Spring naar bijdragen

Paus als plaatsvervanger van Christus?


Aanbevolen berichten

Quote:

Niet helemaal, als je kijkt naar de opdracht van Jezus aan de jongeling. Het gaat er daar dus om dat je niet meer waarde aan je bezittingen hecht dan aan God.

Precies, meer waarde hechten aan.. maar dat wil niet zeggen dat je niet rijk kunt of mag zijn.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

nosmile.gif
Dat meen je
cry.gif
Ik heb niet zoveel baardgroei.... Dan zal ik dus wel eeuwig branden na mijn dood. Of iig lang moeten boeten in het vagevuur. Ach ja, God heeft het zo gewild....

Oops...

* iggi voelt heel even.....

Het zijn 3 haren die ik er altijd netjes afscheer. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 494
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Joh. 21

15 Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief, meer dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja Here, Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid mijn lammeren. 16 Hij zeide ten tweeden male weder tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief? En hij zeide tot Hem: Ja Here, Gij weet het, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed mijn schapen. 17 Hij zeide ten derden male tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, dat Hij voor de derde maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief? En hij zeide tot Hem: Here, Gij weet alles, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid mijn schapen. 18 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Toen gij jonger waart, omgorddet gij uzelf en gij gingt, waar gij wildet, maar wanneer gij eenmaal oud wordt, zult gij uw handen uitstrekken en een ander zal u omgorden en u brengen, waar gij niet wilt. 19 En dit zeide Hij om te kennen te geven, met welke dood hij God verheerlijken zou. En dit gezegd hebbende, sprak Hij tot hem: Volg Mij. 20 En Petrus, zich omwendende, zag de discipel volgen, dien Jezus liefhad, die zich bij de maaltijd aan zijn borst geworpen had en gezegd had: Here, wie is het die U verraadt? 21 Toen hij deze zag, zeide Petrus tot Jezus: Here, maar wat zal met deze gebeuren? 22 Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volg gij Mij. 23 Dit gerucht ging dan uit onder de broeders, dat die discipel niet sterven zou; doch Jezus had niet tot hem gezegd, dat hij niet zou sterven, maar: Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan?

Tot drie maal toe gaf Jezus hier een speciale opdracht aan Petrus (in het O.T. zien we vaker gebeuren dat God tot 3 maal toe iets zegt; Kijk maar eens in Joz. 1 bijv.)

Precies. Petrus kreeg hier een hele speciale taak, hij kreeg namelijk de bediening van herder. De Heer gebruikt namelijk niet voor niets de beeldspraak van de schapen en lammetjes.

Dat Petrus doorheeft dat hij niet zelf de hoogste positie inneemt, maar dat die eer toekomt aan de ware koning van de kerk, blijkt uit zijn brief:

'Dan zult u wanneer de hoogste herder verschijnt de krans van de luister ontvangen, die nooit verwelkt.' (1 Petrus 5)

Ook blijkt uit de bijbel dat Petrus niet als enige die bediening had ontvangen, maar dat er meerderen waren die tot herder gesteld waren uit Handelingen 20:

'Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.'

Dat deze herderlijke bediening binnen een gemeente thuishoort en niet de enige bediening behoort te zijn binnen de gemeente blijkt uit Efeze 4:

'11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.'

Dat de bediening van herder niet hoger is, of anders dan andere bedieningen blijkt eigenlijk al uit het hiervoor aangehaalde citaat, maar meer abstract (wanneer wij het slechts willen toespitsen op Petrus) blijkt uit het volgende dat Petrus niet een andere of hogere postitie vervulde dan de anderen:

'9 en ze dus de genade onderkenden die mij geschonken was, toen reikten Jakobus, Kefas en Johannes, die als steunpilaren golden, mij en Barnabas de broederhand: wij zouden naar de heidenen gaan, zij naar de besnedenen. 10 Onze enige verplichting was dat we de armen ondersteunden, en dat is ook precies waarvoor ik mij heb ingezet.

11 Maar toen Kefas in Antiochië was, heb ik me openlijk tegen hem verzet, want zijn gedrag was verwerpelijk.' (Galaten 2)

Kefas is dezelfde persoon als Petrus en in dit citaat zien we dat niet alleen Petrus als steunpilaar geldt, maar dat Jakobus en Johannes dezelfde positie innamen. Bovendien verzet Paulus zich tegen Petrus in de gemeente Antiochië. Dat zou nooit kunnen wanneer Petrus een hogere positie in zou hebben genomen. Niemand zal tenslotte (bijvoorbeeld op het werk) tegen iemand die hoger op de maatschappelijke ladder staat zich openlijk verzetten.

Daarnaast leert Efeze 4 dat niet slechts de bediening van herder noodzakelijk is voor de opbouw en het komen tot eenheid binnen de gemeente/kerk, maar dat dit gebeurt door alle bedieningen samen.

Er is maar één Koning van de kerk en dat is Christus en Hij geeft (zoals omschreven in Efeze 4) de verschillende bedieningen binnen Zijn kerk en door al die bedieningen samen (én niet slechts één daarvan) komt men tot de eenheid in het geloof.

Quote:
In Handelingen 2 kunnen we zien dat Petrus het voortouw neemt.

Dat klopt. Petrus is altijd al een haantje de voorste geweest. Maar dat Petrus in Handelingen 2 spreekt, zegt in feite niet dat hij een leider van allen zou zijn. Wat gebeurt er namelijk op dat pinksterfeest? De Heilige Geest wordt uitgestort, niet alleen op Petrus en ook niet 'slechts'op de twaalf leerlingen, maar op allen. En uit hoofdstuk 1 wordt ons duidelijk dat 'allen' bij elkaar een man of 120 zijn. Zij werden allen vervuld van de Heilige Geest en spraken zoals de Geest het hen ingaf. De toespraak die Petrus vervolgens hield is niet een die hij zelf van te voren bedacht heeft, want wij lezen aan het einde van alle evangeliën dat zij er allen niets meer van begrepen. Ze konden het allen niet bevatten, maar nu de Geest komt, die hen allen in alle waarheid leidt, nu kunnen zij getuigen. Zou een van de anderen het woord gevoerd hebben, in plaats van Petrus, dan zou precies dezelfde boodschap geklonken hebben. Het zijn tenslotte niet de woorden van Petrus, maar van de Heilige Geest, zoals de Geest het ingaf.

Petrus heeft wel vaker antwoord gegeven, wanneer Jezus iets aan allen vroeg. Moeten we daaruit dan concluderen dat Petrus de leding heeft?

Als een leraar in de klas een vraag stelt en Pietje geeft antwoord, kunnen we dan concluderen dat Pietje de leiding heeft over al zijn klasgenoten? Ik zou denken van niet. We kunnen alleen maar concluderen dat Pietje zichzelf graag hoort praten en dat hij graag haantje de voorste wil zijn. En we weten hoe het gaat met mensen die haantje de voorste willen zijn: die gaan als eerste op hun ... Zo moest Jezus vrijwel direct na de geschiedenis die jij hieronder hebt geciteerd tegen Petrus zeggen: Ga achter mij, satan.

Quote:
Ook in Mat. 16 kunnen we zien dat Jezus zich specifiek tot Petrus richt.

13 Toen Jezus in de omgeving van Caesarea Filippi gekomen was, vroeg Hij zijn discipelen en zeide: Wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is? 14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; anderen: Elia; weer anderen: Jeremia, of één der profeten. 15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? 16 Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God! 17 Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is. 18 En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen. 19 Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen. 20 Toen verbood Hij met nadruk zijn discipelen aan iemand te zeggen: Hij is de Christus.

In Matteüs 18 zegt Jezus in ongeveer dezelfde bewoordingen hetzelfde tegen al Zijn discipelen.

Maar nogmaals: stel dat je dit bovenstaande specifiek op Petrus zou willen betrekken en de woordspeling in het Grieks tussen de naam van Petrus en het woord 'rots' buiten beschouwing wil laten, dan moet je ook het vervolg van de tekst letterlijk op Petrus betrekken en tot de conclusie komen dat Petrus de satan is:

'22 Petrus nam hem ter zijde en begon hem fel terecht te wijzen: ‘God verhoede het, Heer! Dat zal u zeker niet gebeuren!’ 23 Maar Jezus keerde hem de rug toe met de woorden: ‘Ga terug, achter mij, Satan! Je zou me nog van de goede weg afbrengen. Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.’'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Levi, ik zal er morgen wel even op in gaan, heb nu niet zo'n zin. Maar wat ik me toch steeds afvraag, waar haal je die 'bedieningen' vandaan? Dat hele woord ken ik niet, tenminste niet in deze context?

Het woord 'bediening' is er niet een (en dat moet ik toegeven knipoog_dicht.gif ) wat je zo 1-2-3 in de bijbel terug kan vinden, maar ik gebruik dat woord om de persoon of personen aan te duiden die als apostel, evangelieverkondiger, herder of profeet aangesteld zijn. Wij lezen tenslotte van iedereen die een dergelijke functie vervulde, dat zij een 'dienende taak' hadden. Er wordt dan geen onderscheid gemaakt tussen een van die functies. Voorbeelden:

'Judas was een van ons en had deel aan onze dienende taak' (Handelingen 1)

'Jij echter moet in alles nuchter zijn, je lijden aanvaarden, je werk als verkondiger van het evangelie doen, je dienende taak vervullen.' (2 Timoteüs 4)

'Met het oog op u heeft God mij die dienende taak toevertrouwd, opdat zijn boodschap in al haar volheid verkondigd wordt: 26 het mysterie dat in alle eeuwen en voor alle generaties verborgen is geweest, maar nu aan zijn heiligen onthuld is.' (Kolossenzen 1)

Omdat het woord 'functie' niet de essentie van het dienen uitstraalt en omdat de bijbel spreekt van een dienende taak, heb ik het vervat in het woord 'bediening', maar als iemand daar een betere omschrijving voor heeft, neem ik die graag over, omdat ik moet erkennen dat dit woord niet bijbels is (hoewel ik van mening ben dat het in essentie wel in overeenstemming daarmee is).

Bovendien leert Jezus ons dat wij ieders dienaar moeten zijn, zoals ook Hij de Enige, waarachtige Dienaar van Zijn Vader (en van ons allemaal) was:

'De belangrijkste van jullie moet de minste worden en de leider de dienaar. 27 Want wie is belangrijker, degene die aanligt om te eten of degene die bedient? Is het niet degene die aanligt? Maar ik ben in jullie midden als iemand die dient.' (Lucas 22)

Het feit dat niet alleen Petrus een dienende taak had, maar dat ook alle anderen een dienende taak hadden ontvangen, laat al in zichzelf zien dat niemand meer was dan de ander.

De Enige van Wie we met recht kunnen zeggen dat Hij verheven is boven alle anderen, is Diegene die niet slechts één van die dienende taken had (of één van die bedieningen), maar al die dienende taken volkomen en zonder gebrek in Zich droeg. Volgens de schrift is Jezus de Opperste Herder, de Verkondiger van het ware evangelie, de Apostel van onze belijdenis en de Grote Profeet. Hij is niet een Die maar beperkte kennis heeft, of beperkt profeteert, maar Hij is volkomen en volmaakt. (1 Korinthe 13: 'Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.').

Link naar bericht
Deel via andere websites

En toch.. toch.. kun je ook met name in het O.T. lezen dat God specieke leiders geeft om het volk Israël te leiden in Zijn Naam. Zo vreemd klinkt het me niet in de oren wat de Kerk hierover leert, Hij heeft vaker met 'dit bijltje gehakt'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

agh, als we het egt volgens de bijbel gaan doen dan is het hele instituut 'kerk' zoals we het nu kennen al fout. De gemeenten van vroeger waren hele landsstreken, niet gebouwtjes in bepaalde plaatsen, maar mensen in die landstreek die bij elkaar thuis kwamen doordeweeks etc ...

zal het ff verder uitwerken als ik terug ben knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed, even samenvattend dan:

Iedereen is inderdaad gelijkwaardig niemand zal dat bestrijden, maar dan nog hebben we wel verschillende taken. Zo moet je dan ook het leiderschap van Petrus zien, en dan nog wel als een stadhouder inderdaad, en niet als koning uiteraard.

Dat Petrus aldus een functie als primaat had, blijkt wel uit de H. Schrift:

* Petrus wordt bijna altijd als eerste genoemd. (Mat. 10:1-4, Mar. 3:16-19, Luc 6:14-16, Hand. 1:13)

*Petrus trad meestal op als woordvoerder van de apostelen. (Mat. 18:21, Mar. 8:29, Luc 12:41, Joh. 6:68-69), de apostelen werden soms aangeduid als Petrus en zij die bij hem waren.(Luc.9:32)

* Hij figureerde vaak bij de meest dramatische scenes in de Evangelien.(Mat. 14:28-32, Mat. 17:24-27, Mar. 10:23-28)

* Tijdens Pinksteren was hij degene die de massa's toesprak. (Hand. 2:14-40)

* Hij deed de eerste genezing na de uitstorting van de H. Geest. (Hand. 3:6-7)

* Het is Petrus'geloof dat z'n broeders moest versterken. (Lucas 22:32)

* Aan Petrus wordt de opdracht gegeven door Christus om Zijn schapen te weiden. (Joh. 21:17)

* Een engel werd naar Petrus gezonden om de Opstanding te verkondigen. (Mar. 16:7)

* De Verrezen Christus verscheen het eerst aan Petrus. (Luc. 24:34)

* Hij zat de vergadering voor die Mathias koos als vervanger voor Judas Iskariot. (1:13-26)

* Hij ontving de eerste bekeerlingen. (Hand. 2:41)

* Hij deelde de eerste straffen uit. (Hand. 5:1-11)

* Hij veroordeelde de eerste ketter. (Hand. 15:7-11)

* Hij zat het eerste concilie in Jeruzalem voor. (Hand. 15:7-11)

* Hij kreeg de openbaring dat ook heidenen gedoopt mochten worden. (Hand. 10:46-48)

Zo zijn er nog wel wat verzen te vinden, maar eigenlijk is dat niet zo belangrijk, want de Bijbel is op vele verschillende manieren uit te leggen, dat is nu eenmaal inherent aan het medium tekst. Wat belangrijker is, is dat ook in de Kerkgeschiedenis altijd duidelijk naar voren is gekomen dat Petrus duidelijk een functie had als 'primus inter pares', vooral ook omdat je dan een lezing hebt die goed aansluit op de realiteit, dit kan je terug vinden bij de Kerkvaderen. Ook serieuze Bijbelwetenschappers van allerlei gezindten twijfelen hier niet echt aan, dit is slechts een 'minor issue'. De echte discussie gaat over het feit of Petrus opvolgers heeft gehad en wat hun rol was.

Het feit dat Petrus werd tegengesproken door Paulus, of dat hij door Jezus 'satan' werd genoemd, geeft alleen maar aan dat hij niet onfeilbaar was in zijn handelen, slechts in zijn ex-cathedra beslissingen, dit verschilt niets met de pausen die na hem kwamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

agh, als we het egt volgens de bijbel gaan doen dan is het hele instituut 'kerk' zoals we het nu kennen al fout. De gemeenten van vroeger waren hele landsstreken, niet gebouwtjes in bepaalde plaatsen, maar mensen in die landstreek die bij elkaar thuis kwamen doordeweeks etc ...

zal het ff verder uitwerken als ik terug ben
knipoog_dicht.gif

Als je in de Bijbel kijkt, dan zie je een Kerk in opbouw, die in de steigers stond. Jij zult dan aan moeten tonen dat deze situatie statisch had moeten blijven. Overigens leert de katholieke theologie niet dat de Kerk een instituut is, dus daar hoef je niet tegenaan te schoppen. Ook is het nog eens zo dat de vroege Kerk juist in de steden vertegenwoordigd werd, en dat die gemeenten, ook wel diocesen genaamd (gemeenten is een neologisme) inderdaad een heel gebied konden bestrijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waarom wil je die vergelijken? En hoe moet ik dan een Ayatollah zien bij de Islam?.

Kijk in de islam is er maar 1 de baas en dat is God en in de islam wordt geleefd volgens de regels van God die in de Koran en in de aHadith staan. Om deze regels en normen en waarden te begrijpen zijn er in de islam geleerden die het uitleggen wat er wordt bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kijk in de islam is er maar 1 de baas en dat is God en in de islam wordt geleefd volgens de regels van God die in de Koran en in de aHadith staan. Om deze regels en normen en waarden te begrijpen zijn er in de islam geleerden die het uitleggen wat er wordt bedoeld.

Kijk in het christendom is er maar 1 de baas en dat is God en in het christendom wordt getracht te leven volgens de regels van God die in de Bijbel en in de Traditio staan. Om deze regels en normen en waarden te begrijpen zijn er in het christendom geleerden die het uitleggen wat er wordt bedoeld. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is het dan dat er priesters zijn die kale hoofden hebben en stukken uit hun baard knippen?

Waarom moeten christenen biechten bij een sterveling en niet bij God, wie is die sterveling om iets te bepalen waar God over gaat?

Waarom zijn er christenen die dakloos zijn en dood gaan van de honger terwijl de paus in zijn grote kasteel lekker warm binnen zit?

Waarom is het dat als de paus iets zegt, dat er christenen zijn die het niet met hem eens zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom is het dan dat er priesters zijn die kale hoofden hebben en stukken uit hun baard knippen?

Omdat het christendom geen favoriete kapsels en baarden voorschrijft.

Quote:
Waarom moeten christenen biechten bij een sterveling en niet bij God, wie is die sterveling om iets te bepalen waar God over gaat?

Katholieke christenen biechten altijd bij God, maar God maakt gebruik van Zijn Kerk om te bemoedigen, raad te geven en om vergiffenis te schenken.

Quote:
Waarom zijn er christenen die dakloos zijn en dood gaan van de honger terwijl de paus in zijn grote kasteel lekker warm binnen zit?

Allereerst: de paus leidt geen overdreven rijk leven en heeft in het Vaticaan enkel een apaartement om in te leven. De rest is kerk, museum, catacombe, kantoor, archief, bibliotheek, dat soort dingen. Allertweedst: waarom is er dan zoveel schrijnende armoede in Arabische islamitische landen, terwijl daar genoeg olie zou moeten zijn om met het daarmee te verdienen geld iedereen te voeden?

Quote:
Waarom is het dat als de paus iets zegt, dat er christenen zijn die het niet met hem eens zijn?

Omdat niet álles wat de paus zegt onfeilbaar is. Alleen dogma's zijn dat, omdat dezen rechtsstreeks van God komen en van niemand anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom is het dan dat er priesters zijn die kale hoofden hebben en stukken uit hun baard knippen?

Waarom niet?

Quote:

Waarom moeten christenen biechten bij een sterveling en niet bij God, wie is die sterveling om iets te bepalen waar God over gaat?

Oh? Is dat zo?

Nooit gedaan, eigenlijk.

Quote:

Waarom zijn er christenen die dakloos zijn en dood gaan van de honger terwijl de paus in zijn grote kasteel lekker warm binnen zit?

Welk kasteel bedoel je? En wat is de relevantie eigenlijk?

Quote:

Waarom is het dat als de paus iets zegt, dat er christenen zijn die het niet met hem eens zijn?

Omdat de paus niet de baas van alle christenen is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom is het dan dat er priesters zijn die kale hoofden hebben en stukken uit hun baard knippen?

Geen flauw idee wat je hier mee bedoeld. Maar als zij dat willen moeten ze het vooral doen.

Quote:

Waarom moeten christenen biechten bij een sterveling en niet bij God, wie is die sterveling om iets te bepalen waar God over gaat?

De biecht, ook wel boetesacrament, sacrament van de vergeving of sacrament van boete en verzoening genoemd, is één van de zeven sacramenten van de Rooms-Katholieke Kerk. In dit sacrament kan de priester in Christus' naam zonden vergeven. De biecht is gebaseerd op de woorden die Jezus-Christus heeft gericht tot zijn Apostelen op de dag van Zijn Verrijzenis : "Wier zonden gij vergeeft, hun zijn ze vergeven, wier zonden gij niet vergeeft, hun zijn ze niet vergeven." (Joh. 20, 23)

Bron: link

Feitelijk biecht je dus bij Jezus. In Christus zijn naam wordt je vergeven, en zoals je ziet geheel Bijbels.

Biechten bij een priester geld trouwens niet voor de meeste protestantse groepen, deze biechten in gebed, dat doen katholieken trouwens ook naast de biecht bij een priester.

Quote:

Waarom zijn er christenen die dakloos zijn en dood gaan van de honger terwijl de paus in zijn grote kasteel lekker warm binnen zit?

Je bedoeld de St. Pieter. Dat is een kathedraal, geen kasteel. Of het daar lekker warm is, wie zal het zeggen. Gezien het klimaat in Italie zal het er iig niet erg koud zijn. Erg jammer dat je gelijk zo veroordeeld. Je zou eens moeten zoeken naar wat de katholieke kerk en andere christelijke kerken aan liefdadigheid doen. Daar kunnen moslims nog wat van leren. De armoede is in islamitische landen vele malen groter en het contrast tussen arm en rijk ook vele malen groter.

Quote:

Waarom is het dat als de paus iets zegt, dat er christenen zijn die het niet met hem eens zijn?

Mensen hebben een vrije wil. Er zijn ook imams die wat zeggen en waar vele moslims het niet mee eens zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Omdat het christendom geen favoriete kapsels en baarden voorschrijft.

Leviticus 21:5 Priesters mogen hun hoofd niet kaalscheren en geen stukken uit hun baard knippen. Ook mogen ze geen tekens in hun huid kerven.

Quote:

[...]Katholieke christenen biechten altijd bij God, maar God maakt gebruik van Zijn Kerk om te bemoedigen, raad te geven en om vergiffenis te schenken.

Waar staat dat in de bijbel?

Quote:

[...] Allertweedst: waarom is er dan zoveel schrijnende armoede in Arabische islamitische landen, terwijl daar genoeg olie zou moeten zijn om met het daarmee te verdienen geld iedereen te voeden?

Die personen zijn geen leiders van ons, sommige zijn moslim, en voor een moslim is het verplicht om elkaar 2,5% van je vermogen uit te geven naar de arme ook is het met offerfeest dat er ik weet niet hoeveel kilo vlees naar de armen gaat, en je hebt ook nog de sadaqa wat onderandere is dat je geld mag geven aan de armen. En ik heb het nu over gewone moslims, want bij ons zijn er geen leiders, iedereen is gelijk. Maar bij jullie moet eigenlijk de paus het voorbeeld geven vindt je niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toen die tsunami over moslimlanden heen kwam, waarom gaven de christelijke landen meer geld en steun dan de moslimlanden?

Misschien omdat ze meer hadden om te geven?

Beetje kinderachtig om te gaan ruzieen welke godsdienst nou precies het meest vrijgevig is hoor nosmile.gif

En wat bewijst dit nou precies mbt de paus dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leviticus 21:5 Priesters mogen hun hoofd niet kaalscheren en geen stukken uit hun baard knippen. Ook mogen ze geen tekens in hun huid kerven.

Joodse priesters, ja.

Quote:
Die personen zijn geen leiders van ons

Niet?

Toch gebeurt alles daar in de naam van Allah, lopen vrouwen gesluierd, mag je geen Bijbel bezitten en kun ben je als christen behoorlijk in de minderheid, om het maar genuanceerd te brengen.

Quote:
bij ons zijn er geen leiders, iedereen is gelijk.

Waarom wordt er dan toch zo naar de grote mensen geluisterd? Toen ayatollah Khomeini aankondigde dat Salman Rushdie dood moest was nagenoeg iedere moslim het er braaf mee eens.

Quote:

Maar bij jullie moet eigenlijk de paus het voorbeeld geven vindt je niet?

En hoezo doet hij dat niet? Om het pausschap in z'n algemeenheid te houden: is het je ooit opgevallen hoe fantastisch paus Johannes Paulus II het gedaan heeft en hoe hij het goede voorbeeld heeft laten zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leviticus 21:5 Priesters mogen hun hoofd niet kaalscheren en geen stukken uit hun baard knippen. Ook mogen ze geen tekens in hun huid kerven.

Dat zijn priesters uit de joodse offercultus, niet uit de christelijke. Overigens: hebben moslims dan eigenlijk wel priesters?

Quote:
Waar staat dat in de bijbel?

Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar. Hoewel de deur op slot was uit vrees voor de Joden, kwam Jezus. Ineens stond Hij in hun midden en zei: ‘Vrede!’ Na deze groet toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde. Vreugde vervulde de leerlingen toen ze de Heer zagen. ‘Vrede’, zei Jezus nogmaals. ‘Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik jullie.’ Na deze woorden ademde Hij over hen. ‘Ontvang de heilige Geest’, zei Hij. ‘Als jullie iemand zijn zonden vergeven, dan zijn ze ook vergeven; als jullie ze niet vergeven, dan blijven ze behouden.’ (Johannes 20:19-23)

Quote:
Die personen zijn geen leiders van ons, sommige zijn moslim, en voor een moslim is het verplicht om elkaar 2,5% van je vermogen uit te geven naar de arme ook is het met offerfeest dat er ik weet niet hoeveel kilo vlees naar de armen gaat, en je hebt ook nog de sadaqa wat onderandere is dat je geld mag geven aan de armen.

Dat is inderdaad ook een mooi principe. En zo heeft de katholieke Kerk ook een traditie in liefdadigheid en heeft zij de liefdadigheid in vroegere eeuwen in Europa ook sterk verbeterd. Je ziet, zowel moslims als christenen doen goede dingen en zijn God daar dankbaar voor. Mooi toch?

Quote:
En ik heb het nu over gewone moslims, want bij ons zijn er geen leiders, iedereen is gelijk.

Bij ons is iedereen ook gelijkwaardig. Niet gelijk, want elk persoon is uniek en heeft unieke talenten en eigenschappen. Maar ook de paus moet biechten als hij een doodzonde zou begaan en ook de paus zal geoordeeld worden door God.

Quote:
Maar bij jullie moet eigenlijk de paus het voorbeeld geven vindt je niet?

En dat doet hij dan ook ruimschoots door zijn levensstijl. Aan jou om eens te ontdekken wat de paus nu écht allemaal doet. Met de wetenschap dat al die rijkdom in het Vaticaan bepaald niet van hem is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid