Spring naar bijdragen

Paus als plaatsvervanger van Christus?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 494
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 02 februari 2007 09:51:46 schreef Mr. Emilio het volgende:

Waarom dan deze paus en niet nu al een Koreaan, Argentijn of Zimbabwaan?

Wat diakio zegt; men kwam er niet uit, en omdat het beleid van de vorige Paus zeker de laatste jaren vooral Ratzinger beleid was, was het een goede optie voor continuiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 februari 2007 09:49:07 schreef Thorgrem het volgende:

Op zich ben ik er erg content mee dat ze er niet uit kwamen en we nu Benedictus XVI hebben.
big-smile.gif

Maar waarom zijn Amerikanen kansloos? Een groot deel van de katholieken leeft toch in Zuid Amerika. Zuid Amerika is een katholiek bolwerk en bastion volgens mij.

Ik bedoelde het staatkundig, dus USAers. En die zijn kansloos, om een aantal redenen:

- De katholieke Kerk in de VS heeft een wat afwijkend bestuursmodel, als gevolg van de enorme angst van de amerikanen in de ontstaansjaren, voor de politieke invloed van een Europese macht. Het feit dat de paus het hoogste wereldlijke gezag heeft, vonden ze niet zo fijn, en de Kerk heeft, om haar plaats veilig te stellen, dan ook altijd wat meer op het gallische model gehinkt, dan op het ultramontane. Dat werkt leuk in de VS, maar maakt het leveren van een paus vrijwel onmogelijk, want in vaticaanstad heerst inmiddels de omgekeerde angst: een door de VS gedomineerde wereld is al erg genoeg, maar van de Kerk moeten ze afblijven

- Op de katholieke landkaart geldt Amerika nog steeds als een onderdeurtje. Imho ten onrechte, want ondanks dat de VS religieus worden gedomineerd door calvinisten, angelicanen en evangelicals, is de Kerk daar levend, actief, vernieuwend zonder vrijzinnig te zijn, en relatief opmerkelijk invloedrijk in het land.

Samengevoegde post 02-2-2007 10:00:36:

Quote:
Op vrijdag 02 februari 2007 09:51:46 schreef Mr. Emilio het volgende:

Waarom dan deze paus en niet nu al een Koreaan, Argentijn of Zimbabwaan?

Omdat de Kerk nog steeds niet klaar is met Vaticanum II, omdat de angst voor een gigantisch schisma nog steeds niet onder controle is, omdat men niet overeenstemming heeft over de koers, omdat Ratzinger bij insiders allang bekend was als orthodox maar mild en modern en niet als een hard-liner, zoals bijvoorbeeld de belangrijkste Afrikaanse kandidaat (een Nigeriaan overigens), omdat Ratzinger één van de belangrijke vormgevers van de vernieuwingen van Vaticanum II was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De katholieke kerk heeft de grootste politieke invloed in de VS las ik laatst.

Vooral rooms-katholieken in Congres VS

van onze redactie buitenland

Ruim een procent van de nieuwe leden van het Amerikaanse Congres rekent zich niet tot een godsdienst. In een onderzoek uit 2001 beschouwt 14 procent van de Amerikanen zich niet als gelovig. WASHINGTON - Rooms-katholieken vormen de grootste religieuze denominatie in het nieuwe Amerikaanse Congres dat donderdag is ingezworen. Van de 535 leden zijn er slechts zes niet gelovig, allen Democraat. Het Huis van Afgevaardigden is in overgrote meerderheid christelijk.

De organisatie Americans for Religious Liberty telde 155 rooms-katholieken, 67 baptisten, 61 methodisten, 44 presbyterianen, 43 joden (van wie slechts drie Republikeins) en 37 episcopalen, verder 26 protestanten en 18 christenen zonder denominatie, 17 lutheranen en 15 mormonen. Onder de tien blijven leden uit de Christian Reformed Churches (2), Zevendedags Adventisten (2), oosters-orthodoxen (7), naast een moslim, een anglicaan en twee boeddhisten.

Rest van het artikel: link

Toch best wel knap als je een van de kleinere stromingen bent. De katholieke kerk schijnt het erg goed te doen in de VS, op alle fronten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 februari 2007 10:04:00 schreef Thorgrem het volgende:

Toch best wel knap als je een van de kleinere stromingen bent. De katholieke kerk schijnt het erg goed te doen in de VS, op alle fronten.

Zeker, kijk maar eens naar de cijfers. Persoonlijk vind ik de Amerikaanse apologeten vaak het meest effectief. Soms lijkt het wel alsof de Kerk het best gedijt bij tegenwind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 februari 2007 10:04:00 schreef Thorgrem het volgende:

De katholieke kerk heeft de grootste politieke invloed in de VS las ik laatst.

Wat toch aardig is, als je bedenkt hoezeer onze protestantse, evangelische en wat al niet, broeders in Christus hun best doen de Kerk in de VS te marginaliseren. Met natuurlijk als fijn hoogtepunt de doodseskaders van de baptisten, de KKK.

Quote:
Toch best wel knap als je een van de kleinere stromingen bent. De katholieke kerk schijnt het erg goed te doen in de VS, op alle fronten.

Absoluut. Nu nog hopen dat dat voor meer vertalingen in het Engels gaat zorgen. Erg frustrerend dat het meeste theologische materiaal alleen in Frans en Duits beschikbaar is smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 februari 2007 10:07:04 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Zeker, kijk maar eens naar
. Persoonlijk vind ik de Amerikaanse apologeten vaak het meest effectief. Soms lijkt het wel alsof de Kerk het best gedijt bij tegenwind.

Dat heeft idd wel een punt he. De Kerk mag gebouwd zijn op het fundamenten van de apostelen, de levende stenen zijn gemetseld met het bloed van de martelaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 02 februari 2007 10:08:33 schreef diakio het volgende:

Dat heeft idd wel een punt he. De Kerk mag gebouwd zijn op het fundamenten van de apostelen, de levende stenen zijn gemetseld met het bloed van de martelaren.

Het is dan ook een genot om op vrije uurtjes site zoals Catholic.com of die van David Armstrong door te spitten, wat een rijkdom!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Aangezien nog een topic speciaal overd e paus misschien iets te veel van het goede is maar hier in dit topic.

De paus wordt binnenkort 80 jaar (16 april). Ter gelegenheid van zijn verjaardag is de katholieke kerk verjaardags boodschappen aan het verzamelen. Wil jij een boodschap kwijt aan de paus met betrekking op zijn 80'ste verjaardag dan kan dat op link Vervolgens een taal aanklikken en ergens links zie je dan een linkje voor de pagina waar je de boodschap achter kunt laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joh. 21

15 Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief, meer dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja Here, Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid mijn lammeren. 16 Hij zeide ten tweeden male weder tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief? En hij zeide tot Hem: Ja Here, Gij weet het, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed mijn schapen. 17 Hij zeide ten derden male tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, dat Hij voor de derde maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief? En hij zeide tot Hem: Here, Gij weet alles, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid mijn schapen. 18 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Toen gij jonger waart, omgorddet gij uzelf en gij gingt, waar gij wildet, maar wanneer gij eenmaal oud wordt, zult gij uw handen uitstrekken en een ander zal u omgorden en u brengen, waar gij niet wilt. 19 En dit zeide Hij om te kennen te geven, met welke dood hij God verheerlijken zou. En dit gezegd hebbende, sprak Hij tot hem: Volg Mij. 20 En Petrus, zich omwendende, zag de discipel volgen, dien Jezus liefhad, die zich bij de maaltijd aan zijn borst geworpen had en gezegd had: Here, wie is het die U verraadt? 21 Toen hij deze zag, zeide Petrus tot Jezus: Here, maar wat zal met deze gebeuren? 22 Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volg gij Mij. 23 Dit gerucht ging dan uit onder de broeders, dat die discipel niet sterven zou; doch Jezus had niet tot hem gezegd, dat hij niet zou sterven, maar: Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan?

Tot drie maal toe gaf Jezus hier een speciale opdracht aan Petrus (in het O.T. zien we vaker gebeuren dat God tot 3 maal toe iets zegt; Kijk maar eens in Joz. 1 bijv.)

In Handelingen 2 kunnen we zien dat Petrus het voortouw neemt.

Ook in Mat. 16 kunnen we zien dat Jezus zich specifiek tot Petrus richt.

13 Toen Jezus in de omgeving van Caesarea Filippi gekomen was, vroeg Hij zijn discipelen en zeide: Wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is? 14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; anderen: Elia; weer anderen: Jeremia, of één der profeten. 15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? 16 Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God! 17 Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is. 18 En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen. 19 Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen. 20 Toen verbood Hij met nadruk zijn discipelen aan iemand te zeggen: Hij is de Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar kun je de paus vergelijken met iemand uit die tijd? kijk naar de rijkdom die hij heeft en hoe hij dingen doet en aanpakt dat is toch niks vergeleken met de mensen in de tijd van Jezus. waarom laat de paus geen baard staan enz...hij moet toch het voorbeeld van de christen zijn?

hoe kan dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar kun je de paus vergelijken met iemand uit die tijd? kijk naar de rijkdom die hij heeft en hoe hij dingen doet en aanpakt dat is toch niks vergeleken met de mensen in de tijd van Jezus. waarom laat de paus geen baard staan enz...hij moet toch het voorbeeld van de christen zijn?

hoe kan dat?

Welke rijkdom? En hoe pakt hij dingen aan?

Waarom zou een christen een baard moeten laten staan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar kun je de paus vergelijken met iemand uit die tijd?

Nee, en dat hoeft ook niet.

Quote:
kijk naar de rijkdom die hij heeft en hoe hij dingen doet en aanpakt dat is toch niks vergeleken met de mensen in de tijd van Jezus.

Hoe weet jij dat..? Al eens bij hem op bezoek bezoek geweest..?

Jij leeft ook anders dan mensen dat 2000 jaar geleden deden. knipoog_dicht.gif

Overigens is met rijkdom niets mis, kijk maar eens in het O.T. hoeveel rijke Godsmannen er waren.

Kortom, drogreden...

Quote:
waarom laat de paus geen baard staan enz...hij moet toch het voorbeeld van de christen zijn?

Ohh.. lol, dus aan een baard moet je kunnen zien dat je een christen bent. Je begint grappig te worden.

Quote:
hoe kan dat?

Omdat de Kerk het Lichaam van Christus in geloofsbeweging is. Evolueert als-het-ware, niet stilstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar kun je de paus vergelijken met iemand uit die tijd?

Waarom wil je die vergelijken? En hoe moet ik dan een Ayatollah zien bij de Islam?

Quote:

Overigens is met rijkdom niets mis, kijk maar eens in het O.T. hoeveel rijke Godsmannen er waren.

Kortom, drogreden...

Niet helemaal, als je kijkt naar de opdracht van Jezus aan de jongeling. Het gaat er daar dus om dat je niet meer waarde aan je bezittingen hecht dan aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Welke rijkdom? En hoe pakt hij dingen aan?

Waarom zou een christen een baard moeten laten staan?

Tsja je weet toch dat je alleen heilig kunt worden met een baard. De hoeveelheid haar op je kin bepaald immers hoe goed je als mens bent. Dat spreekt toch voor zich? rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tsja je weet toch dat je alleen heilig kunt worden met een baard. De hoeveelheid haar op je kin bepaald immers hoe goed je als mens bent. Dat spreekt toch voor zich?
rofl.gif

Dan heb ik een probleem... bij mij groeit het bijna niet

..

Dat wordt een enkeltje warme voeten.. noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tsja je weet toch dat je alleen heilig kunt worden met een baard. De hoeveelheid haar op je kin bepaald immers hoe goed je als mens bent. Dat spreekt toch voor zich?
rofl.gif

nosmile.gif Dat meen je cry.gif Ik heb niet zoveel baardgroei.... Dan zal ik dus wel eeuwig branden na mijn dood. Of iig lang moeten boeten in het vagevuur. Ach ja, God heeft het zo gewild....

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid