Spring naar bijdragen

Computerspellen christelijk?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 31 januari 2005 18:10:36 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom PiB,

Goed, we hebben het inderdaad nog niet gehad over games die oorlogen naspelen. Ik had het tot nu toe alleen inderdaad over games die zich een verzonnen oorlog afspelen, of waar geen of een ander verhaal achterzit.

widegrin.gif Daar ging het dus fout. Ik had telkens negatief geweld in gedachten en jij waarschijnlijk geweld in het algemeen. puh2.gif Vandaar dat we totaal langs elkaar heen praatten. muur.gif

Quote:
Dergelijke "realistische" games zijn inderdaad weer een ander verhaal en ik zelf zal ook niet zo snel een waargebeurde oorlog naspelen. Luidt natuurlijk dan wél de vraag of je dan ook verzonnen verhalen rondom waargebeurde oorlogen mag lezen of kijken op film. Immers, die teren ook op een oorlog. Zéker als de oorlog zélf er wordt nagebootst.

Precies, ik lees en kijk ook alleen maar fictie om er wat van te leren. Natuurlijk kan ik er ook wel van genieten, maar het hoofddoel moet voor mijzelf leren zijn.

Quote:
Verschil alleen is dat je in een game zélf een rol speelt en je dus zélf actief bezig bent. Maar in beide gevallen is het principe eigenlijk hetzelfde: je "vermaakt" je met een nare gebeurtenis.

Je snapt me! puh2.gif

Quote:
Nu kun je zeggen dat films of boeken juist de gruwelijkheid van de oorlogen willen benadrukken.

Ja, maar meestal met het oog op amusement.

Quote:
Dat is echter niet altijd het geval en... games willen dat juist soms ook. Alleen zetten ze jou er zélf in en moet je zélf aan de slag.

Ik ben nog nooit een game tegengekomen die mij wat wilde leren (heel erg misschien is Brothers in Arms: Road to Hill 30 historisch gezien wel waardevol).

Quote:
Wél kun je je twijfels hebben bij spellen die nogal propagandisch van aard zijn. Maar dat is weer een andere, meer politieke discussie.

Ik denk aan America's Army. De propaganda daarin is bijna lachwekkend. worshippy.gif United States of America worshippy.gifknipoog_dicht.gif

Quote:
Geen van de beide media kan echter nooit tippen aan de verschrikkelijke ervaringen die échte soldaten hebben tijdens een oorlog. Geen van de media wil dat ook nastreven. Ze streven naar realiteit, maar ik ga er vanuit dat uitgevers beseffen dat een spel of film nooit een oorlogservaring kan nabootsen.

Het hoofddoel is echter in 99% van de gevallen AMUSEMENT. En ik wil me niet amuseren met andermans leed.

Quote:
Het is dus zeer begrijpelijk als je meent dat je dergelijke games niet kunt spelen, daarin kan ik wel meegaan. Maar dan moet je je ook afvragen of dat ook bij oorlogsfilms, -boeken en -series geldt. Er komen inderdaad de laatste tijd inderdaad heel veel games over die oorlogen uit...
nosmile.gif

Ik vraag me dat inderdaad ook af bij films en boeken.

Quote:
Als laatste zeg jij dat games negatief geweld zouden naspelen en daarom ook niet goed zouden kunnen zijn. Echter, in die spellen gaat het gewoon om strijd. Met stoeien speel je dan eigenlijk ook negatief geweld na, alleen is het daarom nog geen negatief geweld, maar juist positief.

Het gaat inderdaad wel om de strijd, maar die strijd is (daar komt mijn verafschuwde woordje) gebaseerd op iets negatiefs, namelijk oorlog. Natuurlijk snap ik dat het om de gameplay en dergelijke gaat. Vergeet niet dat ik ook een gamer ben geweest. Ik heb ook heel wat rondes gespeeld.

Quote:
Misschien vind je het dan verkeerd dat er in een spel een verhaal wordt verteld waarin je het kwaad moet verslaan. En je dus zogenaamd als nijdig en hatend figuur rondloopt en geweld gebruikt. Dan kan ik wel met je meegaan als je zegt dat dat inderdaad het naspelen van negatief geweld is.

Ik liep nooit kwaad rond, maar ik vind het inderdaad het naspelen van negatief geweld.

Quote:
Maar spellen als Unreal Tournament zijn juist heel neutraal en spelen een gewoon toernooi (tournament) na. Die kun je dan wél weer gewoon spelen. Alleen dan is de grens ook moeilijker te trekken, want in Super Mario World moet je ook het kwaad verslaan en Mario is beslist niet gewelddadig. Maar strikt genomen speel je dan ook iets negatiefs na.

We zitten op één lijn. Het verschil is dat ik zeg dat je geweld in games, hoe onschuldig ook, dan maar beter kunt vermijden.

Quote:
Een heel goed criterium zou kunnen zijn dat er in een game geen realistisch geweld mag voorkomen én dat er geen verhaal in voorkomt waarin je daadwerkelijk negatief geweld moet naspelen. Zo is Unreal Tournament wel realistisch gewelddadig, maar ook heel neutraal qua verhaal, dus heeft het positief geweld. En heeft Mario wel een verhaal, maar heeft het geen realistisch geweld. Die twee zou je dan kunnen spelen.

In mijn ogen een juiste conclusie. Ik vind het een logische redenering. Voor mezelf hanteer ik echter de regel dat ik zoveel mogelijk geweld vermijd en met iets positiefs bezig ben in een game.

Quote:
Maar een spel als Soldier of Fortune zou dan weer niet kunnen: het is én realistisch gewelddadig én het heeft een dergelijk verhaal.

Een verhaal is niet erg, zolang het maar geen verhaal is waarin iets negatiefs als ontspanning wordt aangeboden.

Quote:
Ik zelf zie dat als een hele mooie grens om aan te houden, waarbij het een ieder voor zich is om te bepalen of een spel té realistisch in het geweld is of niet. Het is niet wettisch, want het kent maar twee punten waaraan een spel helemaal moet voldoen om afgekeurd te worden en het is makkelijk te begrijpen. Wat jij?
knipoog_dicht.gif

Ik stem met je in!

PiB

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 251
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 01 februari 2005 16:54:09 schreef Sonic het volgende:

Het rare is dat we onze eigen grenzen kunnen stellen.

Jij bepaalt toch wat kan en niet kan als christen...?

Ivm deze spellen dan....

Daarmee moet je wel kunne omgaan.

Goed dat we eruit zijn
puh2.gif

Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij valt dit onder de noemer 'onzin'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik het bekijk zijn (de meeste) spellen puur voor de "fun", of om de frustaties af te reageren, een voorbeeld.

Als ik niet lekker in me vel zit, dat kan boos zijn gefrustreerd of wat dan ook, dan vind ik een spelletje Unreal Tournament heel erg opluchten, zeker met de snellere spellen (voor mij dan, maar dat is voor iedereen anders denk ik) kan dit heel erg opluchten, en is dit beter als je gevoelen af te reageren op anderen.

-Remco

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

ga je gang en ook op welke platforms ze speelbaar zijn en of ze commercieel genoeg overkomen bij de massa.

ik ken wel 1 spel ehm jaruzalem ofzo maar die vond ik maar uiterst zwaar zuigende bagger .

geef mij toch maar die shooters die volgens de media je agresief maken.

kweeniet of mensen manhunt gespeeld hebben voor xbox met de headset op.......GENIAAL kheb nog nooit zo hard gelachen.

het enigste spel wat ECHT NIET christelijk is is doom3 voor de kenners onder ons er staan overal op de muren teksten uit de satansbijbel en satansterren all over the place.

......kheb hem wel uitgespeeld though maar toch ik heb er wel een tijd met een rotgevoel mee rond gelopen voral omdat die teksten op de muur je aktijd bij blijven.

maar ik denk dat een echt christelijke game gewoon niet bestaat of je maakt er zelf 1.

in elk spel voor 12 jaar en ouder wordt gevloekt geschoten en dat soort dingen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 14 februari 2005 21:55:57 schreef spongerob het volgende:

ga je gang en ook op welke platforms ze speelbaar zijn en of ze commercieel genoeg overkomen bij de massa.

1 voorbeeldje:

www.haven-game.com/

hvpcg_ingame01.jpg" width="500" height="

Een christelijke pc game die gaat over een persoon die in de eindtijd voor "De Grote Wereldleider" (de Anti-Christ) gaat werken totdat hij erachter komt dat hij helemaal verkeerd zit en dat alleen God hem kan redden.

Info van de site:

Set in the near future, Haven tells the story of the Biblical Revelation Prophecies coming true. In times where humanity has grown tired of wars and violence, one world leader rises to rebuild human civilization. As the power of this worldleader reaches near Messiah-like proportions, you discover everything you ever believed in to be based upon lies and deceit.

hvpcg_ingame02.jpg

Features:

- 3D Action/Adventure

- Cinematic Experience

- Deep storyline based upon events from Revelation

- Meet and interact with many of the ingame characters

- Use stealth to unravel mysteries

- Stunning musical score and Soundeffects

- Multiplatform

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid