Spring naar bijdragen

Bijbel dicht en geen bevestiging van medechristenen...


Aanbevolen berichten

31 minuten geleden zei Monachos:

In één eenvoudige zin?

God is aanwezig in het bekertje water dat een klein maar dapper meisje geeft aan de ander die dorst heeft.

 

Geïnspireerd op:

Mattheüs 25:35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.
 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

1 Tessalonicenzen 4: 3?

Want dit wil God: uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij, 4dat ieder uwer in heiliging en eerbaarheid zijn vat wete te verwerven, 5niet in hartstochtelijke begeerlijkheid, zoals ook de heidenen, die van God niet weten, 6en dat men zijn broeder niet slecht behandele of bedriege in deze zaak, want de Here is een wreker van dit alles, zoals wij u ook vroeger gezegd en nadrukkelijk betuigd hebben. 7Want God heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar in heiliging. 8Daarom, wie dit verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, die u immers ook zijn heilige Geest geeft.

9Over de broederliefde is het niet nodig u te schrijven; immers, gij hebt zelf van God geleerd elkander lief te hebben; 10gij doet dat dan ook ten aanzien van alle broeders in geheel Macedonië.

Maar wij vermanen u, broeders, dit nog veel meer te doen, 11en er een eer in te stellen rustig te blijven en uw eigen zaken te behartigen en met uw handen te werken, zoals wij u bevolen hebben, 12opdat gij u behoorlijk gedraagt ten aanzien van hen, die buiten staan, zonder iets nodig te hebben.

22 uur geleden zei Monachos:

Zit God in de Bijbel opgesloten? 

Even serieus, tijdens deze periode ben ik me wel bewust geworden van de ernst van zonde en de ernst van het kwade. Zeker omdat ik nogal een rood vizier voor de duivel ben en zijn speelgrond ben geworden, is het een kwestie van leven en dood geworden. En dat zeg ik niet lichtzinnig.

Afgelopen nacht was ik van plan een vogel dood te schieten omdat die echt irritant floot. Mij even wakker maken om 2h 's nachts. En weet je Monachos, ik ben mij zeer bewust van het geloof, maar in de praktijk lag mijn Bijbel wel een week toe ja. En voor die weken dat ik ermee bezig was, missschien wel maanden. Niet eens bidden.

We moeten er elke dag mee bezig zijn en blijven, en zeker als je zo'n verpletterende zondaar als mij bent. ELKE dag.
De negativiteit nam even de overhand, maar dan terug tot uzelf kunnen komen en ankeren op het geloof: is het enige dat nog werkt. Maar de hel is nog niet klaar met mij, en ik voel mij zoals Constantine (de film) waar ik kei hard moet knokken iedere keer om mijn redding te winnen. Dat is zowat gelijk Job alleen deed Job het duizendmaal beter dan mij.  Vergeving, genade, dankbaarheid, nederigheid en volledige overgave is de enige weg. I surrender.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar de hel is nog niet klaar met mij, en ik voel mij zoals Constantine (de film) waar ik kei hard moet knokken iedere keer om mijn redding te winnen. Dat is zowat gelijk Job alleen deed Job het duizendmaal beter dan mij.  Vergeving, genade, dankbaarheid, nederigheid en volledige overgave is de enige weg. I surrender.

Gelijk Job? Job was de meest rechtschapen mens ter wereld. 

Dus nee, gelijk Job zie ik niet. Maar waarom je zo moet kokken om je redding te winnen zie ik ook niet hoor. Dat heeft Jezus toch al voor je gedaan. 

Op 9-3-2024 om 16:45 zei Monachos:

... waar en wat is God dan in je leven?

Waar en wat is God voor jou? 

 

Op 10-3-2024 om 19:49 zei Noel2:

Redding door de eigen wil op te geven.

De eigen wil opgeven houdt (naar ik gezien heb) in de praktijk in, dat je vervolgens dat wat je wilt de Wil van God noemt. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Gelijk Job? Job was de meest rechtschapen mens ter wereld. 

Dus nee, gelijk Job zie ik niet. Maar waarom je zo moet kokken om je redding te winnen zie ik ook niet hoor. Dat heeft Jezus toch al voor je gedaan. 

Waar en wat is God voor jou? 

 

De eigen wil opgeven houdt (naar ik gezien heb) in de praktijk in, dat je vervolgens dat wat je wilt de Wil van God noemt. 

Beste Petra :) Ik zeg dat ik duizendmaal, erger doe. Maar correcter is wel oneindigmaal. Het is vanuit een ander perspectief dan u bekeken wellicht.

Wie is God voor jou als je Adam als androgeen wilt verkopen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

 Dat heeft Jezus toch al voor je gedaan.

Maar jij gelooft niet in de hel, denk ik? Ik wel. En weten dat je daar terecht komt op het huidige traject, is geen fijne kennis; maar wel beter dan te geloven dat ik de hemel waard zou zijn omdat Jezus het al voor me deed. De duivel is nog steeds op pad en op zoek zieltjes te verzamelen.

(de je is algemeen en is niet op u bedoeld he ;))

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Petra.:

De eigen wil opgeven houdt (naar ik gezien heb) in de praktijk in, dat je vervolgens dat wat je wilt de Wil van God noemt. 

Nee dat klopt, je kunt het niet zelf. Dan krijg je dat soort dingen. Gods Wil geschiede, dat is dus niet dat persoonlijke willen goddelijk gemaakt worden. Hoewel je dat niet weet natuurlijk.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Petra.:

De eigen wil opgeven houdt (naar ik gezien heb) in de praktijk in, dat je vervolgens dat wat je wilt de Wil van God noemt. 


Daar heb je gelijk in. Dat is waar het uiteindelijk op uitloopt als mensen hun eigen wil blijven verloochenen. Dat is op het forum ook af en toe zichtbaar geweest bij bepaalde types die zich dan ineens gaan gedragen alsof ze God zelf zijn.  Een ander voorbeeld daarvan: een kennis van me ging regelmatig naar een soort klooster (maar dan hindoeïstisch) in India. Een “Oneness temple”. Hij vertelde dat er daar monniken waren die hun eigen wil hadden opgegeven. Deze zaten alleen nog maar in witte kleren onder een boom en deden letterlijk niets meer. Deze werden beschouwd als verlicht en ze werden verzorgd en gevoed door vrijwilligers.  Als kasplanten.

Beter is het om de eigen vrije wil ondergeschikt te maken aan die van God.  Dus niet verloochenen maar onderwerpen.  Dan ben je weer terug bij de tien geboden en de gulden regel.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals Jezus ons leert: Niet mijn wil geschiedde, maar Uw wil geschiedde.  Jezus deed niets uit zichzelf, hij voldeed geheel aan de wil van de Vader. Naar dat voorbeeld dienen we te leven.   Wat er gebeurd als je de eigen wil opgeeft ?   Dat is geheim, de geliefden Gods hebben geheimen die ze voor zichzelf houden....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-3-2024 om 10:53 zei Fundamenteel:

Maar jij gelooft niet in de hel, denk ik? Ik wel. En weten dat je daar terecht komt op het huidige traject, is geen fijne kennis; maar wel beter dan te geloven dat ik de hemel waard zou zijn omdat Jezus het al voor me deed. De duivel is nog steeds op pad en op zoek zieltjes te verzamelen.

(de je is algemeen en is niet op u bedoeld he ;))

Waar het om gaat is dat volgens mij als je echt in Jezus gelooft, dat je dan toch gelooft dat ie niet voor Jan Joker aan dat kruis hing maar om te lijden voor jouw zonden. Die daarmee zijn kwijtgescholden. 

Petrus 3:18 :

"Ook Christus immers heeft, terwijl Hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, "

Kolossenzen 2:13 :

"U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen Hij ons al onze zonden kwijtschold."

 

https://debijbel.nl/bijbel/NBV21/ROM.5/Romeinen-5

18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 

19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

Waar het om gaat is dat volgens mij als je echt in Jezus gelooft, dat je dan toch gelooft dat ie niet voor Jan Joker aan dat kruis hing maar om te lijden voor jouw zonden. Die daarmee zijn kwijtgescholden. 

Petrus 3:18 :

"Ook Christus immers heeft, terwijl Hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, "

Kolossenzen 2:13 :

"U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen Hij ons al onze zonden kwijtschold."

 

https://debijbel.nl/bijbel/NBV21/ROM.5/Romeinen-5

18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 

19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.

 

 

Ik vrees toch dat ik de hel waardig ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik vrees toch dat ik de hel waardig ben.

Volgens mij vrees je echt.. en probeer ik je angst te verlichten. 🌺

 

Ik heb nada noppes vrees. Niet eens omdat ik niet in een eeuwige hel (als eeuwige marteling-achtig) geloof. (Dat geloof ik niet omdat .. ik daar heel veel redenen voor heb). 

Maar toch heb ik met je te doen als je ermee zit.

Bedenk je. als de Bijbel waar is, heeft Jezus daarvoor geleden en zijn alle zonden kwijtgescholden. Indien de Bijbel niet waar is .... is er geen hel.

Zei Jezus niet.. dat het geloof als een mosterdzaadje al prima is. Ik heb het gekke idee dat mijn mosterdzaadje nog meer is dan van wie dan ook. Hence: alles komt goed! 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar de liefde van de Vader is kan geen angst zijn, dus ook geen angst voor de hel.  Angst is het loon van de zonde, van het (iets) willen in de wereld.  En van het oordeel, want met het oordeel waarmee ú oordeelt zult ge geoordeeld worden.  De geestelijke mens is geheel vrij van oordeel, want deze onderscheidt zich immers van niemand.   Of omgekeerd: het is je eigen oordelen waarom je nog onder de wet valt en natuurmens bent.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt, zou  Johan Cruijff zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-3-2024 om 19:12 zei Hopper:

En van het oordeel, want met het oordeel waarmee ú oordeelt zult ge geoordeeld worden.

Dus kijk maar uit.

Op 14-3-2024 om 19:12 zei Hopper:

De geestelijke mens is geheel vrij van oordeel, want deze onderscheidt zich immers van niemand.  

Dus om deze twee redenen ben jij geen geestelijk mens.

Op 14-3-2024 om 19:12 zei Hopper:

Of omgekeerd: het is je eigen oordelen waarom je nog onder de wet valt en natuurmens bent.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt, zou  Johan Cruijff zeggen.

Wanneer gaat bij jou het kwartje vallen/de aha-erlebnis plaats vinden/de blinde vlek wegvallen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

Dus kijk maar uit.

Dus om deze twee redenen ben jij geen geestelijk mens.

Wanneer gaat bij jou het kwartje vallen/de aha-erlebnis plaats vinden/de blinde vlek wegvallen?

'Dus...' constructies zijn exemplarische voorbeelden van oordelen. Ik geloof Hopper als hij aangeeft dat dit niet is wat hij doet, de ' dus...' erbij denken. Hij weet wel dat het kan, denk ik. 

Het ervan uitgaan dat iemand nog niet zo ver is om iets te begrijpen is ook weer lastig. Sorry maar dit kan zo niet verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand die zelf niet oordeelt zal zich ook niets aantrekken van oordelen van een ander, zo eenvoudig is dat.  Jezus las de Farizeeën de les en trok zich ook niets aan van hun oordeel.   Wat een of andere forumdeelnemer over mijn geestelijk leven oordeelt zal me dus verder worst wezen.   Deze deelnemer kan het alleen bij mij herkennen als hij er zelf ook bekend mee zou zijn, dat is kennelijk niet het geval.  Ook prima.

Zelf vond en vind ik herkenning bij de wijze waarop Paulus het omschrijft.  Zie ook de uitspraak van Kierkegaard: we leven voorwaarts en begrijpen achterwaarts.   Je dient eerst de Weg te gaan en pas achterwaarts kun je de Bijbel begrijpen.  Probeer je het andersom dan ben je een letterknecht.

Verder is er vanzelfsprekend kinnesinne bij hen die naar de letter lezen, begrijpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-3-2024 om 19:03 zei Petra.:

Volgens mij vrees je echt.. en probeer ik je angst te verlichten. 🌺

 

Ik heb nada noppes vrees. Niet eens omdat ik niet in een eeuwige hel (als eeuwige marteling-achtig) geloof. (Dat geloof ik niet omdat .. ik daar heel veel redenen voor heb). 

Maar toch heb ik met je te doen als je ermee zit.

Bedenk je. als de Bijbel waar is, heeft Jezus daarvoor geleden en zijn alle zonden kwijtgescholden. Indien de Bijbel niet waar is .... is er geen hel.

Zei Jezus niet.. dat het geloof als een mosterdzaadje al prima is. Ik heb het gekke idee dat mijn mosterdzaadje nog meer is dan van wie dan ook. Hence: alles komt goed! 

 

 

 

Nochtans is de weg en de smal poort naar het leven, maar breder is de weg naar de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-3-2024 om 10:24 zei Fundamenteel:

Nochtans is de weg en de smal poort naar het leven, maar breder is de weg naar de dood.

Zodra je geboren wordt ben je op weg naar de dood. That's life. 

Of je nou wel of niet gelooft in God/Allah/Brama of whatever..dood gaan we allemaal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid