Spring naar bijdragen

De bedekking wordt tenietgedaan in Christus.


Aanbevolen berichten

In 2 Korintiers 3 kunnen we lezen hoe de mens kan worden getransformeerd in een 'onbedekt gezicht'.  Vers 18 Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer weerspiegeld zien,  zullen door de Geest van de Heer meer en meer naar de luister van dat beeld worden veranderd.    Zijn er hier mensen die daar al (misschien voorzichtige) ervaring mee hebben?  Want wat er in deze brief staat is dat wij kunnen worden als Christus.   (Voor de duidelijkheid: niet Christus zelf, maar er op gelijkend.).   Met 'bedekt gezicht' wordt de persoon die je bent bedoeld, het onbedekte gezicht is de geestelijke gelijkenis naar Christus.  Zo ervaar ik dat.

Dat onbedekte gezicht is alleen mogelijk als we Jezus in het licht volgen en zijn aanwijzingen opvolgen.  In de brief wordt ook gesproken over vrijheid, met de wijsheid achteraf blijkt de persoon die je zelf bent een onvrijheid te zijn, waarmee Jezus een werkelijke verlosser is geworden, hij bevrijdt je van je eigen persoon: de natuurlijke mens.  De mens zoals geboren is uit een vrouw.  (Dat zijn we in aanvang allemaal natuurlijk.)

In Christus worden we geestelijk één, we gelijken allemaal op Christus.  Zodat we net zoals Paulus kunnen zeggen: Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij.   De persoon die je zelf bent heeft plaats gemaakt voor (de eeuwige) Christus.  Dan is de zonde ook overwonnen.  Want het zijn natuurlijke mensen met de bedekte gezichten die zich verschuilen achter een of andere identeit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De geestelijke gelijkenis verwoordt Jezus zelf natuurlijk ook in Johannes 3:7

Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

Het oude -de natuurlijke mens- dient eerst te sterven voordat de nieuwe mens geboren kan worden.   Martinus Nijhoff schreef er een mooi gedicht over:

Want wat dood is is dood,
maar wat vermoord is leeft voort,
leeft voortaan minder gestoord
dan wat onbestorven leeft.
De daad die men naliet heeft
meer kwaad dan de daad gedaan.
Om gestorven dood te gaan
is genade, maar wee hem die
als in dubbele agonie
levens- en stervenspijn
tegelijk voelt: hij moet het ravijn
des doods over zonder brug

https://www.vaneijck.org/posts/2021-09-24-werkelijkheid34.html

Tegenover de zeven deugden stonden de zeven hoofdzonden. Ik som ze nog maar even op: hoogmoed, afgunst, toorn, luiheid, gierigheid, gulzigheid en onkuisheid. Je moet met die ondeugden een beetje uitkijken. Hoogmoed is beslist geen mooie eigenschap, maar zelfvertrouwen gebaseerd op inzicht in wat je waard bent juist weer wel. Je om het minste of geringste overgeven aan toorn is niet aan te bevelen, maar er zijn situaties waar het uiten van terechte boosheid op zijn plaats is. Luiheid is niet goed, maar teveel ijver zeker ook niet. Gierigheid is geen fraai trekje, maar een zekere voorzichtigheid met geld uitgeven kan geen kwaad. Gulzigheid - altijd en alleen maar lekker willen eten en zuipen - staat inderdaad niet fraai, maar er is niets mis met kunnen genieten van spijs en drank. En dan onkuisheid, breek me de bek niet open. Geobsedeerd zijn door sex maakt een mens niet aantrekkelijk, maar je sexuele verlangens ontkennen of onderdrukken zeker ook niet. Il faut pas trop brider la pauvre bête. (“Je moet het arme beest niet al te strak aan de teugel houden.”

-----------------------

Hoogmoed dienen we te vermijden, maar zelfvertrouwen gebaseerd op inzicht is enorm waardevol.  De Christusgeest manifesteert zich immers nergens anders dan in je zelf.   Mensen met een obsessie met seks herkennen we als voortkomend uit de natuur.   Het zijn onaantrekkelijke mensen.  U kent ze vast wel: van die mannen die 'moppen' vertellen waar dan om gelachen dient te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Romeinen 12:5 Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.

Eén Christus en ontelbare leden/lichamen.  De geliefden in Christus herkennen elkaar, zij zijn immers elkaar.  Ik in jou en jij in mij.   De wijze waarop Paulus schrijft bewijst zichzelf in de praktijk, daar herken je ook aan dat Paulus vanuit de praktijk heeft geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-4-2024 om 10:03 zei Hopper:

In Christus worden we geestelijk één, we gelijken allemaal op Christus.

Ik zie alleen hier op dit forum een hoop mensen die in Christus zijn, maar geestelijk één..nou nee. 

Maar goed ..je schrijft ook "worden', dus wie weet...ooit! 

 

Maar tot op heden....

Op 30-3-2024 om 08:32 zei Hopper:

Ik lees bij zowel de JG als de RKK zaken welke niet voortkomen uit  datgene wat Jezus (of de Bijbel) onderwijst.

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Ik zie alleen hier op dit forum een hoop mensen die in Christus zijn, maar geestelijk één..nou nee. 

Maar goed ..je schrijft ook "worden', dus wie weet...ooit! 

 

Maar tot op heden....

Met het geestelijk gehalte valt het nog erg tegen hier.   Jezus zei zelf al: wie het leven wil behouden zal het verliezen.   De meeste forumdeelnemers hier willen het leven behouden middels de versluiering in een of ander hiernamaals of duizendjarig rijk.

De 'bedekte'  (de persoon) gaat helemaal nergens heen.  Zij hebben geen weet van de luister (weerspiegeling) van de Heer.   

Zie ook hoe men hier meer belangstelling heeft voor de versluiering (het regenboog draadje, is een ander man of vrouw?)  dan voor de leer.   Ook het zijn van man of vrouw is versluiering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Met het geestelijk gehalte valt het nog erg tegen hier.   Jezus zei zelf al: wie het leven wil behouden zal het verliezen.   De meeste forumdeelnemers hier willen het leven behouden middels de versluiering in een of ander hiernamaals of duizendjarig rijk.

De 'bedekte'  (de persoon) gaat helemaal nergens heen.  Zij hebben geen weet van de luister (weerspiegeling) van de Heer.   

Zie ook hoe men hier meer belangstelling heeft voor de versluiering (het regenboog draadje, is een ander man of vrouw?)  dan voor de leer.   Ook het zijn van man of vrouw is versluiering.

Dat klinkt voor geen meter als met elkaar één zijn in Christus hè. 

Dat jij die eenheid niet voelt met de christenen hier ligt volgens jou aan hen. Maar dat is het euvel hè.. om geestelijk één te zijn, en dat herkennen van Geliefden moeten ze wel allemaal jouw persoonlijke overtuiging onderschrijven.  En zo roepen er meerdere dat ze Zelf De Enige Juiste Ware Leer volgen.  De enige echte Waarheid preken.. maar helaas..de anderen niet. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei Petra.:

Dat klinkt voor geen meter als met elkaar één zijn in Christus hè. 

Dat jij die eenheid niet voelt met de christenen hier ligt volgens jou aan hen. Maar dat is het euvel hè.. om geestelijk één te zijn, en dat herkennen van Geliefden moeten ze wel allemaal jouw persoonlijke overtuiging onderschrijven.  En zo roepen er meerdere dat ze Zelf De Enige Juiste Ware Leer volgen.  De enige echte Waarheid preken.. maar helaas..de anderen niet. 

Het is vrij simpel.  In Christus onderscheiden de mensen zich geestelijk niet van elkaar.  Discriminerende mensen onderscheiden zich nu juist wel van elkaar.  Alle racisten, homofoben, seksisten (dat moet jou toch wel aan staan?) en genocide ontkenners vallen af.

En je hoeft maar om je heen te kijken in de christelijke wereld om te begrijpen wat ik bedoel.   De christelijke wereld zit stjokvol met racisten, homofoben, seksisten en genocide ontkenners.  Aan de vrucht (discriminatie) herkent men de boom.  Maar jij bent nu opeens pro-discriminatie ?  Of begrijp ik dat verkeerd?

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi onderwerp @Hopper. Ik zal mijn visie er eens over laten schijnen. We worden in principe zonder geloof geboren, misschien met een Godsbesef, een soort van instinct. Als wij interesse gaan tonen in God dan ziet God dat en dan gaat Hij ons tot Zich trekken. Dan gaat Gods Geest in ons werken. Hij gaat ons leiden naar de Waarheid. Eigenlijk kan je wel zeggen dat wij niet vanzelf kunnen geloven, maar dat dit Gods werk is. Onze job is belangstelling tonen. Als Gods geest in ons gaat werken krijg je een soort van honger naar de waarheid. Je gaat lezen in de Bijbel en dan spreekt God tot je eigenlijk. Je belangstelling wordt steeds groter. Maar begrijpen kan je het vaak niet helemaal. Net als die Ethiopische eunuch zit je vol vragen. God stuurt dan mensen die je dingen gaat uitleggen. Je gaat verbanden zien, het doel van Jezus komst in de context met de rest van de Bijbel. Je krijgt steeds meer waardering en honger naar de waarheid. Je krijgt net als Jezus steeds meer de drive om er over te vertellen naar anderen. God trekt je tot Jezus als Het grote voorbeeld. Leer je Jezus kennen, dan leer je God kennen. In de loop der tijd ga je steeds meer op Jezus lijken omdat Gods Geest, of Jezus die Gods geest gebruikt in je gaat werken, steeds meer en meer. Belangrijk is dus de juiste richting zien te vinden. Als je het grote verband ziet dan groeit je waardering en je gaat steeds meer op Jezus lijken.  Belangrijk is dat je je laat leiden en er niet tegenin gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

Mooi onderwerp @Hopper. Ik zal mijn visie er eens over laten schijnen. We worden in principe zonder geloof geboren, misschien met een Godsbesef, een soort van instinct. Als wij interesse gaan tonen in God dan ziet God dat en dan gaat Hij ons tot Zich trekken. Dan gaat Gods Geest in ons werken. Hij gaat ons leiden naar de Waarheid. Eigenlijk kan je wel zeggen dat wij niet vanzelf kunnen geloven, maar dat dit Gods werk is. Onze job is belangstelling tonen. Als Gods geest in ons gaat werken krijg je een soort van honger naar de waarheid. Je gaat lezen in de Bijbel en dan spreekt God tot je eigenlijk. Je belangstelling wordt steeds groter. Maar begrijpen kan je het vaak niet helemaal. Net als die Ethiopische eunuch zit je vol vragen. God stuurt dan mensen die je dingen gaat uitleggen. Je gaat verbanden zien, het doel van Jezus komst in de context met de rest van de Bijbel. Je krijgt steeds meer waardering en honger naar de waarheid. Je krijgt net als Jezus steeds meer de drive om er over te vertellen naar anderen. God trekt je tot Jezus als Het grote voorbeeld. Leer je Jezus kennen, dan leer je God kennen. In de loop der tijd ga je steeds meer op Jezus lijken omdat Gods Geest, of Jezus die Gods geest gebruikt in je gaat werken, steeds meer en meer. Belangrijk is dus de juiste richting zien te vinden. Als je het grote verband ziet dan groeit je waardering en je gaat steeds meer op Jezus lijken.  Belangrijk is dat je je laat leiden en er niet tegenin gaat.

Vooral dat laatste is belangrijk.   Er is geen uitgestippeld plan beschikbaar, de Geest der Waarheid zal het bekend maken indien een mens er aan toe is.   De menselijke geest (de geest der wereld noemt Paulus dat) is niet toereikend om op eigen kracht de Waarheid te vinden.  Uiteindelijk zal ook blijken dat de Waarheid jou vindt en niet andersom.   Dat maakt het moeilijk om onder woorden te brengen.   Enerzijds dien je zelf op zoek te gaan, maar je moet gevonden worden.   Dat komt omdat de bedekking zichzelf niet kan ont-dekken (van de bedekking ontdoen).   

Waar Paulus schrijft over een 'onbedekt gezicht' , daar mag dat behoorlijk letterlijk genomen worden.    Het is de persoon die je zelf bent, welke de bedekking is.  Gelukkig geloof jij niet dat dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest drie personen zijn.  Personen (het bedekte gezicht) zijn geschapen volgens de natuur, het onbedekte gezicht is geestelijk van aard.  Een wezenlijk verschil en deze kennis ligt volgens Paulus voor de mens inzet verschiet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Uiteindelijk zal ook blijken dat de Waarheid jou vindt en niet andersom.

Zo ervaar ik het ook. Alleen het gekke is dat ieder het op zijn eigen manier vindt of denkt te vinden. Jij moet wel de eerste stap zetten en wij proberen mensen daartoe te bewegen. 

1 uur geleden zei Hopper:

daar mag dat behoorlijk letterlijk genomen worden.

Ja, maar wij geloven dat dit voor gezalfden, dus met een hoop voor hemel, weer anders is. Dan kan je het helemaal letterlijk nemen. Deze gaan dezelfde weg als Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Zo ervaar ik het ook. Alleen het gekke is dat ieder het op zijn eigen manier vindt of denkt te vinden. Jij moet wel de eerste stap zetten en wij proberen mensen daartoe te bewegen. 

Ja, maar wij geloven dat dit voor gezalfden, dus met een hoop voor hemel, weer anders is. Dan kan je het helemaal letterlijk nemen. Deze gaan dezelfde weg als Jezus. 

De mens kan zijn eigen persoon loochenen (Markus 8:34) en achter Jezus aan komen.   Als het 'persoonlijke 'weg is uit de mens kan de Vader de mens onpersoonlijk mededogen schenken. (Voor een naaste in nood)   Zo kunnen we tot een daadwerkelijke naastenliefde komen waar geen enkel eigenbelang aan verbonden is.   Naastenliefde met als doel om in een goed blaadje bij God te komen is geen naastenliefde.    In dat onpersoonlijk mededogen wordt de mens zich ook bewust van zijn eigen oordelen en hoe dat werkt.  Zo vormt de mens zichzelf om zonder dat hij er zelf bij betrokken is.

Alleen in de zelfloochening kan de mens de ander als uitnemender dan zichzelf achten (Filippenzen 2:3-4).    Onbedekt gezicht wil dan ook zeggen dat 'de persoon' (die je zelf bent) niet actief is.  Naar voorbeeld van Jezus.  Immers, de Zoon is geen God, de Zoon kan niets uit zichzelf doen, hij kan alleen doen wat hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier.  (Joh 5)

Dan wordt intern ook duidelijk dat de Zoon geen God is.   De Zoon richt zich volledig naar de Vader.    Het is wel een individuele weg , los van welke kerk of instantie dan ook.  Zelfverloochening kun je immers alleen zelf doen, niemand anders kan dat voor jou doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Monachos:

Hoe zit het eigenlijk met de vloerbedekking? Wordt die ook in Christus tenietgedaan?

Zullen we elkaar een beetje met respect behandelen? De volgende keer bij zo’n opmerking zal een strafpunt volgen.

Je doet je best maar @sjako met je strafpuntjes, het interesseert me geen ene rotmoer. Weet je wat? Ban me maar meteen, ik ben dit nietszeggende kutforumpje toch allang weer zat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Monachos:

Je doet je best maar @sjako met je strafpuntjes, het interesseert me geen ene rotmoer. Weet je wat? Ban me maar meteen, ik ben dit nietszeggende kutforumpje toch allang weer zat.


Kinderachtig dat een grapje tussendoor tegenwoordig niet meer kan. @Hopper  wist het zo goed als het over echte trollen ging….

 

@Monachos  ik hoop dat je blijft. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Stelselmatig flauwekul verkopen en onderwijl de hulpmoderator uithangen is trollen.  Daarnaast is het alleen op dit draadje al de tweede trollende opmerking.  De eerste heb ik niet eens gemeld.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Monachos:

Je doet je best maar @sjako met je strafpuntjes, het interesseert me geen ene rotmoer. Weet je wat? Ban me maar meteen, ik ben dit nietszeggende kutforumpje toch allang weer zat.

Dit wordt inderdaad niet getolereerd. Op jou verzoek zal ik je account dichtzetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjakoEen grapje is geen trollen.

En dat iemand enorm boos kan worden van een modbreak daarover is niet onbegrijpelijk. 

Je kunt het ook even laten rusten of desnoods dat strafpunt geven i.p.v. meteen het account dichtzetten. 

Als je had geschreven ...ach nou joh..een grapje moet ook wel kunnen maar het viel nu ff verkeerd..o.i.d dan was de storm weer geluwd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

@sjakoEen grapje is geen trollen.

En dat iemand enorm boos kan worden van een modbreak daarover is niet onbegrijpelijk. 

Je kunt het ook even laten rusten of desnoods dat strafpunt geven i.p.v. meteen het account dichtzetten. 

Als je had geschreven ...ach nou joh..een grapje moet ook wel kunnen maar het viel nu ff verkeerd..o.i.d dan was de storm weer geluwd. 


Ik vind het absurd als Monachos zijn account wordt dichtgezet. Behalve dat hij inhoudelijk heel vaak steengoede bijdragen heeft gehad, heeft hij nota bene volop geholpen de spam te bestrijden en @sjako had nota bene al eens zijn account verwijderd. Per abuis weliswaar maar hoe Monachos nu behandeld wordt vind ik jammer. En onnodig.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Het was eigen verzoek.

Ja daar kun je je achter verschuilen. Maar je kunt er ook voor kiezen je in hem in te leven en dan in te zien wat @Petra. al schreef, dat men er ook wat soepeler mee om kan gaan. Er zijn hier al bijna geen deelnemers meer die inhoudelijk wat bij te dragen hebben zoals @Monachos vaak had bij te dragen, ook al zijn die bijdragen wegens een (begrijpelijk) foutje allemaal verwijderd. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid