28. En na dit gezegd te hebben ging zij weg en riep Maria, haar zuster, onopgemerkt en zei: De Meester is er en Hij roept u.
29. Zodra die dat hoorde, stond zij snel op en ging naar Hem toe.
30. Jezus nu was nog niet in het dorp gekomen, maar was op de plaats waar Martha Hem tegemoetgekomen was.
31. Toen dan de Joden, die met haar in het huis waren en haar troostten, zagen dat Maria snel opstond en naar buiten ging, volgden zij haar en zeiden: Zij gaat naar het graf om daar te huilen.
32. Zodra dan Maria kwam waar Jezus was, en Hem zag, viel zij aan Zijn voeten en zei tegen Hem: Heere, als U hier geweest was, zou mijn broer niet gestorven zijn.
33. Toen Jezus haar dan zag huilen, en ook de Joden die met haar meekwamen, zag huilen, werd Hij heftig in de geest bewogen en raakte innerlijk in beroering.
34. En Hij zei: Waar hebt u hem gelegd? Zij zeiden tegen Hem: Heere, kom het zien.
35. Jezus weende.
36. De Joden dan zeiden: Zie, hoe lief Hij hem had!
37. En sommigen van hen zeiden: Kon Hij Die de ogen van de blinde geopend heeft, ook niet maken dat deze niet gestorven was?
38. Jezus dan, opnieuw heftig bewogen in Zichzelf, kwam bij het graf. Het was een grot, en er was een steen op gelegd.
39. Jezus zei: Neem de steen weg. Martha, de zuster van de gestorvene, zei tegen Hem: Heere, hij ruikt al, want hij ligt hier al voor de vierde dag.
40. Jezus zei tegen haar: Heb Ik u niet gezegd dat u, als u gelooft, de heerlijkheid van God zult zien?
41. Zij namen dan de steen weg waar de gestorvene lag. En Jezus hief de ogen omhoog en zei: Vader, Ik dank U dat U Mij verhoord hebt.
42. En Ik wist dat U Mij altijd verhoort, maar ter wille van de menigte die om Mij heen staat, heb Ik dit gezegd, opdat zij geloven dat U Mij gezonden hebt.
43. En toen Hij dit gezegd had, riep Hij met een luide stem: Lazarus, kom naar buiten!
44. En de gestorvene kwam naar buiten, gebonden aan handen en voeten met grafdoeken, en zijn gezicht was omwonden met een zweetdoek. Jezus zei tegen hen: Maak hem los en laat hem weggaan.
45. Velen dan van de Joden die naar Maria toe gekomen waren en gezien hadden wat Jezus gedaan had, geloofden in Hem.
46. Maar sommigen van hen gingen naar de Farizeeën en zeiden tegen hen wat Jezus gedaan had.
47. De overpriesters dan en de Farizeeën riepen de Raad bijeen en zeiden: Wat doen we? Want deze Mens doet vele tekenen.
48. Als wij Hem zo laten begaan, zullen allen in Hem geloven, en de Romeinen zullen komen en onze plaats en onze natie van ons wegnemen.
49. Maar een van hen, Kajafas, die de hogepriester van dat jaar was, zei tegen hen: U weet niets,
50. en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één Mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51. Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,
52. en niet alleen voor het volk, maar ook om de kinderen van God, overal verspreid, bijeen te brengen.
53. Vanaf die dag dan waren zij vastbesloten om Hem te doden.
54. Jezus dan verkeerde niet meer openlijk onder de Joden, maar Hij ging vandaar naar het land bij de woestijn, naar een stad die Efraïm heette, en verbleef daar met Zijn discipelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Enkele dingen uit jouw bericht vallen mij op: Worden wij op de 4e dag gedoopt?  Haal de steen weg, betekent een rotsgraf. Niet typisch voor Jezus. Dus hoeft echt niet vooruit te wijzen naar

De hele Schrift is Christocentrisch, Breuk.  Jezus deed toen Hij op aarde was vele tekenen. Daar is de opwekking van Lazarus uit de dood er ook een van.  En dat de schrijvers vervolgens geen lulverhaa

Ik kan je niet meer dan waarschuwen.

Naardense bijbel (en ik vermoed de kern van de tekst).  
Let op dat deze teksten na de dood en opstanding van Jezus zijn geschreven.  
Het is daarom geen journalistiek verslag maar een leerstuk van de vroege gemeente.

23 Jezus zegt tot haar: hij zal opstaan, je broer! 

24 Marta zegt tot hem: ik weet dat, omdat hij zal opstaan bij de opstanding 
ten laatsten dage!   (Marta heeft het nog niet door waar Jezus het hier over heeft)

25 Jezus zegt tot haar: 
ík ben de opstanding en het leven; 
wie gelooft in mij zal leven, ook als hij sterft; 

26 en al wie leeft en gelooft in mij zal niet sterven tot in de eeuwigheid; 
gelóóf je dat? 

27 Zij zegt tot hem: ja, Heer,- 
ík ben gaan geloven dat u de Gezalfde bent, 
de zoon van God die tot de wereld komt!

 

Maar het lijkt me handig om eerst een te kijken naar de structuur van de tekst en welke zaken opvallen.  
Je ziet ook direct al een aantal overeenkomsten met andere verhalen (b.v. het dochtertje van Jairus).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier hebben we al weer wat kunnen leren van het gesprek tussen Jezus en Martha en dat het eeuwig leven niet gaat over iets na de fysieke dood.  
Of zoals in een ander topic werd geschreven:    
“geloven de meeste christenen in een onsterfelijke ziel en eeuwig leven na de dood”
 

We willen graag alles weten van God, de hemel, het leven na de dood. De bijbel heeft het echter over het leven voor de dood.   
Dood is het ontbreken van leven.  
De evangelisten hebben echter vanuit het geloof in de opstanding van Jezus (die alleen voor de gelovigen te herkennen is) de moed om te gaan schrijven over de opstanding in hun leven en het leven van anderen.  Ze roepen daartoe op.  
Het is de kern van het evangelie: de opstanding van Jezus is een realiteit en zichtbaar in de levens van de volgelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Breuk:

Hier hebben we al weer wat kunnen leren van het gesprek tussen Jezus en Martha en dat het eeuwig leven niet gaat over iets na de fysieke dood.  
Of zoals in een ander topic werd geschreven:    
“geloven de meeste christenen in een onsterfelijke ziel en eeuwig leven na de dood”
 

We willen graag alles weten van God, de hemel, het leven na de dood. De bijbel heeft het echter over het leven voor de dood.   
Dood is het ontbreken van leven.  
De evangelisten hebben echter vanuit het geloof in de opstanding van Jezus (die alleen voor de gelovigen te herkennen is) de moed om te gaan schrijven over de opstanding in hun leven en het leven van anderen.  Ze roepen daartoe op.  
Het is de kern van het evangelie: de opstanding van Jezus is een realiteit en zichtbaar in de levens van de volgelingen.

Wat is jouw visie en jouw hoop op leven na jouw fysieke dood? En wat staat de ongelovigen, de Jezus/God ontkenners te wachten?

Ik geef mijn antwoord straks. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Ze roepen daartoe op.  

Het is de kern van het evangelie: de opstanding van Jezus is een realiteit en zichtbaar in de levens van de volgelingen.

Maak nu eens een vertaalslag naar de praktijk van alledag. Hoe zou een christen Jezus zichtbaar kunnen maken in zijn of haar leven?

bewerkt door Hermanos2
Question mark
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

Maak nu eens een vertaalslag naar de praktijk van alledag. Hoe zou een christen Jezus zichtbaar kunnen maken in zijn of haar leven?

Ik kwam pas via via dit filmpje tegen van een ex christelijke nationalist in de VS.
https://www.tiktok.com/@berecker87/video/7398603903006428462   
Sommigen kunnen het beter verwoorden dan ikzelf.

In Jezus geloven is niet kiezen voor moralisme waar het vooral om ethische zaken gaat, maar om mensen persoonlijk in de ogen te kijken en ze te ondersteunen.  
Er is overigens geen standaard antwoord. Ik zie in niet gelovigen soms meer van Jezus terug. Ik hoef sowieso niet te oordelen over wat nu echt geloof is. 
Eerlijk gezegd vind ik op dit forum Petra nog de beste volger van Jezus. En dat is zo geweldig aan het christendom: hokjes en vakjes werken niet.  
 

Een vraag wat na fysieke dood is, is aan mij niet besteed. Wat kun je daar dan over zeggen, behalve het geloof (de belofte) dat de fysieke dood geen scheidslijn is met het leven, zoals de bijbel dat beschrijft.  
Ik heb mijn handen al vol aan het leven voor de fysieke dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Breuk:

Ik kwam pas via via dit filmpje tegen van een ex christelijke nationalist in de VS.
https://www.tiktok.com/@berecker87/video/7398603903006428462   
Sommigen kunnen het beter verwoorden dan ikzelf.

In Jezus geloven is niet kiezen voor moralisme waar het vooral om ethische zaken gaat, maar om mensen persoonlijk in de ogen te kijken en ze te ondersteunen.  
Er is overigens geen standaard antwoord. Ik zie in niet gelovigen soms meer van Jezus terug. Ik hoef sowieso niet te oordelen over wat nu echt geloof is. 
Eerlijk gezegd vind ik op dit forum Petra nog de beste volger van Jezus. En dat is zo geweldig aan het christendom: hokjes en vakjes werken niet.  
 

Een vraag wat na fysieke dood is, is aan mij niet besteed. Wat kun je daar dan over zeggen, behalve het geloof (de belofte) dat de fysieke dood geen scheidslijn is met het leven, zoals de bijbel dat beschrijft.  
Ik heb mijn handen al vol aan het leven voor de fysieke dood.

Petra is dan mogelijk de beste volger van jouw Jezus maar niet van de bijbelse Jezus. Spijt me. Kan 't niet mooier verpakken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Breuk:

 

In Jezus geloven is niet kiezen voor moralisme waar het vooral om ethische zaken gaat, maar om mensen persoonlijk in de ogen te kijken en ze te ondersteunen.  


Dat zou ik zelf niet in Jezus geloven noemen maar Christus volgen.  Daar zou misschien geen verschil in moeten zitten. Doch ook “The Family” gelooft in Jezus.   Dat gegeven op zichzelf zegt mij nog niet veel.  Dan denk ik aan wat Jezus deed in Johannes 8:1-11.

 

57 minuten geleden zei Breuk:


Eerlijk gezegd vind ik op dit forum Petra nog de beste volger van Jezus. En dat is zo geweldig aan het christendom: hokjes en vakjes werken niet.  
 


Ik deel je visie dat Petra een meer dan gemiddeld gehalte van Christus volgen vertoont.  Maar zelf zou ik niet zeggen dat dat zo geweldig is aan het christendom.  Het is het geweldige aan de realiteit die van Christus is.  Voor mij valt die niet per definitie samen met het christendom.

 

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

Petra is dan mogelijk de beste volger van jouw Jezus maar niet van de bijbelse Jezus. Spijt me. Kan 't niet mooier verpakken. 

Toch wel, wellicht had je kunnen zeggen 'de beste volger van jouw Jezus maar niet van mijn Jezus'.

Sorry, kan 't niet eenvoudiger stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie wil er iets over de tekst van Johannes 11 zeggen. Er staan m.i. best een aantal opmerkelijke zinnen in.    
Het is b.v. vreemd dat Jezus nog 2 dagen wacht.
Johannes 11:6 Toen Hij dan gehoord had dat hij ziek was, bleef Hij nog twee dagen in de plaats waar Hij was.

Het totale onbegrip (ongeloof?) bij Thomas en de andere leerlingen.
Johannes 11:16 Thomas dan, die Didymus genoemd werd, zei tegen zijn medediscipelen: Laten ook wij gaan om met Hem te sterven.

De droefheid en boosheid van Jezus.
Johannes 11:33. Toen Jezus haar dan zag huilen, en ook de Joden die met haar meekwamen, zag huilen, werd Hij heftig in de geest bewogen en raakte innerlijk in beroering.
35. Jezus weende.
38. Jezus dan, opnieuw heftig bewogen in Zichzelf, kwam bij het graf. Het was een grot, en er was een steen op gelegd.

Je ziet dezelfde thema’s bij Marcus en Mattheus dochtertje Jairus.  
Jezus werd daar ook opgehouden en is daarom te laat. Hier boosheid om het geween.

Markus 5:35 Terwijl Hij nog sprak, kwamen er enigen van het huis van het hoofd van de synagoge, die zeiden: Uw dochter is gestorven; waarom valt u de Meester nog lastig?
39. En toen Hij naar binnen gegaan was, zei Hij tegen hen: Waarom maakt u misbaar en huilt u? Het kind is niet gestorven, maar het slaapt.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is of Maria en Martha wel een broer hebben die Lazarus (mijn God (is) helper) heet of dat hier een stijlfiguur wordt gebruikt waarin we ons allemaal kunnen herkennen als gelovige.   
Het vreemde is dat Lazarus helemaal niet aan het woord komt. Het gaat om Maria en Martha in hun gesprek met Jezus.
Na de opstanding van Jezus (op de 3de dag) worden wij gedoopt (op de 4de dag) als sacrament dat verwijst naar de dood en opstanding van Jezus.

https://www.theologie.nl/leven-ook-wanneer-je-sterft/
‘Haal de steen weg’ zijn vervolgens woorden die de associatie met Pasen wel heel dichtbij brengen.  
Zo ook de doeken waarin de handen en voeten van Lazarus gewikkeld zijn.  
Opvallend is wel dat Lazarus al vier dagen in het graf ligt, een dag langer dan Jezus zelf in het graf zal verblijven.

‘Lazarus, kom naar buiten’ – alleen die woorden zijn genoeg om de dood te doorbreken.  
Vlak voor zijn eigen dood weet Jezus – met Gods hulp – zelfs iemand die al vier dagen dood is uit de dood te doen opstaan.    
Het lijkt wel een ‘generale repetitie’ voor wat Jezus zelf te wachten staat.  
Een vuurproef die Jezus doorstaat.  
Als overwinnaar op de dood gaat Jezus zo zijn eigen dood tegemoet.

https://www.kuleuven.be/thomas/page/tijdschriften/viewarticle/62539/

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Breuk:

De vraag is of Maria en Martha wel een broer hebben die Lazarus (mijn God (is) helper) heet of dat hier een stijlfiguur wordt gebruikt waarin we ons allemaal kunnen herkennen als gelovige.   
Het vreemde is dat Lazarus helemaal niet aan het woord komt. Het gaat om Maria en Martha in hun gesprek met Jezus.
Na de opstanding van Jezus (op de 3de dag) worden wij gedoopt (op de 4de dag) als sacrament dat verwijst naar de dood en opstanding van Jezus.

https://www.theologie.nl/leven-ook-wanneer-je-sterft/
‘Haal de steen weg’ zijn vervolgens woorden die de associatie met Pasen wel heel dichtbij brengen.  
Zo ook de doeken waarin de handen en voeten van Lazarus gewikkeld zijn.  
Opvallend is wel dat Lazarus al vier dagen in het graf ligt, een dag langer dan Jezus zelf in het graf zal verblijven.

‘Lazarus, kom naar buiten’ – alleen die woorden zijn genoeg om de dood te doorbreken.  
Vlak voor zijn eigen dood weet Jezus – met Gods hulp – zelfs iemand die al vier dagen dood is uit de dood te doen opstaan.    
Het lijkt wel een ‘generale repetitie’ voor wat Jezus zelf te wachten staat.  
Een vuurproef die Jezus doorstaat.  
Als overwinnaar op de dood gaat Jezus zo zijn eigen dood tegemoet.

https://www.kuleuven.be/thomas/page/tijdschriften/viewarticle/62539/

Enkele dingen uit jouw bericht vallen mij op:

Worden wij op de 4e dag gedoopt? 

Haal de steen weg, betekent een rotsgraf. Niet typisch voor Jezus. Dus hoeft echt niet vooruit te wijzen naar Jezus. 

Evenals een dood lichaam gewikkeld in doeken. Heel gebruikelijk in die tijd. Waar moet je anders naartoe met je balsem en geurproducten?

Ik sluit niet eens uit dat Jezus opzettelijk gewacht heeft tot Lazarus 3 dagen in het graf lag. Zo wordt opnieuw het teken van Jona vervuld. Opstanding na 3 dagen. Dus misschien wijst Jezus vooruit naar zijn eigen opstanding. 

Ik zie geen probleem met deze gebeurtenis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Breuk:

Ik kwam pas via via dit filmpje tegen van een ex christelijke nationalist in de VS.
https://www.tiktok.com/@berecker87/video/7398603903006428462   
Sommigen kunnen het beter verwoorden dan ikzelf.

James Talarico is een Amerikaan die in dezelfde bewoordingen spreekt en geen tatoeages heeft…

https://www.tiktok.com/@jamestalarico/video/7351231069808594207

Het komt uit deze kerkdienst https://youtu.be/Blph_2RSBno?si=9sRz5_OvfwKFQzl0

Overigens altijd oppassen om in verkiezingstijd iets van een politicus te delen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Dat beloof ik:

Toch wel, wellicht had je kunnen zeggen 'de beste volger van jouw Jezus maar niet van mijn Jezus'.

Sorry, kan 't niet eenvoudiger stellen.

Iedereen zijn eigen Jezus en God voor ons allen?   Zeg mij wie u Jezus is en ik zal zeggen wie u bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 11:34 En Hij zei: Waar hebt u hem gelegd? Zij zeiden tegen Hem: Heere, kom het zien.
38. Jezus dan, opnieuw heftig bewogen in Zichzelf, kwam bij het graf. Het was een grot, en er was een steen op gelegd.
39. Jezus zei: Neem de steen weg. Martha, de zuster van de gestorvene, zei tegen Hem: Heere, hij ruikt al, want hij ligt hier al voor de vierde dag.
41. Zij namen dan de steen weg waar de gestorvene lag. En Jezus hief de ogen omhoog en zei: Vader, Ik dank U dat U Mij verhoord hebt.
43. En toen Hij dit gezegd had, riep Hij met een luide stem: Lazarus, kom naar buiten!
44. En de gestorvene kwam naar buiten, gebonden aan handen en voeten met grafdoeken, en zijn gezicht was omwonden met een zweetdoek. Jezus zei tegen hen: Maak hem los en laat hem weggaan.
 

Johannes 20:1 En op de eerste dag van de week ging Maria Magdalena vroeg, toen het nog donker was, naar het graf, en zij zag dat de steen van het graf weggenomen was.
5. En toen hij vooroverboog, zag hij de doeken liggen, maar toch ging hij er niet in.
6. Simon Petrus dan kwam en volgde hem, en ging het graf wel binnen en zag de doeken liggen.
7. En de zweetdoek, die op Zijn hoofd geweest was, zag hij niet bij de doeken liggen maar afzonderlijk, opgerold, op een andere plaats.
15. Jezus zei tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Wie zoekt u? Zij dacht dat het de tuinman was, en zei tegen Hem: Mijnheer, als u Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar u Hem neergelegd hebt en ik zal Hem weghalen.

 

Tja heeft de schrijver de overeenkomst willen aangeven of is het meer toevallig…

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wim Weren      
https://www.researchgate.net/publication/307087335_De_opstanding_van_Lazarus_Johannes_1040-1211_Bijbelse_echo's_in_Lazarus_is_dead_2011_van_Richard_Beard
 

Indeling

10:40–42 Jezus verblijft in een veilig gebied     

Sequentie I 11:1–16 Lazarus’ ziekte en dood
11:1–6 Bericht aan Jezus over Lazarus’ ziekte
11:7–16 Gesprek van Jezus met zijn leerlingen

Sequentie II 11:17–46 Jezus ontmoet Marta, Maria en Lazarus
11:17–27 Gesprek met Marta
11:28–37 Ontmoeting met Maria
11:38–46 Lazarus wordt ten leven gewekt

Sequentie III 11:47–53 Jezus wordt ter dood veroordeeld

11:54 Jezus verblijft in een veilig gebied

Sequentie IV 11:55–12:11 Verdeelde reacties op de opwekking van Lazarus
A 11:55–57 Joodse leiders willen Jezus arresteren
B 12:1–8 Maria zalft Jezus met het oog op zijn begrafenis
A’ 12:9–11 Joodse leiders willen Lazarus doden

 

Wat betreft de afbakening kies ik (Wim Weren) ervoor om Johannes 10:40–12:11 als een tekstuele eenheid te beschouwen.  
Dat ik deze eenheid in 10:40 laat beginnen en niet pas in 11:1 komt omdat de notitie in 10:40–42 over Jezus’ verblijf aan de
overkant van de Jordaan in verband staat met het vervolg waarin Jezus juist op deze locatie verneemt dat zijn vriend Lazarus ziek is.  

Het verhaal is met de opwekking van Lazarus nog niet afgelopen want dit gebeuren vormt de directe
aanleiding voor een zitting van het sanhedrin waarin het besluit wordt genomen om Jezus te doden.  

Daarop trekt Jezus zich weer terug in een veilig gebied (11:54). Samen vormen de twee notities in 10:40–42 en 11:54 de omlijsting van de met
elkaar samenhangende verhalen in 11:1–53.  
Maar ook hiermee is de verhalenkrans nog niet afgerond, want de personages uit 11:1–53 verschijnen in 11:55–12:11 opnieuw op het toneel.    
Dat geldt zowel voor Jezus’ vrienden (het trio uit Betanië) als voor zijn vijanden (de hogepriesters en de Farizeeën), die na een
doodvonnis over Jezus te hebben uitgesproken nu ook een plan beramen om Lazarus te doden.    
 
Deze vijandige acties staan in een schril contrast met het liefdevolle gebaar van Maria van Betanië, die met het oog op Jezus’ begrafenis zijn
voeten met olie zalft en ze afdroogt met haar haren.  
Dat deze handeling al in 11:2 vermeld wordt, is een extra indicatie ten gunste van de opvatting dat de afzonderlijke verhalen uit
10:40–12:11 een samenhangend geheel vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hermanos2:

Worden wij op de 4e dag gedoopt? 

Het is na de 3de dag (de opstandingsdag van Jezus). Het is een theologische tekst en geen wiskunde.  
Een beetje gevoel voor taal helpt wel bij deze teksten.  
En niet willen weten wat er precies historisch gebeurd is.  
Het is verkondiging, geen artikel uit de Jerusalem Post van 30 n.C.
 

Met Pasen werden mensen gedoopt.  Verhalen herinneren hieraan.  
Neem de jongeman uit Markus 14:51  
En een zekere jongeman, die een linnen kleed om het naakte lichaam geslagen had, volgde Hem, en de jongemannen grepen hem,  
52. maar hij liet het linnen kleed achter en vluchtte naakt van hen weg.

Markus 16:5 En toen zij het graf ingegaan waren, zagen zij aan de rechterzijde een jongeman zitten, gekleed in een wit, lang gewaad, en zij waren ontdaan.  
Hier zit de jongeman in een doopgewaad. Hier wordt volgens exegeten het doopritueel van de vroege kerk mee uitgebeeld. De dopeling werd naakt gedoopt en kreeg daarna witte kleren als teken van die doop. Deze jongeman vinden we niet bij de andere evangelisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Breuk:

Markus 16:5 En toen zij het graf ingegaan waren, zagen zij aan de rechterzijde een jongeman zitten, gekleed in een wit, lang gewaad, en zij waren ontdaan.  
Hier zit de jongeman in een doopgewaad. Hier wordt volgens exegeten het doopritueel van de vroege kerk mee uitgebeeld. De dopeling werd naakt gedoopt en kreeg daarna witte kleren als teken van die doop. Deze jongeman vinden we niet bij de andere evangelisten.


Dat is niet “de jongeman in een doopgewaad”, maar een engel van God, die via de twee Maria’s en Salomé aan de leerlingen  in herinnering laat brengen wat Jezus hen gezegd had toen Hij nog bij hen was.  Bij het zien van de engel waren de vrouwen bang.  Dat is gebruikelijk bij het zien van een engel, daar schrikt een mens van, daarom staat er in de bijbel vaak dat de engel zegt “wees niet bang”. Zo ook in dit hoofdstukje van Marcus

5Toen ze het graf binnengingen, zagen ze rechts een in het wit geklede jongeman zitten. Ze schrokken vreselijk. 6Maar hij zei tegen hen: ‘Wees niet bang. Jullie zoeken Jezus van Nazaret, die gekruisigd is. Hij is opgewekt uit de dood, Hij is niet hier; kijk, dat is de plaats waar Hij was neergelegd. 7Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie Hem zien, zoals Hij jullie heeft gezegd.”’

8Ze gingen naar buiten en vluchtten bij het graf vandaan, want ze waren bevangen door angst en schrik. Ze waren zo erg geschrokken dat ze tegen niemand iets zeiden.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Dat is niet “de jongeman in een doopgewaad”, maar een engel van God

Een jongeman is geen engel. Marcus gebruikt het woord engel voor engel.  
Het is een overbekende uitleg. Maar een engel is niet helemaal uit te sluiten.     
Deze jongeman heeft n.l. wel een boodschap (of is het een geloofsbelijdenis bij de doop).

Markus 16:6 Maar hij zei tegen hen: Wees niet ontdaan. U zoekt Jezus de Nazarener, de Gekruisigde. Hij is opgewekt! Hij is hier niet; zie de plaats waar ze Hem gelegd hadden.
7. Maar ga heen, zeg tegen Zijn discipelen, en Petrus, dat Hij u voorgaat naar Galilea; daar zult u Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.

Mattheus, Lucas en Johannes hebben engelen bij het graf. Alle opstandingsverhalen verschillen wel van elkaar.  

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk eens wat Jezus tegen Lazarus zegt: 

Johannes 11:43 En toen Hij dit gezegd had, riep Hij met een luide stem: Lazarus, kom naar buiten!
44. En de gestorvene kwam naar buiten, gebonden aan handen en voeten met grafdoeken, en zijn gezicht was omwonden met een zweetdoek.  
 

Jezus zei tegen hen: Maak hem los en laat hem weggaan.  

Logische reactie of wil de schrijver hier wat zeggen? Gaat het hier wel om Lazarus (die geen enkele tekst krijgt)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Breuk:

Kijk eens wat Jezus tegen Lazarus zegt: 

Johannes 11:43 En toen Hij dit gezegd had, riep Hij met een luide stem: Lazarus, kom naar buiten!
44. En de gestorvene kwam naar buiten, gebonden aan handen en voeten met grafdoeken, en zijn gezicht was omwonden met een zweetdoek.  
 

Jezus zei tegen hen: Maak hem los en laat hem weggaan.  

Logische reactie of wil de schrijver hier wat zeggen? Gaat het hier wel om Lazarus (die geen enkele tekst krijgt)?


De hele Schrift is Christocentrisch, Breuk.  Jezus deed toen Hij op aarde was vele tekenen. Daar is de opwekking van Lazarus uit de dood er ook een van.  En dat de schrijvers vervolgens geen lulverhaal van Lazarus optekenen is logisch, het gaat om de wondertekenen die Jezus deed.  Petrus liep ook over het water naar Jezus toe. Daar lezen we vervolgens ook geen verslag van hoe Petrus dat wel niet beleefd heeft.  Dat is logisch want het Evangelie is Christocentrisch. Dat Jezus hem laat weggaan is ook logisch. Lekker ruiken zal het niet gedaan hebben.  De opwekking van Lazarus uit de dood zal zijn leerlingen geholpen hebben om in Hem te geloven als de Zoon van God.

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-8-2024 om 22:06 zei Breuk:

53. Vanaf die dag dan waren zij vastbesloten om Hem te doden.
54. Jezus dan verkeerde niet meer openlijk onder de Joden, maar Hij ging vandaar naar het land bij de woestijn, naar een stad die Efraïm heette, en verbleef daar met Zijn discipelen.

Dit valt me op. 

Dus de opwekking uit de dood van Lazarus was (volgens deze tekst) de reden dat de Joden Jezus wilden doden. 

Wie zijn "de Joden" ? De gevestigde religieuze orde? 

Vanuit hen bezien was het een overtreding van de Thora zoals Deuteronomium 18:10-12, waar wordt gewaarschuwd tegen het raadplegen van geesten of doden. Naar wat ik lees  is er een diep respect voor de dood en de overledenen in de Joodse traditie, met strikte regels rond begrafenisrituelen en rouw. Het idee van de doden opwekken wordt daarom gezien als een inbreuk op deze heilige praktijken en rituelen.

Dus sja.. Jezus zegt aan de ene kant geen jota aan de Joodse wetten te veranderen, maar doet wel steeds dingen die tegen die wetten indruisen.  

Het meest opmerkelijke vind ik 54. Dat Jezus niet meer openlijk onder de Joden verkeerde, maar naar een land bij de woestijn ging. Alsof ie op de vlucht was. Wat mij dan juist niet lijkt als je de bescherming van God geniet. Dan had ie toch juist tussen de Joden moeten blijven om te laten zien dat God hem beschermde. 

 

P.S. 

Overigens las ik ook dat dit een verhaal is dat voornamelijk binnen het christendom voorkomt en niet in de Joodse religieuze geschriften. 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Petra.:

Dit valt me op. 

Dus de opwekking uit de dood van Lazarus was (volgens deze tekst) de reden dat de Joden Jezus wilden doden. 

Wie zijn "de Joden" ? De gevestigde religieuze orde? 

Vanuit hen bezien was het een overtreding van de Thora zoals Deuteronomium 18:10-12, waar wordt gewaarschuwd tegen het raadplegen van geesten of doden. Naar wat ik lees  is er een diep respect voor de dood en de overledenen in de Joodse traditie, met strikte regels rond begrafenisrituelen en rouw. Het idee van de doden opwekken wordt daarom gezien als een inbreuk op deze heilige praktijken en rituelen.

Dus sja.. Jezus zegt aan de ene kant geen jota aan de Joodse wetten te veranderen, maar doet wel steeds dingen die tegen die wetten indruisen.  

Het meest opmerkelijke vind ik 54. Dat Jezus niet meer openlijk onder de Joden verkeerde, maar naar een land bij de woestijn ging. Alsof ie op de vlucht was. Wat mij dan juist niet lijkt als je de bescherming van God geniet. Dan had ie toch juist tussen de Joden moeten blijven om te laten zien dat God hem beschermde. 

 

P.S. 

Overigens las ik ook dat dit een verhaal is dat voornamelijk binnen het christendom voorkomt en niet in de Joodse religieuze geschriften. 

 

 

 

Zoals ik al schreef er zitten allerlei vreemde elementen in het verhaal.    
Jezus haalt iemand uit de dood terug en men (ook de leerlingen) wil dan juist Jezus maar ook Lazarus dood hebben.  
 

Je weet hoe ik kijk tegen dit soort verhalen. Lees ze vanuit de opstanding (dus met die kennis).  
Lees het als leerstuk en niet als ooggetuigen verslag.  
Lees heel nauwkeurig. Stel vragen aan de tekst. Zoek gidsen.

 

Dit verhaal van Lazarus kunt niet voor in de andere evangeliën. 
Lucas heeft een Lazarus, die een bedelaar is en dood gaat.  
Lukas 16:30 Hij echter zei: Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe zou gaan, zouden zij zich bekeren.
31. Maar Abraham zei tegen hem: Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan.

 

Zou Johannes het verhaal van Lazarus als antwoord (of reflectie) op dit verhaal hebben geschreven?  
Bij Johannes is de verwijdering met het algemene Jodendom van die tijd goed zichtbaar.    
Ik weet niet of hij Joden bedoelt of specifiek Judeeers. 
https://www.theologie.nl/joden-in-de-bijbel-of-judeeers/ (Eventueel cookies wissen als je hier niet bij kan)

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Breuk:

Lucas heeft een Lazarus, die een bedelaar is en dood gaat.  
Lukas 16:30 Hij echter zei: Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe zou gaan, zouden zij zich bekeren.
31. Maar Abraham zei tegen hem: Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan.

 

Die zit ik nu te lezen... 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.16/Lucas-16/

"Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dopen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. "  

 

De rijke man moet kennelijk pijn lijden.  Maar waarom????? Het enige wat er staat is dat ie rijk was, niet dat ie iets misdaan had ofzo.   

"Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen"  zegt Abraham. 

Maar waarom krijgt Abraham dan niet dezelfde behandeling? Die was immers niet gewoon rijk, maar zeer rijk !  

 

*  Genesis 13:2: "Abraham was zeer rijk in vee, zilver en goud." 

Genesis 24:35: Wanneer de dienaar van Abraham verslag doet aan Rebekka's familie, zegt hij: "De HEER heeft mijn meester zeer rijk gemaakt; Hij heeft hem vee, zilver en goud, dienaren en dienaren, kamelen en ezels gegeven." 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 10-8-2024 om 09:41 zei Petra.:

De rijke man moet kennelijk pijn lijden.  Maar waarom????? Het enige wat er staat is dat ie rijk was, niet dat ie iets misdaan had ofzo.   

"Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen"  zegt Abraham. 

Maar waarom krijgt Abraham dan niet dezelfde behandeling? Die was immers niet gewoon rijk, maar zeer rijk !  

Hoi Petra, dit is niet echt gebeurd. Het is een heel symbolisch verhaal. Zo staat Abraham voor de belofte dat in Abrahams zaad de hele wereld gered zal worden. In Abrahams schoot wil dus zeggen dat iemand gered is en een opstanding tot levens krijgt. De rijke man gaf niet om zijn naasten en kreeg een opstanding tot oordeel. Dat oordeel deed pijn als een vlam.
Genesis 22:18 En door jouw nageslacht zullen alle volken op aarde een zegen voor zichzelf verkrijgen, omdat jij naar mijn stem hebt geluisterd.”’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid