Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

19 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Een Joodse stroming zoals er altijd al.zoveel.zijn geweest. Op dat moment waren het zeker geen christenen en werden er dus geen christenen vervolgd.

De higepriwtsertwordt gevraagd brieven te schrijven aan. Synagogen..... En dan gaat het over christenen? Nee, dat gaat over een Joodse stroming.

Idd, het ging over Joden die JeZus niet verwierpen, er waren zoveel.Joden die zich als Messias voor deden. Jezus was een van de vele Joden die dat deden.

Heb je een cva gehad? Of type-les van Joe Biden? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Saul(us) = Paulus, Handelingen 9. Frappant hoe mensen die de Bijbel nooit lazen het altijd beter weten, he?

Plus Handelingen 8: 1 En Saulus stemde in met zijn terechtstelling. En er ontstond te dien dage een zware vervolging tegen de gemeente te Jeruzalem; en allen werden verstrooid over de streken van

Het gaat over de gemeenschap van Joden die de apostelen geloofden en zich lieten dopen. Deze ontstaat in Handelingen 2 en ontwikkelt zich vervolgens in de daaropvolgende hoofdstukken. Ook Handelingen

Jozua 24:15 Maar als het kwaad is in uw ogen, de HEERE te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen: óf de goden die uw vaderen, die aan de overzijde van de Rivier woonden, gediend hebben, óf de goden van de Amorieten, van wie u het land bewoont. Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen de HEERE dienen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Romeinen 8:20-21  Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om [de wil van] Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods.

Romeinen 11:32  Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Flawless victory:

Romeinen 8:20-21  Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om [de wil van] Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods.

Ja, iets om over na te denken. 🤔

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Monachos:

Wat is een 'higepriwtsert'?

Als jij het zo wil (mis-)lezen moet je dat vooral lekker doen DBI (Y)

Mijn telefoon en spellingscontrole, dat is niet altijd een gelukkige match. Dat je dit aanpakt om onder de discussie uit te komen is een beetje jammer. Daar had natuurlijk Hogepriester moeten staan.

8 uur geleden zei Hermanos2:

Heb je een cva gehad? Of type-les van Joe Biden? 

Nee ik heb mijn telefoon meegenomen op vakantie.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Mijn telefoon en spellingscontrole, dat is niet altijd een gelukkige match. Dat je dit aanpakt om onder de discussie uit te komen is een beetje jammer. Daar had natuurlijk Hogepriester moeten staan.

Er is ook nog altijd zo iets als menselijke spellingscontrole, voordat je op de knop 'Antwoord plaatsen' drukt. Nu zeg je eigenlijk 'ik kan daar niets aan doen, het komt door mijn telefoon.' Dat is gemakzucht.

Ik heb geen zin om hier verder met jou over te discussiëren. Vanwege je toon, houding, eigenwijsheid en drammerigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Mijn telefoon en spellingscontrole, dat is niet altijd een gelukkige match. Dat je dit aanpakt om onder de discussie uit te komen is een beetje jammer. Daar had natuurlijk Hogepriester moeten staan.

Nee ik heb mijn telefoon meegenomen op vakantie.

Zie je nu hoe vervelend het is als iemand je op typefouten wijst? Misschien is dat voor jou ook reden om het achterwege te laten? Succes met gedragsverandering doorvoeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 Tessalonicenzen 2:4 de tegenstander, die zich verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet

Als Jezus een tempel was, en ge vormt in Jezus en groter is Hij in u dan hij die in de wereld is, is het waakzaam op te passen met welke ideologieën ge u verbindt. Mensen misleiden en worden misleid.

Let God be true, but every man a liar. Neem het niet van mij aan, beproef hetzelf in gemeenschap met een Heilige Geest, geen onheiligen van deze wereld via youtube enzovoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-6-2024 om 21:45 zei Dat beloof ik:

Een Joodse stroming zoals er altijd al.zoveel.zijn geweest. Op dat moment waren het zeker geen christenen en werden er dus geen christenen vervolgd.

Onder christenen wordt in het algemeen verstaan hen die de leer van de apostelen aanhangen. Deze eerste, nog prille gemeenschap bestond daaruit, dus kan ze al prima christelijk worden genoemd. Net zoals we de apostelen gewoonlijk ook christelijk noemen. Daarmee ontkennen we hun joodse wortels niet; het wel of niet christelijk zijn staat daar los van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Onder christenen wordt in het algemeen verstaan hen die de leer van de apostelen aanhangen. Deze eerste, nog prille gemeenschap bestond daaruit, dus kan ze al prima christelijk worden genoemd. Net zoals we de apostelen gewoonlijk ook christelijk noemen. Daarmee ontkennen we hun joodse wortels niet; het wel of niet christelijk zijn staat daar los van.

Dat kun je zo zien. De mensen zagen zichzelf toen als Joods en kenden de term christenen niet eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat kun je zo zien. De mensen zagen zichzelf toen als Joods en kenden de term christenen niet eens.

De christenen werden in Handelingen 9:1-6 al “de mensen van de Weg” genoemd. Dus ze werden reeds onderscheiden van de Joden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Flawless victory:

De christenen werden in Handelingen 9:1-6 al “de mensen van de Weg” genoemd. Dus ze werden reeds onderscheiden van de Joden.

Zoals andere Joodse stromingen zichzelf ook hun eigen naam gaven. Ze noemen zich dus geen Christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zoals andere Joodse stromingen zichzelf ook hun eigen naam gaven. Ze noemen zich dus geen Christenen.

De eerste christenen waren inderdaad een Joodse sektarische afsplitsing. Het woord sektarisch duidt een groep mensen aan die een eigen geloof of ideologie aanhangen, vaak als afsplitsing van een grotere stroming. Hier dus van het jodendom. 

Maar wat wil je daar nu mee zeggen, DBI?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Flawless victory:

De eerste christenen waren inderdaad een Joodse sektarische afsplitsing. Het woord sektarisch duidt een groep mensen aan die een eigen geloof of ideologie aanhangen, vaak als afsplitsing van een grotere stroming. Hier dus van het jodendom. 

Maar wat wil je daar nu mee zeggen, DBI?

Niets, want ik heb het woord sektarisch niet gebruikt. Dat leg jij me in de mond om vervolgens mij te vragen wat ik er mee bedoel. Maar waarom doe je dat nu, FV?

Waar het hier om ging is dat er werd gesteld dat Saulus Christenen vervolgde', waarop ik probeerde uit te leggen dat hij geen Christenen , maar een Joodse stroming.

Op 28-6-2024 om 18:51 zei Monachos:

De brief aan de Filippenzen is toegeschreven aan Paulus. Dat is die knakker die volgens Handelingen christenen vervolgde

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Niets, want ik heb het woord sektarisch niet gebruikt. Dat leg jij me in de mond om vervolgens mij te vragen wat ik er mee bedoel. Maar waarom doe je dat nu, FV?

Waar het hier om ging is dat er werd gesteld dat Saulus Christenen vervolgde', waarop ik probeerde uit te leggen dat hij geen Christenen , maar een Joodse stroming.

 

Waarop ik uitlegde dat de eerste christenen een Joodse sektarische afsplitsing waren. Ik leg je niks in de mond, ik leg uit dat dat zo was en geef zelfs een verklaring van dat woord. Die sektarische afsplitsing die “mensen van de weg” werd genoemd is pas later uitgegroeid tot een wereldreligie. Die Joodse stroming zoals  jij het noemde  was een sektarische afsplitsing, dat wil zeggen met een duidelijke eigen theologie.  Daarom werden ze vervolgd.

bewerkt door Flawless victory
Typfouten gecorrigeerd
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Flawless victory:

Waarop ik uitlegde dat de eerste christenen een Joodse sektarische afsplitsing waren

Dat weten we niet. Wellicht waren het niet-Joden die zich bij de stroming voegden. 

 

7 uur geleden zei Flawless victory:

Die Joodse stroming zoals  jij het noemde  was een sektarische afsplitsing, dat wil zeggen met een duidelijke eigen theologie.  Daarom werden ze vervolgd

Waar staat dat dit de reden van de vervolging was?

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Waar staat dat dit de reden van de vervolging was?


Omdat Jezus zegt “waarom vervolg je Mij”.  Zijn Kerk is Zijn Lichaam. 

‭‭Handelingen‬ ‭9‬:‭1‬-‭5‬ ‭(NBG51‬‬)
En Saulus, nog dreiging en moord blazende tegen de discipelen des Heren, ging naar de hogepriester, en vroeg van hem brieven naar Damascus voor de synagogen, om, als hij mannen en vrouwen, die van die weg waren, zou vinden, hen gevankelijk naar Jeruzalem te brengen. En terwijl hij daarheen op weg was, geschiedde het, toen hij Damascus naderde, dat hem plotseling licht uit de hemel omstraalde; en ter aarde gevallen, hoorde hij een stem tot zich zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt.’
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Flawless victory:


Omdat Jezus zegt “waarom vervolg je Mij”.  Zijn Kerk is Zijn Lichaam. 

‭‭Handelingen‬ ‭9‬:‭1‬-‭5‬ ‭(NBG51‬‬)
En Saulus, nog dreiging en moord blazende tegen de discipelen des Heren, ging naar de hogepriester, en vroeg van hem brieven naar Damascus voor de synagogen, om, als hij mannen en vrouwen, die van die weg waren, zou vinden, hen gevankelijk naar Jeruzalem te brengen. En terwijl hij daarheen op weg was, geschiedde het, toen hij Damascus naderde, dat hem plotseling licht uit de hemel omstraalde; en ter aarde gevallen, hoorde hij een stem tot zich zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt.’
 

Daarin staat wie er wordt vervolgd ( aanhangers van Jezus) maar niet waarom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
38 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Daarin staat wie er wordt vervolgd ( aanhangers van Jezus) maar niet waarom.


Omdat God Saulus ging gebruiken om van Jezus te getuigen tegenover Joden en heidenen en koningen.  

Handelingen 9:15 Maar de Here zeide tot hem: Ga, want deze is Mij een uitverkoren werktuig om mijn naam te brengen voor heidenen en koningen en [de] kinderen Israëls; 16want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet ter wille van mijn naam. 

God deed Saulus de Gemeente vervolgen, omdat Hij hem daarin ging bekeren opdat hij een groot getuige zou worden voor Israël en de volkeren en voor koningen.

Dus waarom, omdat God het wil. Ook al begrijpen wij dat soms niet.

Jesaja 45:6-7 (STV)  Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer. Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

2 Timotheüs 4:3-4
Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij, kriebel in hun gehoor hebbende, voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten; zij zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels."

1 Johannes 4:1 Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn, want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Flawless victory:


Omdat God Saulus ging gebruiken om van Jezus te getuigen tegenover Joden en heidenen en koningen.  

Handelingen 9:15 Maar de Here zeide tot hem: Ga, want deze is Mij een uitverkoren werktuig om mijn naam te brengen voor heidenen en koningen en [de] kinderen Israëls; 16want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet ter wille van mijn naam. 

God deed Saulus de Gemeente vervolgen, omdat Hij hem daarin ging bekeren opdat hij een groot getuige zou worden voor Israël en de volkeren en voor koningen.

Dus waarom, omdat God het wil. Ook al begrijpen wij dat soms niet.

Jesaja 45:6-7 (STV)  Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer. Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Dus omdat God mensen wilde overtuigen van zijn liefde, liet hij hen vervolgen en opsluiten. Als we het dan toch hebben over gebrek aan logica, dan is er dat wel weer eentje he? De reden dat Saulus Jezus volgelingen vervolgde, was dat God dit zo wilde..... Dat maakt God dus schuldig aan de vervolging van zijn eigen aanhangers....

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat maakt God dus schuldig aan de vervolging van zijn eigen aanhangers....

In zekere zin is dat zo.  Alleen is er geen sprake van “schuld”, aangezien Hij God is en geen mens. Op een dieper niveau is God bezig Zijn schepping te voltooien. Dat is voor ons tot op zekere hoogte nog onbegrijpeljk.  Vergeet niet dat Hij ons ook Zijn Zoon gaf.

 

Een aantal teksten waaruit Gods souvereiniteit blijkt:

Psalmen 135:6  De Here doet al wat Hem behaagt in de hemel en op de aarde, in de zeeën en alle waterdiepten;

Jesaja 46:10  Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en ik zal al Mijn welbehagen doen;

1 Korinthe 10:26  want de aarde en haar volheid is des Heren.

Romeinen 11:36  Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.

Efeze 3:20  Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Flawless victory:

In zekere zin is dat zo.  Alleen is er geen sprake van “schuld”, aangezien Hij God is en geen mens. Op een dieper niveau is God bezig Zijn schepping te voltooien. Dat is voor ons tot op zekere hoogte nog onbegrijpeljk.  Vergeet niet dat Hij ons ook Zijn Zoon gaf.

 

Een aantal teksten waaruit Gods souvereiniteit blijkt:

Psalmen 135:6  De Here doet al wat Hem behaagt in de hemel en op de aarde, in de zeeën en alle waterdiepten;

Jesaja 46:10  Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en ik zal al Mijn welbehagen doen;

1 Korinthe 10:26  want de aarde en haar volheid is des Heren.

Romeinen 11:36  Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.

Efeze 3:20  Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,

Het is niet zo moeilijk om met teksten te komen, en voor mij is het evenmin moeilijk om met teksten te komen die je daar tegenover kunt stellen. Waar ik moeite mee heb in jouw bewering is dat God geen schuld treft omdat hij God is. Hij kiest er voor om dat zo te doen en dat heeft gevolgen, ook voor hem. De keus om zijn zoon te geven (alhoewel 'zijn', het was de zoon van Jozef en Maria) was zijn keus. Hij heeft zelf bepaald dat er bloed moest vloeien, dat had ook anders gekund. Net zoals het ket nodig was om Een bepaalde Joodse stroming te vervolgen; hij had Saulus helemaal niet nodig, er waren immers als 12 apostelen ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is niet zo moeilijk om met teksten te komen, en voor mij is het evenmin moeilijk om met teksten te komen die je daar tegenover kunt stellen. Waar ik moeite mee heb in jouw bewering is dat God geen schuld treft omdat hij God is. Hij kiest er voor om dat zo te doen en dat heeft gevolgen, ook voor hem. De keus om zijn zoon te geven (alhoewel 'zijn', het was de zoon van Jozef en Maria) was zijn keus. Hij heeft zelf bepaald dat er bloed moest vloeien, dat had ook anders gekund. Net zoals het ket nodig was om Een bepaalde Joodse stroming te vervolgen; hij had Saulus helemaal niet nodig, er waren immers als 12 apostelen ? 


Daar heb je ook gelijk in. God had Saulus niet nodig, maar Hij heeft Saulus wel gebruikt door hem radicaal om te keren en zo een getuigenis te worden voor de Israëlieten, de volkeren en koningen.  God verkoos dat te doen, en heeft Saulus daar dus voor uitgekozen.  

In de klassieke theologie proberen we vaak  God te vrijwaren van het kwaad.  We wijzen dan de duivel aan als de handelende persoon en God als degene die hem dat toelaat. Dat is goed bedoeld maar het is desastreus in z’n consequenties. Want als het kwaad onbedoeld in de wereld is gekomen, buiten God om, dan is er dus iets mis gegaan in het begin. En omdat ‘doel missen’ in de Bijbel een ander woord voor ‘zonde’ is, heeft God dan dus gezondigd. Dan heeft er namelijk iets plaatsgevonden buiten zijn bedoeling en planning om.  Stel je voor dat dat waar zou zijn, dan kunnen we er nooit gerust op zijn dat het in de toekomst niet opnieuw mis zal gaan.  Als God geen volmaakte controle zou hebben, komt daarmee ook onze hoop en verwachting op losse schroeven te staan. Want niet heel het  wereldgebeuren heeft Hij dan in zijn hand.

Het idee dat de schepping onbedoeld ten prooi zou zijn gevallen aan het kwaad, is niet Bijbels. De God van de Bijbel is werkelijk GOD en kan daarom, zonder problemen van den beginne reeds de afloop verkondigen (Jes.46:10); Hij heeft alles gemaakt voor Zijn doel, zelfs de goddeloze voor de dag van het kwaad (Spr.16:4). Deze God  formeerde het licht maar schiep ook de duisternis, Hij maakte de vrede maar schiep ook het kwaad (Jes.45:7). Hij en niemand anders!

In Johannes 9 vragen de discipelen, hoe het komt dat een blinde man al vanaf zijn geboorte blind was. Zij opperen dan dat het vanwege een zonde was van hemzelf of zijn ouders. Maar Jezus’ antwoord wijst in een totáál andere richting. De man was blind geboren “opdat de werken GODS in hem geopenbaard zouden worden” (Joh.9:2-7). Hij werd niet genezen omdat hij blind was, maar hij was blind opdat hij genezen zou worden! Zo is de schepping volgens Paulus aan de ijdelheid onderworpen, “niet vrijwillig maar om Hem die haar daaraan heeft onderworpen” (Rom.8:20). Het is dus niet vanwege de keuze van het schepsel waarom de schepping vergankelijk is, maar vanwege de Schepper zelf die daar een bedoeling mee heeft! GOD weet wat Hij doet en daarom is het ook goed. Ook al komt die bedoeling (wellicht tot ons verdriet) pas véél later aan het licht.

Deze schepping is dan ook nooit door God bedoeld om de definitieve versie te zijn. En Adam was ook niet bedoeld om de ultieme en uiteindelijke mens te zijn. Paulus schrijft in 1 Korinthe 15 uitdrukkelijk dat Adam als eerste werd gemaakt (een levende ziel) met het oog op “de laatste Adam, een levendmakende geest” (1 Kor.15:45). Eerst het zielse, vergankelijk. Daarna het geestelijke, onvergankelijk. De vergankelijkheid is geen ingeslopen fout maar integraal onderdeel van GODS ontwerp!

De schepping in Genesis 1 en 2 was goed, maar niet volmaakt. Adam werd geplaatst in een hof die hij moest uitbouwen. Buiten de hof was de wereld dus geen paradijs. En dat de hof bewaard moest worden, veronderstelt dat ze de neiging had in verval te geraken. De aarde wordt reeds in Genesis 1:2 als “woest en ledig” beschreven. Dat is precies zoals we zouden mogen verwachten van een wereld die van Godswege aan de ijdelheid werd onderworpen. Waarin ook dieren waren “naar hun aard” geschapen, zoals b.v. de spin, de kameleon, de inktvis, de adelaar of de hyena. Allen ontworpen om een prooi te vangen. Adam werd gewaarschuwd dat hij zou sterven wanneer hij van de verboden vrucht zou eten. Zo’n waarschuwing zou geen zin hebben gehad als Adam geen idee had van wat dood was. Adam moet dus al bekend zijn geweest met de dood. 

Adam was trouwens ook niet onsterfelijk maar hij werd behoed voor de dood, doordat hij toegang had tot “het geboomte van het leven”. Door ongehoorzaamheid werd hij buiten de hof gezet en zo kwam de dood daadwerkelijk de mensenwereld binnen (Rom.5:12). Maar deze gegevens bevestigen stuk voor stuk dat Adam uit een vergankelijke aarde was genomen. En daarom keerde hij daarnaar ook terug (Gen.3:19). Zo idyllisch als de aarde vóór de (zogenoemde) ‘zondeval’ vaak wordt voorgesteld, was het dus allemaal niet.

Het geloof in de Schepper wordt veel krachtiger, wanneer we erkennen dat vergankelijkheid, dood en zonde deel uitmaken van Gods plan. Dan beging God geen misser bij de creatie van de tegenstander, integendeel. Het was zijn Meesterzet! Omdat het goede zich niet laat kennen zonder kennis van het kwade. God is de Auteur van heel het script en daarom kunnen we met vast vertrouwen uitzien naar een ‘eind goed, al goed’!

 

Bovenstaande is een bewerking van:  https://goedbericht.nl/opzet-of-ongeluk/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid