Spring naar bijdragen

Robert Frans... hoe was je vastentijd?


Aanbevolen berichten

Een topic over mijzelf ineens, toe maar... ;)

Sinds vorig jaar probeer ik de gewoonte aan te houden om mij tijdens de vastentijd te onthouden van discussiefora, op dit moment dus Credible.nl en Geloofsgesprek.nl. Dat is tot nu toe prima gelukt. Echt streng vasten doe ik niet, maar wel eet ik soberder, zonder (vegetarisch) vlees en tussendoortjes, lees ik enkel religieuze boeken en beperk ik me enigszins in enkele andere activiteiten. Ook heb ik mijzelf een vastentijdvullende, persoonlijke schrijfopdracht opgelegd en hoewel ik halverwege al zo goed als klaar was, was het mooi en zinvol om te doen en had ik tot op de laatste dag nog enkele verbeteringen doorgevoerd. Alleen op Aswoensdag en Goede Vrijdag dient de katholiek echt te vasten, dus maar één maaltijd op de dag.

Het blijft toch iets bijzonders om de vastentijd bewust door te maken en niet zelden bieden ontwikkelingen in mijn persoonlijk leven daartoe al van nature handvatten. Ik hoop dat deze periode van bezinning, inkeer en toch ook een klein beetje boetedoening mijn schrijven nu positief mag beïnvloeden. Mijn voornemen is (net als vorig jaar...) hier om de rust te bewaren, meer beschouwend (en niet te lang...) te schrijven en me niet te veel te laten meeslepen in de waan van de discussie.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Robert Frans,

Fijn om te lezen dat je een goede vastentijd hebt gehad.

Eén verzoek: Zou je de website die je naast Credible noemt willen verwijderen/afkorten o.i.d., want anders vinden de spammers wellicht ook hun weg daar naar toe.

Alvast bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Yours:

Dag Robert Frans,

Fijn om te lezen dat je een goede vastentijd hebt gehad.

Eén verzoek: Zou je de website die je naast Credible noemt willen verwijderen/afkorten o.i.d., want anders vinden de spammers wellicht ook hun weg daar naar toe.

Alvast bedankt.

Ik kan helaas mijn reactie niet meer bewerken. Dat zal @sjako dan dus moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Robert Frans:
23 minuten geleden zei Yours:

Dag Robert Frans,

Fijn om te lezen dat je een goede vastentijd hebt gehad.

Eén verzoek: Zou je de website die je naast Credible noemt willen verwijderen/afkorten o.i.d., want anders vinden de spammers wellicht ook hun weg daar naar toe.

Alvast bedankt.

Ik kan helaas mijn reactie niet meer bewerken. Dat zal @sjako dan dus moeten doen.

Volgens mij is het op 'dat andere forum' veel moeilijker voor spambots om zich überhaupt te registreren. @Yours heb je het idee dat daar ook spamactiviteit plaats vindt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Robert Frans,

Ik kan mijn bericht met mijn verzoek aan jou nu zeker nog wijzigen als ik dat zou willen. En wel via de drie puntjes bovenaan….  Kies dan: Bewerken.

35 minuten geleden zei Monachos:

Volgens mij is het op 'dat andere forum' veel moeilijker voor spambots om zich überhaupt te registreren. @Yours heb je het idee dat daar ook spamactiviteit plaats vindt?


Dag Monachos,

Nog niet gelukkig.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de verschillende forums precies werken. Maar voorkomen is in elk geval beter dan genezen……

Sorry, Petra, voor de onderbreking van dit interessante topic.

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Yours:

Dag Robert Frans,

Ik kan mijn bericht met mijn verzoek aan jou nu zeker nog wijzigen als ik dat zou willen. En wel via de drie puntjes bovenaan….  Kies dan: Bewerken.

Jawel, maar die optie is tijdelijk. Op een gegeven moment kan dat niet meer.

Maar ik stel voor dat we @sjako dit eventueel laten oplossen en ook deze off-topic uitwisseling eventueel weer laten verwijderen.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Yours:

Ik kan mijn bericht met mijn verzoek aan jou nu zeker nog wijzigen als ik dat zou willen. En wel via de drie puntjes bovenaan….  Kies dan: Bewerken.

Hoi Yours, dat kan tot maximaal een uur na plaatsing, daarna niet meer.

6 minuten geleden zei Yours:

Dag Monachos,

Nog niet gelukkig.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de verschillende forums precies werken. Maar voorkomen is in elk geval beter dan genezen……

Bij 'dat andere forum' moet er voor zover ik weet eerst een handmatige/menselijke goedkeuring plaats vinden, voordat een nieuw lid wordt toegelaten. Ik zie het dus niet zo snel gebeuren op dat andere forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-4-2024 om 18:54 zei Robert Frans:

Een topic over mijzelf ineens, toe maar... ;)

Ha ha, jahaaa. Interesse in hoe je het beleefd hebt. Bedankt voor je antwoord! 🌺

Voelt het als een prestatie? Ik krijg t gevoel dat je het voor jezelf moeilijker hebt gemaakt dan vorig jaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Petra.:

Ha ha, jahaaa. Interesse in hoe je het beleefd hebt. Bedankt voor je antwoord! 🌺

Voelt het als een prestatie? Ik krijg t gevoel dat je het voor jezelf moeilijker hebt gemaakt dan vorig jaar. 

Het is niet mijn bedoeling er een prestatie van te maken en zo voelt het ook niet echt. Genoeg gelovigen die veel strenger vasten en ongetwijfeld er nog veel meer mooie vruchten van plukken, maar daar kun je je beter niet teveel door laten leiden. Niet strengheid is het doel, maar het versterken van je relatie met God en je naasten. En voor de kerk is het voldoende als je op Aswoensdag en Goede Vrijdag vast en daartussen op vrijdag geen vlees eet. Maar dat laatste doe ik sowieso al niet. Ik heb daarbij niet veel anders gedaan dan vorig jaar, hier en daar zelfs wat minder streng. Het is gewoon een bijzondere tijd van bezinning, versobering en het maken van mooie voornemens (meer nog dan tijdens de toch al zo drukke decembermaand). Om zo Pasen toch iets meer als een nieuw begin te kunnen vieren. Kan het eigenlijk iedereen wel aanraden, ook andersgelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid